PRIBETA. Puzzle je hračka vhodná pre každú vekovú kategóriu. Skladanie rôznych motívov prispieva k rozvoju predstavivosti a vedie k zlepšovaniu postrehu pri všímaní si detailov na jednotlivých dielikoch puzzle. Ďalšími dôležitými podporovanými vlastnosťami pri práci s puzzle sú trpezlivosť, samostatnosť v uvažovaní a systematickosť práce.
„Začala som začiatkom augusta a skončila v polovici februára,“ prezradila sympatická žena, ktorá svoj výtvor denne skladala jednu až päť hodín. Erika Pinkeová je rýchlejšia ako Angličanka, ktorú obdivuje celý svet.
Puzzle skladá už pätnásť rokov
Erika sa venuje skladaniu puzzle už pätnásť rokov. Koľko toho za ten čas zložila, netuší. V izbe má obrázky, ktoré spolu obsahujú 56-tisíc dielikov.
„Poskladať niekoľko desiatok alebo aj stoviek dielikov nie je veľký problém. Zložiť päťsto až tisíc kúskov dá zabrať trochu viac. Skutočným hlavolamom sú však puzzle s viac než 1 500 dielikmi, a už len skutoční fajnšmekri sa pustia do 3 000 alebo 18 000-dielikového puzzle.
Kým zloženie malých puzzle sa dá zvládnuť aj do hodiny, veľké môže človeka zamestnať aj na niekoľko dní či týždňov - v závislosti od času, ktorý im môže venovať. Skladanie si teda vyžaduje čas, pokoj, veľkú dávku trpezlivosti a mravčej práce skúmania a porovnávania jednotlivých dielikov.
E. Pinkeová. Foto: (FM)
Aká je stratégia
Stredné dieliky necháme v krabici a vyberieme len okrajové. Tie potom poskladáme na tvrdej podložke (stôl, dlážka a pod) a vytvoríme akýsi rám, ktorý predstavuje základ pre celý obraz. Od okrajov postupne pokračujeme smerom k stredu. Ku koncu, keď nám chýba už len niekoľko kúskov, si chýbajúce miesta vizualizujeme a pokúšame si predstaviť, čo by asi malo byť zobrazené na prázdnom mieste. K prázdnym miestam postupne prikladáme zvyšné dieliky podľa požadovaného tvaru, až kým nenájdeme ten správny.
Selektovanie podľa farby
Obraz si rozdelíme podľa farieb. Napríklad, ak skladáme záhradu, na jednu kôpku si podľa farieb dáme kvety (ak pozostávajú z rôznych druhov farebne odlíšených kvetov vytvoríme si ďalšie podskupiny), prípadne stromy, či kríky a na druhú kôpku si dáme oblohu. Pri skladaní jednotlivých častí obrazu postupujeme vždy od okraja. Jednotlivé časti postupne spájame a vytvárame tak komplexný obraz.“
Ak vás zachváti panika
Problémy pri skladaní puzzle môžu predstavovať veľké plochy rovnakej farby, resp. homogénny obsah obrázku (len jeden motív, žiadne samostatné podčasti, ktoré by sa dali poskladať samostatne). V takomto prípade sa snažíme riadiť sa hrou svetla a tmy a dieliky si rozdeliť na svetlé a tmavé. Skvelou pomôckou môžu pre nás byť orientačné body, napríklad pri skladaní tváre, či postavy sú to oči, nos, pery, vrásky na tvári, nechty na rukách, záhyby šiat a podobne
V prípade, že vás už zachvacuje panika, pretože kôpka s dielikmi, ktoré zdanlivo nikam nepatria, sa zväčšuje, nezúfajte. Keď dáte na miesto už všetky dieliky okrem spomínanej poslednej kôpky, berte z nej po jednom dieliku a skúšajte ho zapasovať, kým netrafíte správne miesto. Tak to robte s každým kúskom puzzle, až kým sa vám pred očami nezjaví kompletný, dokončený obrázok.
„Postupne som tomu prepadla až natoľko, že najbližší mi už k sviatkom nedávajú nič iné ako puzzle,“ vraví s úsmevom. Keď som dokončila obrázok z 24 000 dielikov, začala som premýšľať, že musím urobiť niečo skutočne veľké. Už čakám na tridsaťdvatisícovú skladačku”.
Autor: FRANTIŠEK MIRIÁK