Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Mier nastal, ale Komárno zostalo bez mostov

Druhá svetová vojna sa pre obyvateľov Komárňanského okresu skončila okrúhle pred siedmimi desaťročiami – na prelome marca a apríla 1945.

KOMÁRNO. Aká bola situácia v tomto okrese tesne po skončení najstrašnejšej vojny v histórii ľudstva? Odpoveď na túto otázku sme hľadali v dobovej Pamätnej knihe národných výborov.

Najjužnejší, najrovinatejší

V spomínanej knihe je tento región charakterizovaný takto: Najjužnejším a najrovinatejším okresom Československa je okres Komárňanský. Jeho územie leží zhruba 110 metrov nad hladinou mora. Autor tvrdí, že taký bohatý vtáčí život ako tu možno nájsť len pri Níle. Bohatstvo rýb v Dunaji a jeho prítokoch slúžia za potravu pre početné kŕdle vodných vtákov. Zvláštnosťou Žitného ostrova bol drop veľký, ľudovo nazývaný túz.

SkryťVypnúť reklamu

Tu sa rodia prvé čerešne, marhule a raná zelenina. Roľníci pestujú aj tabak, sóju a papriku, robia sa pokusy s dorábaním ryže, bavlny a kaučukových rastlín. Napriek týmto prírodným danostiam v okrese niet poriadnej fabriky na spracovanie ovocia a zeleniny.

Takmer odrezané od sveta

Hoci Komárno malo po skončení vojny okolo dvadsaťtisíc obyvateľov, stále pôsobilo dojmom veľkej roľníckej usadlosti s krivolakými a úzkymi uličkami. Aj keď jeho poloha ho predurčila stať sa krásnym mestom, nestalo sa tak. Dôvody: epidémie, záplavy, zemetrasenia, no najmä okolnosť, že stále bolo vojenským mestom, v ktorom museli byť ulice lomené a neusporiadané. Tak to totiž prikazovala strategická doktrína vojska.

Tento úbohý stav mesta ešte znásobila práve skončená vojna, píše sa v pamätnej knihe. Autor vyratúva, že letecké nálety a bombardovanie 7. a 14. októbra 1944, ako aj 29. marca 1945 narobili veľa škôd. K tomu sa pridružili boje o Komárno 6. januára a 7. februára 1945, ako aj mínometná paľba na mesto 12. januára toho istého roku. Bola zničená budova železničnej stanice a vytrhané železničné koľaje. Úplne bolo zničených 125 domov, ďalších takmer tritisíc bolo poškodených.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí Komárňania prišli o prístrešie nad hlavami. No rovnako mesto gniavili starosti s dopravou, veď bolo takmer odrezané od okolitého sveta. Ustupujúce nemecké vojská vyhodili do povetria tri zo štyroch mostov cez Váh a Dunaj, Komárnu sa preto dalo priblížiť len zo strany Žitného ostrova.

Pomoc červenoarmejcov

Červená zástava na komíne elektrárne zaviala na Veľký piatok 1945. Hoci Komárno sa opäť dostalo do oslobodenej Československej republiky, nový život sa rozbiehal s ťažkosťami. Aspoň, že pekári sa chytro chopili svojho remesla, chlieb sa teda dostal na stôl každého. S ostatnými potravinami to však bolo horšie.

Pamätná kniha sa pochvalne vyjadruje o práci príslušníkov Červenej armády, ktorí sa podujali obnoviť zničené mosty. Za púhych sedem dní postavili drevený cestný most cez Váh smerom na Nové Zámky a pomerne rýchlo dali do poriadku aj železničný most cez tú istú rieku. Alžbetin most cez Dunaj začali stavať technické jednotky maršala Koneva 6. augusta 1945 a už 10. januára 1946 mohla byť spojnica odovzdaná verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Červená armáda bola pre stavby mostov vyzbrojená technikou aj skúsenosťami. Kniha konštatuje, že vďaka tomu vojaci mohli podávať stachanovské výkony. (Na objasnenie pamäti: A.G. Stachanov bol ruský baník a priekopník vyšších pracovných výkonov vo vtedajšom Sovietskom zväze. Jeho meno nieslo hnutie úderníkov práce.)

Ľudia sa pohli

Aj keď zo slobody sa väčšina Komárňanov úprimne tešila, medzi obyvateľstvom maďarskej národnosti zavládla neistota a skepsa. Do Komárna totiž začali prichádzať nielen Slováci zo severnejších oblastí, ale aj presídlenci z Dolnej zeme. To bol signál, že mnohí Maďari budú musieť skôr-neskôr opustiť rodnú postať a presťahovať sa za Dunaj.

Ako to však v chúlostivých situáciách býva, rýchlo sa našli ľudia ochotní využiť možnú príležitosť. Kto totiž vedel potvrdiť svoj slovenský, alebo slovanský pôvod, mohol zostať v mieste svojho bydliska a nemusel sa obávať presťahovania. V okrese sa reslovakizovalo osemnásťtisíc ľudí, z toho tritisíc v Komárne. Sčítania obyvateľstva v nasledujúcich desaťročiach však dokázali, že po utíšení povojnových pomerov väčšina reslovakizantov si to rozmyslela a opätovne sa prihlásila k maďarskej národnosti.

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 056
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 852
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 113
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 021
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 3 648
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 226

Blogy SME

  1. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  2. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  3. Jozef Ďanovský: Havran Never More
  4. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  5. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  6. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  7. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 337
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 328
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 941
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 268
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 077
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 832
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 881
  8. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 872
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

V ponuke sú ďalšie tikety.


22 h
Lokálni producenti vína a burčiaku môžu po dvoch pandemických rokoch opäť predávať na jarmokoch, aj ich však zastihlo zdražovanie energií.

Drobní lokálni vinári sa po dvoch pandemických rokoch boria so zdražovaním.


23 h

Aj naďalej budú prebiehať kontroly hraníc s Maďarskom.


6. okt

Vodiči musia dať pozor na dopravné uzávery centra mesta a priľahlých ciest.


TASR 6. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  2. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  3. Jozef Ďanovský: Havran Never More
  4. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  5. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  6. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  7. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 337
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 328
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 941
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 268
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 077
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 832
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 881
  8. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 872
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu