Slovenské školstvo vykazuje nízke hodnoty kvality vzdelávacieho systému. Celoštátne žiaci dosahujú v medzinárodných meraniach ich základných zručností alarmujúce výsledky, keď sa SR radí až na 30. miesto z 33 krajín OECD. Vyplýva to zo štúdie PISA z roku 2012.
Bariérou, ako konštatoval Stanislav Boledovič, zakladateľ Teach for Slovakia, je aj vysoká nerovnosť v prístupe ku kvalitnému vzdelaniu. Slovensko je na poslednej priečke v rebríčku 70 krajín, ktorý meria vplyv sociálno-ekonomického zázemia na výsledky žiakov v škole.
Naštartovali ho vlani
„Misiou Teach for Slovakia je podporiť špičkových absolventov, aby sa stali efektívnymi a inšpiratívnymi lídrami, ktorí pomôžu naplniť našu víziu – aby raz všetky naše deti mali vzdelanie, ktoré im dá šancu v živote uspieť.
Na Slovensku sme program naštartovali v roku 2014 s osobnou podporou ministra školstva a pod záštitou prezidenta republiky Andreja Kisku. V súčasnosti pôsobíme v školách v Plaveckom Štvrtku, Dobšinej, Poprade, Huncovciach, Stráňach pod Tatrami, Nálepkove a Levoči. Program plánujeme v ďalšom roku rozšíriť do všetkých častí Slovenska,“ povedal Boledovič.
Celosvetový program
Teach for Slovakia je súčasťou celosvetového programu Teach For All, ktorý pôsobí v 35 krajinách vo viac ako 1000 školách a dal šancu na lepší život už tisícom detí. Program celosvetovo aj lokálne podporujú lídri biznisu a firmy. Po svojom štarte v roku 2014 sa stretáva s rôznymi bariérami, ktoré musí operatívne riešiť. Jednou z nich je aj kvalita dopravy v menej rozvinutých regiónoch Slovenska.
„Naši učitelia strávili niekoľko hodín denne cestovaním za žiakmi, čo výrazne znižovalo efektívnosť ich práce. Pomocnú ruku nám podala spoločnosť ŠKODA AUTO Slovensko a tento, pre nás neriešiteľný problém vyriešila. Aktuálne jazdia učitelia na dvoch autách Škoda Fabia a môžu tak viac času tráviť v napĺňaní svojho poslania,“ zdôraznil Boledovič.
Z 220 vybrali pätnástich
Program vyhľadáva najlepších absolventov univerzít na základe prísnych výberových kritérií. Na Slovensku bolo vybraných z 220 prihlásených 15 absolventov. Po absolvovaní intenzívneho vstupného tréningu strávia dva roky ako učitelia v základnej škole na plný úväzok.
Vďaka ich intenzívnej a neľahkej práci s deťmi a komunitami školy si ďalej rozvíjajú svoje líderské schopnosti, ktoré priamo využívajú na rozvoj svojich žiakov po akademickej a osobnostnej stránke. Sú intenzívne podporovaní rôznymi kurzami, koučmi a mentormi, aby dosiahli čo najlepšie výsledky. Absolvovanie programu je vďaka prísnym kritériám výberu, bohatému vzdelávaciemu konceptu a podpore významných slovenských lídrov výnimočným štartom akejkoľvek kariéry.
Programu sa zúčastnila aj Miroslava Kiripolská z Veľkých Loviec, ktorej sme položili niekoľko otázok
Máte za sebou skúsenosti učiteľky, riaditeľky regionálnej školy aj manažérky súkromnej školy v hlavnom meste. Ako ste sa dostali k pôsobeniu v Teach for Slovakia?
Moja kamarátka, ktorá ma veľmi dobre pozná, mi jedného dňa zavolala a povedala, že si myslí, že vie o práci, ktorá by bola pre mňa ako stvorená. Poslal mi ponuku z Profesie a ja som sa rozhodla prihlásiť. Zúčastnila som sa niekoľkých pohovorov a začiatkom júla 2014 som už nastupovala do medzinárodného tímu, ktorý v Bratislave začal pripravovať prvú letnú školu TFS pre budúcich učiteľov.
Aké skúsenosti by mal mať človek, ktorý sa chce zapojiť do projektu?
Podľa môjho názoru je to spleť skúseností z rôznych oblastí, vďaka ktorým si mladý človek buduje svoje líderské schopnosti. Mal by byť zrelou osobnosťou, ktorá vstup do programu vníma ako ďalšiu skúšku na ceste ku svojmu rastu.
Ak bola vaša účasť a pozícia v projekte?
Do projektu som vstupovala ako kouč a mentor budúcich učiteľov. Mojou úlohou bolo podieľať sa na ich príprave pre novú pozíciu a na ich efektívnom odbornom raste. Lektorovala som workshopy, uvádzala ich do problematiky nového prostredia, pomáhala s prípravou aj analýzou odučených hodín.
Počas školského roka som bola s piatimi z nich v užšom kontakte ako osobná mentorka. Každé tri týždne som vyrážala na návštevy do Popradu, Levoče a Huncoviec, kde som ich priamo v školách navštevovala.
Čo vám ten rok dal a naopak, vzal?
Byť súčasťou vzniku nového projektu je pre mňa vždy inšpirujúce.
Spoznala som veľa vzácnych ľudí. Záštitu nad programom má sám prezident. Môj hlboký obdiv majú všetci pätnásti „blázni“ ktorí sa rozhodli vymeniť sľubne štartujúcu kariéru za prácu učiteľov s deťmi z niekedy naozaj strašných podmienok.
Sú skutoční lídri a myslím si, že budeme o nich v budúcnosti počuť. Stanislav Boledovič spojil podnikateľov, politikov a mienkotvorné osobnosti Slovenska, ktoré si uvedomujú, že budúcnosť Slovenska sedí dnes v školských laviciach a potrebuje to najlepšie z najlepšieho.
Čo mi projekt vzal, je pokoj. Moje predstavy o ťažkých podmienkach, v ktorých deti žijú, posunuli latku oveľa nižšie, ako by som v minulosti pripustila. Generačná chudoba predurčuje mnohým deťom na Slovensku ich budúcnosť, ktorá ovplyvní budúcnosť všetkých. ⋌
Autor: tasr / (MA)