BEŠEŇOV. Najdlhšie slúžiacemu starostovi Novozámockého okresu sme položili niekoľko otázok.
Čo považujete za najväčší prínos súčasného modelu samosprávy?
• Je vidieť že obce mali v uplynulých rokoch samostatnosť vo financovaní hlavne vlastného rozvoja. Predovšetkým na väčších sídlach je to aj vidieť. Ale my, čo sme preskákali viac funkčných období, už vidíme že sa pomaly zvyšuje prísnosť pri nakladaní s financiami. Niekde je možno odôvodnená, ale niekedy už speje až k obmedzovaniu samostatnosti samospráv.
Ktoré z uplynulých období bolo pre Bešeňov najúspešnejšie?
• Azda najpriaznivejšími boli roky 2006 – 2010. Podarilo sa nám realizovať urobiť najviac investičných akcií a výrazne posunúť rozvoj obce.
Najviditeľnejšou stavbou bol dom kultúry so sídlom obecného úradu a parkoviskom. Bola to asi prvá veľká akcia samosprávy dnešného typu. Počas tých úvodných rokov sa u nás vybudoval vodovod aj plynovod. Síce nie sú tak viditeľné, ale pre zvýšenie úrovne života obyvateľov určite dôležité a prospešné.
Ale myslím, že každé volebné obdobie prinieslo nejakú väčšiu akciu a krok dopredu. Inak by voliči v Bešeňove (ani v inej obci) starostovi netolerovali, keby by sa o obec nestaral.
Ktoré roky boli, naopak, najťažšie?
• Pravdepodobne počiatočné obdobie súčasného modelu samosprávy – roky 1990 až 94. Vtedy ešte nebol celkom prepracovaný spôsob financovania obcí. Odkedy štát ustálil podiel daní z príjmov, ktoré tvoria základ rozpočtu obcí a miest, dá sa hospodáriť premyslenejšie. Určite, nie všetky roky boli ružové. Závisí od výšky podielových daní, ktoré štátny rozpočet rozdeľuje. Ak sa nedarí ekonomike, ujde sa menej pre všetky časti samosprávy.
V uplynulých rokoch sa však plánovaná výška podielových daní pre obce nakoniec znižovala. Ako sa má zachovať malá obec, ak jej zo štátneho rozpočtu neprídu pôvodne garantované financie?
• Rozpočet obecných výdavkov na začiatku roka nastavujeme vždy pomerne opatrne. Predbežne radšej rátame s nižšími príjmami. Ak sa počas roka finančná situácia zlepší, vždy v obci nájdeme účel, na ktorý treba peniaze preinvestovať. Ušetrené prebytky rozpočtu si obec, našťastie, môže ponechať ako rezervu. Pre malé obce je to určite výhodou.
Viacerí starostovia konštatujú, že nároky obyvateľov na služby poskytované samosprávou sú čoraz vyššie. Je to tak aj v malej obci?
• Ľudia dnes už cestujú po celej Európe. Vidia životnú úroveň v iných krajinách a podobné nároky kladú aj na nás. V princípe je pánom volič a starosta je na to, aby jeho nároky na životný štandard uspokojoval.
Ako sa teda dajú zosúladiť očakávania obyvateľov s možnosťami obce?
• Každý starosta predstupuje pred ľudí s nejakou víziou a po zvolení sa ju snaží realizovať. Ľudia možno viac oceňujú „viditeľné“ investície. Kanalizácia nemôže byť rovnako pekná ako kultúrny dom, ale určite nie je menej dôležitá.
Najdôležitejšie je o všetkých zámeroch starostu i obce otvorene komunikovať. Najprv s poslancami zastupiteľstva a potom aj so samotnými obyvateľmi. Ak ľudia prijmú starostovu verziu, tak sa nádherne pracuje.