NOVÉ ZÁMKY. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) zverejnil rebríček nemocníc, v ktorých sa pacienti najviac sťažovali. V nelichotivej prvej desiatke sa ocitla aj Fakultná nemocnica s poliklinikou Nové Zámky, kde pacienti podali 18 sťažností, pričom úrad vyhodnotil štyri sťažnosti ako opodstatnené, pričom nemocnica nedostala žiadnu pokutu.
„Zo štyroch prípadov pochybenia sme sa v dvoch prípadoch riadili pokynmi ÚDZS, jeden prípad bol riešený v rámci škodovej komisie, ďalší je v riešení v rámci druhostupňového konania,“ uviedla tlačová hovorkyňa nemocnice Ľubica Juríková.
Podať sťažnosť môže aj príbuzný
Počas minulého roka boli pacienti nespokojní najmä s postupom pri liečbe, neetickým prístupom zdravotníka, či s vyberaním poplatkov. Ako nás informovala Soňa Valášiková, hovorkyňa ÚDZS, právo obrátiť sa na úrad má každý, ak sa domnieva, že mu nebola správne poskytnutá zdravotná starostlivosť.
Pri písomnom podaní podnetu je dôležité, aby v ňom pacient uviedol svoje identifikačné údaje (meno, priezvisko, adresa a ak podáva podnet rodinný príslušník, tak aj splnomocnenie) a názov zdravotníckeho zariadenia, obdobie poskytovania zdravotnej starostlivosti, opis problému a podpis osoby, ktorá podnet podáva. V prípade úmrtia to môže byť najbližší príbuzný (manžel/-ka, dieťa, rodič).
Úrad nariadi nápravu, alebo uloží pokutu
„Zdravotnú dokumentáciu súvisiacu s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ktorá je predmetom výkonu dohľadu, si úrad vyžiada priamo od poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Znamená to, že podávateľ podnetu nemusí túto dokumentáciu zabezpečovať a prikladať. Ak majú príbuzní k dispozícii správy alebo nálezy z poskytovania zdravotnej starostlivosti, kópie môžu k podnetu priložiť,” prezradila nám Valášiková s tým, že každý prípad posudzujú nezávislí špecializovaní konzultanti.
Pokiaľ sa potvrdí nesprávne poskytnutie zdravotnej starostlivosti, úrad môže nariadiť odstránenie zistených nedostatkov a ich následkov alebo môže uložiť pokutu. „V prípade právnickej osoby do výšky 9 958 eur, v prípade fyzickej osoby do výšky 3 319 eur,“ dodala Valášiková.
Kde pochybili najčastejšie?
1. Univerzitná nemocnica Bratislava - 20 opodstatnených sťažností
2. Univerzitná nemocnica Košice - 6 opodstatnených sťažností
3. Fakultná nemocnica Trnava - 5 opodstatnených sťažností
4. Fakultná nemocnica Nitra - 4 opodstatnené sťažnosti
5. Fakultná nemocnica Prešov - 5 opodstatnených sťažností
6. Nemocnica s poliklinikou Považská Bystrica - 5 opodstatnených sťažností
7. Fakultná nemocnica Žilina - 4 opodstatnené sťažnosti
8. Fakultná nemocnica s poliklinikou Nové Zámky - 4 opodstatnené sťažnosti
9. Nemocnica s poliklinikou Kráľovský Chlmec - 4 opodstatnené sťažnosti
10. Nemocničná a. s. Malacky - 4 opodstatnené sťažnosti