Utorok, 23. január, 2018 | Meniny má Miloš
Pridajte si svoje mesto

Petícia nepomohla, obchvat pôjde cez mŕtve rameno

Poslanci odobrili trasu budúceho obchvatu mesta, ktorá obíde Hadovce, no pretne rekreačnú oblasť Mŕtve rameno Váhu.

Na snímke zástupca komárňanských podnikateľov Ľudovít Józsa číta výzvu na prijatie územného plánu.(Zdroj: MIRO PASTOREK)

KOMÁRNO. Niekoľkohodinová debata medzi vedením mesta, poslancami, podnikateľmi a občanmi, ktorá sa rozprúdila na zasadnutí mestského zastupiteľstva 9. novembra, sa týkala najmä trasy pripravovaného severného obchvatu mesta.

Diskusia o jeho variantoch sa v Komárne ťahá už roky, výsledkom čoho sú i dve petície. Obyvatelia Hadoviec v petícii z júna tohto roka odmietli, aby nová cesta šla cez územie mestskej časti, septembrová petícia zase protestovala proti trasovaniu obchvatu cez rekreačnú lokalitu Mŕtve rameno Váhu. Tento variant, naopak, podporila asi päťdesiatka komárňanských podnikateľov z Neformálneho združenia za rozvoj Komárna.

Petícii nemožno vyhovieť

Eva Hanáčková, primárka neurologického oddelenia komárňanskej nemocnice a člen-ka petičného výboru snažiaceho sa o záchranu mŕtveho ramena Váhu, poslancom pripomenula: „Vyše šesťtisíc ľudí vyjadrilo svoj nesúhlas s výstavbou obchvatu ponad mŕtve rameno. Neviem, či sa niekedy v novodobej histórii Komárna spojilo toľko ľudí za – podľa nás – dobrú vec.”

Prednosta mestského úradu Tomáš Fekete však zdôraznil, že vedenie mesta petícii vyhovieť nemôže, lebo by to bolo v rozpore s regionálnym plánom Nitrianskeho kraja. „Severojužný dopravný ťah, ktorého súčasťou je aj komárňanský obchvat, patrí medzi záväzné časti regionálneho územného plánu. Nie je možné ho na miestnej úrovni zmeniť,” povedal.

Diskusia zastupiteľov o súbornom stanovisku ku konceptu územného plánu mesta trvala viac ako štyri hodiny. Hovorilo sa skoro výlučne o obchvate. Podľa niektorých poslancov ho treba postaviť čím prv, čo by prospelo ekonomickému rozvoju Komárna. Ďalší však upozorňovali na to, že keď obchvat povedie v plánovanej trase, mesto príde o vzácny kus prírody a jednu z mála rekreačných plôch v pešej dostupnosti z centra.

Opakovane zaznievalo, že ak poslanci súborné stanovisko neschvália, v platnosti ostane súčasný územný plán. V ňom je zakreslená trasa cez mŕtve rameno Váhu, nič by sa teda nezmenilo.

Poslanec Tibor Bastrnák navyše varoval, že keď mestské zastupiteľstvo proces predĺži o ďalší polrok, vyvolá to reakciu na úrovni kraja i ministerstva. Obchvat by tak oproti pôvodnému plánu mohol meškať aj niekoľko rokov.

Koniec prieťahom

Zástupcovia občanov navrhovali schválenú trasu obchvatu nateraz vypustiť z územného plánu a s pomocou odborníkov nájsť lepšie riešenie. Hlavný architekt Komárna Krisztián Csémy sa postavil za trasu, ktorá neohrozí mŕtve rameno.
„Realizáciou druhého variantu by mesto stratilo obrovský potenciál, ktoré toto územie má. Sústavný rozvoj považujem za dôležitejší ako vybudovanie obchvatu,” zdôraznil.

Poslanec Bastrnák však pripomenul: „Tento variant je podľa odborníkov asi jediný možný, lebo na severnom okraji Komárna je 10 chránených území. Keď ich budeme ďalej rozširovať, spravíme niečo pre prírodu. Na druhej strane však Komárno bude môcť zabudnúť na dlhodobý rozvoj.”

Tento pohľad napokon prevážil. Poslanci sa rozhodli nepokračovať v prieťahoch, ktoré plánovanie severného obchvatu už niekoľko rokov sprevádzajú. Pozmeňovacie návrhy Zoltána Benyóa ani Margit Keszegh, ktorí chceli primátora Lászlóa Stubendeka poveriť, aby hľadal alternatívne riešenia trasy obchvatu, neprešli. Poslanci 17 hlasmi z 23 prítomných súborné stanovisko schválili.

Komárňanskí zastupitelia tak na budúcu jar budú môcť rokovať o novom mestskom územnom pláne. Most cez Dunaj na západnom okraji Komárna by mali dokončiť v roku 2019, severný obchvat mesta bude v ideálnom prípade hotový v roku 2027.


  1. Základná časť ŠHL vrcholí 129
  2. Klzisko sa všetkým nepáči, no poslúži i v teplom počasí 104
  3. Narazil do stromu, zraneniam na mieste nehody podľahol 86
  4. Prvá prehra ROSSONERI 81
  5. Vydreté víťazstvo proti najväčšiemu konkurentovi 26
  6. Divosi skrotení v Miléniu 26
  7. Mesto chce obnoviť Hlavné námestie. Urobí tak podľa pôvodného plánu? 20
  8. V kuchyni HC sa opäť niečo uvarilo. 18
  9. Osudný stĺp už obalili ochranným matracom 13
  10. Prvé body pod vedením nového trénera 13

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Základná časť ŠHL vrcholí

V nedeľu bohatá úroda gólov.

Klzisko sa všetkým nepáči, no poslúži i v teplom počasí

Už len niekoľko dní sa Novozámčania môžu pokorčuľovať na Hlavnom námestí. Klzisko sa od začiatku februára sťahuje na jednu z novozámockých základných škôl.

Narazil do stromu, zraneniam na mieste nehody podľahol

Vodič Škody Fabia pravdepodobne neprispôsobil rýchlosť jazdy stavu a povahe vozovky a prešiel do protismeru.

Prvá prehra ROSSONERI

NA TEAM otočil po prestávke.

Vydreté víťazstvo proti najväčšiemu konkurentovi

Nové Zámky opäť na vytúženej ôsmej priečke.

Blízke regióny

Posledný potlesk pre Vladimíra Bartoňa

Pre kolegov bol herec každým cólom profesionál a džentlmen, s ktorým hrať na jednom javisku bola radosť i česť.

Balaj má dve ponuky

Je pravdepodobné, že mladý útočník už na jar v drese Nitry pôsobiť nebude.

Rýgl: Modernejší štadión by privítali aj fanúšikovia hokeja

Jediný Čech v drese corgoňov podáva spoľahlivé výkony v zadných radoch. V piatok strelil prvý ligový gól za Nitru.

Mládežnícky tréner Šatana, Hecla, či Višňovského zasvätil život hokeju a pivu. Povestný bol tvrdými tréningami

Jozef Nemec dlhé roky trénoval topoľčianskych hokejistov, ktorí pod jeho vedením hľadali premožiteľa len ťažko. Mnohí ho poznajú aj ako tvár topoľčianskeho pivovaru.

Pamiatkový úrad: Lanovka na Nitriansky hrad je prípustná

Požiadavky pamiatkarov sú podľa biskupstva splniteľné.

Všetky správy

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe polícia našla telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď a nie je iba jedna

Aké sú motivácie tých, ktorí páchajú neveru a prečo sú aj šťastní ľudia neverní?