NOVÉ ZÁMKY. Mestskí poslanci na marcovom rokovaní zastupiteľstva schválili uzatvorenie zmluvy medzi mestom a bankou, ktorou mesto vyrovná svoj dlh 1,6 milióna eur voči spoločnosti Brantner Nové Zámky,s.r.o. Splácať ho bude banke formou 60 pravidelných mesačných splátok.
Minulý týždeň Mesto a Brantner Nové Zámky,s.r.o. ( ďalej len ako „Brantner“) podpísali zmluvu o urovnaní, ktorou sa dohodli na postúpení pohľadávok spoločnosti Brantner na banku a ďalších vyrovnaniach. Pri tejto príležitosti sme oslovili konateľa spoločnosti Brantner a súčasne poslanca mestského zastupiteľstva Jaromíra Valenta s otázkami.
Prečo vlastne bolo treba uzatvárať túto zmluvu?
Predchádzajúce vedenie mesta nechalo za sebou nezaplatené faktúry za služby voči spoločnosti Brantner v objeme 1,4 milióna eur – plus ďalší, cca 350-tisícový dlh za práce zrealizované spoločnosťou Brantner mimo pravidelných služieb. Len úroky z omeškania za sumy, ktoré tvoria záväzky mesta voči Brantneru, predstavujú približne pol milióna eur a každým dňom narastali.
Súčasné vedenie samosprávy teda muselo hľadať riešenie, ktoré by mesto finančne odbremenilo a umožnilo sa mu rozvíjať. Už v januári sa na rokovaní primátora Otokara Kleina s vedením spoločnosti Brantner Walter Gmbh. v rakúskom Kremse dohodol ročný splátkový kalendár a súčasne sa zastavilo úročenie restov z omeškania za nezaplatené čiastky. Keby však mesto chcelo splatiť svoje dlhy do roka zostali by mu peniaze len na základné funkcie.
Mesto preto našlo banku, ktorá je ochotná pohľadávky spoločnosti Brantner prevziať a za výhodných podmienok rozložiť ich splácanie. Ďalším krokom bolo predloženie tohto zámeru poslancom mestského zastupiteľstva, ktorí ho na MsZ schválili.
Ako vôbec mohlo dôjsť k situácii, že mesto niekoľko mesiacov neplatí firme, v ktorej má samo majetkovú účasť? Tým skôr, že prednosta mestského úradu a konateľ Brantnera bol ten istý človek?
V Dohode o urovnaní vyčíslené úroky prislúchajú k faktúram od roku 2012 uhradeným Brantneru po lehote ich splatnosti. Mestské zastupiteľstvo už aj v minulosti riešilo pohľadávky Brantnera voči mestu fortfaitingom. Predchádzajúce vedenie mesta však neprijalo žiadne systémové kroky aby sa situácia neopakovala a tak dlh stále narastal. O neplatení faktúr predchádzajúce vedenie mesta mestské zastupiteľstvo neinformovalo.
Čo sa teda dohodlo tentoraz?
Mesto vyrovná svoj súčasný dlh 1,65 milióna eur voči Brantneru prostredníctvom banky naraz. Súčasne si spoločnosť Brantner nebude vyčísľovať a uplatňovať žiadne úroky z omeškania, či iné sankcie vo výške približne pol milióna eur. Brantner, ako prejav solidarity a pomoci, tiež znížil výšku svojich pohľadávok za služby zrealizované mimo zmluvy o 34 tisíc eur. Zvyšnú čiastku za služby realizované mimo zmluvy vo výške 65.745,31 eur uhradí mesto v splátkach do konca roka. K zániku práva na úroky z omeškania bude dochádzať postupne v priebehu štyroch rokov.
A čo za to?
Odpustenie úrokov z omeškania je podmienené tým, že sa mesto nebude snažiť odstúpiť, resp. vypovedať Zmluvu o zabezpečení komunálnych služieb v meste Nové Zámky, ktorá bola uzavretá v decembri 2007 cez verejné obstarávanie, okrem tých dôvodov ktoré sú ako oprávnené uvedené v samotnej Zmluve. Súčasne bude mesto ďalej zachovávať spoločnosti Brantner exkluzivitu v oblastiach, v ktorých podľa spomenutej zmluvy výhradne vykonáva služby pre mesto.
Vyskytli sa počas rokovaní o zmluvných podmienkach nejaké spory?
Mesto namietalo titul niektorých mimozmluvných prác, napr. na cyklochodníku na Zúgov v celkovej hodnote viac ako 123.638,20 eur. Ani na mestskom úrade, ale ani v spoločnosti Brantner sa nenašla písomná objednávka, ktorou by si mesto vybudovanie tohto chodníka objednalo, či iná špecifikácia prác. U štandardne fungujúcej samosprávy by bol takýto postup nemysliteľný, Ale stalo sa, chodník bol vybudovaný a bolo potrebné ho subdodávateľovi uhradiť.
Nový cyklochodník reálne slúži ľuďom, zamestnanci mesta boli súčinní pri jeho realizácii, podpísali súpis prác. Preto ako protihodnotu korektného prístupu Brantneru k finančnej situácii mesta mesto titul prác uznalo a chodník prevzalo.
Logickou úvahou sa natíska otázka, či si Brantner pol milióna eur, ktoré odpustí mestu, postupne nevyberie od občanov – napríklad formou zvýšených cien za služby. Ako to dopadne?
Neprichádza do úvahy. Ceny za zber a odvoz komunálneho odpadu, či ďalšie zmluvné služby sú totiž fixné, zvyšovať sa môžu len podľa miery inflácie.
Spoločnosť Brantner si ich teda nemôže svojvoľne zvyšovať. Naopak pri súčasnej deflácii ich mestu znižuje. Od občanov však závisí množstvo vytvorených a napríklad vyseparovaných odpadov, ktoré môžu výšku platieb mesta voči Brantneru ovplyvniť. Na svete je aj nový zákon o odpadoch. Ale to už je téma na celý ďalší článok.