Piatok, 2. december, 2022 | Meniny má Bibiána

Semerovčan vyhral svoju kategóriu kamiónov na Rely Dakar 2015

Z obce s tisíc tristo obyvateľmi sa vlani na najťažšiu svetovú rely vydali dve tatrovky. Trojnápravová Tatra 815 s vodičom Václavom Svobodom bola servisným kamiónom tímu Rally OZ. Pretekárska verzia Tatry 815 4x4 s Robom Kasákom za volantom absolvovala v

Robo Kasák (vpravo) na kabíne svojej Tatry.Robo Kasák (vpravo) na kabíne svojej Tatry. (Zdroj: Archív R.K.)

januári 2015 svoj druhý štart na Rely Dakar.

SEMEROVO. Oba tatrovácke špeciály sme v sobotu 28. marca popoludní našli zaparkované pred tunajším kultúrnym strediskom, kde sa konala beseda s účastníkmi Rely Dakar.

V predvečer besedy sme tunajšieho rodáka Roberta Kasáka našli v obytnej nadstavbe bielej Tatry 815 pripravovať materiály na besedu. Položili sme mu niekoľko otázok.

Kde všade už bola táto "nepretekárska" tatrovka?

Absolvoval som s ňou niekoľko asistencií na pretekoch v Nemecku, Grécku, na Silk Way Rally cez ázijské republiky bývalého ZSSR. Robil som „balečko“ – teda zabezpečovacie vozidlo – na troch ročníkoch súťaže Africa Eco Race, ktorá sa jazdí na pôvodných trasách bývalej Rely Paríž – Dakar.

Tentoraz sa pozrela aj do južnej Ameriky. Každý večer nás čakala v bivaku. Traja ľudia spali v nadstavbe a ja vpredu v kabíne.

dakar_plaketa_r9213_res.jpg

Plaketa pre víťaza kategórie asistenčných kamiónov. Foto: (MA)

Štartovali ste na druhom ročníku Dakaru. Líšila sa príprava v porovnaní s premiérou?

Namiesto jedného sme pripravovali dve autá. Rozhodnutie padlo na poslednú chvíľu, ale stihli sme to. Na pretekárskej Tatre sme upravili podvozok a odpruženie. Ukázalo sa ako veľmi účinné.

Nastali nejaké podstatné zmeny oproti prvému štartu?

Vlani som absolvoval trať s odtrhnutým meniskom, ako sa neskôr zistilo. Zoznamoval som sa s autom, ktoré som dostal až pred testami na vojenských pieskoch na Záhorí. Tento rok som si dal do poriadku koleno, komplet som si pripravil auto a dostal som českého navigátora Jaroslava Kolářa. Tím vymenil aj „ostré“ súťažné auto z Isuzu na Toyotu. Nakoniec veľmi dobre fungovala technika aj súhra tímu.

Ako vníma atmosféru pilot, ktorý sa po roku vracia na miesto svojej premiéry?

Človek sa vyzná v organizácii aj pomeroch. Tým viac si to môže užiť a všímať si okolie. Nie všade bol tento motoristický podnik vítaný. Tento rok bolo menej účastníkov, na štart do Buenos Aires prišlo omnoho menej ľudí ako vlani do Rosaria.

Asistenčné kamióny štartujú do etapy ako posledné. Jazdia síce rovnaké trasy ako pretekárske autá, ale v prípade potreby im poskytujú technickú pomoc. Ako často bolo treba vašu?

Toyota fungovala veľmi dobre. Drobné poruchy posádka odstránila skôr, ako sme sa k autu dostali my. Najvážnejší problém nastal v etape, ktorá sa akurát jazdila bez asistencie. Toyote odišla predná poloos a šesť hodín sa pri nej nikto nezastavil. Zdržanie stálo posádku niekoľko desiatok priečok v poradí.

Fotogalériu z Rely Dakar 2015 si pozrite v rubrike Pressfoto v článku

S kamiónom sme čakali na konci rýchlostnej skúšky. Ako napotvoru nefungovalo ani satelitné spojenie. Obávali sme sa, že nedôjdu do bivaku a vypadnú z rely. Už sme to chceli vzdať, ale okolo jedenástej večer sme sa nakoniec dočkali.

Asistenčné kamióny majú na dojazd iné limity. Pri vážnej servisnej akcii dokonca na druhý deň nemusia ani vyštartovať na etapu. My sme však absolvovali všetky.

Vlani ste museli po súčiastkach skladať náboje kolies. Ako zvládla Tatra svoj druhý ročník?

Na rozdiel od vlaňajška som ju mal celý rok na starosti a pripravoval som ju komplet sám. Dakar zvládla úplne bez problémov. Odpadlo nám len rameno predného stabilizátora, čo bola bežná únava materiálu. Až sa niektorí chodili pozerať, prečo v bivaku nič vážne neopravujeme.

Ktorý úsek Dakaru bol pre vás najťažší?

Poriadne drsná bola prvá dunová etapa z Antofagasty do Iquique. Mám skúsenosti s africkými dunami. Sú malé, ale náročné, pretože sa sypú ako múka. Juhoamerické sú tuhšie, ale majú extrémne výšky. Predstavte si lievik hlboký skoro 50 metrov s klesaním cez 45 stupňov. Na druhej strane – to isté hore. Vojdete dnu a tam trčí možno dvadsať áut. My sme to vyšli možno na desiaty krát na takmer sfúknutých pneumatikách. Na to už potrebujete prax z Afriky a riadny výkon, aby ste 11-tonový kamión odtiaľ vyviezli.

Vyskytli sa aj extrémne situácie?

Čakali sme na „ostré“ súťažné auto a práve tie najhoršie duny sme museli absolvovať v noci. Vtedy neviete, kedy komu vyleziete na chrbát. Treba len dve veci – maximálnu ostražitosť a držať sa vyjazdených stôp. Od najhoršieho vás vtedy delí niekedy len dávka šťastia.

Česká osádka, čo prišla do bivaku pred zotmením, avizovala, že tie duny nemáme šancu prejsť. My sme to ako jediné asistenčné auto dokázali a do bivaku sme prišli okolo jednej po polnoci. Ostatní to radšej obišli po normálnej ceste.

Vravievali ste, že na každej rely sa zvyknete aspoň raz „zahrabať“. Aký máte priemer po tohtoročnom Dakare?

Vlani sme kopali dvakrát, tento rok sme absolvovali bez toho. Možno pomohlo, že v aute jazdím už druhý rok a lepšie poznám jeho vlastnosti. Zavážili aj moje osobné skúsenosti – na Tatre mám najazdené skoro tri milióny kilometrov.

Ako ste nakoniec dopadli?

Urobili sme taký malý rozruch, pretože od polovice pretekov ostatní zistili, že v poradí postupujeme dopredu. Medzi kamiónmi sme skončili na 29. mieste, našu kategóriu asistenčných kamiónov sme vyhrali s osemhodinovým náskokom pred druhým v poradí. Skončili sme nad naše očakávania.

Po vlaňajšom druhom mieste ste sa teda stali neoficiálnym majstrom sveta v rely kategórii asistenčných kamiónov. Kam sa ešte dá postúpiť?

Vždy je čo vyhrať. Aj víťazstvo nad sebou sa ráta. Uvidíme, či aj na budúci rok budeme spolupracovať s nejakým tímom a či bude vôbec nejaká kategória asistenčných kamiónov. Teraz ma čaká príprava auta s obytnou nadstavbou na rely do Grécka, kde budeme tiež robiť asistenciu.

dakar_ih_r7292_res.jpg

Zľava Kolomý, Kasák, Kolář a Miškolci plus dve Tatry z Dakaru - zostava, aká sa na Slovensku ešte nestretla. Foto: (Imrich Hrabovský)

Majstri rely kamiónov si stále ctia duch pôvodného Dakaru

Na besedu prišla zostava, aká na Slovensku asi ešte nebola.

SEMEROVO. V roku 1977 sa Thiery Sabine stratil v púšti. Štyri dni zažíval strach a bojoval o život. Dva roky nato s priateľmi sadli za volanty a riadidlá a vyštartovali z Paríža do Dakaru. V etapách pretekali a nedarovali si ani meter. Ale ak sa niekto ocitol v problémoch, pomáhali mu.

Majstri rely

V sobotu 28. marca sa na besede v Semerove stretla zostava, aká na Slovensku hádam ešte nebola. Spoločnú akciu tímov Rally OZ, Buggyra Tatra a Bonver Dakar Teamu zorganizoval Robert Kasák, víťaz kategórie asistenčných kamiónov na aktuálnom ročníku Rely Dakar.

Spolu s ním zasadli za stôl Martin Kolomý (Buggyra Tatra – jeden z najúspešnejších českých pretekárov, siedmy v kategórii kamiónov), Jaroslav Miškolci (navigátor Tomáša Vrátného z Bonver Dakar Teamu, víťaz Silk Way Rally) a navigátor Roberta Kasáka Jaroslav Kolář.

Mnohé sa zmenilo, ale duch zostal

„Na tento okamih som čakal od roku 2003. Dôvodom je dakarský duch, ktorý tu dnes vidím,“ skonštatoval moderátor Vojto Morávek, účastník niekoľkých vrcholných rely kamiónov.

Od počiatku Rely Dakar sa technika vyvíjala až k obrovským dvojmotorovým špeciálom s výkonom 1 200 koní a rýchlosťou 225 km/h. Až nakoniec päť kamiónov Jana de Rooya neprešlo v Lisabone technickou kontrolou a usporiadatelia oznámili, že Rely Paríž – Dakar 2008 sa ruší. Tajné služby Francúzska údajne neodporúčali jazdiť v Mauretánii vzhľadom na tamojšie nepokoje.

Zmenilo sa dejisko a neskôr aj charakter Dakaru. Dnes žije paralelným alebo skôr schizofrenickým životom, dodal Vojto Morávek.

(MA)

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná ríša divov Maďarska
  2. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  2. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  6. Zimná ríša divov Maďarska
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 929
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 024
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 3 790
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 559
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 3 035
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 849
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 1 711
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 464

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  2. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  3. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  4. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  5. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  6. Adam Austera: Je teraz ten správny čas investovať do akcií?
  7. Martin Pekár: Slovenské železnice v Európe
  8. Štefan Vidlár: Žicá virgula
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 242 375
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 569
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 612
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 567
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 551
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 529
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 194
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 016
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


4 h
Famara Diedhiou sa teší po strelenom góle v zápase Katar - Senegal na MS vo futbale 2022.

Šampionát sledujú aj futbalové osobnosti nášho regiónu.


4 h
Ilustračné foto.

Polícia sa snaží zistiť totožnosť mŕtvej ženy.


7 h
Ilustračné foto.

Vlaky odklonili cez inú stanicu.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pôvodný vzhľad narušili v minulosti necitlivé stavebné zásahy.


1. dec

HIPEC sa využíva vtedy, keď zlyháva systémová liečba chemoterapiou.


12 h

Slovensko je posledná krajina v rámci Európskej únie, ktorá používa papierové testy.


1. dec

Zadržané osoby skončili v policajnej cele.


6 h

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  2. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  3. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  4. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  5. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  6. Adam Austera: Je teraz ten správny čas investovať do akcií?
  7. Martin Pekár: Slovenské železnice v Európe
  8. Štefan Vidlár: Žicá virgula
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 242 375
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 569
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 612
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 567
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 551
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 529
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 194
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 016
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu