Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Dvaja bratia za jedným volantom

Úspešní novozámockí pretekári Zoltán a Kristián Lovász nám prezradili, prečo neradi jazdia v daždi, čo musí Zoltán urobiť pred každými pretekmi a čo je vlastne autoslalom. Vyrastali s volantom v ruke a dnes je ich najväčším súperom Kačička.

Začali ste pretekať, keď ste mali okolo trinásť rokov. Aké predpoklady musí mať dieťa, aby mohlo začať pretekať?

Zoltán: Jednoznačne musí mať motivovaného rodiča. Viedol nás k tomu otec. To on nás „pokazil“.

Páčil sa váš nebezpečný koníček rovnako aj vašej mame?

Kristián: Mamina neprotestovala, ale neverím, že sa jej to páčilo.

Zoltán: Na prvý pohľad sa to nezdá, ale preteky na motokárach, na ktorých sme obaja začínali, nie sú nebezpečným športom. Stane sa tam oveľa menej úrazov ako pri futbale. A za tri roky, čo sme závodili, sa nikomu nič nestalo.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdili ste v motokárach a súťažili. Považovali vás v škole za „frajerov“?

Kristián: Keď sa o tom dozvedeli spolužiaci na základnej škole, väčšinou nevedeli, čo to vlastne motokára je.

Zoltán: Mysleli si, že chodíme voziť na motokárach na kolotoče.

Je bežné, že na motokárach pretekajú deti?

Zoltán: Jazdia aj sedemroční motokáristi. Majú menšie, slabšie motokáry, ale bežne jazdia.

Ako sa dieťa naučí pretekať?

Zoltán: Najlepšie je, keď mu vie poradiť skúsený motokárista. Nám tiež radil skúsený pretekár, ale najviac sa človek naučí pozorovaním a tréningom. Jazdili sme obaja, takže sme sa veľa naučili aj od seba navzájom. Okrem toho je to taký prirodzený štart. Takmer všetci vrcholoví športovci v motošporte začínali motokárou – je to najlepšia škola.

SkryťVypnúť reklamu

Kristián: Deti pretekajú nielen na motokárach, ale aj v autách na autoslalome. Nedávno sme v Maďarsku na pretekoch stretli jedenásťročného pretekára. Trošku sme sa báli, keď sme stáli okolo trate, ale zvládol to a dokonca dosiahol aj dobrý čas.

Aký bol prechod od motokár k závodnému autu?

Kristián: Pracujeme s autami v našom servise a predajni, takže to bolo pre nás celkom jednoduché a prirodzené. Niekto jazdí na motokárach dvadsať rokov a baví ho to. My sme sa chceli niekam posunúť. Okrem toho sme kopírovali otca, lebo on vtedy jazdil na autách. A autoslalom je oveľa prístupnejší aj na čas a na financie.

2_r6460_res.jpg

Zoltán: Autoslalom je asi najjednoduchší motošport. A je tam všetko, čo tam má byť - súperi, súťaživosť, jazda.

Aktuálne sa venujete autoslalomu. Čo je to vlastne za šport?

SkryťVypnúť reklamu

Zoltán: Slalom najmä nie je žiadna veda. Najdlhšia trať má dva kilometre, najdlhšia asi jeden. Celá jazda trvá asi minútu-dve. Celé je to o technike, zákrutách a súťaživosti. Pretekár príde a pešo si obhliadne trať. Potom nasleduje prvý tréning, kde sa meria čas, kde sa nerátajú zhodené kužely. A potom odjazdíte tri jazdy, kde sa berú do úvahy dve najlepšie. Ide tam o čas a šikovnosť. Pretekári nejazdia na trati spolu, aby sa v žiadnom prípade nezrazili. Pretekári i autá sú rozdelené do rôznych kategórií. Môže prísť a jazdiť naozaj každý.

Znamená to, že môže pretekať úplne ktokoľvek?

Zoltán: Môže prísť každý aj s vlastným autom. Dokonca ho nemusí ani upravovať. Ide o to, aby nás tam bolo čo najviac. Je to naozaj dobrá komunita priateľov. Netreba sa toho báť, prvý krát sa treba prísť pozrieť a druhý raz už prísť rovno s prilbou.

Kristián: Človek sa tam môže veľmi zdokonaliť v jazdení. Zrazu prídete na to, čo ste doteraz robili zle. A naozaj sa dá prihlásiť s každým autom. Nie všetky sú na tento druh športu vhodné, ale napriek tomu jazdia všelijaké rarity, ktoré vôbec na slalom nepatria. Ich majiteľom to vôbec nevadí, pretekajú s nimi roky a baví ich to.

A čo vaše auto? Je nejako špeciálne upravené?

Zoltán: Je to klasické sériové auto. Jazdíme na ňom obaja.

Kristián: Ale každý, kto sa venuje motošportu má sen mať špeciálne závodné auto.

Kedy si svoj sen splníte?

Kristián: Na Slovensku sú možno dvaja pretekári, ktorí sa týmto športom živia. My k nim nepatríme, pre nás je to skôr hoby. Takže to zostáva v rovine snov.

Má vaše auto meno?

Zoltán: My sme si ho nepomenovali, ale iní mu už dali rôzne prezývky. Napríklad šumienka.

Prečo šumienka?

Kristián: Neviem, ale zrejme ho tak volajú preto, že je malé a vrtké.

Zoltán: S menami áut je to pestré. Náš aktuálne najväčší súper jazdí na Kačičke. Jeho auto mu vraj pripomína káčera a už sa s ním aj oficiálne registruje ako Opel Kačička.

Komunikujete so súpermi? Panuje v motošporte rivalita?

Zoltán: Samozrejme, že komunikujeme. Sme kamaráti.

Kristián: S „kolegami“ z tohto regiónu sa často stretávame aj u nás v servise. Pomáhame si aj na pretekoch. Keď má niekto nejaký problém s autom alebo sa niečo stane, riešia to všetci a pomáhajú.

3_r4550_res.jpg

Zoltán: Mnohí na pretekoch ani nejde o výsledky a umiestnenie. Chcú sa len zlepšiť, sledujú len vlastné časy alebo majú kamaráta, s ktorým sa porovnávajú. Chodia sa na preteky len odreagovať a ponaháňať sa spolu.

Patrí auto-moto komunita aj pod nejakú organizáciu, do ktorej sa treba začleniť?

Zoltán: Existuje Slovenská asociácia motorového športu. Je to niečo obdobné ako Slovenský futbalový zväz. Asociácia má svoje pravidlá, organizuje súťaže a vyhodnocuje výsledky. Členom sa dá stať pomerne ľahko. Autoslalomový jazdec sa musí prihlásiť, získať licenciu jazdca, absolvovať lekársku prehliadku, zaplatí členské a zúčastní sa školenia.

Rozvíja sa tento šport na Slovensku? Je vôbec kde závodiť?

Kristián: Autoslalom na Slovensku sa vyvíja pozitívnym smerom. Je to najmä preto, lebo organizátori komunikujú s jazdcami, vnášajú do toho vlastné skvelé nápady a zo súťaží v iných krajinách odpozorujú a kopírujú to dobré.

Zoltán: Autoslalom sa u nás jazdí roky. My sme začali jazdiť, keď prišiel nový organizátor, ktorý do toho priniesol nové trate a lepšiu organizáciu. Je kde jazdiť, približne každý mesiac sa organizujú preteky. Trate sú rôzne, dlhé i krátke, pomalšie i rýchle.

Máte obľúbenú trať?

Zoltán: Najviac mi sedia rýchle svižné trate. Tie ma bavia a najväčšmi mi to na nich ide. Rád som jazdil slalom piešťanskej trati, tá sa však už nejazdí. Páči sa mi aj nová trať v Trenčíne.

Kristián: Tiež sa cítim dobre na trenčianskych tratiach.

Radi riskujete v daždi a na snehu?

Zoltán: Jazdí sa od februára do novembra, takže so snehom nikto veľmi nepočíta. Ak sa predsa len nasneží, trať sa musí posoliť. Ale dážď tiež nemáme radi.

Kristián: Niektorým sa páči jazdiť na mokrom teréne. Nám nie, lebo keď prší, máme mokré nohy.

Báli ste sa pri pretekaní už aj o život?

Zoltán: O život som sa pri tom nebál nikdy. Slalom je naozaj bezpečný, trate sú postavené tak aby sa nemohlo nič stať.

Kristián: Nehody boli, ale zranený asi nebol nikto. Sú povinné prilby, ktoré sa kontrolujú pred štartom. Ročne sa stane možno jedna nehoda, no maximálne sa pokrčia plechy.

A čo na ceste? Dostali ste už pokutu za rýchlosť?

Zoltán: Ja nie.

Kristián: Priznám sa, že áno. Ale počet neviem, nepočítam to. Napíšte, že som nedostal nikdy.

Už ste niekedy „balili“ ženy na auto či rýchlu jazdu?

Kristián: Krásne ženy jednoducho patria k automobilizmu. Rýchla jazda väčšinou ženám imponuje a páči sa im. Ale na auto som ženu ešte nebalil.

Čo hovorí na tvoj „rýchly“ koníček priateľka?

Zoltán: Bojí sa o mňa, no vie, že ma nemá význam presviedčať aby som s tým prestal. Ale vždy mi povie, aby som si dával pozor.

Venujete sa aj iným športom?

Zoltán: To nie. Stačí, ak si máme prejsť peši pred jazdou dvojkilometrovú trať. Na bicykli to prejdem v pohode, ale keby som to mal absolvovať peši tam a späť, idem asi pol dňa.

Získali ste množstvo ocenení a trate už poznáte. Je sa ešte vôbec kam posúvať?

Kristián: Prišiel som na to, že aj keď som trať prešiel niekoľko krát, ešte vždy mám čo zdokonaľovať na mojom jazdeckom štýle. Vždy sa dá posúvať a zlepšiť.

Zoltán: Slalom chcem jazdiť, až kým budem môcť a bude ma to baviť. Ale chcel by som si vyskúšať aj preteky do vrchu alebo na okruhu.

Medzi vami dvoma nepanuje súrodenecká rivalita?

Kristián: My si skôr pomáhame. Máme spoločné auto a aj spolu trénujeme. Nie je v tom žiadna rivalita, posúvame sa vpred, rozoberáme navzájom, kto ako zajazdil a čo treba vylepšiť.

Máte nejaký talizman alebo rituál, ktorý vám prináša víťazstvo?

Zoltán: Vždy si pred pretekmi musím vlastnoručne umyť auto. Potom všetko funguje a ideme domov s pohárom.

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 122
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 999
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 169
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 678
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 318
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 4 001
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 018
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 455

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: Jethro Tull v Trnave
  2. Teodor Hasala: Lož má krátke nohy
  3. Tomáš Vodvářka: Moje druhé a poslední taneční - Manželské toccaty a fugy
  4. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  5. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - rozhľadňa Dubeň
  6. Peter Biščo: Čo, keď je v politike SAS niečo, čo zatiaľ nevieme ?
  7. Marek Kytka: Oba góly Slovanu Bratislava proti Olympiakosu takmer zbúrali štadión!
  8. Za živé rieky: Ipeľ. Rozdelená krajina, rozdelená rieka
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 877
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 855
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 117
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 837
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 8 000
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 717
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 4 806
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 908
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Dobré správy z MY

Stop negatívnym správam. Posielame výber pozitívnych a zaujímavých článkov z rôznych regiónov po celom Slovensku.


11. aug

V bráne Nových Zámkov sa predstavili dve nové tváre.


16 h
Novinky z MY regióny.

TOP správy z regiónov: Prehľad najzaujímavejších informácií a najčítanejších správ z MY Regióny v uplynulom týždni.


12. aug
Prácu hľadá aj pani Nikoleta. Má tri deti a v máji ju počas pandémie prepustili zo Samsungu.

Mesto získalo nenávratný finančný príspevok.


TASR 12. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Každá jedna obložená misa je originál.


11. aug

Ak nosíte vodu z potoka vo vedrách, nič sa nedeje, ak využijete čerpadlo bez schválenia, hrozí vám pokuta.


12. aug

Tajomstvo vedela odhaliť dotykom rúk, pohľadom a správnymi otázkami.


Cyril Urban 18 h

Pre Slovákov je zákazník pán, pre Japoncov Boh, upozorňuje na rozdiely Dávid Lehuta.


12. aug

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: Jethro Tull v Trnave
  2. Teodor Hasala: Lož má krátke nohy
  3. Tomáš Vodvářka: Moje druhé a poslední taneční - Manželské toccaty a fugy
  4. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  5. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - rozhľadňa Dubeň
  6. Peter Biščo: Čo, keď je v politike SAS niečo, čo zatiaľ nevieme ?
  7. Marek Kytka: Oba góly Slovanu Bratislava proti Olympiakosu takmer zbúrali štadión!
  8. Za živé rieky: Ipeľ. Rozdelená krajina, rozdelená rieka
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 877
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 855
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 117
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 837
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 8 000
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 717
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 4 806
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 908
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu