NOVÉ ZÁMKY. Žiaci zo Základnej školy (ZŠ) na Ulici G. Bethlena nastúpili k obhajobám svojich prác ako prví. Pôvodne sa ZŠ prihlásila do všetkých jedenástich kategórií.
Najpočetnejšia výprava
Nakoniec obsadili štyri kategórie a na celoštátnom finále boli najpočetnejšou skupinou. Pred samotným finálovým kolom v Starej Ľubovni ešte navštívili krajské kolo Stredoškolskej odbornej činnosti v Nitre – aby sa priučili, ako sa vôbec takáto práca prezentuje a obhajuje.
„Medzi ôsmakmi sme našli osvedčených aj nových autorov. Nakoniec si navzájom pomáhali a konzultovali. Namáhavé bolo zvládnuť najmä požiadavky na formálnu úpravu, pretože mala spĺňať požiadavky malej vedeckej práce. V tomto žiakom pomáhali všetky štyri kolegyne“ Beáta Macáková, Ľudmila Trstenovičová, Andrea Kecskésová a Ľuboslava Kajanová,“ zdôraznila riaditeľka školy Helena Lelovská.
Prvé aj druhé miesto
Šiestak Adrian Komanek súťažil v kategórii Stavebníctvo s prácou Cesta tetrapakov. Opísal zloženie, výrobu, spracovanie, využitie a nakoniec recykláciu tetrapakových obalov, ktoré zbiera aj jeho škola. Navštívil firmu, kde ich recyklujú a opäť spracovávajú. “Počas obhajoby práce komisiu zaujalo, keď som spomenul, že moja babka tetrapaky dokonca používa ako priesadzné nádoby,“ povedal nám najmladší víťaz prvého kola Základoškolskej odbornej činnosti.
V kategórii Strojárstvo hutníctvo doprava skončil druhý Marco Pintér. Opísal technologický postup stavby lietadla. Stroj s rozpätím 2,5 metra spolu otcom postavil a zalietal. „Pri obhajobe sa pýtali na druh a spotrebu použitých materiálov. Vraj by radi to lietadlo aj videli, ale nakoniec im stačil videozáznam záletu,“ skonštatoval Marco, ktorý sa už zapojil aj do predchádzajúcej časti projektu.
Ako vznikli Himaláje
Richard Kováč nedávno v rámci školského projektu zostrojil periskop, ktorý sa stal aj témou jeho ZOČky v kategórii Matematika a fyzika. Doplnil ju teoretickou časťou z optiky, fotografiami a výrezmi jednotlivých komponentov.
Martina Kecskésa baví biológia a geografia. Do kategórie Učebné pomôcky zostavil model vrásnenia pohorí s názvom Ako vznikli Himaláje. „Otec je modelár, kedysi som aj robil podobné veci. Model vrásnenia hôr má riadny povrch aj stromčeky. Začal sa však prepadávať a bolo ho treba podložiť. Aj komisiu zaujímalo, ako sme to nakoniec vyriešili,“ povedal pre MY.
Minulú stredu úspešní autori ZOČky prezentovali svoje práce aj priamo pred žiakmi na Bethlenke. „Je to ocenenie ich snahy, ale aj motivácia a inšpirácia pre nasledovníkov. Ôsmakov určite využijeme aj na budúci rok. Šiestak Adrian sa tento rok chystá na biologickú olympiádu, ale už teraz sa zastrája, že nevynechá ani budúci ročník ZOČ.
Asi najväčším prekvapením budúceho ročníka by bolo asi splnenie želania hodnotiacej komisie, ktorá chcela „naživo“ vidieť Marcovo lietadlo. Jeho otec sa vraj vyjadril, že urobia nie menšie, ale väčšie – aby doletelo až na finále.
CELOSLOVENSKÝ PROJEKT
Súťaž sa konala v rámci národného projektu Podpora profesijnej orientácie žiakov základnej školy na odborné vzdelávanie a prípravu prostredníctvom rozvoja polytechnickej výchovy zameranej na rozvoj pracovných zručností a práca s talentami.
Stala sa súčasťou už tradičnej odbornej súťaže Stredoškolskej odbornej činnosti SOČ pre žiakov stredných odborných škôl.
Úlohou žiaka ZŠ bolo spracovať teoretickú časť ešte pred začiatkom súťaže a poslať ju spolu s prihláškou do stanoveného termínu.
Vybrať si mohli z 11 odborných zameraní s ohľadom na dosiahnuté vedomosti žiakov ZŠ z vyučovaných predmetov biológia a chémia, fyzika a technika.
Prvého ročníka Základoškolskej odbornej činnosti sa zúčastnilo 97 žiakov z celého Slovenska. Výsledky prezentovali pred trojčlennou porotou zloženou z odborných hodnotiteľov súťaže.
Absolútni víťazi z 11 kategórií získali zároveň aj osobitnú cenu - zahraničnú exkurziu s prednáškou do vedeckého centra vo švajčiarskom CERNe.
„Chceme podporiť nielen talent žiakov už na základných školách, ale zvýšiť ich záujem a motiváciu o štúdium na stredných odborných školách,“ dodala manažérka publicity národného projektu Lenka Horáková.
(TS)