Utorok, 21. november, 2017 | Meniny má Elvíra
Pridajte si svoje mesto

S Tatrou po trase legendárneho Dakaru

Róbert Kasák so špeciálne upravenou verziou Tatry 815 po tretíkrát v rade šoféroval zabezpečovacie vozidlo rely Africa Eco Race. Jazdí sa po trase z Francúzska cez Maroko, Mauretániu a končí v senegalskom Dakare. Francúzski usporiadatelia týmto podujatím

Tatra v afrických pieskoch.(Zdroj: Archív R.K.)

pokračujú v stopách zakladateľa legendárnej Rely Paríž – Dakar Thierryho Sabina, ktorý zahynul pri havárii vrtuľníka počas súťaže v roku 1986.

SEMEROVO. Africa Eco Race 2013 odštartovala 28. decembra 2012 vo francúzskom Saint Cyprien. R. Kasák absolvoval jedenásť etáp a vrátane prejazdov zo Slovenska najazdil do dvanásť tisíc kilometrov. Na Slovensko sa vrátil jedenásteho januára, Tatra asi dva týždne po ňom. Aj keď tentoraz vykradnutá, bez dokladov a dokumentov. Na naše otázky teda odpovedal len podľa vlastných spomienok. Po troch ročníkoch sú však dostatočne bohaté.

Líšila sa vaša tretia účasť od predchádzajúcich?

Naša trasa bola asi o tisícdvesto kilometrov dlhšia, štartovalo takmer 600 účastníkov – skoro dvojnásobok vlaňajšieho počtu. V kategórii motoriek najviac pretekárov pribudlo a najviac ich na trati postupne aj zostávalo. Zdravotnícky vrtuľník denne odnášal dvoch – troch, ani jedna z majsteriek Európy sa po havárii do súťaže nevrátila. Úlohou dvoch „balečiek“ (balai znamená po francúzsky metla – teda zametačov) bolo havarované vozidlá nakladať a dopravovať do bivaku. Ak bolo nepojazdných priveľa, snažili sme sa doviezť ich aspoň po najbližšiu asfaltku, kde ich vyzdvihli jednotlivé tímy. A potom späť po ďalšie.

Ovplyvnili predchádzajúce skúsenosti vašu prípravu na rely?

Auto sme pripravovali ako obvykle. K navigátorovi Janovi Svoreňovi tento rok pribudla nová členka osádky, francúzska lekárka Gell. Tatra dostala výkonnejšie svetlomety, navijak a lepšiu navigáciu. K havarovanému autu dostanete koordináty a váš navigátor ho musí nájsť. Žiadne „na druhej križovatke odbočte doprava“. Hoci napríklad Maroko urobilo veľký pokrok a majú tam aj diaľnice s mýtnymi poplatkami.

Inak má rely každý rok inú trasu. Český pretekár Tomáš Tomeček, ktorý jazdil ešte ten pôvodný Dakar a tento rok skončil v absolútnom hodnotení tretí, si nejaké miesta pamätal hádam ešte z deväťdesiatych rokov.

Súvisí názov Eco Race aj s ekológiou? Ide v Afrike o nejaké šetrné jazdenie?

Skôr s ekonomikou. Nie je taká drahá ako Rely Dakar, ktorého značku presťahovali do južnej Ameriky. Ale súťaží sa naplno. Adepti na prvenstvo dosahujú priemerné rýchlosti 130 - 140 kilometrov, tí „výletníci“ podstatne menej. Ale aj tak – ak natrafí motorka na polmetrový šuter, je bez šance. Autá tu bežne jazdia rýchlostné skúšky stošesťdesiat až dvesto.

Na druhej strane: súperi – nesúperi, ak vidia prevrátené auto, zastavia. Keď Elisabete Jacinto (jedna z favoritiek a najlepších vodičiek súťažného nákladiaku) oprela kamión na bok o val hliny, pomáhala jej osádka ruského Kamazu.

Ešte počas nášho prvého ročníka sa v jednej etape stalo extrémne veľa havárií a k tomu sa ešte prevrátil kamión. Vtedy nakrátko úplne prerušili preteky a zastavili časomiery, až kým sme trasu od vrakov nevyčistili.

Fotogalériu k článku si môžete pozrieť v rubrike Press Foto v článku

Šutre by laik v Afrike asi nečakal. Vás už neprekvapili?

Hlavne Maroko je hornaté a studené. Počas prvej noci na africkej pôde bolo v bivaku mínus päť. Ostatných drgľovala zima a mňa ešte aj chrípka, ktorú som si priniesol z Európy.

Jedna z etáp viedla samými vyschnutými riečišťami. Trojnápravová Tatra má síce úžasne odpružený podvozok, ale vtedy nás asi štyristo kilometrov drgľovalo ako v rebrináku. Niektoré skaly zvonili ako železo a mohli by ste nimi aj rezať. Popruhy, ktorými sme mali na korbe upnuté nepojazdné autá, sa im tými nárazmi vrezali až do pneumatík. Všade okolo hory, ani na asfaltku sa nedalo dostať. O polnoci sme toho mali plné zuby. Na náhornej plošine sme vypli celý cirkus a šli spať. Bol Silvester a v bivaku stovky kilometrov od nás strieľalo šampanské. Ale to mám iba z počutia, lebo Nový rok sa mi ešte nikdy nepodarilo zastihnúť v tábore.

V piesku sa jazdí lepšie?

Ako v ktorom. Striedajú sa rôzne druhy, farby aj zrnitosti. V centrálnej Afrike je čisto biely, inde oranžový, hnedý, sivý až do zelena. Tatra ho z Afriky priviezla plný rám, po minulých skúsenostiach sa ho už ani nesnažím vymetať.

Najhorší je ten oranžový v Mauretánii. Sype sa ako naša múka. Treba naň špeciálnu techniku jazdy a tlak v pneumatikách asi ako na bicykli – inak sa vám zarežú do piesku a už sa nevyhrabete. To sa nedá naučiť vopred ani nikde inde, len na Sahare. Za jednu etapu dofukujem a vypúšťam vzduch možno päťdesiatkrát. Ešteže nemusím okolo Tatry behať s hadičkou. Boli aj jazdci, ktorí boli v kuse zakopaní a polovicu dňa držali namiesto volantu lopatu.

Ako zvládlo takéto nároky vaše auto?

Na asfaltke sme jazdili maximálnou rýchlosťou okolo 130, v dobrom teréne 100 – 110. Keď s Tatrou niekde skočíte 5 – 10 metrov, žiadna sranda. Museli sme meniť jeden homokinetický kĺb, do ktorého sa nám dostal piesok. Inak nič podstatné. Tatrovky sú relatívne jednoduché a vysoko spoľahlivé. Kým sa vyrábali v dostatočnom množstve, Francúzi ich v Afrike používali na kompletné logistické zabezpečenie. Obe „balečká“ boli tatrovky, v štartovom poli Africa Eco Race boli ďalšie dve, na Dakare v južnej Amerike ich pretekalo ešte viac.

Bude teda nasledovať aj štvrtý štart na trati bývalého legendárneho Dakaru?

Našu úlohu sme splnili, organizátori boli spokojní a predpokladám, že s nami budú spolupracovať aj ďalej. Je možné, že do budúceho ročníka nasadia až tri zametacie kamióny. Dva by si podelili trasu a tretí by bol zálohou. Nakladanie strojov vyradených z etapy niekedy zdrží „balečko“ až tisíc kilometrov za hlavným štartovým poľom. Ak by sa pokazilo alebo nebodaj prevrátilo, aby mu mali koho poslať na pomoc.

Predbežne nám navrhli podobnú spoluprácu na Rely faraónov v Egypte. Uvidím, či sa dohodneme s organizátormi.

Čaká vás nejaký motoristický program aj na Slovensku?

V máji plánujeme s tímom Tomáša Tomečka spoločnú besedu a prezentáciu techniky na Off Road zraze v Komoči..

Hlavným mojím programom bude výmena prevodovky. Namiesto súčasných desiatich dáme Tatre vyrobiť špeciálne prevody s desiatimi normálnymi a desiatimi redukovanými stupňami. V teréne by zaberala pomalšie a, naopak, na asfaltke by sme mali dosahovať rýchlosť okolo 150 kilometrov za hodinu.

Top desať Africa Eco Race 2013

Miesto Pilot (št. č. - auto) čas (+strata):

1. Schlesser J.L. (200 - Schlesser) 37h 09' 45"
2. Shibalov A. (401 - Kamaz) + 3h 07' 08"
3. Tomeček T. (400 - Tatra) + 5h 47' 36"
4. Fromont Y. (208 - Buggy) + 5h 49' 43"
5. Van Cauwenbrge Joost (204 - Toyota) + 5h 58' 53"
6. Grigorov A. (223 - Osc) + 6h 57' 28"
7. Jacinto E. (403 - Man) + 7h 34' 29"
8. Kovacs M. (402 - Proto) + 8h 27' 37"
9. Jorda G. (222 - Man) + 9h 37' 09"
10. Martin P. (210 - Volkswagen) + 11h 01' 17"

ZDROJ: www.lrt.cz


  1. Na Hlavnom námestí bude nové klzisko, príde aj Mikuláš 1 620
  2. Šťastie v nešťastí, Michal to zvládol 443
  3. NAKA zakročila v dvoch výrobniach, zadržala ’varičov’ pervitínu 216
  4. Pacienti parkujú bezplatne, miest je však stále málo 102
  5. Na časti Vajanského ulice sa pre dopravné nehody parkovať nebude 63
  6. Union dôstojne, postupuje však Slovan 47
  7. Petícia nepomohla, obchvat pôjde cez mŕtve rameno 31
  8. Za vydarenou jeseňou FKM víťaznú bodku nedal 31
  9. Dvom mladým Novozámčanom sa napĺňa ich herecký sen 30
  10. Úspešní v súťaži Zlatý Amos 20

Najčítanejšie správy

Nové Zámky

Na Hlavnom námestí bude nové klzisko, príde aj Mikuláš

Vyšehradské Vianoce prinesú do Nových Zámkov od adventu až po Troch kráľov podujatia pre deti, dospelých i seniorov.

Šťastie v nešťastí, Michal to zvládol

Brankár mladších dorastencov FKM sa v zápase vážne zranil

NAKA zakročila v dvoch výrobniach, zadržala ’varičov’ pervitínu

Za výrobu pervitínu podľa vyrobeného množstva hrozí trest od troch do 25 rokov.

Pacienti parkujú bezplatne, miest je však stále málo

Parkovisko pred nemocnicou sa rozširovať nedá. Jej vedenie vidí možnosť vytvoriť v areáli nemocnice nové parkovacie miesta pre zamestnancov, peniaze však na to zatiaľ nemá.

Na časti Vajanského ulice sa pre dopravné nehody parkovať nebude

Na križovatky Vajanského s vedľajšími ulicami mesto osadilo dopravné zrkadlá. Autá odstavené na pravej strane Vajanského ulice smerom na Gúgsku však mohli brániť vo výhľade na hlavnú cestu.

Blízke regióny

Ľudia sú pobúrení, so zastavaním parkoviska na nábreží nesúhlasia

Poslanci rozhodnú o zámere vymeniť mestský pozemok na Wilsonovom nábreží za súkromnú parcelu na Podzámskej. Aj tá predtým patrila mestu.

Napadnutý policajt, fajčenie na stanici či vytrhnuté sedadlá. Polícia bola v pohotovosti aj po zápase

Bratislavskí policajti zaevidovali včera viacero prípadov v súvislosti so zápasom medzi Slovanom a Spartakom Trnava.

Na Prednádraží horel balkón, muž sa nadýchal splodín

Trnavskí hasiči dnes krátko po dvanástej hodine likvidovali požiar balkóna na prízemí na Čajkovského ulici.

Thomasa Kotlára zavolal Ajax Amsterdam

Talent z vidieka neušiel pozornému oku skautov z Holandska.

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Všetky správy

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

Raši chce prerátať výsledky volieb, podal podnet na Ústavný súd

Košický primátor napadol sčítanie hlasov v Zemplínskej Širokej.

Päťdesiat odtieňov sivej. Pozrite sa, ako budú vyzerať Slováci na olympiáde

Predstavili oficiálne oblečenie pre slovenských športovcov na hry v Pjongčangu, SOV s ním nie je spokojný.

Kam vyraziť