SEMEROVO. Súťaží ako vodič Tatry v kategórii asistenčných kamiónov. Vlani bola jeho tatrovka vôbec prvým kamiónom v histórii pretekov, ktorý štartoval pod slovenskou vlajkou. V svojej kategórii skončil druhý.
Oslovili sme ho krátko pred odletom do južnej Ameriky.
Koľko si musí pilot vziať batožiny?
Teraz treba už len to najnutnejšie, pretože väčšina vecí šla v predstihu spolu s kamiónmi. Z dejiska štartu prvej etapy nehlásili nič mimoriadne, takže predpokladám, že technika je v poriadku.
Do južnej Ameriky vyšli zo Semerova dokonca dve tatrovky. Ich posledná zastávka na Slovensku. Foto: (MA)
Piloti F1 majú pred pretekom špeciálnu kondičnú prípravu. Ako vyzerala tá vaša, keďže ste zamestnaný človek?
Fyzickú záťaž mám pri každodennej práci. Tento rok som prípravu trošku „šidil“. Mal som zranené koleno a v poslednom čase som bol dosť vyťažený. Na špeciálnu prípravu zostalo minimum času.
Väčšinu roka žijete v nadmorskej výške okolo 200 metrov nad morom. Ako zvládate vysokohorské etapy v niekoľkotisícovej výške?
Nerobia mi osobitné problémy. Vlani ma bolela hlava počas prvej etapy. Až najvyššom vrchole celej etapy som zistil, prečo. Ale potom som si asi zvykol. Jediným problémom vo vysokých nadmorských výškach je, že sa vám zdá všetko podstatne ťažšie. Traja sme nedokázali zdvihnúť koleso pri výmene.
R. Kasák za volantom pretekárskeho kamióna. Foto: (MA)
Zisťovali ste, aký povrch a profil etáp vás v južnej Amerike čaká?
Niektoré budú asi dosť podobné vlaňajším. Extrémne ťažká bude maratónska etapa do Iquique. Jeden deň ideme tam, prespíme v púšti v stanoch a druhý deň späť. Asi sa bude podobať etapám, aké som v minulých rokoch absolvoval počas Africa Eco Race. Tá sa jazdí po trase pôvodnej Rally Paríž – Dakar a bolo na nej bežné bivakovať v púšti. V južnej Amerike je to novinka.
Navyše, medzi etapami nebude žiadna technická asistencia, aj pneumatiky budú označené. Môže to byť výhoda pre osádky, ktoré si vedia väčšinu vecí na aute opraviť samy. Každý už vopred avizuje, ako tam bude jazdiť opatrne. Ale nakoniec to vždy dopadne tak, že každý pôjde, čo to len dá.
Pilot Robo Kasák (Slovensko) s navigátorom Chrisom Watmanom (Austrália) počas vlaňajšieho Dakaru. Foto: archív RK
Urobili ste na pretekárskom kamióne nejaké technické zmeny?
Tento rok nás čaká prestavba auta, preto sa extrémne zmeny nediali. Skôr sme sa snažili dať ho do takého technického stavu, aby sme na trati nemali vážnejšie problémy. Len na zdvíhanie kolesa už máme navijak.
Dajú sa porovnať predštartové pocity pri premiére a teraz?
Na Dakare nie je to jednoduché vôbec dôjsť do cieľa. Tréma je vždy, ale atmosféra pomáha a počas pretekov to z človeka opadne. Tento rok som trochu pokojnejší, pretože sme sa dôkladne venovali príprave auta.