Sobota, 19. august, 2017 | Meniny má Lýdia
Pridajte si svoje mesto

Dvaja bratia za jedným volantom

Úspešní novozámockí pretekári Zoltán a Kristián Lovász nám prezradili, prečo neradi jazdia v daždi, čo musí Zoltán urobiť pred každými pretekmi a čo je vlastne autoslalom. Vyrastali s volantom v ruke a dnes je ich najväčším súperom Kačička.

Začali ste pretekať, keď ste mali okolo trinásť rokov. Aké predpoklady musí mať dieťa, aby mohlo začať pretekať?

Zoltán: Jednoznačne musí mať motivovaného rodiča. Viedol nás k tomu otec. To on nás „pokazil“.

Páčil sa váš nebezpečný koníček rovnako aj vašej mame?

Kristián: Mamina neprotestovala, ale neverím, že sa jej to páčilo.

Zoltán: Na prvý pohľad sa to nezdá, ale preteky na motokárach, na ktorých sme obaja začínali, nie sú nebezpečným športom. Stane sa tam oveľa menej úrazov ako pri futbale. A za tri roky, čo sme závodili, sa nikomu nič nestalo.

Jazdili ste v motokárach a súťažili. Považovali vás v škole za „frajerov“?

Kristián: Keď sa o tom dozvedeli spolužiaci na základnej škole, väčšinou nevedeli, čo to vlastne motokára je.

Zoltán: Mysleli si, že chodíme voziť na motokárach na kolotoče.

Je bežné, že na motokárach pretekajú deti?

Zoltán: Jazdia aj sedemroční motokáristi. Majú menšie, slabšie motokáry, ale bežne jazdia.

Ako sa dieťa naučí pretekať?

Zoltán: Najlepšie je, keď mu vie poradiť skúsený motokárista. Nám tiež radil skúsený pretekár, ale najviac sa človek naučí pozorovaním a tréningom. Jazdili sme obaja, takže sme sa veľa naučili aj od seba navzájom. Okrem toho je to taký prirodzený štart. Takmer všetci vrcholoví športovci v motošporte začínali motokárou – je to najlepšia škola.

Kristián: Deti pretekajú nielen na motokárach, ale aj v autách na autoslalome. Nedávno sme v Maďarsku na pretekoch stretli jedenásťročného pretekára. Trošku sme sa báli, keď sme stáli okolo trate, ale zvládol to a dokonca dosiahol aj dobrý čas.

Aký bol prechod od motokár k závodnému autu?

Kristián: Pracujeme s autami v našom servise a predajni, takže to bolo pre nás celkom jednoduché a prirodzené. Niekto jazdí na motokárach dvadsať rokov a baví ho to. My sme sa chceli niekam posunúť. Okrem toho sme kopírovali otca, lebo on vtedy jazdil na autách. A autoslalom je oveľa prístupnejší aj na čas a na financie.

2_r6460_res.jpg

Zoltán: Autoslalom je asi najjednoduchší motošport. A je tam všetko, čo tam má byť - súperi, súťaživosť, jazda.

Aktuálne sa venujete autoslalomu. Čo je to vlastne za šport?

Zoltán: Slalom najmä nie je žiadna veda. Najdlhšia trať má dva kilometre, najdlhšia asi jeden. Celá jazda trvá asi minútu-dve. Celé je to o technike, zákrutách a súťaživosti. Pretekár príde a pešo si obhliadne trať. Potom nasleduje prvý tréning, kde sa meria čas, kde sa nerátajú zhodené kužely. A potom odjazdíte tri jazdy, kde sa berú do úvahy dve najlepšie. Ide tam o čas a šikovnosť. Pretekári nejazdia na trati spolu, aby sa v žiadnom prípade nezrazili. Pretekári i autá sú rozdelené do rôznych kategórií. Môže prísť a jazdiť naozaj každý.

Znamená to, že môže pretekať úplne ktokoľvek?

Zoltán: Môže prísť každý aj s vlastným autom. Dokonca ho nemusí ani upravovať. Ide o to, aby nás tam bolo čo najviac. Je to naozaj dobrá komunita priateľov. Netreba sa toho báť, prvý krát sa treba prísť pozrieť a druhý raz už prísť rovno s prilbou.

Kristián: Človek sa tam môže veľmi zdokonaliť v jazdení. Zrazu prídete na to, čo ste doteraz robili zle. A naozaj sa dá prihlásiť s každým autom. Nie všetky sú na tento druh športu vhodné, ale napriek tomu jazdia všelijaké rarity, ktoré vôbec na slalom nepatria. Ich majiteľom to vôbec nevadí, pretekajú s nimi roky a baví ich to.

A čo vaše auto? Je nejako špeciálne upravené?

Zoltán: Je to klasické sériové auto. Jazdíme na ňom obaja.

Kristián: Ale každý, kto sa venuje motošportu má sen mať špeciálne závodné auto.

Kedy si svoj sen splníte?

Kristián: Na Slovensku sú možno dvaja pretekári, ktorí sa týmto športom živia. My k nim nepatríme, pre nás je to skôr hoby. Takže to zostáva v rovine snov.

Má vaše auto meno?

Zoltán: My sme si ho nepomenovali, ale iní mu už dali rôzne prezývky. Napríklad šumienka.

Prečo šumienka?

Kristián: Neviem, ale zrejme ho tak volajú preto, že je malé a vrtké.

Zoltán: S menami áut je to pestré. Náš aktuálne najväčší súper jazdí na Kačičke. Jeho auto mu vraj pripomína káčera a už sa s ním aj oficiálne registruje ako Opel Kačička.

Komunikujete so súpermi? Panuje v motošporte rivalita?

Zoltán: Samozrejme, že komunikujeme. Sme kamaráti.

Kristián: S „kolegami“ z tohto regiónu sa často stretávame aj u nás v servise. Pomáhame si aj na pretekoch. Keď má niekto nejaký problém s autom alebo sa niečo stane, riešia to všetci a pomáhajú.

3_r4550_res.jpg

Zoltán: Mnohí na pretekoch ani nejde o výsledky a umiestnenie. Chcú sa len zlepšiť, sledujú len vlastné časy alebo majú kamaráta, s ktorým sa porovnávajú. Chodia sa na preteky len odreagovať a ponaháňať sa spolu.

Patrí auto-moto komunita aj pod nejakú organizáciu, do ktorej sa treba začleniť?

Zoltán: Existuje Slovenská asociácia motorového športu. Je to niečo obdobné ako Slovenský futbalový zväz. Asociácia má svoje pravidlá, organizuje súťaže a vyhodnocuje výsledky. Členom sa dá stať pomerne ľahko. Autoslalomový jazdec sa musí prihlásiť, získať licenciu jazdca, absolvovať lekársku prehliadku, zaplatí členské a zúčastní sa školenia.

Rozvíja sa tento šport na Slovensku? Je vôbec kde závodiť?

Kristián: Autoslalom na Slovensku sa vyvíja pozitívnym smerom. Je to najmä preto, lebo organizátori komunikujú s jazdcami, vnášajú do toho vlastné skvelé nápady a zo súťaží v iných krajinách odpozorujú a kopírujú to dobré.

Zoltán: Autoslalom sa u nás jazdí roky. My sme začali jazdiť, keď prišiel nový organizátor, ktorý do toho priniesol nové trate a lepšiu organizáciu. Je kde jazdiť, približne každý mesiac sa organizujú preteky. Trate sú rôzne, dlhé i krátke, pomalšie i rýchle.

Máte obľúbenú trať?

Zoltán: Najviac mi sedia rýchle svižné trate. Tie ma bavia a najväčšmi mi to na nich ide. Rád som jazdil slalom piešťanskej trati, tá sa však už nejazdí. Páči sa mi aj nová trať v Trenčíne.

Kristián: Tiež sa cítim dobre na trenčianskych tratiach.

Radi riskujete v daždi a na snehu?

Zoltán: Jazdí sa od februára do novembra, takže so snehom nikto veľmi nepočíta. Ak sa predsa len nasneží, trať sa musí posoliť. Ale dážď tiež nemáme radi.

Kristián: Niektorým sa páči jazdiť na mokrom teréne. Nám nie, lebo keď prší, máme mokré nohy.

Báli ste sa pri pretekaní už aj o život?

Zoltán: O život som sa pri tom nebál nikdy. Slalom je naozaj bezpečný, trate sú postavené tak aby sa nemohlo nič stať.

Kristián: Nehody boli, ale zranený asi nebol nikto. Sú povinné prilby, ktoré sa kontrolujú pred štartom. Ročne sa stane možno jedna nehoda, no maximálne sa pokrčia plechy.

A čo na ceste? Dostali ste už pokutu za rýchlosť?

Zoltán: Ja nie.

Kristián: Priznám sa, že áno. Ale počet neviem, nepočítam to. Napíšte, že som nedostal nikdy.

Už ste niekedy „balili“ ženy na auto či rýchlu jazdu?

Kristián: Krásne ženy jednoducho patria k automobilizmu. Rýchla jazda väčšinou ženám imponuje a páči sa im. Ale na auto som ženu ešte nebalil.

Čo hovorí na tvoj „rýchly“ koníček priateľka?

Zoltán: Bojí sa o mňa, no vie, že ma nemá význam presviedčať aby som s tým prestal. Ale vždy mi povie, aby som si dával pozor.

Venujete sa aj iným športom?

Zoltán: To nie. Stačí, ak si máme prejsť peši pred jazdou dvojkilometrovú trať. Na bicykli to prejdem v pohode, ale keby som to mal absolvovať peši tam a späť, idem asi pol dňa.

Získali ste množstvo ocenení a trate už poznáte. Je sa ešte vôbec kam posúvať?

Kristián: Prišiel som na to, že aj keď som trať prešiel niekoľko krát, ešte vždy mám čo zdokonaľovať na mojom jazdeckom štýle. Vždy sa dá posúvať a zlepšiť.

Zoltán: Slalom chcem jazdiť, až kým budem môcť a bude ma to baviť. Ale chcel by som si vyskúšať aj preteky do vrchu alebo na okruhu.

Medzi vami dvoma nepanuje súrodenecká rivalita?

Kristián: My si skôr pomáhame. Máme spoločné auto a aj spolu trénujeme. Nie je v tom žiadna rivalita, posúvame sa vpred, rozoberáme navzájom, kto ako zajazdil a čo treba vylepšiť.

Máte nejaký talizman alebo rituál, ktorý vám prináša víťazstvo?

Zoltán: Vždy si pred pretekmi musím vlastnoručne umyť auto. Potom všetko funguje a ideme domov s pohárom.


  1. FOTOGALÉRIA: Múzeum sprístupnilo archeologickú výstavu 87
  2. Ak dostane šancu, pôjde na 200 percent 79
  3. Obľúbené detské ihrisko v Šuranoch prešlo obnovou 72
  4. Kam za futbalom. Ponuka zápasov na víkend 66
  5. V Šuranoch opravili most pre peších 54
  6. Žilinská rezerva doma nováčika vôbec nešetrila 39
  7. FOTOGALÉRIA: Nové Zámky boli dejiskom kynologickej výstavy 33
  8. Rekordná účasť exekútorov 32
  9. FKM si jasný zápas zdramatizoval 30
  10. Peter Lérant má novú funkciu 30

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

FOTOGALÉRIA: Múzeum sprístupnilo archeologickú výstavu

Novozámocké múzeum sprístupnilo verejnosti putovnú archeologickú výstavu s názvom Avari a Slovania na sever od Dunaja. Návštevníci na nej môžu vidieť 500 artefaktov dokumentujúcich spolužitie dvoch etník na území Slovenska.

Ak dostane šancu, pôjde na 200 percent

Sebastian Slávik chce zostať v Nových Zámkoch.

Obľúbené detské ihrisko v Šuranoch prešlo obnovou

Veľkú radosť z nej budú mať hlavne tí najmenší.

Kam za futbalom. Ponuka zápasov na víkend

Súťaže v regiónoch sa rozbehli naplno.

V Šuranoch opravili most pre peších

Mesto Šurany sa z bezpečnostných dôvodov pustilo prednedávnom do opravy mosta pre peších. Teraz je už plne funkčný a k dispozícii pre peších.

Blízke regióny

Pomôžte: 11-ročný Dominik je nezvestný

Trnavskí policajti v týchto chvíľach pátrajú po nezvestnom 11-ročnom chlapcovi z Bieleho Kostola

Dráma v Chynoranoch. Policajtom sa podarilo zachrániť samovraha

27-ročný Marián stál na streche a tvrdil, že chce skočiť.

Nezvestného Dominika našli pri nákupnom centre

Jedenásťročný chlapec, po ktorom dnes intenzívne pátrala polícia, sa našiel a je v poriadku.

Nitrana vyhlásili v Amerike za majstra sveta v tancovaní

Finálové vystúpenie zaujalo porotcov aj preto, že Norbert Grofčík v ňom za pár desiatok sekúnd predviedol niekoľko tanečných štýlov.

Parkovací dom pre bicykle musia ukotviť na pilóty

Trnave sa podarilo získať eurofondy na plnoautomatický parkovací dom pre bicykle. Stáť by mal v priestore medzi železničnou a autobusovou stanicou, jeho predpokladaná cena je takmer 439-tisíc eur bez DPH.

Všetky správy

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Počet obetí útokov v Katalánsku sa zvýšil na 14.

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra. Cez víkend sa prudko ochladí, počas pracovného týždňa sa vrátia letné teploty.

Útočník pobodal vo fínskom Turku niekoľko ľudí, dvaja neprežili

Pri útoku utrpelo zranenia najmenej šesť ľudí.

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov na futbalové kluby v Európe. Nakupujú v Anglicku, Taliansku, vlastnia aj Slaviu Praha.

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

Kam vyraziť