Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

Komárno by si zaslúžilo lodiarske múzeum

Ani jedno zo slovenských miest nemá takú dlhú a bohatú lodiarsku a lodnícku tradíciu ako Komárno.

Dnes už historická loď.

KOMÁRNO. Plavidlá sa v tomto meste pri stoku Váhu a Dunaja stavali a opravovali od nepamäti. Spomeňme len, že mólo Slovenských lodeníc opustili v rokoch 1947 až 2000 takmer poldruha tisícky osobných, nákladných a chladiarenských lodí, resp. plávajúcich bagrov a žeriavov. V tomto čase bol plne funkčný aj komárňanský prístav. Už iba jeden fakt z minulosti: Pltníctvo na Váhu, ktorého cieľovou stanicou bolo práve toto mesto, úspešne fungovalo plných osem storočí.

Prvá lodná poisťovacia

Rozvoj lodiarstva vynútil založenie plavebnej poisťovacej spoločnosti – prvej svojho druhu v Uhorsku a možno v celej strednej Európe. Jej sídlom bolo Komárno, okrem toho mala päť pobočiek pri brehoch Tisy, Sávy a Drávy. Roku 1807 ju založil komárňanský advokát Žigmund Csepy a viedol ju tak úspešne, že počet akcií do nej vložených sa za päť rokov zdesaťnásobil. Spoločnosť rozpustili roku 1854, keď už Komárno prestalo hrať dominantnú úlohu v plavebnej činnosti.

Začiatkom tridsiatych rokov 19. storočia sa rozbehla osobná lodná doprava aj na Dunaji. Linky viedli najmä z Budapešti do Viedne, pričom ani jeden parník neobišiel Komárno. Tieto veľké opachy premávali síce ako spomalený filmy, ale cestujúcim to neprekážalo.

Z cestovného poriadku Prvej c. a k. paroplavebnej spoločnosti z roku 1917 sme vyčítali, že parník z budínskeho prístavu odplával každý večer o 18. hodine a do Viedne dorazil na druhý deň o 15,30 hodine. V Komárne stál v noci od 1,45 hod. najmenej pol hodiny. V našom regióne okrem toho zastavil ešte v Ostrihome, Radvani nad Dunajom a v maďarskom mestečku Gönyű oproti Klížskej Nemej.

Pražský premiér na krste

Stará komárňanská lodenica na Alžbetinom ostrove bola dokončená roku 1898, no známou sa stala až po veľkej hospodárskej kríze v tridsiatych rokoch minulého storočia.

Dňa 11. septembra 1937 v nej s veľkou pompou pokrstili tri motorové tankové lode na prepravu minerálnych tekutín z Rumunska do Československa. Do útrob každej z nich sa zmestilo päťsto ton oleja alebo benzínu.

Na slávnostnom akte sa zúčastnili mnohí vzácni hostia, medzi nimi Milan Hodža, vtedajší predseda vlády Československej republiky. Tankery dostali názov po slovenských dejateľoch – Moyzes, Vajanský a Štúr.

loddd3_r1441_res.jpg

Jedna z posledných moderných lodí. Foto: (MD)

Zachránili iba jednu

Prvé dva tankery sa pomerne skoro stratili vo víre vojnových udalostí, zachovaný zostal iba jeden z trojice menom Štúr. Ten v rokoch 1951-1952 prerobili na motorový remorkér a premenovali na Šturec – po 1075 metrov vysokom vrchu medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom.

Po Dunaji plával až do jeho vyradenia roku 1983. Našťastie, nepoputoval do šrotu, ale sa ho ujali dobrovoľní záchrancovia technických pamiatok, ktorí ho dávajú do pôvodného stavu v bratislavskom prístave. Pred dvoma rokmi ho zapísali do zoznamu národných kultúrnych a technických pamiatok. Nejde pritom o žiadne miniplavidielko, veď jeho trup je dlhý 71 a široký deväť metrov s výškou boku dva a pol metra.

Možný návrat do rodiska

Prečo toľko píšeme o Šturci? Lebo o jeho ďalšom využívaní ešte nie je rozhodnuté a zvažujú sa viaceré alternatívy. Podľa správ z tlače, jednou z možností by bolo, aby sa po obnove vrátil na miesto svojho zrodu, teda do Komárna, kde by plnil funkciu lodiarskeho a lodníckeho múzea.

Aj v tomto príspevku sme sa – bez nároku na úplnosť – usilovali dokázať, že Komárno má v týchto odboroch ľudskej činnosti medzi slovenskými mestami dominantné postavenie. Vklad tohto mesta do týchto sfér je taký veľký, že by si zaslúžilo podrobné zdokumentovanie a vystavenie ešte zachovaných exponátov v samostatnom múzeu.

Takéto kultúrno-spoločenské zariadenie by Komárno potrebovalo, no nateraz všetky snahy boli márne. Šturec vo svojom rodisku by sa na túto úlohu ideálne hodil. Nielen by vykresľoval slávnu minulosť, ale azda by bol aj výzvou na preklenutie terajšej neslávnej lodiarskej a lodníckej prítomnosti tohto mesta.


  1. Divosi skrotení v Miléniu 40
  2. Mesto chce obnoviť Hlavné námestie. Urobí tak podľa pôvodného plánu? 31
  3. Prvé body pod vedením nového trénera 30
  4. FotoDialóg Ladislava Szabóa je plný harmónie aj dynamiky 26
  5. Osudný stĺp už obalili ochranným matracom 20
  6. Odovzdali vynovený veľký bazén 15
  7. Rázny krok prišiel nečakane, Marek Dubec však už ukončenie kariéry istý čas zvažoval 14
  8. V kuchyni HC sa opäť niečo uvarilo. 13
  9. Sadol si za volant opitý 9
  10. Mesto sa snaží zjednodušiť podávanie daňových priznaní 9

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Divosi skrotení v Miléniu

Poltucet v sieti druhého celku tabuľky

Mesto chce obnoviť Hlavné námestie. Urobí tak podľa pôvodného plánu?

Mesto už hľadá projektanta, zároveň však ešte len stanovuje základné zásady obnovy Hlavného námestia.

Prvé body pod vedením nového trénera

O víťazstve v Detve rozhodli Novozámčania v druhej tretine.

FotoDialóg Ladislava Szabóa je plný harmónie aj dynamiky

Jeho obľúbenými motívmi sú príroda, ročné obdobia, portréty ľudí, rôzneho veku, život ľudí ale aj exteriéry a interiéry architektúr a stavieb, dôsledky globálneho otepľovania a ničenia prírody.

Osudný stĺp už obalili ochranným matracom

Učiteľku, ktorá 6. januára zomrela na svahu, pripomína improvizované pietne miesto na ZŠ na ulici Gábora Bethlena. Rozlúčili sa s ňou 12. januára v novozámockom krematóriu.

Blízke regióny

Fotogaléria: FC ViOn - Šaľa 7:1

Prvoligista privítal súpera z tretej ligy. V oboch tímoch hrali aj nové tváre.

Dieťa po infarkte: Nemocnica má zaplatiť za zlú diagnózu

Právnička nemocnice sa pýtala, či ochorenie spôsobili zamestnanci odporcu. „Odpoveď znie, nie,“ povedala a žiadala žalobu zamietnuť.

Predá mesto svoje domy v súťaži alebo dražbe? Rozhodne zrejme prokurátor

Zastupiteľstvo opakovane mení svoje rozhodnutia. Podnikatelia sú v právnej neistote. Budovy ďalej chátrajú.

Z nitrianskych ulíc odstránili prvé bigboardy

Reklamné zariadenia boli na miestach, kde to územný plán nedovoľuje. V dohľadnej dobe by mali odniesť aj prázdne búdky.

Hokejisti vyhrali, opäť prišlo cez 1200 divákov

Domáci hokejisti už po zlepšenom výkone oproti stredajšiemu zápasu zaslúžene doma vyhrali.

Všetky správy

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Sagan skončil v záverečnej etape na Tour Down Under tretí a vyhral bodovaciu súťaž

V etape triumfoval André Greipel, celkovým víťazom sa stal Daryl Impey.