Štvrtok, 24. august, 2017 | Meniny má Bartolomej
Pridajte si svoje mesto

Komárno by si zaslúžilo lodiarske múzeum

Ani jedno zo slovenských miest nemá takú dlhú a bohatú lodiarsku a lodnícku tradíciu ako Komárno.

Dnes už historická loď.

KOMÁRNO. Plavidlá sa v tomto meste pri stoku Váhu a Dunaja stavali a opravovali od nepamäti. Spomeňme len, že mólo Slovenských lodeníc opustili v rokoch 1947 až 2000 takmer poldruha tisícky osobných, nákladných a chladiarenských lodí, resp. plávajúcich bagrov a žeriavov. V tomto čase bol plne funkčný aj komárňanský prístav. Už iba jeden fakt z minulosti: Pltníctvo na Váhu, ktorého cieľovou stanicou bolo práve toto mesto, úspešne fungovalo plných osem storočí.

Prvá lodná poisťovacia

Rozvoj lodiarstva vynútil založenie plavebnej poisťovacej spoločnosti – prvej svojho druhu v Uhorsku a možno v celej strednej Európe. Jej sídlom bolo Komárno, okrem toho mala päť pobočiek pri brehoch Tisy, Sávy a Drávy. Roku 1807 ju založil komárňanský advokát Žigmund Csepy a viedol ju tak úspešne, že počet akcií do nej vložených sa za päť rokov zdesaťnásobil. Spoločnosť rozpustili roku 1854, keď už Komárno prestalo hrať dominantnú úlohu v plavebnej činnosti.

Začiatkom tridsiatych rokov 19. storočia sa rozbehla osobná lodná doprava aj na Dunaji. Linky viedli najmä z Budapešti do Viedne, pričom ani jeden parník neobišiel Komárno. Tieto veľké opachy premávali síce ako spomalený filmy, ale cestujúcim to neprekážalo.

Z cestovného poriadku Prvej c. a k. paroplavebnej spoločnosti z roku 1917 sme vyčítali, že parník z budínskeho prístavu odplával každý večer o 18. hodine a do Viedne dorazil na druhý deň o 15,30 hodine. V Komárne stál v noci od 1,45 hod. najmenej pol hodiny. V našom regióne okrem toho zastavil ešte v Ostrihome, Radvani nad Dunajom a v maďarskom mestečku Gönyű oproti Klížskej Nemej.

Pražský premiér na krste

Stará komárňanská lodenica na Alžbetinom ostrove bola dokončená roku 1898, no známou sa stala až po veľkej hospodárskej kríze v tridsiatych rokoch minulého storočia.

Dňa 11. septembra 1937 v nej s veľkou pompou pokrstili tri motorové tankové lode na prepravu minerálnych tekutín z Rumunska do Československa. Do útrob každej z nich sa zmestilo päťsto ton oleja alebo benzínu.

Na slávnostnom akte sa zúčastnili mnohí vzácni hostia, medzi nimi Milan Hodža, vtedajší predseda vlády Československej republiky. Tankery dostali názov po slovenských dejateľoch – Moyzes, Vajanský a Štúr.

loddd3_r1441_res.jpg

Jedna z posledných moderných lodí. Foto: (MD)

Zachránili iba jednu

Prvé dva tankery sa pomerne skoro stratili vo víre vojnových udalostí, zachovaný zostal iba jeden z trojice menom Štúr. Ten v rokoch 1951-1952 prerobili na motorový remorkér a premenovali na Šturec – po 1075 metrov vysokom vrchu medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom.

Po Dunaji plával až do jeho vyradenia roku 1983. Našťastie, nepoputoval do šrotu, ale sa ho ujali dobrovoľní záchrancovia technických pamiatok, ktorí ho dávajú do pôvodného stavu v bratislavskom prístave. Pred dvoma rokmi ho zapísali do zoznamu národných kultúrnych a technických pamiatok. Nejde pritom o žiadne miniplavidielko, veď jeho trup je dlhý 71 a široký deväť metrov s výškou boku dva a pol metra.

Možný návrat do rodiska

Prečo toľko píšeme o Šturci? Lebo o jeho ďalšom využívaní ešte nie je rozhodnuté a zvažujú sa viaceré alternatívy. Podľa správ z tlače, jednou z možností by bolo, aby sa po obnove vrátil na miesto svojho zrodu, teda do Komárna, kde by plnil funkciu lodiarskeho a lodníckeho múzea.

Aj v tomto príspevku sme sa – bez nároku na úplnosť – usilovali dokázať, že Komárno má v týchto odboroch ľudskej činnosti medzi slovenskými mestami dominantné postavenie. Vklad tohto mesta do týchto sfér je taký veľký, že by si zaslúžilo podrobné zdokumentovanie a vystavenie ešte zachovaných exponátov v samostatnom múzeu.

Takéto kultúrno-spoločenské zariadenie by Komárno potrebovalo, no nateraz všetky snahy boli márne. Šturec vo svojom rodisku by sa na túto úlohu ideálne hodil. Nielen by vykresľoval slávnu minulosť, ale azda by bol aj výzvou na preklenutie terajšej neslávnej lodiarskej a lodníckej prítomnosti tohto mesta.


  1. Pýši sa hodnotením najlepšia pôrodnica v Nitrianskom kraji 458
  2. Komjatice deklasovali Hul Veľký Kýr doma len remizoval 233
  3. Odovzdali novú šatňu pre verejnosť 191
  4. Starší dorastenci FKM Nové Zámky porazili rivala z Komárna 147
  5. Predviedli ukážky poslušnosti štvornohých chlpáčov 105
  6. Nevídaný zvrat v Kmeťove 92
  7. Moča dvojciferne, osem gólov Nagya 54
  8. Skvelé hokejové predstavenie so šťastným rozuzlením 45
  9. Mladomanželia - Fanklubáci 29
  10. FOTOGALÉRIA: Nové Zámky boli dejiskom kynologickej výstavy 21

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Pýši sa hodnotením najlepšia pôrodnica v Nitrianskom kraji

Komárňanská pôrodnica je najlepšou v kraji a treťou najlepšou na Slovensku.

Komjatice deklasovali Hul Veľký Kýr doma len remizoval

Prinášame výsledky súťaží ObFZ Nové Zámky.

Odovzdali novú šatňu pre verejnosť

Korčuliari budú mať dôstojné podmienky.

Predviedli ukážky poslušnosti štvornohých chlpáčov

Parádne ukážky z výcviku a socializácie psov aj skvelá nálada. Taká bola kynologická výstava v Nových Zámkoch.

Blízke regióny

Iracký utečenec holí u nás mužov. Prácou živí desať ľudí

Asýrski kresťania, ktorí k nám prišli, túžia po návrate domov. Niektorých tu drží iba vidina lepšieho života pre svoje deti.

Obyvatelia nesúhlasia s ďalším zahusťovaním sídliska Družba

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie pre štvorpodlažnú budovu fitness telocvične, približne 140 obyvateľov okolitých bytových domov podalo proti tomu odvolanie.

Muž spadol zo štvorkolky, letel preňho vrtuľník

Muž si pri páde zranil hlavu a driekovú časť chrbtice. Leteckí záchranári ho transportovali do bratislavskej nemocnice.

Zrušený závod Coca-Cola bude mať nového majiteľa + foto

Závod Coca-Cola v Lúke nad Váhom skončil s výrobou ešte v máji 2016. Odvtedy sa spoločnosť snaží rozľahlý areál predať. Podľa ich vyjadrení sú krátko pred podpisom zmluvy.

Všetky správy

Ramsaymu premiéra vyšla, slovenskí hokejisti zdolali v príprave Česko

Víťazstvo je dobré, ale vieme, že musíme hrať lepšie, priznal nový kouč Slovákov.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Nemci chcú vymazať RegioJet z mapy, Jančura vykladá z autobusov sedačky

Zvýšená konkurencia na ceste môže znamenať spomalenie rozvoja železníc pre RegioJet.

Mnohí členovia SNS chcú odísť z vlády, povedal Danko. Fico chystal tlačovku, neprišiel

Premiér Robert Fico sa so svojim vyhlásením pred kamery nepostavil.

Neapol hrá podobne ako Real Madrid. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Príďte sa pozrieť na domáci zápas Ligy majstrov. Ľudia sedia v kaviarňach či reštauráciách a rozprávajú sa len o zápase, tvrdí Hamšík.

Kam vyraziť