Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Komárno by si zaslúžilo lodiarske múzeum

Ani jedno zo slovenských miest nemá takú dlhú a bohatú lodiarsku a lodnícku tradíciu ako Komárno.

Dnes už historická loď.Dnes už historická loď.

KOMÁRNO. Plavidlá sa v tomto meste pri stoku Váhu a Dunaja stavali a opravovali od nepamäti. Spomeňme len, že mólo Slovenských lodeníc opustili v rokoch 1947 až 2000 takmer poldruha tisícky osobných, nákladných a chladiarenských lodí, resp. plávajúcich bagrov a žeriavov. V tomto čase bol plne funkčný aj komárňanský prístav. Už iba jeden fakt z minulosti: Pltníctvo na Váhu, ktorého cieľovou stanicou bolo práve toto mesto, úspešne fungovalo plných osem storočí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá lodná poisťovacia

Rozvoj lodiarstva vynútil založenie plavebnej poisťovacej spoločnosti – prvej svojho druhu v Uhorsku a možno v celej strednej Európe. Jej sídlom bolo Komárno, okrem toho mala päť pobočiek pri brehoch Tisy, Sávy a Drávy. Roku 1807 ju založil komárňanský advokát Žigmund Csepy a viedol ju tak úspešne, že počet akcií do nej vložených sa za päť rokov zdesaťnásobil. Spoločnosť rozpustili roku 1854, keď už Komárno prestalo hrať dominantnú úlohu v plavebnej činnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Začiatkom tridsiatych rokov 19. storočia sa rozbehla osobná lodná doprava aj na Dunaji. Linky viedli najmä z Budapešti do Viedne, pričom ani jeden parník neobišiel Komárno. Tieto veľké opachy premávali síce ako spomalený filmy, ale cestujúcim to neprekážalo.

Z cestovného poriadku Prvej c. a k. paroplavebnej spoločnosti z roku 1917 sme vyčítali, že parník z budínskeho prístavu odplával každý večer o 18. hodine a do Viedne dorazil na druhý deň o 15,30 hodine. V Komárne stál v noci od 1,45 hod. najmenej pol hodiny. V našom regióne okrem toho zastavil ešte v Ostrihome, Radvani nad Dunajom a v maďarskom mestečku Gönyű oproti Klížskej Nemej.

Pražský premiér na krste

Stará komárňanská lodenica na Alžbetinom ostrove bola dokončená roku 1898, no známou sa stala až po veľkej hospodárskej kríze v tridsiatych rokoch minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Dňa 11. septembra 1937 v nej s veľkou pompou pokrstili tri motorové tankové lode na prepravu minerálnych tekutín z Rumunska do Československa. Do útrob každej z nich sa zmestilo päťsto ton oleja alebo benzínu.

Na slávnostnom akte sa zúčastnili mnohí vzácni hostia, medzi nimi Milan Hodža, vtedajší predseda vlády Československej republiky. Tankery dostali názov po slovenských dejateľoch – Moyzes, Vajanský a Štúr.

loddd3_r1441_res.jpg

Jedna z posledných moderných lodí. Foto: (MD)

Zachránili iba jednu

Prvé dva tankery sa pomerne skoro stratili vo víre vojnových udalostí, zachovaný zostal iba jeden z trojice menom Štúr. Ten v rokoch 1951-1952 prerobili na motorový remorkér a premenovali na Šturec – po 1075 metrov vysokom vrchu medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom.

SkryťVypnúť reklamu

Po Dunaji plával až do jeho vyradenia roku 1983. Našťastie, nepoputoval do šrotu, ale sa ho ujali dobrovoľní záchrancovia technických pamiatok, ktorí ho dávajú do pôvodného stavu v bratislavskom prístave. Pred dvoma rokmi ho zapísali do zoznamu národných kultúrnych a technických pamiatok. Nejde pritom o žiadne miniplavidielko, veď jeho trup je dlhý 71 a široký deväť metrov s výškou boku dva a pol metra.

Možný návrat do rodiska

Prečo toľko píšeme o Šturci? Lebo o jeho ďalšom využívaní ešte nie je rozhodnuté a zvažujú sa viaceré alternatívy. Podľa správ z tlače, jednou z možností by bolo, aby sa po obnove vrátil na miesto svojho zrodu, teda do Komárna, kde by plnil funkciu lodiarskeho a lodníckeho múzea.

Aj v tomto príspevku sme sa – bez nároku na úplnosť – usilovali dokázať, že Komárno má v týchto odboroch ľudskej činnosti medzi slovenskými mestami dominantné postavenie. Vklad tohto mesta do týchto sfér je taký veľký, že by si zaslúžilo podrobné zdokumentovanie a vystavenie ešte zachovaných exponátov v samostatnom múzeu.

Takéto kultúrno-spoločenské zariadenie by Komárno potrebovalo, no nateraz všetky snahy boli márne. Šturec vo svojom rodisku by sa na túto úlohu ideálne hodil. Nielen by vykresľoval slávnu minulosť, ale azda by bol aj výzvou na preklenutie terajšej neslávnej lodiarskej a lodníckej prítomnosti tohto mesta.

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 397
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 734
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 147
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 032
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 615
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 500
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 811

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 22 329
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 979
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 937
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 668
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 339
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 965
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Kypí vám pri pohľade na deti pozerajúce do telefónu alebo sediace za počítačom krv v žilách? Pozor, aby ste ich nepripravili o úspešnú kariéru. Namiesto zákazov ich naučte počítačom rozumieť - a zabezpečíte im lepšiu budúcnosť.


6 h
Víťazné mužstvo 25. ročníka OFL - OLD LEDVANCE

Finálový večer pred peknou diváckou kulisou.


12 h
Ilustračné foto

Pred sezónou mali odvážnejšie ciele, prišli však zranenia.


29. jan
V historickej pevnosti v Komárne bude sídliť remeselný pivovar.

Na Slovensku pribudne nový pivovar.


27. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  8. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 22 329
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 979
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 937
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 668
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 339
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 965
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu