NOVÉ ZÁMKY. Osobitosti dvoch vyhranených maliarskych programov, mužských/ženských, kultúrnych a generačných pohľadov skúmajúcich možnosti, hranice a limity neustále inovujúceho sa tradičného média v ére digitálnych médií pripravila Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch. Galéria predstavuje tvorbu Veroniky Rónaiovej a Lászlóa Győrffyho. Výstava Trójsky kôň potrvá do 16. mája, informovala Tímea Hrebíčková z novozámockej Galérie umenia.
Ťažisková osobnosť slovenskej hyperrealistickej maľby Veronika Rónaiová uvažuje o výstavách ako o vizuálnych archívoch, prostredníctvom ktorých zverejňuje svoju tvorbu. Reaguje na výstavné priestory, vstupuje do ich genia loci obrazovými inštaláciami a kresbovými komentármi. Zohráva určujúcu rolu v predstavení svojej tvorby a formovaní vlastného obrazu. Prvé retrospektívy v rokoch 20022003 spustili proces reinterpretácie vlastných diel. Sprevádzali ich úvahy o pozícii obrazu a vlastnej tvorby v mediálnej dobe.
Maliarka otvorená novým podnetom preniesla do maľby manipulatívne digitálne postupy, vtiahla do hry digitálny podklad, následne rozvinula svoj heretický dialóg s otcom Juliánom Filom (19212007), vzápätí formou sociálnych sond prizvala jej blízkych umelcov na vlastné výstavy a vytvorila tak kontextuálny rámec zviditeľňujúci dobre známy terén zvnútra.
Aktuálna výstava okrem malej retrospektívy z jej rozsiahleho vizuálneho archívu prináša prvé vykročenie smerom k súčasnej maďarskej scéne. Za spoluhráča si ako trójskeho koňa pozvala solitéra maďarskej scény Lászlóa Győrffyho. Hoci sa nikdy predtým nestretli, v jeho diametrálne odlišnej tvorbe našla viaceré náhodné paralely. Na výstave, ktorá krúži okolo tém sebareflexie, autorstva, interpretácie, obrazu, obrazoborectva, výstavy a inštitucionálneho rámca prezentácie, zarezonujú práve tieto náhodné paralely, skonštatovala Hrebíčková.