Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Začiatok výstavby mostov cez Ipeľ je v nedohľadne

Maďarská vláda prišla s návrhom, aby sa postavil iba jeden most pri obci Chľaba. Ten mal byť navyše po zapracovaní pripomienok vodohospodárov a ďalších inštitúcií drahší ako pôvodne navrhované dva mosty.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka. (Zdroj: (MA))

KRAJ. Dopravné prepojenie slovenského a maďarského pohraničia a pomoc pri zlepšení hospodárskej a kultúrnej spolupráce prihraničných regiónov mali už niekoľko rokov zabezpečovať mosty cez rieku Ipeľ v okrese Levice. O ich výstavbe sa hovorí už od roku 2009, prvým neoficiálnym termínom začiatku stavebných prác bola jar 2010. Výstavba sa však pre rôzne komplikácie doteraz vôbec nezačala a momentálne nie je jasné, ani kde presne by malo byť premostenie Ipľa vybudované.

Namiesto dvoch iba jeden most?

Podľa pôvodných plánov mali mosty spájať obce Pastovce a Vámosmikola a Chľabu s Ipolydamásdom. Financovanie stavby majú zabezpečiť zdroje z fondov Európskej únie, lídrom projektu je maďarská strana. Tá však v roku 2012 prišla s návrhom, aby sa postavil iba jeden most pri obci Chľaba. Ten mal byť navyše po zapracovaní pripomienok vodohospodárov a ďalších inštitúcií drahší ako pôvodne navrhované dva mosty. Začať s výstavbou premostenia rieky Ipeľ sa pre zmeny v projekte v predchádzajúcom programovom období nepodarilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najnovším miestom je Ipeľský Sokolec

"Pre nové obdobie 2014-2020 maďarská strana zabezpečila vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti projektov, ktoré pre územie Nitrianskeho kraja mali zahrnúť výstavbu mosta a kompy, prípadne výstavbu dvoch mostov," uviedla hovorkyňa predsedu NSK Oľga Prekopová. Na základe dvoch memoránd podpísaných premiérmi maďarskej a slovenskej vlády v rokoch 2013 a 2014 sa najnovšie počíta na území Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) so stavbou cestného mosta cez Ipeľ medzi obcami Ipeľský Sokolec a Tésa.

Združenie obcí uprednostňuje Chľabu

"Vybudovanie mosta medzi týmito obcami je návrhom maďarskej strany. Združenie obcí v Poiplí na slovenskej strane uprednostňuje vybudovanie mosta v Chľabe," pripomenula Prekopová. Momentálne teda nie je celkom jasné ani to, kde presne by mal nový most cez Ipeľ stáť. Podľa Prekopovej sa v súčasnosti nedajú ani odhadnúť náklady na výstavbu. Uviedla však, že NSK je pripravený spolufinancovať projekt vo výške piatich percent z nákladov slovenskej strany.

Skryť Vypnúť reklamu

Naša samospráva nemá partnera

Problém pri príprave výstavby premostenia Ipľa spôsobuje podľa kraja aj skutočnosť, že na maďarskej strane nemá rovnocenného partnera. "Župy v Maďarsku nemajú také kompetencie ako u nás. To znamená, že rokujeme s pracovníkmi z úradu maďarského premiéra. To spôsobuje istú asymetriu pri vzájomných vzťahoch, keď ja ako predseda kraja komunikujem s maďarskou vládou. Podľa mňa by s vládou inej krajiny mala rokovať naša vláda a nie samospráva," pripomenul pred časom predseda NSK Milan Belica.

"Z dôvodu urýchlenia vzájomných dohôd a potrebných rozhodnutí pri riešení problematiky výstavby mostov cez Ipeľ sa NSK snaží o to, aby bol definovaný symetrický orgán na maďarskej aj na slovenskej strane," doplnila Prekopová, podľa ktorej je aj z týchto dôvodov momentálne veľmi ťažké odhadnúť, kedy a kde by sa mohla výstavba premostenia Ipľa začať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 004
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 785
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 783
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 620
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 238
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 967
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 461
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 297
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 167
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 153
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Patrik Šurnovský opäť vo fialovo - bielom

Talentovaný obranca si opäť obliekol fialovo-biely dres.

15 h
Odberné miesto na covid.

Používať ich budú aj v Komárne. Z jedného odberu rozpoznajú Covid-19 aj chrípku.

19 h

Už podľa jeho postoja a chuti do hry je vidieť, že z neho bude dobrý pomocník a kamarát.

20 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

15 h

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

22 h

Už ste čítali?