NOVÉ ZÁMKY. Cirkevná základná škola vzdeláva aj žiakov nultého ročníka a vychováva škôlkarov s narušenými komunikačnými schopnosťami.
Rotujú žiaci, nie učitelia
„Do poslednej chvíle sme nevedeli, nakoniec sa počet v prvej triede ustálil na 23. Okrem toho máme osem žiakov v nultom ročníku. Keby niektorému prvákovi lepšie vyhovoval prístup u nulťákov, môžeme vyhovieť,“ hovorí riaditeľka školy Katarína Hozlárová.
Pred dvomi rokmi sa rozhodli prideliť triedy druhého stupňa nie triedam, ale predmetom. Namiesto učiteľov tak medzi triedami prechádzajú samotní žiaci.
Triedy na druhom stupni sú venované predmetom. Foto: Miroslav Antoni
„Predovšetkým sme ušetrili priestory, ktoré by sme inak museli vyhradiť špeciálnym učebniam. Deti využijú prestávku na presun, stretnú sa, komunikujú - a máme ich pod dohľadom na chodbách. Na počiatočné obavy rodičov sme sľúbili, že ak by nový systém nefungoval, vrátime sa k pôvodnému. Ale nebolo treba,“ dodáva riaditeľka.
Prvou podmienkou však bolo, aby každý z vyše dvesto žiakov mal na chodbe vlastnú uzamykateľnú skrinku. Učia sa poriadku, súkromiu a vždy si vyberajú veci, ktoré na ďalší predmet potrebujú.
V objekte sídli aj Cirkevná materská škola sv. Filipa Neri. V každej triede má 24 detí, okrem nich vychováva aj deväť detí s narušenou komunikačnou schopnosťou.
„Začíname druhý školský rok. Sme jediní v regióne, po skúsenosti sme chodili až do Nitry. Deti v tejto triede nemajú diagnostikovanú poruchu, ale v bežne naplnenej triede by ich výchova bola veľmi náročná. Tu sa im venujú špeciálni pedagógovia aj logopedička,“ uzatvára K. Hozlárová.
Učia sa poriadku a súkromiu. Foto: MIroslav Antoni
Štyri druhy prvákov
Základná škola na Hradnej ulici prijímala žiakov do bilingválnej triedy, triedy s vyučovaním angličtiny metódou CLIL, bežnej triedy a aj do nultého ročníka.
„Mávali sme do 20 prvákov, teraz máme 25, 24 a 20. Inokedy by sme z nich urobili štyri triedy, ale pri rôznom jazykovom zameraní to nejde.
Aj vo vyšších ročníkoch musíme triedy spájať citlivo. Nastúpili sme cestu jazykového vzdelávania, terajší deviataci boli prvými žiakmi overujúcimi bilingválne vzdelávanie,“ povedala riaditeľka školy Mária Kuklová.
Hradná má v súčasnosti 480 žiakov.
Počty rovnako vysoké ako minulý rok
Základná škola (ZŠ) na Ulici G. Bethlena o prvákov núdzu nemá. „Na zápis prišlo sedemdesiat sedem detičiek, do prvého ročníka k nám nastúpilo sedemdesiat štyri,“ povedala nám riaditeľka základnej školy Eleonóra Lelovská. Na začiatku školského roka všetkých privítala.
Úvod školského roka na ZŠ G. Bethlena.
V ZŠ otvorili štyri triedy. V každej sa spolu učí osemnásť alebo devätnásť prvákov. V jednej triede môže byť pri tom podľa zákona až dvadsaťdva detí.
„V januári 2013 vošiel do platnosti aj zákon, ktorý hovorí, že v mimoriadnych prípadoch môže riaditeľ školy navýšiť počet žiakov v triede o troch. No z hľadiska detí, rodičov a aj z hľadiska učiteliek je tých osemnásť- devätnásť detí ideálny počet. Pedagóg má možnosť venovať sa každému individuálne. Je to pre nás priateľné aj z ekonomického hľadiska.“
Počet tohtoročných prvákov sa oproti minulému roku dramaticky nezvýšil. Druhákov majú sedemdesiat tri.
„V poslednom období sa vyskytuje o čosi viac logopedických problémov. Iné poruchy správania evidujeme v mierne zvýšenom počte pravdepodobne preto, že sú skôr diagnostikované. To ale skúseným učiteľkám poskytuje možnosť problémy včas podchytiť, korigovať, prípadne úplne odstrániť“, dopĺňa obraz o dnešných prváčikoch Eleonóra Lelovská.
ZŠ má aj špeciálneho pedagóga, ktorý na deti dohliada a pomôže vždy, keď je to potrebné.