Utorok, 21. november, 2017 | Meniny má Elvíra
Pridajte si svoje mesto

Vlaky na Žitnom ostrove zrušili, koľaje zarastajú burinou

Keby sa naplnili všetky predsavzatia župných predstaviteľov spred storočia, bol by podunajský kraj krížom-krážom posiaty oceľovými rovnobežkami železníc.

Koľaje už len zarastajú burinou.(Zdroj: (FB))

KOMÁRNO. Pred storočím už naplno fungovalo železničné spojenie medzi Budapešťou a Viedňou, ktoré sa tiahlo povedľa Dunaja – tesne okolo terajšieho Komárna.

Cez Žitný ostrov premávali súpravy aj medzi Bratislavou a Komárnom a cez Hurbanovo do Nových Zámkov. To však vtedajším župným pánom vonkoncom nestačilo.

Mali veľké oči

Celkom vážne presadzovali vybudovanie trate z Komárna do Štúrova, ktorá by sa dotýkala takých veľkých obcí ako Marcelová a Bátorové Kosihy. Ďalšia spojnica v ich predstavách viedla zo Zlatnej na Ostrove cez Klížsku Nemú do Gabčíkova a tiež z Okoča do Sládkovičova.

Dokonca odznela aj požiadavka na vybudovanie železnice z Komárna cez Kavu, Martovce, Imeľ a Nesvady do Nových Zámkov, čo však už vtedy bolo za hranicou reálnosti, Veď takmer súbežná spojnica medzi dvomi mestami by bola prepychom.

Jediné, čo sa podarilo, bola výstavba lokálnej železnice Komárno – Kolárovo.

Pôvodne mala viesť až po Neded, odkiaľ už vtedy vlaky premávali do Šale. No položenie dvanástich kilometrov trate v močaristom teréne a premostenie Malého Dunaja si vtedajší štát finančne nemohol dovoliť.

Navyše, škrt cez plány rozvoja vlakovej dopravy urobila prvá svetová vojna.

Z plánov aspoň niečo

Po dlhých prieťahoch a mnohých rokovaniach o financiách sa roku 1913 začali zemné práce na „štreke“ z Komárna do Kolárova. Rovnobežky sa tým dotkli aj ďalších obcí a majerov – Hadoviec, Kameničnej, Balván, Čalovca, Violína a Kráľky.

Na trati dlhej 25 853 metrov bolo treba okrem koľajníc vybudovať 57 prevádzkových budov a zariadení. Prácami poverili budapeštiansku firmu Gregersen a syn, ktorá stavala aj Alžbetin cestný most cez Dunaj a odviedla dobrú robotu.

V rovinatom teréne práce pokračovali rýchlo, takže prvý vlak po novej trati prešiel 7. novembra 1914. Vojna vtedy zúrila už plnou silou, takže – ako napísali vtedajšie noviny - rovnalo sa zázraku, že sa dielo podarilo dokončiť.

S ohľadom na vojnové udalosti sa slávnostné prejavy zredukovali na minimum. Výnimku tvorilo Kolárovo, kde za zvukov cigánskej kapely prišlo prvú súpravu privítať okolo tisíc ľudí. Nie div – veď „štreka“ otvorila dovtedy zastrčenému mestu bránu do sveta.

Rýchly vzostup, ešte rýchlejší pád

Železnica Komárno – Kolárovo dobre slúžila trom generáciám Južanov. Napríklad v päťdesiatych rokoch po nej denne prešlo osem párov osobných a dva páry nákladných vlakov. Jedna cesta trvala okolo päťdesiat minút, súpravy neboli ani čisté ani pohodlné, ale vtedy to nikomu neprekážalo.

Úbytok cestujúcich nastal po zavedení dopravy autobusmi. Tie boli rýchlejšie a na rozdiel od vlaku zastavovali priamo v strede usadlostí.

Cestujúci rýchlo presedlali z vlakov na autobusy a súpravy po koľajniciach premávali takmer prázdne. Preto keď Železnice SR 2. februára 2003 a tejto vicinálke osobnú dopravu úplne zastavili, cestujúca verejnosť to prijala ľahostajne, bez protestov. Po trati potom prešlo ešte niekoľko nákladných vlakov, no ďalej už nebolo čo voziť. Napokon vedenie ŽSR 22. decembra 2006 lokálku z dopravnej siete vyradilo.

Aspoň spomienka

Dolnovážska spojnica Komárno – Kolárovo (presnejšie – jej zvyšky) budú mať čoskoro sto rokov.

Čo zostalo, je dnes v zúboženom stave. Hrdzavé koľajnice zarástli vysokou burinou, staničné budovy sa krčia k zemi alebo ich prerobili na byty, telefónne káble rozkradli vandali. Je otázne, či by po trati ešte mohol prejsť vlak.

Napriek tomu by si storočnica vicinálky zaslúžila aspoň skromnú spomienku. Veď ju budovali naši predkovia a dobre slúžila skoro sto rokov. Lenže napriek výzvam okolo blížiaceho sa jubilea nevidieť žiaden pohyb. Všetko nasvedčuje tomu, že na železničnú babičku v agónii už ľudia zabudli. A nestojí im ani za to, aby nad jej ruinami vyriekli čo len pár ďakovných slov.


  1. Na Hlavnom námestí bude nové klzisko, príde aj Mikuláš 1 620
  2. Šťastie v nešťastí, Michal to zvládol 443
  3. NAKA zakročila v dvoch výrobniach, zadržala ’varičov’ pervitínu 216
  4. Pacienti parkujú bezplatne, miest je však stále málo 102
  5. Na časti Vajanského ulice sa pre dopravné nehody parkovať nebude 63
  6. Union dôstojne, postupuje však Slovan 47
  7. Petícia nepomohla, obchvat pôjde cez mŕtve rameno 31
  8. Za vydarenou jeseňou FKM víťaznú bodku nedal 31
  9. Dvom mladým Novozámčanom sa napĺňa ich herecký sen 30
  10. Úspešní v súťaži Zlatý Amos 20

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Na Hlavnom námestí bude nové klzisko, príde aj Mikuláš

Vyšehradské Vianoce prinesú do Nových Zámkov od adventu až po Troch kráľov podujatia pre deti, dospelých i seniorov.

Šťastie v nešťastí, Michal to zvládol

Brankár mladších dorastencov FKM sa v zápase vážne zranil

NAKA zakročila v dvoch výrobniach, zadržala ’varičov’ pervitínu

Za výrobu pervitínu podľa vyrobeného množstva hrozí trest od troch do 25 rokov.

Pacienti parkujú bezplatne, miest je však stále málo

Parkovisko pred nemocnicou sa rozširovať nedá. Jej vedenie vidí možnosť vytvoriť v areáli nemocnice nové parkovacie miesta pre zamestnancov, peniaze však na to zatiaľ nemá.

Na časti Vajanského ulice sa pre dopravné nehody parkovať nebude

Na križovatky Vajanského s vedľajšími ulicami mesto osadilo dopravné zrkadlá. Autá odstavené na pravej strane Vajanského ulice smerom na Gúgsku však mohli brániť vo výhľade na hlavnú cestu.

Blízke regióny

Ľudia sú pobúrení, so zastavaním parkoviska na nábreží nesúhlasia

Poslanci rozhodnú o zámere vymeniť mestský pozemok na Wilsonovom nábreží za súkromnú parcelu na Podzámskej. Aj tá predtým patrila mestu.

Napadnutý policajt, fajčenie na stanici či vytrhnuté sedadlá. Polícia bola v pohotovosti aj po zápase

Bratislavskí policajti zaevidovali včera viacero prípadov v súvislosti so zápasom medzi Slovanom a Spartakom Trnava.

Na Prednádraží horel balkón, muž sa nadýchal splodín

Trnavskí hasiči dnes krátko po dvanástej hodine likvidovali požiar balkóna na prízemí na Čajkovského ulici.

Thomasa Kotlára zavolal Ajax Amsterdam

Talent z vidieka neušiel pozornému oku skautov z Holandska.

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Všetky správy

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

Raši chce prerátať výsledky volieb, podal podnet na Ústavný súd

Košický primátor napadol sčítanie hlasov v Zemplínskej Širokej.

Päťdesiat odtieňov sivej. Pozrite sa, ako budú vyzerať Slováci na olympiáde

Predstavili oficiálne oblečenie pre slovenských športovcov na hry v Pjongčangu, SOV s ním nie je spokojný.

Kam vyraziť