REGIÓN. Nitrianski krajskí poslanci neodsúhlasili zvýšenie peňazí na modernizáciu ciest v Nových Zámkoch a Komárne. Projekty sú určené na opravy ciest II. a III. triedy v Nitrianskom samosprávnom kraji a na ktoré by mali ísť peniaze z eurofondov. Pre problémové verejné obstarávanie a búrlivú diskusiu na augustovom rokovaní tento bod presunuli na mimoriadne zastupiteľstvo.
Aj potom však poslanci pokračovali v ostrej výmene názorov. Verejné obstarávanie totiž vyhrali firmy s vyššími sumami oproti pôvodným projektovaným cenám, ktoré si dal vypracovať kraj.
Ceny prekročili limit
"Napríklad v prípade projektu modernizácie ciest regiónu Nové Zámky a Komárno ponuka víťazného uchádzača od firmy Strabag je vyššia o 345 768,21 eura oproti cene, ktorá bola schválená riadiacim orgánom v zmysle zmluvy o nenávratných finančných prostriedkoch. Uvedená ponuka je pre NSK neakceptovateľná, keďže ponuka prekročila finančné prostriedky verejného obstarávateľa," informoval poslancov riaditeľ Úradu NSK Dušan Guťan. Poslanci by mali schváliť celkové zvýšenie až o vyše 500-tisíc eur.
Kartelová dohoda?
"Evidentne urobili chybu úradníci kraja, keď to nechali dôjsť až do takého stavu, že vyhrala firma s takou vysokou cenou a nič s tým nerobili. Som zvedavý, kto za to bude zodpovedný, keď sa to nestihne urobiť do daného termínu," upozornil poslanec László Szigeti. Poslanec Peter Oremus dodal, že je takmer nemožné vyhovárať sa na to, že ceny boli nakalkulované zle alebo nedostatočne.
Z eurofondov opravovali aj hlavný ťah Nové Zámky - Šurany. FOTO: (MA)
"Zaváňa to kartelovou dohodou, keďže cena za jeden kilometer je dosť vysoká oproti cenám, keď ideme opravy robiť z našich peňazí," povedal pre agentúru SITA Oremus. Viacerí poslanci sa pýtali riaditeľa úradu, ako sa mohlo stať, že vyhrali firmy s vyššími cenami napriek tomu, že išlo o elektronickú aukciu.
Namiesto kraja externá firma
"Musím sa zastať úradníkov kraja, pretože všetko bolo v poriadku dovtedy, kým to v decembri neprebrala externá firma a tá mala všetko o verejnom obstarávaní v kompetencii. Komunikovalo sa nám s ňou však veľmi zle a nakoniec sa to skončilo takto. Teraz musíme zistiť, ako sa to mohlo stať a kde sa stala chyba," povedal riaditeľ úradu NSK Dušan Guťan.
Aj predseda NSK Milan Belica upozornil, že treba zvážiť, či využívať v budúcnosti služby externých firiem a či to nenechať radšej na pracovníkov úradu alebo Regionálnu správu ciest, ktorá patrí pod kraj. "Už predtým som upozorňoval, že to celé trvá pridlho, nehovoriac o tom, že ceny sú podľa mňa dosť vysoké. Veď kým z našich peňazí vieme robiť kilometer cesty za priemerne 100-tisíc eur, v prípade projektov z eurofondov je to viac ako 140-tisíc eur a to je dosť veľký rozdiel. Okrem toho európska komisia zvažuje prísnejšiu kontrolu niektorých operačných programov alebo dokonca ich pozastavenie a to by sme potom museli všetko zaplatiť z našich zdrojov, čo je dohromady aj päť miliónov eur, a to by bolo pre kraj neúnosné," dodal Belica.
Poslanci nakoniec schválili nové verejné obstarávanie v prípade opravy ciest v regióne Nové Zámky a Komárno s tým, že bude vyhlásený nový tender. Či to bude nová firma alebo ho urobia úradníci kraja, poslanci nešpecifikovali.
Nové verejné obstarávania pri sporných dvoch projektoch by mali byť ukončené do júna 2015.