NOVÉ ZÁMKY. V sobotu predpoludním na špeciálnom podvozku pre ťažké a nadrozmerné náklady prepravili zo Šurian do Nových Zámkov vyše storočnú parnú lokomotívu. Občianske združenie (OZ) Za troma mostami ju chce osadiť na podstavec ako pamätník práce novozámockých železničiarov.
Pohnutý osud mašinky
Históriu unikátnej lokomotívy nám priblížil František Daniel, predseda OZ Za troma mostami. Ako povedal, rušeň 310.123 bol vyrobený v roku 1904 firma Krauss v rakúskom Linzi a mal dosť pohnutý životopis.
Z továrne ho poslali na severnú Moravu, kde počas existencie prvej Československej republiky obsluhoval miestne trate.
Druhá svetová vojna ho zastihla v moravskom Šumperku. Preložili ho na miestne priemyselné vlečky k Berlínu. Záver vojny prežil v poľskom Krakove, nepotvrdené informácie hovoria, že sa dokonca zúčastnil aj na posune vagónov v koncentračných táboroch Osvienčim a Birkenau.
Ukončil prevádzku svojho typu
Po vojne sa vrátil do Československa a od roku 1947 jazdil už len na rôznych miestach Slovenska. V päťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia ho presunuli do Nových Zámkov, kde, prakticky aj dožil svoju púť. Okrem iného vozil miestne nákladné vlaky na trati Nitra – Radošina.
Fotogalériu si pozrite v článku
http://novezamky.sme.sk/c/7795637/fotogaleria-unikatna-historicka-lokomotiva-je-uz-doma.html >>
V roku 1966 bol vyradený z prevádzky. Raritou je však udalosť v roku 1971. Pri príležitosti osláv dodávky 500. rušňa T679.1 Sergej po piatich rokoch opäť zakúrili pod kotlom starého parného rušňa. Na jeden deň ho sprevádzkovali a tým oficiálne uzavreli prevádzku tohto typu rušňa. Od roku 1973 stál v novozámockom rušňovom depe ako pripomienka parnej trakcie.
Hrdzavel pri plote
V roku 2000 lokomotívu vzali do Bratislavy, kde náhradné dielce z nej použili na sprevádzkovanie ďalších dvoch rušňov toho typu.
„Oba sú dodnes v Bratislave, ale ten náš hrdzavel pri plote v rušňovom depe. V roku 2012 sme ho tam našli v dezolátnom stave. V roku 2014 sme ho presunuli najprv do Nových Zámkov a potom do areálu spoločnosti Lokotrans Šurany. Za rok ho tam dali do slušného výstavného, hoci už nie prevádzkyschopného stavu. Dnešným dňom sa teda ukončila renovácia rušňa,“ skonštatoval F. Daniel.
Na špeciálnom podvozku
„Už sme prevážali ťažké poľnohospodárske mechanizmy, lesné ťahače aj nadrozmerné cisterny, ale takéto niečo sme ešte na podvozku nemali,“ povedal Juraj Orémusz, majiteľ rovnomennej spoločnosti, ktorá historickú lokomotívu dopravila zo Šurian do areálu novozámockej spoločnosti Pro Cargo.
Kafemlejnek aj kačica
Majiteľka areálu, kde lokomotívu zložili, je rovnako členkou občianskeho združenia, preto poskytla bezplatne priestory na dočasné uskladnenie lokomotívy. Česi ju volajú kafemlejnek, v Nových Zámkoch dostala názov kačica a na tabuľke má napísané Regína.
Občianske združenie Za troma mostami čaká už len na udelenie stavebného povolenia. Potom lokomotívu osadia na podstavec ako pamätník práce novozámockých železničiarov.
Železnice sa zachovali macošsky
„Samotné železnice sa však k tomuto technickému skvostu zachovali macošsky. Len za prepravu z Nových Zámkov do Šurian sme ako združenie zaplatili dvesto eur. A keď sme ju pôvodne chceli renovovať v novozámockom rušňovom depe, ešte aj za prenájom koľaje od nás žiadali poplatky. Nakoniec sme našli v Šuranoch súkromnú firmu, ktorá od nás nežiadala nájomné a rozumne sme sa dohodli,“ uzavrel František Daniel.