NOVÉ ZÁMKY. Pripravovala ju stredoškolská profesorka náuky o spoločnosti Miriam Krásna. Lucii sme po návrate z celoštátneho finále položili niekoľko otázok.
Z tvojej redakčnej praxe u nás sa poznáme dosť dlho na to, aby sme si tykali. Takže – prečo si sa rozhodla práve pre Olympiádu ľudských práv?
V jeden deň mi pani profesorka povedala, že ak sa chcem dostať na dobrú vysokú školu, musím mať aspoň nejaký prehľad o dianí vo svete. Mala pravdu, pretože niekedy mi dokonca robilo problém nájsť na mape Ameriku :).
Keďže sa každý rok so žiakmi pripravuje na túto olympiádu, zapojila aj mňa. Nebyť jej a tých spoločne presedených mesiacov nad otázkami a knihami, dnes by som sa s touto skúsenosťou a úspechom pochváliť nemohla.
Čo obsahovalo krajské kolo?
Pred krajským kolom sme preberali aktuálne témy a udalosti vo svete. Pár dní tesne pred súťažou vyvesili na internet dvanásť téz, ktoré sa bolo treba naučiť. Bolo to niečo ako maturitné otázky s témami od teroristického útoku vo Francúzsku cez držiteľov Nobelovej ceny až po vymožiteľnosť ľudských práv.
Samotné krajské kolo začínalo testom, ktorý som absolvovala najlepšie zo všetkých súťažiacich a postúpila tak ďalej do ústnej časti. Tam som hovorila na vyžrebovanú tému – konkrétne teroristický útok na redakciu Charlie Hebdo, čo mi veľmi sadlo, keďže som hla porovnávať aj svoje skúsenosti z našej redakcie. Vďaka tomu som ako druhá v poradí a jediná z okresu postúpila do celoštátneho finále.
Lucia (v strede) na krajskom kole OĽP.
V čom sa finále líšilo od krajskej súťaže?
Celoslovenské kolo sa konalo od 25. do 27. marca v Modre Harmónii. Sprevádzala ma aj moja profesorka Miriam Krásna. Tentoraz sme nemali vopred určené tézy. Vedeli sme, že v prvý deň budeme ako mladí ombudsmani riešiť simulované prípady porušovania ľudských práv a na druhý deň obhajovať esej. Taktiež nám predpísali slušný dress code a dostali sme aj presný harmonogram na dva dni . Nič okrem toho sme však vopred nevedeli.
Čoho sa týkal tvoj simulovaný prípad?
Porušovania ľudských práv v reedukačných centrách (polepšovniach). Našťastie, už pred krajským kolom som čítala celú správu ombudsmanky, v ktorej hodnotila a ostro kritizovala postupy a zaobchádzanie s deťmi v týchto centrách. Citovala som také podrobnosti, až sa na mňa pozerali, či som nebodaj sama nebola v tej polepšovni.
Celoštátne finále.
Aká bola téma eseje, ktorú si obhajovala?
Písala som o nositeľke Nobelovej ceny za mier a Sacharovovej ceny za slobodu myslenia, pakistanskej aktivistke Malale Júsufzaiovej bojujúcej za práva dievčat a všetkých detí na vzdelanie.
Veľmi som sa potešila, keď som na zozname tém videla práve jej meno. Je to moja srdcovka - prečítala som jej knihu, všetky možné rozhovory, pozerala filmy, videá a jej rečnícke výstupy. Po krajskom kole som mala štyri dni na napísanie eseje. To mala byť vstupenka do toho veľkého finále.
Je dvadsiate miesto zo šesťdesiatich uspokojivé?
Mala som 168 bodov z 200, čo si myslím, že je dobré. Politológ Miroslav Kusý a pár porotcov aj divákov mi dosť fandilo. A pani profesorka vraj mala zimomriavky pri mojej obhajobe. Obe vieme, že som spravila obrovský pokrok a za pol roka sa posunula o míľový krok vpred. A to je pre mňa viac ako bodové hodnotenie.
Podľa tohto si sa teda ocitla v dobrej spoločnosti...
Prvý večer sme mali besedu s ombudsmankou Janou Dubovcovou, druhý večer prišli europoslanci Beňová a Štefanec.
V porote boli aj Dagmar Horná, predsedníčka Celoštátnej komisie Olympiády ľudských práv, a Kálmán Petőcz z Rady vlády Slovenskej republiky pre ľudské práva. Okrem toho prišli významní ľudia z Informačnej kancelárie Európskeho parlamentu ako aj z OSN. Celá atmosféra aj oblečenie zodpovedali vážnosti udalosti.
Vyhodnotenie súťaže.
Účastníci celoštátneho finále boli väčšinou mladší ako ja, ale všetko inteligentní a dobre vyzerajúci ľudia. Nie tí typickí bifľoši, ako ich väčšinou nazývajú moji rovesníci. Presne takýto typ mladých ľudí mi u nás chýba – študenti s rozdielnymi prioritami ako sú hodiny strávené v kaviarňach či na diskotéke.
Môže takáto skúsenosť pomôcť napríklad v ďalšom štúdiu?
Keby ma neprijali na vysokú školu, mohlo by to výrazne pomôcť pri odvolaní. Ale v každom prípade je to hlavne skúsenosť do života na nezaplatenie. A pre mňa osobne taký dobrý kopanec smerom dopredu. ⋌
Olympiáda ľudských práv
Olympiáda ľudských práv (OĽP) stredoškolskej mládeže je postupová súťaž, realizuje sa formou testov a prezentovania esejí na vybrané témy. Usporadúva sa v troch súťažných kolách – školské, krajské a celoštátne. Olympiáda ľudských práv má za cieľ posilňovať základné demokratické piliere na Slovensku medzi študujúcou mládežou, so zvláštnym zreteľom ochrany a zabezpečenia základných ľudských práv, sprostredkovať vedomosti a poznanie práv človeka, ako aj poznanie práv detí.