Sobota, 19. august, 2017 | Meniny má Lýdia
Pridajte si svoje mesto

Vlaky na Žitnom ostrove zrušili, koľaje zarastajú burinou

Keby sa naplnili všetky predsavzatia župných predstaviteľov spred storočia, bol by podunajský kraj krížom-krážom posiaty oceľovými rovnobežkami železníc.

Koľaje už len zarastajú burinou.(Zdroj: (FB))

KOMÁRNO. Pred storočím už naplno fungovalo železničné spojenie medzi Budapešťou a Viedňou, ktoré sa tiahlo povedľa Dunaja – tesne okolo terajšieho Komárna.

Cez Žitný ostrov premávali súpravy aj medzi Bratislavou a Komárnom a cez Hurbanovo do Nových Zámkov. To však vtedajším župným pánom vonkoncom nestačilo.

Mali veľké oči

Celkom vážne presadzovali vybudovanie trate z Komárna do Štúrova, ktorá by sa dotýkala takých veľkých obcí ako Marcelová a Bátorové Kosihy. Ďalšia spojnica v ich predstavách viedla zo Zlatnej na Ostrove cez Klížsku Nemú do Gabčíkova a tiež z Okoča do Sládkovičova.

Dokonca odznela aj požiadavka na vybudovanie železnice z Komárna cez Kavu, Martovce, Imeľ a Nesvady do Nových Zámkov, čo však už vtedy bolo za hranicou reálnosti, Veď takmer súbežná spojnica medzi dvomi mestami by bola prepychom.

Jediné, čo sa podarilo, bola výstavba lokálnej železnice Komárno – Kolárovo.

Pôvodne mala viesť až po Neded, odkiaľ už vtedy vlaky premávali do Šale. No položenie dvanástich kilometrov trate v močaristom teréne a premostenie Malého Dunaja si vtedajší štát finančne nemohol dovoliť.

Navyše, škrt cez plány rozvoja vlakovej dopravy urobila prvá svetová vojna.

Z plánov aspoň niečo

Po dlhých prieťahoch a mnohých rokovaniach o financiách sa roku 1913 začali zemné práce na „štreke“ z Komárna do Kolárova. Rovnobežky sa tým dotkli aj ďalších obcí a majerov – Hadoviec, Kameničnej, Balván, Čalovca, Violína a Kráľky.

Na trati dlhej 25 853 metrov bolo treba okrem koľajníc vybudovať 57 prevádzkových budov a zariadení. Prácami poverili budapeštiansku firmu Gregersen a syn, ktorá stavala aj Alžbetin cestný most cez Dunaj a odviedla dobrú robotu.

V rovinatom teréne práce pokračovali rýchlo, takže prvý vlak po novej trati prešiel 7. novembra 1914. Vojna vtedy zúrila už plnou silou, takže – ako napísali vtedajšie noviny - rovnalo sa zázraku, že sa dielo podarilo dokončiť.

S ohľadom na vojnové udalosti sa slávnostné prejavy zredukovali na minimum. Výnimku tvorilo Kolárovo, kde za zvukov cigánskej kapely prišlo prvú súpravu privítať okolo tisíc ľudí. Nie div – veď „štreka“ otvorila dovtedy zastrčenému mestu bránu do sveta.

Rýchly vzostup, ešte rýchlejší pád

Železnica Komárno – Kolárovo dobre slúžila trom generáciám Južanov. Napríklad v päťdesiatych rokoch po nej denne prešlo osem párov osobných a dva páry nákladných vlakov. Jedna cesta trvala okolo päťdesiat minút, súpravy neboli ani čisté ani pohodlné, ale vtedy to nikomu neprekážalo.

Úbytok cestujúcich nastal po zavedení dopravy autobusmi. Tie boli rýchlejšie a na rozdiel od vlaku zastavovali priamo v strede usadlostí.

Cestujúci rýchlo presedlali z vlakov na autobusy a súpravy po koľajniciach premávali takmer prázdne. Preto keď Železnice SR 2. februára 2003 a tejto vicinálke osobnú dopravu úplne zastavili, cestujúca verejnosť to prijala ľahostajne, bez protestov. Po trati potom prešlo ešte niekoľko nákladných vlakov, no ďalej už nebolo čo voziť. Napokon vedenie ŽSR 22. decembra 2006 lokálku z dopravnej siete vyradilo.

Aspoň spomienka

Dolnovážska spojnica Komárno – Kolárovo (presnejšie – jej zvyšky) budú mať čoskoro sto rokov.

Čo zostalo, je dnes v zúboženom stave. Hrdzavé koľajnice zarástli vysokou burinou, staničné budovy sa krčia k zemi alebo ich prerobili na byty, telefónne káble rozkradli vandali. Je otázne, či by po trati ešte mohol prejsť vlak.

Napriek tomu by si storočnica vicinálky zaslúžila aspoň skromnú spomienku. Veď ju budovali naši predkovia a dobre slúžila skoro sto rokov. Lenže napriek výzvam okolo blížiaceho sa jubilea nevidieť žiaden pohyb. Všetko nasvedčuje tomu, že na železničnú babičku v agónii už ľudia zabudli. A nestojí im ani za to, aby nad jej ruinami vyriekli čo len pár ďakovných slov.


  1. Nešťastie v Zámkoch. Chlapček vypadol zo štvrtého poschodia 456
  2. Obľúbené detské ihrisko v Šuranoch prešlo obnovou 93
  3. Kmeťovo prekvapujúco bodovalo vonku 71
  4. Šurany a Veľký Meder rabovali 69
  5. Ak dostane šancu, pôjde na 200 percent 48
  6. FOTOGALÉRIA: Múzeum sprístupnilo archeologickú výstavu 46
  7. Kam za futbalom. Ponuka zápasov na víkend 37
  8. V Šuranoch opravili most pre peších 29
  9. Vážna nehoda v Pribete. Vodička bojuje o život. FOTO 19
  10. Žilinská rezerva doma nováčika vôbec nešetrila 17

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Nešťastie v Zámkoch. Chlapček vypadol zo štvrtého poschodia

Len trojročný Adrián vypadol v Nových Zámkoch zo štvrtého poschodia bytovky na Léckej ulici.

Obľúbené detské ihrisko v Šuranoch prešlo obnovou

Veľkú radosť z nej budú mať hlavne tí najmenší.

Šurany a Veľký Meder rabovali

Kolo tesných výsledkov

Ak dostane šancu, pôjde na 200 percent

Sebastian Slávik chce zostať v Nových Zámkoch.

Blízke regióny

Nitrana vyhlásili v Amerike za majstra sveta v tancovaní

Finálové vystúpenie zaujalo porotcov aj preto, že Norbert Grofčík v ňom za pár desiatok sekúnd predviedol niekoľko tanečných štýlov.

Nezvestného Dominika našli pri nákupnom centre

Jedenásťročný chlapec, po ktorom dnes intenzívne pátrala polícia, sa našiel a je v poriadku.

Dráma v Chynoranoch. Policajtom sa podarilo zachrániť samovraha

27-ročný Marián stál na streche a tvrdil, že chce skočiť.

Parkovací dom pre bicykle musia ukotviť na pilóty

Trnave sa podarilo získať eurofondy na plnoautomatický parkovací dom pre bicykle. Stáť by mal v priestore medzi železničnou a autobusovou stanicou, jeho predpokladaná cena je takmer 439-tisíc eur bez DPH.

Pomôžte: 11-ročný Dominik je nezvestný

Trnavskí policajti v týchto chvíľach pátrajú po nezvestnom 11-ročnom chlapcovi z Bieleho Kostola

Všetky správy

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

Útočník pobodal vo fínskom Turku niekoľko ľudí, dvaja neprežili

Pri útoku utrpelo zranenia najmenej šesť ľudí.

Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap, tvrdí fotografka z Tour

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

Kaliňák sa krízy stráni, po dlhom čase sa ho netýka

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Kam vyraziť