Čo majú spoločné pretekárske legendy Louis Chiron a Tazio Nuvolari s Romanom Pudom s Olomouca? Predsa pretekárske auto. Vo svojej dobe bolo niečím ako súčasné formule jeden.
NOVÉ ZÁMKY. Priatelia historických vozidiel spolu s obcou Palárikovo a mestom Nové Zámky pripravili v sobotu na Hlavnom námestí výstavu historických automobilov i motocyklov zahraničnej výroby i z bývalého Československa.
Desiaty ročník
S nultým by to bol desiaty ročník ročník,“ povedal pre MY spoluorganizátor podujatia Juraj Mikulec. Sám má doma šesťstotrojku a návesový vojenský ťahač Tatra 138. Palárikovský zraz veteránov má už svoje renomé a do Nových Zámkov prišli účastníci, ktorí tu ešte neboli. Upozornil nás na rarity, aké sa hocikde nevidia – pretekárske Bugatti z dvadsiatych rokov, Praga Alfa Phaeton, Aerovky aj Tatrovky. Tá najnovšia osobná by sa vlastne nemusela rátať za veterána – ale je z poslednej série vyrobených osobných áut v Kopřivnici.
Šesťsto kilometrov s veteránom
Trojčlenná osádka Moškovcov z Púchova kúpili Morrisa z roku 1939 až v na západe Čiech. Stačilo kúpiť diaľničnú nálepku a bez problémov prešli 600 kilometrov až domov. Stačilo na ňom zrenovovať interiér a je ako nový. Mária, Vladimír a Erika však zdôraznili, že v núdzi by im nerobilo problémy zaboriť ruky po lakte do motora.
Rarity medzi motorkami
Menšie šťastie mal majiteľ vojenskej sajdky Zündapp 750. „Je to technický unikát, nikto predtým ani potom nič podobné nevyrobil. Má pohon sajdkového kolesa s diferenciálom, redukcie aj spiatočkou a kvapalinové brzdy. Je ako džíp na troch kolesách,“ skonštatoval majiteľ, ktorý si motorku musel zrenovovať takmer zo šrotu.
Na vojenské akcie s ňou nechodí. Nemeckú uniformu by si vraj neobliekol.
Podobnú, len podstatne menšiu trojkolku priviezol Michal Píri z Hokoviec. Legendárny Velorex z roku sa dokonca dostal do pesničiek. Michal pri obnove strávil asi dva roky. „Keď stojí, nerobí jej to dobre – tak ju prebehnem. Rodina veteránistov má ešte dva autobusy.
Fotogalériu si pozrite v článku
http://novezamky.sme.sk/c/7807787/velka-fotogaleria-veterany-v-novych-zamkoch.html >>
Medzi motorkármi sme stretli dokonca aj exstarostu Palárikova na čezete 175 z roku 1962. „Mám ju osem rokov, ale štyri roky ma ako starostu vozili. Za mlada som mal Jawu 90 Cross a tá vydržala dlho. Doma mám ešte jedného 45-ročného Žigulíka,“ povedal nám.
Alica z Nových Zámkov si svoj prvý vodičák urobila až pred šiestimi rokmi, keď jej manžel na okrúhle výročie daroval retromotorku. Jazdí na nej aj do práce, najďalej ju šoférovala na zraz veteránistov v Ružomberku.
Formula jeden z dvadsiatych rokov
Úplným skvostom tohtoročnej prehliadky bola formula jeden z dvadsiatych rokov.
Roman Puda z Olomouca prezradil, že Bugatti z roku 1928 má objem 1 500 kubíkov a nejakých 70 koní. Takéhoto špeciálne vyladeného pretekárskeho typu vyrobili asi len 50 kusov. Existuje nádherný záber Elišky Junkovej s Chironom, ktorý si Bugatti urobilo ako reklamnú fotku.
Až do príchodu Mercedesu a Auto Unionu bola Bugatti bezkonkurenčnou značkou na pretekárskych okruhoch vtedajšej kategórie formuly jeden. „Táto dosť cestovala. Našli ju vo Francúzsku, veľmi dlho bola v múzeu v americkej Philadelphii. Tam jej však dali plastovú húkačku a podobné doplnky.
Po mechanickej stránke sme ju dorobili, ale inak je karoséria pôvodná,“ dodal hrdý majiteľ pretekárskeho veterána.
Chystajú prekvapenia
Ako informoval organizátor podujatia Patrik Sucháň tlačovú agentúru, historické vozidlá potom približne vyrazili na 120-kilometrovú spanilú jazdu.
Okrem Nových Zámkov mala viesť aj cez Palárikovo, Bajč, Hurbanovo, Chotín, Marcelovú, Virt, Radvaň nad Dunajom, Moču a Búč.
Na desiaty ročník už teraz chystajú organizátori prekvapenia až zo začiatku minulého storočia.