Boj proti pandémii: V Nových Zámkoch by mohol vlaky čistiť robot

ZSSK chce vyvinúť nového robota, ktorý sa postará o hygienu vo vlakoch.

Autonómneho robota by mohli použiť aj v stredisku technickej a hygienickej údržby v Nových Zámkoch.Autonómneho robota by mohli použiť aj v stredisku technickej a hygienickej údržby v Nových Zámkoch. (Zdroj: Anton Hrachovský)

NOVÉ ZÁMKY. Vozne Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) by mohli byť dezinfikované autonómnym robotom. Nasadiť by ho mohli aj v stredisku technickej a hygienickej údržby (THÚ), ktoré plánujú do konca roka 2023 otvoriť v Nových Zámkoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatkom tohto roka spoločnosť získala grant v rámci špecifickej výzvy Výskumnej agentúry ministerstva školstva zameranej na výskum a vývoj v súvislosti s bojom s pandémiou ochorenia COVID-19.

ZSSK už vyhlásila súťaž v odhadovanej cene 271 067 eur bez DPH na výskumné a vývojové práce súvisiace s vývojom takéhoto zariadenia. Oznámenie bolo zverejnené vo vestníku verejného obstarávania.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si aj Do Nových Zámkov mieri investícia za vyše 40 miliónov, ovplyvní aj cestovanie Čítajte 

Chcú vyvinúť robota na čistenie

ZSSK podľa slov hovorcu Tomáša Kováča uspela s projektom Bezpečná mobilita v rámci pandémie spôsobenej ochorením COVID-19: bezpečná prevádzka a využitie prostriedkov osobnej železničnej dopravy.

Jedným z cieľov projektu je aj vývoj autonómneho zariadenia, teda robota, ktorý dokáže sám prechádzať vozňami a dôkladne dezinfikovať interiér.

"V úvodnej časti projektu sa budeme venovať porovnaniu účinnosti rôznych dezinfekčných metód tak po stránke efektivity kvalitatívnej, ako i ekonomickej, a následne budeme vybrané metódy dezinfekcie implementovať do výkonných častí robotického podvozku tak, aby túto namáhavú a monotónnu prácu nemuseli vykonávať naši pracovníci," priblížil pre TASR Kováč.

Prečítajte si aj Uzavrú jednu z príjazdových ciest do Nových Zámkov Čítajte 

Predmetom zmluvného výskumu a vývoja bude zabezpečiť vývoj nadstavieb pre robotický podvozok, ktoré budú určené priamo pre aplikácie vo vozňoch, a to ako kombinácia viacerých metód.

SkryťVypnúť reklamu

Vozne má dezinfikovať

Úlohou tohto autonómneho zariadenia bude prechádzať vozňami po odstavení v depe a dezinfikovať ich rôznymi metódami podľa aktuálnej epidemiologickej situácie tak, aby sa cestujúca verejnosť mohla spoľahnúť na virologickú bezpečnosť vozňov.

ZSSK predpokladá, že aj takéto zariadenie môže prispieť k zvýšenej dôvere verejnosti a aj konkurencieschopnosti spoločnosti v porovnaní s ostatnými verejnými dopravnými prostriedkami.

"Pokiaľ máme vedomosti, v rámci SR a ani okolitých štátoch takéto robotické zariadenie nevyužíva žiaden operátor železničnej dopravy. Viacero aplikácií možno nájsť v Ázii, USA a tiež zopár v rámci Európy, avšak nevieme o zariadení, ktoré je vyslovene určené pre vagóny osobnej dopravy," skonštatoval hovorca ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si aj Novozámockí mestskí policajti merajú rýchlosť, môže to byť problém Čítajte 

Väčšinou ide podľa neho o zariadenia pre verejné priestory ako také, napríklad haly, nemocnice, vstupy a podobne. Tieto sú následne viac či menej úspešne prispôsobované pre prostriedky verejnej dopravy.

Ukončenie projektu je naplánované na jún 2023. "Výsledkom budú priemyselné vzory funkčných nadstavieb na dezinfekciu vagónov pre osobnú dopravu. Budú základom pre komerčný výrobok schopný prevádzky v najnáročnejších podmienkach. Následne sa bude môcť prikročiť k ich nasadeniu v našich strediskách technickej a hygienickej údržby (THÚ) vrátane tých najmodernejších v Nových Zámkoch, Humennom a vo Zvolene, ktoré plánujeme postaviť do konca roku 2023," dodal Kováč pre TASR.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 288
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 627
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 4 095
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 323
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 532
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 412
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 411
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 361
  1. Tomáš Kuvik: Ilúzia za displejom: Vidíme skutočný život, alebo len kulisy?
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok 2025
  4. Martin Šuraba: Líška a samozrejmosť
  5. Soňa Fröhlichová: Gstaad – švajčiarsky alpský klenot, najväčšie európske podujatie country hudby Country Night
  6. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  7. Veronika Pirošík Mešková: O VŠ praktickosti, tvorbe pre deti či adopcii (rozhovor so speváčkou a hudobníčkou Kristínou Bartošovou)
  8. Igor Vojtek: Ako na dezinformácie?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 482
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 268
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 134
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 464
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 003
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 808
  7. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 248
  8. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 127
  1. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  2. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  3. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  4. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  5. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Minister dopravy SR Jozef Ráž počas slávnostného otvorenia konferencie.

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


1
Diskusia z druhého panelu s názvom Kvalitná príprava – základ úspešného priebehu stavby.

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


Ilustračná fotografia.

Hlinka bol rímskokatolícky kňaz i politik.


TASR
Do ciest a chodníkov v Dolnom Kubíne investujú tento rok státisíce eur.

Práce majú trvať mesiac.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu