Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta
Pridajte si svoje mesto

Petícia nepomohla, obchvat pôjde cez mŕtve rameno

Poslanci odobrili trasu budúceho obchvatu mesta, ktorá obíde Hadovce, no pretne rekreačnú oblasť Mŕtve rameno Váhu.

Na snímke zástupca komárňanských podnikateľov Ľudovít Józsa číta výzvu na prijatie územného plánu.(Zdroj: MIRO PASTOREK)

KOMÁRNO. Niekoľkohodinová debata medzi vedením mesta, poslancami, podnikateľmi a občanmi, ktorá sa rozprúdila na zasadnutí mestského zastupiteľstva 9. novembra, sa týkala najmä trasy pripravovaného severného obchvatu mesta.

Diskusia o jeho variantoch sa v Komárne ťahá už roky, výsledkom čoho sú i dve petície. Obyvatelia Hadoviec v petícii z júna tohto roka odmietli, aby nová cesta šla cez územie mestskej časti, septembrová petícia zase protestovala proti trasovaniu obchvatu cez rekreačnú lokalitu Mŕtve rameno Váhu. Tento variant, naopak, podporila asi päťdesiatka komárňanských podnikateľov z Neformálneho združenia za rozvoj Komárna.

Petícii nemožno vyhovieť

Eva Hanáčková, primárka neurologického oddelenia komárňanskej nemocnice a člen-ka petičného výboru snažiaceho sa o záchranu mŕtveho ramena Váhu, poslancom pripomenula: „Vyše šesťtisíc ľudí vyjadrilo svoj nesúhlas s výstavbou obchvatu ponad mŕtve rameno. Neviem, či sa niekedy v novodobej histórii Komárna spojilo toľko ľudí za – podľa nás – dobrú vec.”

Prednosta mestského úradu Tomáš Fekete však zdôraznil, že vedenie mesta petícii vyhovieť nemôže, lebo by to bolo v rozpore s regionálnym plánom Nitrianskeho kraja. „Severojužný dopravný ťah, ktorého súčasťou je aj komárňanský obchvat, patrí medzi záväzné časti regionálneho územného plánu. Nie je možné ho na miestnej úrovni zmeniť,” povedal.

Diskusia zastupiteľov o súbornom stanovisku ku konceptu územného plánu mesta trvala viac ako štyri hodiny. Hovorilo sa skoro výlučne o obchvate. Podľa niektorých poslancov ho treba postaviť čím prv, čo by prospelo ekonomickému rozvoju Komárna. Ďalší však upozorňovali na to, že keď obchvat povedie v plánovanej trase, mesto príde o vzácny kus prírody a jednu z mála rekreačných plôch v pešej dostupnosti z centra.

Opakovane zaznievalo, že ak poslanci súborné stanovisko neschvália, v platnosti ostane súčasný územný plán. V ňom je zakreslená trasa cez mŕtve rameno Váhu, nič by sa teda nezmenilo.

Poslanec Tibor Bastrnák navyše varoval, že keď mestské zastupiteľstvo proces predĺži o ďalší polrok, vyvolá to reakciu na úrovni kraja i ministerstva. Obchvat by tak oproti pôvodnému plánu mohol meškať aj niekoľko rokov.

Koniec prieťahom

Zástupcovia občanov navrhovali schválenú trasu obchvatu nateraz vypustiť z územného plánu a s pomocou odborníkov nájsť lepšie riešenie. Hlavný architekt Komárna Krisztián Csémy sa postavil za trasu, ktorá neohrozí mŕtve rameno.
„Realizáciou druhého variantu by mesto stratilo obrovský potenciál, ktoré toto územie má. Sústavný rozvoj považujem za dôležitejší ako vybudovanie obchvatu,” zdôraznil.

Poslanec Bastrnák však pripomenul: „Tento variant je podľa odborníkov asi jediný možný, lebo na severnom okraji Komárna je 10 chránených území. Keď ich budeme ďalej rozširovať, spravíme niečo pre prírodu. Na druhej strane však Komárno bude môcť zabudnúť na dlhodobý rozvoj.”

Tento pohľad napokon prevážil. Poslanci sa rozhodli nepokračovať v prieťahoch, ktoré plánovanie severného obchvatu už niekoľko rokov sprevádzajú. Pozmeňovacie návrhy Zoltána Benyóa ani Margit Keszegh, ktorí chceli primátora Lászlóa Stubendeka poveriť, aby hľadal alternatívne riešenia trasy obchvatu, neprešli. Poslanci 17 hlasmi z 23 prítomných súborné stanovisko schválili.

Komárňanskí zastupitelia tak na budúcu jar budú môcť rokovať o novom mestskom územnom pláne. Most cez Dunaj na západnom okraji Komárna by mali dokončiť v roku 2019, severný obchvat mesta bude v ideálnom prípade hotový v roku 2027.


  1. Prijateľná iba posledná desaťminútovka 38
  2. O jesennom majstrovi sa rozhodlo už pred posledným kolom 34
  3. Súťaže ObFZ Nové Zámky a Komárno 30
  4. VIVA DANCE FESTIVAL 2017 V ŠH MILÉNIUM 22
  5. Kam za futbalom 16
  6. Protest na ceste v Šahách ochromí dopravu 15
  7. Dvom mladým Novozámčanom sa napĺňa ich herecký sen 14
  8. Petícia nepomohla, obchvat pôjde cez mŕtve rameno 9
  9. Colníci boli pri kontrolách "úspešní" takmer na sto percent 9
  10. So zbraňou pri hlave sa taxikárovi vyhrážal zabitím 9

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Prijateľná iba posledná desaťminútovka

Výkon Novozámčanov na body z Detvy stačiť nemohol.

Súťaže ObFZ Nové Zámky a Komárno

Ako sa hralo v poslednom kole ?

VIVA DANCE FESTIVAL 2017 V ŠH MILÉNIUM

Publikum tlieskalo najviac domácemu víťaznému páru.

Kam za futbalom

Posledná jesenná ponuka zápasov.

Blízke regióny

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Po reťazovej nehode na R1 sa vytvorili kilometrové kolóny

Zrazilo sa až jedenásť áut, pri nehode neprišlo k žiadnemu zraneniu.

Známe plastiky od Bartfaya sa na sídlisko nakoniec nevrátia

Mesto prehodnotilo svoje rozhodnutie. Dôvodom sú obavy o bezpečnosť sôch.

Zážitkový beh v Topoľčiankach si užilo 302 pretekárov (+FOTO)

Piatkový voľný deň prilákal milovníkov behu na druhý ročník pretekov Chateau Run.

Železnice prehodnotili svoje zdroje, štúdia na stanicu bude

ŽSR nepredpokladajú, že sa s obnovou stanice začne už v roku 2018.

Všetky správy

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Pracujú a nestíhajú piť. Dedina roka má len jednu krčmu

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Kam vyraziť