NOVÉ ZÁMKY. Na základe uznesenia mestského zastupiteľstva dal odbor komunálnych služieb vypracovať odbornú štúdiu – parkovacia politika v meste Nové Zámky. Po vypracovaní tejto štúdie Katedrou cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity a po posúdení komisiou dopravy, regionálneho rozvoja a cestovného ruchu a politiky zamestnanosti, bola štúdia predostrená verejnosti.
Sídlisko Juh a Nábrežie
Verejná diskusia o parkovaní s občanmi mesta sa konala 4. februára. Štúdia prešla mestskou radou a bola predložená aj mestskému zastupiteľstvu.
Prieskum statickej dopravy bol zameraný na dve najinkriminovanejšie sídliská – sídlisko Juh a Nábrežie. Prebiehal 22. októbra 2015 od 16:00 do 21:00 a 23. októbra 2015 od 5:00 do 9:00. Cieľom bolo zistiť, v akom stave sa momentálne parkovanie nachádza a poukázať na jeho nedostatky. Na sídliskách prebehlo sčítavanie parkovacích miest. Celkovo za určitú hodinu parkovalo na oboch sídliskách dokopy 3950 áut. Z celkového počtu bolo 726 vyhradených a až 270 vozidiel bolo nesprávne zaparkovaných. Parkovacích miest ZŤP bolo 75.
Návrhy riešenia problému
Návrh parkovania prezentoval nízkonákladové riešenia, nové parkovacie miesta, plochy a výhľadové parkovacie miesta. V prípade rozširovania parkovísk ide o krátkodobé a obmedzené riešenie, lebo pozemné plochy sa nedajú neustále rozširovať. V budúcnosti je vhodné budovať parkovacie domy.
V prípade nízkonákladového riešenia budovania nových miest ponúkli riešitelia štúdie možnosť vybudovať 17 parkovacích miest na Námestí hrdinov. Na Tatranskej zase spomenuli možnosť využitia dvoch spevnených asfaltových plôch. Jedna z nich by bola vhodná na vybudovanie 22 miest. Tretia odprezentovaná možnosť je na Nábrežnej ulici, kde by na spevnej ploche vznikli taktiež nové miesta.
Návrh troch variantov riešenia
Výsledkom štúdie boli navrhnuté tri varianty:
1.Vyhradené parkovacie miesta s max. stanoveným podielom
2.Zónové rezidentské parkovanie
3.Rozširovanie parkovacích miest s vybudovaním veľkokapacitných parkovacích domov
Prvý variant reguluje počet vyhradených miest. Druhá alternatíva poukázala na možnosť zónového rezidentského parkovania.
Pod tretí variant spadajú veľkokapacitné parkovacie domy. Riešitelia štúdie vybrali tri lokality, kde by potenciálne mohli vzniknúť parkovacie domy. Ide o lokalitu na Ulici T. Vansovej, kde existuje súčasné parkovisko a voľné plochy v lokalite na Nábrežnej ulici a Ulici G. Bethlena.
Schválený variant
Mestské zastupiteľstvo schválilo Parkovaciu politiku v meste Nové Zámky – variant č. 1. s obmedzeniami. Vyhradené parkovacie miesta s maximálnym stanoveným podielom na 50 % parkovacej plochy na danej ulici v prvej fáze riešenia. Fyzické osoby s trvalým pobytom na danej ulici, alebo fyzické a právnické osoby, oprávnené podnikať, ktoré majú sídlo, alebo podnikajú na danej ulici, majú nárok na jedno parkovacie miesto na domácnosť (firmu).
„Vyhradené miesta budú dostupné aj pre ostatných motoristov počas pracovných dní od 8:00 do 16:00,“ povedal viceprimátor Lukáš Štefánik.
Odbor komunálnych služieb vo vlastnej réžii zabezpečí v priebehu roka vyznačenie vodorovného dopravného značenia parkovacích miest v týchto lokalitách. V priebehu roku 2016 na území mesta Nové Zámky podľa vypracovanej odbornej štúdie mesto plánuje vybudovať nové parkovacie miesta v tých lokalitách, ktoré to priestorovo umožňujú, uviedla Monika Kutenicsová, vedúca odboru komunálnych služieb.
Podľa odbornej štúdie zabezpečia vypracovanie projektovej dokumentácie na zabezpečenie nových parkovacích miest na nasledovných uliciach: „Tatranská ulica, parkovacia plocha bývalého detského ihriska, S. H. Vajanského, parkovacia plocha bývalého detského ihriska, G. Bethlena, parkovacia plocha bývalé detské ihrisko, Nábrežná ulica č.2 pri paneláku, S. H. Vajanského č. 43, 44, 45, Nábrežná ulica 21, vo dvore smerom na G. Bethlena,“ povedala Kutenicsová.