Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Načo je mestu jazdiareň

Prečo dali opraviť palárikovskú vodárenskú vežu, keď v nej už nikdy nebude voda? Načo bude mestu historická jazdiareň, keď sa v nej už nikdy nebude jazdiť?

Strecha sa už opravuje.Strecha sa už opravuje. (Zdroj: (MA))

NOVÉ ZÁMKY. Mesto začalo realizovať európsky projekt rekonštrukcie národnej technickej pamiatky – historickej jazdiarne. O genéze niekoľkých prechádzajúcich neúspešných pokusov hovoríme s architektom Jozefom Istenesom, ktorý sa problematike jazdiarne venuje dvadsaťdva rokov.

Čo by ste povedali všeobecne o jazdiarňach ?

Nie som historik ani reštaurátor, mám však pomerne veľa informácií o historickej pamiatke, dnes už jedinečnej na Slovensku. Kedysi bola jazdiareň napríklad v Topoľčiankach, veľké konské ustajňovacie priestory boli v Leopoldove alebo pri Hodoníne na Morave. Rakúsko-Uhorská cisárska armáda sa koncom 19. storočia etablovala aj v Nových Zámkoch. Klasická zložka armády potrebovala udržiavať jazdecké umenie, preto tu po roku 1890 postavili jazdiareň na koloch.

SkryťVypnúť reklamu

Po niekoľkých rokoch prevádzky ju museli obohnať múrom, pretože nebola staticky stabilná pri zaťažení vetrom.

Na prelome 19. - 20. storočia získala konečný výzor. Mala aj predsadenú časť s prezliekarňami jazdcov a skladmi sediel a náčinia pre jazdectvo. Ako klasická jazdiareň slúžila ešte za čias prvej československej armády až do prvých rokov II. svetovej vojny. Potom však dostalo prednosť garážovanie techniky.

Čím je táto pamiatka jedinečnou?

Takúto históriu nemá žiadna iná podobná stavba na Slovensku. Nielen že kontinuálne dokumentuje históriu armádneho jazdectva, ale vzhľadom na rozpon 22 metrov a dĺžku 62 metrov je táto impozantná stavba technickou výnimočnosťou nielen na Slovenku, ale aj v strednej Európe.

jazd00_r6897_res.jpg

Jazdiareň s rozponom 22 metrov nemá jediný stĺp. Foto: (MA)

SkryťVypnúť reklamu

Podobná - hoci menšia - jazdiareň je v Debrecíne. Tá po vojne bola prebudovaná na skladový objekt a potom koncom 90. rokov ju upravili na mestský kultúrny stánok. Konajú sa tu výstavy, kongresy, prednášky, módne prehliadky, koncerty, plesy a estrádne vystúpenia.

Kedy ste sa dostali k projektom úpravy novozámockej jazdiarne?

Ešte prvý primátor nového modelu samosprávy Ing. Ondrej Csanda v roku 1993 chcel upraviť jazdiareň pre podujatia, ktoré nebolo možné organizovať v kultúrnom dome ani na Hlavnom námestí nášho mesta. Športová hala Milénium vtedy ešte nestála.

Moja štúdia predpokladala úpravu jazdiarne v bývalých kasárňach na usporiadanie športových hier, koncertov, rôznych kultúrnych vystúpení ako aj verejných zhromaždení občanov.

V deväťdesiatych rokoch sa zrodila koncepcia úpravy pôvodnej hádzanárskej haly na dnešnú športovú halu, s neskorším názvom Milénium.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa zistili určité nevýhody športovej haly ako dejiska slávnostných koncertov alebo plesov, v roku 2006 sa myšlienka rekonštrukcie jazdiarne obnovila.

jazd_r8737_res.jpg

Takto bude vyzerať?

Koncepciu rekonštrukcie jazdiarne som po predchádzajúcich štúdiách ešte v roku 1993, 1998, 2006 som v roku 2007 prepracoval na základe požiadaviek spoločnosti NOVOCENTRUM na Viacúčelový pavilón. Tento koncept bol uverejnený na webstránke nášho mesta so zámerom získania spoluinvetora pre rekonštrukciu pamiatky.

Ako si chcela samospráva trúfnuť financovať takú nákladnú rekonštrukciu ?

Tento koncept bol uverejnený na webstránke nášho mesta so zámerom získania spoluinvetora pre rekonštrukciu pamiatky.

Spolufinancovanie by umožnilo použiť budovu napríklad na marketingové účely, výstavné aktivity. Mesto hľadalo spoluinvestora možno 5 - 6 rokov. Prihlásil sa jeden záujemca, ale ten mal podmienku budovu po oprave získať do svojho vlastníctva – a to mestské zastupiteľstvo neschválilo.

Čo bolo podnetom pre najnovší pokus zrekonštruovať historickú jazdiareň?

Keď už mesto hľadalo investora asi šesť rokov, zo strany mesta sa zaobstarala projektová dokumentácia na úpravu budovy na kultúrne a spoločenské účely a rozviula sa snaha získania finančných prostriedkov zo štruktrálnych fondov Európskej únie. Ideový zámer bývalého primátora Ing.Csandu a neskôr primátora Ing. Pichingera sa nakoniec zredukoval, ale mesto nakoniec finančné prostriedky získalo.

jazd0000_r744_res.jpg

Namiesto odpadu sem navozili stavebný materiál. Foto: (MA)

Zrekonštruovaná jazdiareň teda nenahradí doterajšie maxišiatre na námestí ?

Projekt adaptácie kultúrnej pamiatky je nastavený tak, že jazdiareň má byť funkčný kultúrno-spoločenský objekt občanov nášho mesta.

Projekt zahŕňa nielen technickú sanáciu budovy, naprílad opravu strechy stabilizáciu zakladnia a múrov, ale aj vybudovanie sociálneho zázemia pre 380 - 400 návštevníkov, divákov a 60-ich účikujúcich na pódiu. Budú tu výstavy, plesy, vystúpenia kultúrnych telies, koncerty.

O nutnosti opravy budovy sa hovorí tak dlho, že už pomaly mohlo byť neskoro. V akom stave ju našli stavebné firmy?

Mnohí Novozámčania vedia, že v posledných rokoch stále viac trpela už vážnymi statickými poruchami. Lámali sa väzníky vplyvom zatekania strechy, sadali základy - bolo vidieť, že o niekoľko rokov sa zrúti. Statické zabezpečenie a prebudovanie konštrukcie sa začalo v poslednej chvíli.

Dnes už však vieme, že budova bývalej jazdiarne sa na jeseň tohto roku úplne obnoví ako kultúrno – spoločenský stánok nášho mesta.

jazd2_r9959_res.jpg

V takomto stave bývala niekoľko rokov - plná odpadu. Foto: (MA)

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  2. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  7. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  8. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 902
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 508
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 16 130
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 883
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 848
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 089
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 449
  8. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 1 631

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  2. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  3. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  4. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  5. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  6. Petronela Čellárová: Manželstvo
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  8. Vladimir Skala: Ako mi rusínsky jazyk pomohol naučiť sa po čínsky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 936
  2. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 662
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 543
  4. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 5 368
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 300
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 096
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 008
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 713
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Mladí tanečnći majú radosť z pohybu.

Zúčastnili sa celosvetovej súťaže Dancestar 2022 v Chorvátsku.


18 h

Ďalších 19 osôb hľadajú policajti z Komárna.


20 h

Cestu museli na takmer štyri hodiny uzavrieť.


23 h

Polícia zadržala aj ďalších vodičov pod vplyvom alkoholu.


15. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Niektorým sa parklet páči, iní nešetria kritikou.


15. aug

Uplatňujú inštitút objektívnej zodpovednosti, pokuta za zlé státie príde domov poštou.


23 h

Lístky z nových automatov nevychádzali celé alebo sa nedalo vyťukať EČV.


15. aug

Každá jedna obložená misa je originál.


11. aug

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  2. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  3. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  4. Štefan Vidlár: Povzdech starečka
  5. Róbert Thomas: Príbeh policajta, ktorý chcel byť ako z Kobry 11. Teraz stráži cestu vo dne v noci
  6. Petronela Čellárová: Manželstvo
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  8. Vladimir Skala: Ako mi rusínsky jazyk pomohol naučiť sa po čínsky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 936
  2. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 662
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 543
  4. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 5 368
  5. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 300
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 096
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 008
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 713
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu