Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Dvaja bratia za jedným volantom

Úspešní novozámockí pretekári Zoltán a Kristián Lovász nám prezradili, prečo neradi jazdia v daždi, čo musí Zoltán urobiť pred každými pretekmi a čo je vlastne autoslalom. Vyrastali s volantom v ruke a dnes je ich najväčším súperom Kačička.

Začali ste pretekať, keď ste mali okolo trinásť rokov. Aké predpoklady musí mať dieťa, aby mohlo začať pretekať?

Zoltán: Jednoznačne musí mať motivovaného rodiča. Viedol nás k tomu otec. To on nás „pokazil“.

Páčil sa váš nebezpečný koníček rovnako aj vašej mame?

Kristián: Mamina neprotestovala, ale neverím, že sa jej to páčilo.

Zoltán: Na prvý pohľad sa to nezdá, ale preteky na motokárach, na ktorých sme obaja začínali, nie sú nebezpečným športom. Stane sa tam oveľa menej úrazov ako pri futbale. A za tri roky, čo sme závodili, sa nikomu nič nestalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdili ste v motokárach a súťažili. Považovali vás v škole za „frajerov“?

Kristián: Keď sa o tom dozvedeli spolužiaci na základnej škole, väčšinou nevedeli, čo to vlastne motokára je.

Zoltán: Mysleli si, že chodíme voziť na motokárach na kolotoče.

Je bežné, že na motokárach pretekajú deti?

Zoltán: Jazdia aj sedemroční motokáristi. Majú menšie, slabšie motokáry, ale bežne jazdia.

Ako sa dieťa naučí pretekať?

Zoltán: Najlepšie je, keď mu vie poradiť skúsený motokárista. Nám tiež radil skúsený pretekár, ale najviac sa človek naučí pozorovaním a tréningom. Jazdili sme obaja, takže sme sa veľa naučili aj od seba navzájom. Okrem toho je to taký prirodzený štart. Takmer všetci vrcholoví športovci v motošporte začínali motokárou – je to najlepšia škola.

Skryť Vypnúť reklamu

Kristián: Deti pretekajú nielen na motokárach, ale aj v autách na autoslalome. Nedávno sme v Maďarsku na pretekoch stretli jedenásťročného pretekára. Trošku sme sa báli, keď sme stáli okolo trate, ale zvládol to a dokonca dosiahol aj dobrý čas.

Aký bol prechod od motokár k závodnému autu?

Kristián: Pracujeme s autami v našom servise a predajni, takže to bolo pre nás celkom jednoduché a prirodzené. Niekto jazdí na motokárach dvadsať rokov a baví ho to. My sme sa chceli niekam posunúť. Okrem toho sme kopírovali otca, lebo on vtedy jazdil na autách. A autoslalom je oveľa prístupnejší aj na čas a na financie.

2_r6460_res.jpg

Zoltán: Autoslalom je asi najjednoduchší motošport. A je tam všetko, čo tam má byť - súperi, súťaživosť, jazda.

Aktuálne sa venujete autoslalomu. Čo je to vlastne za šport?

Skryť Vypnúť reklamu

Zoltán: Slalom najmä nie je žiadna veda. Najdlhšia trať má dva kilometre, najdlhšia asi jeden. Celá jazda trvá asi minútu-dve. Celé je to o technike, zákrutách a súťaživosti. Pretekár príde a pešo si obhliadne trať. Potom nasleduje prvý tréning, kde sa meria čas, kde sa nerátajú zhodené kužely. A potom odjazdíte tri jazdy, kde sa berú do úvahy dve najlepšie. Ide tam o čas a šikovnosť. Pretekári nejazdia na trati spolu, aby sa v žiadnom prípade nezrazili. Pretekári i autá sú rozdelené do rôznych kategórií. Môže prísť a jazdiť naozaj každý.

Znamená to, že môže pretekať úplne ktokoľvek?

Zoltán: Môže prísť každý aj s vlastným autom. Dokonca ho nemusí ani upravovať. Ide o to, aby nás tam bolo čo najviac. Je to naozaj dobrá komunita priateľov. Netreba sa toho báť, prvý krát sa treba prísť pozrieť a druhý raz už prísť rovno s prilbou.

Kristián: Človek sa tam môže veľmi zdokonaliť v jazdení. Zrazu prídete na to, čo ste doteraz robili zle. A naozaj sa dá prihlásiť s každým autom. Nie všetky sú na tento druh športu vhodné, ale napriek tomu jazdia všelijaké rarity, ktoré vôbec na slalom nepatria. Ich majiteľom to vôbec nevadí, pretekajú s nimi roky a baví ich to.

A čo vaše auto? Je nejako špeciálne upravené?

Zoltán: Je to klasické sériové auto. Jazdíme na ňom obaja.

Kristián: Ale každý, kto sa venuje motošportu má sen mať špeciálne závodné auto.

Kedy si svoj sen splníte?

Kristián: Na Slovensku sú možno dvaja pretekári, ktorí sa týmto športom živia. My k nim nepatríme, pre nás je to skôr hoby. Takže to zostáva v rovine snov.

Má vaše auto meno?

Zoltán: My sme si ho nepomenovali, ale iní mu už dali rôzne prezývky. Napríklad šumienka.

Prečo šumienka?

Kristián: Neviem, ale zrejme ho tak volajú preto, že je malé a vrtké.

Zoltán: S menami áut je to pestré. Náš aktuálne najväčší súper jazdí na Kačičke. Jeho auto mu vraj pripomína káčera a už sa s ním aj oficiálne registruje ako Opel Kačička.

Komunikujete so súpermi? Panuje v motošporte rivalita?

Zoltán: Samozrejme, že komunikujeme. Sme kamaráti.

Kristián: S „kolegami“ z tohto regiónu sa často stretávame aj u nás v servise. Pomáhame si aj na pretekoch. Keď má niekto nejaký problém s autom alebo sa niečo stane, riešia to všetci a pomáhajú.

3_r4550_res.jpg

Zoltán: Mnohí na pretekoch ani nejde o výsledky a umiestnenie. Chcú sa len zlepšiť, sledujú len vlastné časy alebo majú kamaráta, s ktorým sa porovnávajú. Chodia sa na preteky len odreagovať a ponaháňať sa spolu.

Patrí auto-moto komunita aj pod nejakú organizáciu, do ktorej sa treba začleniť?

Zoltán: Existuje Slovenská asociácia motorového športu. Je to niečo obdobné ako Slovenský futbalový zväz. Asociácia má svoje pravidlá, organizuje súťaže a vyhodnocuje výsledky. Členom sa dá stať pomerne ľahko. Autoslalomový jazdec sa musí prihlásiť, získať licenciu jazdca, absolvovať lekársku prehliadku, zaplatí členské a zúčastní sa školenia.

Rozvíja sa tento šport na Slovensku? Je vôbec kde závodiť?

Kristián: Autoslalom na Slovensku sa vyvíja pozitívnym smerom. Je to najmä preto, lebo organizátori komunikujú s jazdcami, vnášajú do toho vlastné skvelé nápady a zo súťaží v iných krajinách odpozorujú a kopírujú to dobré.

Zoltán: Autoslalom sa u nás jazdí roky. My sme začali jazdiť, keď prišiel nový organizátor, ktorý do toho priniesol nové trate a lepšiu organizáciu. Je kde jazdiť, približne každý mesiac sa organizujú preteky. Trate sú rôzne, dlhé i krátke, pomalšie i rýchle.

Máte obľúbenú trať?

Zoltán: Najviac mi sedia rýchle svižné trate. Tie ma bavia a najväčšmi mi to na nich ide. Rád som jazdil slalom piešťanskej trati, tá sa však už nejazdí. Páči sa mi aj nová trať v Trenčíne.

Kristián: Tiež sa cítim dobre na trenčianskych tratiach.

Radi riskujete v daždi a na snehu?

Zoltán: Jazdí sa od februára do novembra, takže so snehom nikto veľmi nepočíta. Ak sa predsa len nasneží, trať sa musí posoliť. Ale dážď tiež nemáme radi.

Kristián: Niektorým sa páči jazdiť na mokrom teréne. Nám nie, lebo keď prší, máme mokré nohy.

Báli ste sa pri pretekaní už aj o život?

Zoltán: O život som sa pri tom nebál nikdy. Slalom je naozaj bezpečný, trate sú postavené tak aby sa nemohlo nič stať.

Kristián: Nehody boli, ale zranený asi nebol nikto. Sú povinné prilby, ktoré sa kontrolujú pred štartom. Ročne sa stane možno jedna nehoda, no maximálne sa pokrčia plechy.

A čo na ceste? Dostali ste už pokutu za rýchlosť?

Zoltán: Ja nie.

Kristián: Priznám sa, že áno. Ale počet neviem, nepočítam to. Napíšte, že som nedostal nikdy.

Už ste niekedy „balili“ ženy na auto či rýchlu jazdu?

Kristián: Krásne ženy jednoducho patria k automobilizmu. Rýchla jazda väčšinou ženám imponuje a páči sa im. Ale na auto som ženu ešte nebalil.

Čo hovorí na tvoj „rýchly“ koníček priateľka?

Zoltán: Bojí sa o mňa, no vie, že ma nemá význam presviedčať aby som s tým prestal. Ale vždy mi povie, aby som si dával pozor.

Venujete sa aj iným športom?

Zoltán: To nie. Stačí, ak si máme prejsť peši pred jazdou dvojkilometrovú trať. Na bicykli to prejdem v pohode, ale keby som to mal absolvovať peši tam a späť, idem asi pol dňa.

Získali ste množstvo ocenení a trate už poznáte. Je sa ešte vôbec kam posúvať?

Kristián: Prišiel som na to, že aj keď som trať prešiel niekoľko krát, ešte vždy mám čo zdokonaľovať na mojom jazdeckom štýle. Vždy sa dá posúvať a zlepšiť.

Zoltán: Slalom chcem jazdiť, až kým budem môcť a bude ma to baviť. Ale chcel by som si vyskúšať aj preteky do vrchu alebo na okruhu.

Medzi vami dvoma nepanuje súrodenecká rivalita?

Kristián: My si skôr pomáhame. Máme spoločné auto a aj spolu trénujeme. Nie je v tom žiadna rivalita, posúvame sa vpred, rozoberáme navzájom, kto ako zajazdil a čo treba vylepšiť.

Máte nejaký talizman alebo rituál, ktorý vám prináša víťazstvo?

Zoltán: Vždy si pred pretekmi musím vlastnoručne umyť auto. Potom všetko funguje a ideme domov s pohárom.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 530
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 936
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 387
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 096
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 816
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 317
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 545
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 277
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Za viac peňazí menej muziky. Za odpad si v Nových Zámkoch priplatíme

V roku 2021 zaplatíme za smeti o pätinu viac. OD niektorých domov však budú odvážať odpad zriedkavejšie. V meste pribudnú aj kontajnery na elektroodpad.

Náklady na odpad rastú. Priplatia si aj Novozámčania. Od niektorých domov ho však budú odvážať zriedkavejšie.

Na klubovej úrovni spolu nehrali

Futbalistky, ktoré preslávili novozámocký región.

Stephanie Deszátová v modrom drese FC Union Nové Zámky v zápase Ligy majsteriek.

V uliciach Nových Zámkov pribudnú kontajnery na elektroodpad

Novozámocká radnica pripravuje projekt zameraný na recykláciu drobného elektroodpadu.

Konateľ organizácie ASEKOL Ronald Blaha a primátor Trnavy Peter Bročka počas vkladania elektroodpadu do jednej z červeno-bielych smetných nádob na elektroodpad počas slávnostného predstavenia a uvedenia tejto novinky na Slovensku.

Na týchto uliciach Nových Zámkov bude odstávka elektriny

V januári nepôjde istý čas elektrina na piatich uliciach.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?