Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Petícia nepomohla, obchvat pôjde cez mŕtve rameno

Poslanci odobrili trasu budúceho obchvatu mesta, ktorá obíde Hadovce, no pretne rekreačnú oblasť Mŕtve rameno Váhu.

Na snímke zástupca komárňanských podnikateľov Ľudovít Józsa číta výzvu na prijatie územného plánu.Na snímke zástupca komárňanských podnikateľov Ľudovít Józsa číta výzvu na prijatie územného plánu. (Zdroj: MIRO PASTOREK)

KOMÁRNO. Niekoľkohodinová debata medzi vedením mesta, poslancami, podnikateľmi a občanmi, ktorá sa rozprúdila na zasadnutí mestského zastupiteľstva 9. novembra, sa týkala najmä trasy pripravovaného severného obchvatu mesta.

Diskusia o jeho variantoch sa v Komárne ťahá už roky, výsledkom čoho sú i dve petície. Obyvatelia Hadoviec v petícii z júna tohto roka odmietli, aby nová cesta šla cez územie mestskej časti, septembrová petícia zase protestovala proti trasovaniu obchvatu cez rekreačnú lokalitu Mŕtve rameno Váhu. Tento variant, naopak, podporila asi päťdesiatka komárňanských podnikateľov z Neformálneho združenia za rozvoj Komárna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Petícii nemožno vyhovieť

Eva Hanáčková, primárka neurologického oddelenia komárňanskej nemocnice a člen-ka petičného výboru snažiaceho sa o záchranu mŕtveho ramena Váhu, poslancom pripomenula: „Vyše šesťtisíc ľudí vyjadrilo svoj nesúhlas s výstavbou obchvatu ponad mŕtve rameno. Neviem, či sa niekedy v novodobej histórii Komárna spojilo toľko ľudí za – podľa nás – dobrú vec.”

Prednosta mestského úradu Tomáš Fekete však zdôraznil, že vedenie mesta petícii vyhovieť nemôže, lebo by to bolo v rozpore s regionálnym plánom Nitrianskeho kraja. „Severojužný dopravný ťah, ktorého súčasťou je aj komárňanský obchvat, patrí medzi záväzné časti regionálneho územného plánu. Nie je možné ho na miestnej úrovni zmeniť,” povedal.

Diskusia zastupiteľov o súbornom stanovisku ku konceptu územného plánu mesta trvala viac ako štyri hodiny. Hovorilo sa skoro výlučne o obchvate. Podľa niektorých poslancov ho treba postaviť čím prv, čo by prospelo ekonomickému rozvoju Komárna. Ďalší však upozorňovali na to, že keď obchvat povedie v plánovanej trase, mesto príde o vzácny kus prírody a jednu z mála rekreačných plôch v pešej dostupnosti z centra.

SkryťVypnúť reklamu

Opakovane zaznievalo, že ak poslanci súborné stanovisko neschvália, v platnosti ostane súčasný územný plán. V ňom je zakreslená trasa cez mŕtve rameno Váhu, nič by sa teda nezmenilo.

Poslanec Tibor Bastrnák navyše varoval, že keď mestské zastupiteľstvo proces predĺži o ďalší polrok, vyvolá to reakciu na úrovni kraja i ministerstva. Obchvat by tak oproti pôvodnému plánu mohol meškať aj niekoľko rokov.

Koniec prieťahom

Zástupcovia občanov navrhovali schválenú trasu obchvatu nateraz vypustiť z územného plánu a s pomocou odborníkov nájsť lepšie riešenie. Hlavný architekt Komárna Krisztián Csémy sa postavil za trasu, ktorá neohrozí mŕtve rameno.
„Realizáciou druhého variantu by mesto stratilo obrovský potenciál, ktoré toto územie má. Sústavný rozvoj považujem za dôležitejší ako vybudovanie obchvatu,” zdôraznil.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanec Bastrnák však pripomenul: „Tento variant je podľa odborníkov asi jediný možný, lebo na severnom okraji Komárna je 10 chránených území. Keď ich budeme ďalej rozširovať, spravíme niečo pre prírodu. Na druhej strane však Komárno bude môcť zabudnúť na dlhodobý rozvoj.”

Tento pohľad napokon prevážil. Poslanci sa rozhodli nepokračovať v prieťahoch, ktoré plánovanie severného obchvatu už niekoľko rokov sprevádzajú. Pozmeňovacie návrhy Zoltána Benyóa ani Margit Keszegh, ktorí chceli primátora Lászlóa Stubendeka poveriť, aby hľadal alternatívne riešenia trasy obchvatu, neprešli. Poslanci 17 hlasmi z 23 prítomných súborné stanovisko schválili.

Komárňanskí zastupitelia tak na budúcu jar budú môcť rokovať o novom mestskom územnom pláne. Most cez Dunaj na západnom okraji Komárna by mali dokončiť v roku 2019, severný obchvat mesta bude v ideálnom prípade hotový v roku 2027.

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 282
  2. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 586
  3. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 976
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 342
  5. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 580
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 565
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 522
  8. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 493

Blogy SME

  1. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  2. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  3. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  4. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  5. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  6. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  7. Jaroslav Kmeť: Ako na krízu?
  8. Anton Kaiser: Fašiangové tvorivé dielne
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 479
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 138
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 011
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 932
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 901
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 720
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 692
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 366
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  2. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  3. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  4. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  5. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  6. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  7. Jaroslav Kmeť: Ako na krízu?
  8. Anton Kaiser: Fašiangové tvorivé dielne
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 479
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 138
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 011
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 932
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 901
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 720
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 692
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 366
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu