NOVÉ ZÁMKY. Blíži sa termín ukončenia rekonštrukcie a adaptácie budovy historickej jazdiarne. Nový účel však už s pôvodným nebude mať nič spoločné.
Novozámocká jazdiareň z konca 19. storočia je unikátnou národnokultúrnou pamiatkou evidovanou v Ústrednom zozname pamiatkového fondu. Konštrukcia krovu haly jazdiarne pozostávajúca z drevených priehradových väzníkov je svojím rozponom 22 metrov ojedinelou minimálne v strednej Európe.
V poslednej chvíli
Rekonštrukcia sa začala v poslednej chvíli. „Strešná krytina je na konci životnosti. Nefunkčnosť klampiarskych prvkov a vplyv zrážkovej vody zapríčinil devastáciu jedného väzníka z celkového počtu 11 krovovej konštrukcie, ako aj oddelenie nosných múrov v rohoch objektu,“ píše sa v súhrnnej technickej správe Stanislava Teplana, generálneho projektanta rekonštrukcie jazdiarne.
„Neriešením porúch môže dôjsť k následnému domino efektu, zrúteniu konštrukcie krovu a vyvaleniu obvodových murív,“ dodáva správa z februára 2014.
Zachovali pôvodný názov aj pôdorys
„Podarilo sa nám zachovať pôvodný názov. Aj jazdiareň Pražského hradu si ho zachovala a dnes je z nej významná výstavná sieň,“ hovorí hlavný inžinier projektu S. Teplan.
Pre mesto už projektoval rekonštrukcie základných škôl na ulici G. Bethlena, Hradnej, Mostnej, ŽŠ G. Czuczora a materskej škôlky na Ulici P. Blahu. Stavebnú časť projektu dopracoval Milan Haviar z Bratislavy.
Projektanti zohľadnili hlavne požiadavky pamiatkového úradu – v prvom rade zachovanie pôvodného vzhľadu, pôdorysu a hlavne zachovanie a zviditeľnenie unikátnej krovovej konštrukcie.
Vlastný objekt pôvodnej jazdiarne mal obdĺžnikový pôdorys s rozmermi cca 22 x 60 metrov. Pôvodne mal prístavbu so vstupnou časťou, za budovou bol suterénny objekt využívaný ako sklad. Oba však boli v dezolátnom stave a museli ich zbúrať.
Súčasná podoba budovy. Foto: (MA)
Kultúrnospoločenské využitie
Hlavnou myšlienkou návrhu rekonštrukcie a adaptácie je zachovať objekt jazdiarne pre nové kultúrnospoločenské využitie.
Prízemie súčasnej vstupnej prístavby – na mieste pôvodnej asanovanej – zahŕňa sociálne a hygienické zariadenia pre návštevníkov, miestnosť pre informátora a priestory pre návštevníkov. Na poschodie vstupnej prístavby sa už vchádza priamo zo vstavby vybudovanej v hlavnej hale jazdiarne. Nadzemné podlažie prístavby má kancelárie správcu a VIP rokovací salónik.
Dve samostatné vstavby
Vnútri hlavnej haly je v rozsahu prvých dvoch modulov samostatná dvojpodlažná vstavba. Na prízemí je vstupná hala so šatňou pre návštevníkov a barom, na poschodí ďalší bar a fajčiareň. „Dosť sme o nej polemizovali. Ale vzhľadom na slovenské pomery sme nechceli zadymené priestory kade-tade. Fajčiareň má samostatnú vzduchotechniku, – prívod i odvod vzduchu“ dodáva projektant.
Jeden zdevastovaný krovový nosník nad vstavbou museli nahradiť novou krovovou konštrukciou. Jedna celá krovová väzba je zakrytá nad zadnou stranou spoločenskej miestnosti, ale ponechaná a zrekonštruovaná.
Ostatné krovové konštrukcie budú viditeľné v hlavnej hale jazdiarne.
Na druhom konci haly ja ďalšia vstavba v rozsahu jedného vnútorného modulu medzi strešnými väzníkmi. Je určená pre účinkujúcich – má teda šatne, sociálne a hygienické zariadenia, skladové miestnosti. Okrem vstupu z interiéru má samostatný vstup z exteriéru. Po vnútorných stranách vstavby sú dvere pre nástup účinkujúcich.
Stabilné pódium v hale nebude.
„Primárne jazdiareň nebude divadlom so stálym javiskom ako napríklad dom kultúry. Projekt predpokladá viacúčelové kultúrno-spoločenské využitie na koncerty, plesy, konferencie, výstavy a podobné podujatia. Nie každé z nich bude vyžadovať pódium. A v prípade potreby sa použije montovateľné,“ vysvetľuje Stanislav Teplan.
Galérie môžu byť aj galériami
V hlavnej hale jazdiarne popri obvodových múroch sú navrhnuté dve galérie vyvýšené o štyri schodíky nad úrovňou podlahy. Budú mať drevené zábradlie, strop a samostatné osvetlenie. Na stenách galérií bude možné inštalovať výstavné expozície. Osvetlenie haly a spoločenských priestorov zabezpečia hlavne LED svietidlá, LED pásy, technické priestory budú vybavené žiarivkami.
Vo vlastnej hale je navrhnuté scénické osvetlenie s možnosťou stmievania – zmeny intenzity osvetlenia ako i zmeny farebného spektra.
Na vykurovanie projektanti navrhli systém podlahový, teplovzdušný aj klasické ústredné kúrenie.
Drevenú krovovú konštrukciu nechali natrieť transparentným náterom poskytujúcim požadovanú požiarnu odolnosť.
Pri hrebeni strechy sú požiarne klapky na odvod dymu v prípade požiaru. Ovládajú sa automaticky piestami na stlačený vzduch. V hale sú rozmiestnené hlásiče požiaru, v prípade nutnosti sa automaticky otvárajú únikové východy. Reproduktory po celej hale primárne slúžia ako „hlasová signalizácia požiaru“ sekundárne je ich možné využiť na prenášanie hudby.
Takmer 400 hostí
Na mieste pôvodného asanovaného vedľajšieho suterénneho objektu za halou postavili obslužno-prevádzkovú budovu so sociálnymi a hygienickými priestormi pre personál, s kotolňou, strojovňou vzduchotechniky a priestormi pre osadenie technológie na výdaj stravy. Jazdiareň rekonštruovaná z eurofondov sa nemôže využívať na komerčné účely. Komerčná kuchyňa by teda nemala opodstatnenie. Plánované spoločenské akcie sa však dajú zabezpečiť cateringovým spôsobnom.
Normovaná kapacita haly je 378 stoličiek. Celková podlažná plocha je 1788,52 štvorcových metrov – z toho spoločenské priestory tvoria 1272,39 štvorcových metrov, priestory pre účinkujúcich 128,46 štvorcových metrov a prevádzkové, komunikačné, sociálne a hygienické priestory 380,67 štvorcových metrov.