ŠURANY. Československá Jawa Perák v polovici minulého storočia predznamenala vývoj celej generácie motocyklov vo svete. Stala sa prvým exponátom rodiacej sa zbierky veteránov.
Z rôznych kútov Slovenska
„Dohodli sme sa kamarátom, s ktorým jazdíme na motorkách. Ja spolu so synom hľadám pekné kusy a on investuje,“ hovorí František Miček, ktorý sa o zbierku stará.
Niečo prišlo od Detvy, skúter Čezetu máme od Žiliny, v Bratislave sme zohnali exportnú Jawu Bizon. Vyrábali ju len dva roky hlavne pre vtedajší sovietsky trh, kde sa však pre konštrukčnú zložitosť neujala.
V Československu bola „podpultovým“ tovarom - rovnako, ako neskorší model tristopäťdesiatky. „V roku 1980 som musel písať až do redakcie československeho týždenníka Svět motorov, aby sa v Nových Zámkoch na mňa jedna ušla,“ spomína na časy svojej mladosti.
Jawa Perák. Foto: (MA)
Crossku doniesli v plachte
Väčšinu strojov kúpili v pôvodnom, celkom zachovanom stave. Z Jawy 90 Cross však priniesli len hromadu súčiastok v plachte. Jawu 21 Pionier zasa poskladali z dvoch kusov. Sajdka Velorex, Manet a Bizon však stále majú evidenčné čísla. Možno raz na nich budú voziť deti pri niektorých mestských podujatiach.
Zo štvorkolesových legiend znárodneného priemyslu nechýba Trabant ani poľský Fiat Maluch, s akými majitelia jazdili na dovolenky až k Jadranu.
Fotogalériu si pozrite v rubrike Pressfoto v článku
http://novezamky.sme.sk/c/7651896/veterany-v-suranoch.html >>
Československá Octavia kombi má delené zadné sedadlá a výklopné zadné okno, aké vidieť na dnešných vozidlách kategórie SUV.
Rumunský Oltcit s francúzskym motorom a prevodovkou bol jedným z posledných hitov nášho trhu osemdesiatych rokov minulého storočia. Väčšinu Oltcitov však „zhltla“ už prvá vlna šrotovného.
Z garáže do cukrovaru
Východonemeckú dodávku Barkas práve lakujú v dielni. Všetky autá okrem Škody 100 majú evidenčné čísla, niektoré sú v depozite.
„Zbierku sme dávali dokopy asi rok. Niektoré stroje sú naše, zvyšok investoval kamarát. Nešli sme do extrémnych cien, pretože niektoré modely (napríklad taká Škoda 110 R Coupé) až extrémne zdraželi,“ pokračuje František Miček.
Autá mali najprv v garáži. Poslanec mestského zastupiteľstva František Hatina potom dohodol stretnutie s riaditeľom cukrovaru p. Konečným, od ktorého prenajímajú halu. Museli však najprv opraviť strechu a vybúrať okná.
Štvorkolesové legendy minulosti. Foto: (MA)
Elektronika aj fotografie
Exponáty šurianskeho M&T múzea dopĺňajú písacie stroje, fotoaparáty, elektronika a ďalšie artefakty spred niekoľkých desaťročí. Japonská trojkombinácia kazeťák-rádio-gramofón sa dokonca zmestí do kufríka.
„Začalo to písacími strojmi, potom známi začali nosiť rádiá, fotoaparáty a ďalšie veci. Mám tu mechanickú kalkulačku, s ktorou som kedysi sám pracoval. Zohnal som aj prvý foťák, s akým som začínal v 60. rokoch. Najvzácnejšie sú asi originálne balenia starých značiek cigariet – Detvy, Marsky, dokonca aj Sparty,“ konštatuje správca šurianskej zbierky veteránov.
Jedinou replikou je napodobenina starého mechanického čerpacieho stojana na benzín. Podľa dobovej fotografie visiacej na stene múzea presne také stojany stáli pred desiatkami rokov na križovatke pri starej Pošte.
V objekte bývalého šurianskeho cukrovaru nedávno inštalovali aj výstavu fotografií zosnulého nestora šurianskej fotografie Deža Németha.
Naposledy si expozíciu boli pozrieť tunajší školáci. V zime je tu však len pár stupňov nad nulou.
Japonská audio-trojkombinácia v kufríku. Foto: (MA)