Nedeľa, 22. september, 2019 | Meniny má Móric

Plávajúci vodný mlyn a drevený most navštívia ročne tisícky ľudí

Hneď dvoma atrakciami sa môže pochváliť Kolárovo v okrese Komárno. Jednou z nich je na Slovensku posledný plávajúci vodný mlyn. K národnej kultúrnej pamiatke vedie najdlhší drevený riečny most v strednej Európe.

Plávajúci vodný mlyn v Kolárove.Plávajúci vodný mlyn v Kolárove.(Zdroj: Pavol Funtál)

KOLÁROVO. Obidve atrakcie sú výsledkom práce Ivana Šáliho z Ochranárskeho spolku Vodný mlyn Kolárovo. Práve on koncom 90. rokov minulého storočia oživil chátrajúci mlyn a neskôr k nemu vybudoval most ako prístupovú cestu cez Malý Dunaj. Postupne v areáli mlyna pribúdali ďalšie objekty, ktoré každoročne navštívi 20 až 30.000 ľudí. Ďalšie plány, medzi ktoré patrilo i vybudovanie veterného mlyna v areáli, už Šáli nestihol zrealizovať. Dlhoročný predseda ochranárskeho spolku zomrel začiatkom tohto roka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Plávajúci vodný mlyn je funkčnou replikou radvanského mlyna. Ten existoval od roku 1920 do roku 1945, keď za záhadných okolností vyhorel. Lodiari a tesári z komárňanských lodeníc v roku 1982 vyrobili repliku podľa dvojmetrovej makety, ktorú vlastnil bývalý zamestnanec mlyna v Radvani nad Dunajom. Projekt na základe makety vypracovala Stavebná fakulta SVŠT v Bratislave. Po dokončení však mlyn zostal zakotvený v prístave v Komárne, kde pomaly niekoľko rokov chátral. V roku 1990 ho ochranári dotiahli vlečným remorkérom do pôvodného koryta Malého Dunaja, ktorý sa chystali prehradiť pri sútoku s Váhom. Mlyn zakotvil na mieste, kde sa vznáša na vodnej hladine doteraz.

0_kolarovo2.jpg

Najdlhší drevený riečny most v strednej Európe. Foto: Pavol Funtál

Pri vstupe do areálu vodného mlyna je umiestnené malé technické múzeum. Skvostom medzi exponátmi je stroj na pohon transmisie s prevodom na pletacie stroje na výrobu sietí. Stroj bol do kolárovskej Kohnovej výrobne sietí privezený okolo roku 1913. Výrobňa existovala s ručnou prevádzkou už od 19. storočia. Spustením strojovej výroby sa zaradila medzi prvé vo svete. Rybárske siete sa začiatkom 20. storočia vyvážali z Kolárova do takmer 30 krajín sveta vrátane Kanady či Japonska. Pozornosti návštevníkov neunikne ani klasická pec, postavená v roku 2004. V blízkosti pece je postavený sedliacky dom z roku 1856, ktorý pochádza z Čalovca, obce neďaleko Kolárova. Je najvýraznejším reprezentantom staviteľstva na južnom Slovensku.

K vodnému mlynu postupne prichádzalo stále viac návštevníkov, preto bolo potrebné vybudovať k nemu prístupovú cestu cez rieku. V roku 1992 vznikol drevený 86 metrov dlhý most, ktorý je najdlhším v strednej Európe. Celodrevená konštrukcia bola postavená na základe výpovedí pamätníkov podľa pôvodného mosta, zničeného v polovici 20. storočia tiahnucimi ľadovými kryhami. Piliere pôvodného mosta sú v letnom období, pri nízkej hladine ramena, viditeľné dodnes. Nový most bol v rokoch 1997 a 2000 dvakrát prestavaný a zastrešený kvôli ochrane proti negatívnym dopadom súčasných klimatických zmien.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  5. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  8. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  9. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  1. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  2. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  3. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  7. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  8. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  9. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  1. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 12 642
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 11 026
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 10 110
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 8 984
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 877
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 7 506
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 755
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 634
  9. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 577
  10. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 070

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Sme v obrazoch

Hlavné správy z SME | MY Nové Zámky - aktuálne správy

Nápady učiteľov ako využiť digitálne technológie vo vyučovaní majú zelenú

Technológie si dnes už bezpochyby našli svoje miesto v triedach základných a stredných škôl a všetko nasvedčuje tomu, že trend v oblasti digitálneho vzdelávania bude pokračovať aj naďalej.

Poštu na Hlavnom námestí obnovujú

Do konca októbra musia zákazníci využívať náhradné priestory.

Ilustračné foto.

V novozámockej plavárni sa začala sezóna

Bazén zatvárajú o desiatej večer.

Novozámocká plaváreň.
UČITEĽ SLOVENSKA 2019

Marek Tóth do školy dostal i koňa

Pedagóg z komárňanskej ZŠ Rozmarínová je vo finále ocenenia Učiteľ Slovenska.

Učiteľ Marek Tóth.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Za 2 dni mu naúčtovali spotrebu ako za pol roka. Elektromer mal v poriadku

Za dva dni dodávateľ naúčtoval domu spotrebu, ako za pol roka. Zisťovali sme, kde sa stala chyba.

Nitra nechce, aby bol severný obchvat rýchlostnou cestou

Mesto sa obráti na ministerstvo. Ak uspeje, premiestni tabule.

Vybrali SME

Už ste čítali?