Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

S Tatrou po trase legendárneho Dakaru

Róbert Kasák so špeciálne upravenou verziou Tatry 815 po tretíkrát v rade šoféroval zabezpečovacie vozidlo rely Africa Eco Race. Jazdí sa po trase z Francúzska cez Maroko, Mauretániu a končí v senegalskom Dakare. Francúzski usporiadatelia týmto podujatím

Tatra v afrických pieskoch.Tatra v afrických pieskoch. (Zdroj: Archív R.K.)

pokračujú v stopách zakladateľa legendárnej Rely Paríž – Dakar Thierryho Sabina, ktorý zahynul pri havárii vrtuľníka počas súťaže v roku 1986.

SEMEROVO. Africa Eco Race 2013 odštartovala 28. decembra 2012 vo francúzskom Saint Cyprien. R. Kasák absolvoval jedenásť etáp a vrátane prejazdov zo Slovenska najazdil do dvanásť tisíc kilometrov. Na Slovensko sa vrátil jedenásteho januára, Tatra asi dva týždne po ňom. Aj keď tentoraz vykradnutá, bez dokladov a dokumentov. Na naše otázky teda odpovedal len podľa vlastných spomienok. Po troch ročníkoch sú však dostatočne bohaté.

Líšila sa vaša tretia účasť od predchádzajúcich?

Naša trasa bola asi o tisícdvesto kilometrov dlhšia, štartovalo takmer 600 účastníkov – skoro dvojnásobok vlaňajšieho počtu. V kategórii motoriek najviac pretekárov pribudlo a najviac ich na trati postupne aj zostávalo. Zdravotnícky vrtuľník denne odnášal dvoch – troch, ani jedna z majsteriek Európy sa po havárii do súťaže nevrátila. Úlohou dvoch „balečiek“ (balai znamená po francúzsky metla – teda zametačov) bolo havarované vozidlá nakladať a dopravovať do bivaku. Ak bolo nepojazdných priveľa, snažili sme sa doviezť ich aspoň po najbližšiu asfaltku, kde ich vyzdvihli jednotlivé tímy. A potom späť po ďalšie.

Ovplyvnili predchádzajúce skúsenosti vašu prípravu na rely?

Auto sme pripravovali ako obvykle. K navigátorovi Janovi Svoreňovi tento rok pribudla nová členka osádky, francúzska lekárka Gell. Tatra dostala výkonnejšie svetlomety, navijak a lepšiu navigáciu. K havarovanému autu dostanete koordináty a váš navigátor ho musí nájsť. Žiadne „na druhej križovatke odbočte doprava“. Hoci napríklad Maroko urobilo veľký pokrok a majú tam aj diaľnice s mýtnymi poplatkami.

Inak má rely každý rok inú trasu. Český pretekár Tomáš Tomeček, ktorý jazdil ešte ten pôvodný Dakar a tento rok skončil v absolútnom hodnotení tretí, si nejaké miesta pamätal hádam ešte z deväťdesiatych rokov.

Súvisí názov Eco Race aj s ekológiou? Ide v Afrike o nejaké šetrné jazdenie?

Skôr s ekonomikou. Nie je taká drahá ako Rely Dakar, ktorého značku presťahovali do južnej Ameriky. Ale súťaží sa naplno. Adepti na prvenstvo dosahujú priemerné rýchlosti 130 - 140 kilometrov, tí „výletníci“ podstatne menej. Ale aj tak – ak natrafí motorka na polmetrový šuter, je bez šance. Autá tu bežne jazdia rýchlostné skúšky stošesťdesiat až dvesto.

Na druhej strane: súperi – nesúperi, ak vidia prevrátené auto, zastavia. Keď Elisabete Jacinto (jedna z favoritiek a najlepších vodičiek súťažného nákladiaku) oprela kamión na bok o val hliny, pomáhala jej osádka ruského Kamazu.

Ešte počas nášho prvého ročníka sa v jednej etape stalo extrémne veľa havárií a k tomu sa ešte prevrátil kamión. Vtedy nakrátko úplne prerušili preteky a zastavili časomiery, až kým sme trasu od vrakov nevyčistili.

Fotogalériu k článku si môžete pozrieť v rubrike Press Foto v článku

Šutre by laik v Afrike asi nečakal. Vás už neprekvapili?

Hlavne Maroko je hornaté a studené. Počas prvej noci na africkej pôde bolo v bivaku mínus päť. Ostatných drgľovala zima a mňa ešte aj chrípka, ktorú som si priniesol z Európy.

Jedna z etáp viedla samými vyschnutými riečišťami. Trojnápravová Tatra má síce úžasne odpružený podvozok, ale vtedy nás asi štyristo kilometrov drgľovalo ako v rebrináku. Niektoré skaly zvonili ako železo a mohli by ste nimi aj rezať. Popruhy, ktorými sme mali na korbe upnuté nepojazdné autá, sa im tými nárazmi vrezali až do pneumatík. Všade okolo hory, ani na asfaltku sa nedalo dostať. O polnoci sme toho mali plné zuby. Na náhornej plošine sme vypli celý cirkus a šli spať. Bol Silvester a v bivaku stovky kilometrov od nás strieľalo šampanské. Ale to mám iba z počutia, lebo Nový rok sa mi ešte nikdy nepodarilo zastihnúť v tábore.

V piesku sa jazdí lepšie?

Ako v ktorom. Striedajú sa rôzne druhy, farby aj zrnitosti. V centrálnej Afrike je čisto biely, inde oranžový, hnedý, sivý až do zelena. Tatra ho z Afriky priviezla plný rám, po minulých skúsenostiach sa ho už ani nesnažím vymetať.

Najhorší je ten oranžový v Mauretánii. Sype sa ako naša múka. Treba naň špeciálnu techniku jazdy a tlak v pneumatikách asi ako na bicykli – inak sa vám zarežú do piesku a už sa nevyhrabete. To sa nedá naučiť vopred ani nikde inde, len na Sahare. Za jednu etapu dofukujem a vypúšťam vzduch možno päťdesiatkrát. Ešteže nemusím okolo Tatry behať s hadičkou. Boli aj jazdci, ktorí boli v kuse zakopaní a polovicu dňa držali namiesto volantu lopatu.

Ako zvládlo takéto nároky vaše auto?

Na asfaltke sme jazdili maximálnou rýchlosťou okolo 130, v dobrom teréne 100 – 110. Keď s Tatrou niekde skočíte 5 – 10 metrov, žiadna sranda. Museli sme meniť jeden homokinetický kĺb, do ktorého sa nám dostal piesok. Inak nič podstatné. Tatrovky sú relatívne jednoduché a vysoko spoľahlivé. Kým sa vyrábali v dostatočnom množstve, Francúzi ich v Afrike používali na kompletné logistické zabezpečenie. Obe „balečká“ boli tatrovky, v štartovom poli Africa Eco Race boli ďalšie dve, na Dakare v južnej Amerike ich pretekalo ešte viac.

Bude teda nasledovať aj štvrtý štart na trati bývalého legendárneho Dakaru?

Našu úlohu sme splnili, organizátori boli spokojní a predpokladám, že s nami budú spolupracovať aj ďalej. Je možné, že do budúceho ročníka nasadia až tri zametacie kamióny. Dva by si podelili trasu a tretí by bol zálohou. Nakladanie strojov vyradených z etapy niekedy zdrží „balečko“ až tisíc kilometrov za hlavným štartovým poľom. Ak by sa pokazilo alebo nebodaj prevrátilo, aby mu mali koho poslať na pomoc.

Predbežne nám navrhli podobnú spoluprácu na Rely faraónov v Egypte. Uvidím, či sa dohodneme s organizátormi.

Čaká vás nejaký motoristický program aj na Slovensku?

V máji plánujeme s tímom Tomáša Tomečka spoločnú besedu a prezentáciu techniky na Off Road zraze v Komoči..

Hlavným mojím programom bude výmena prevodovky. Namiesto súčasných desiatich dáme Tatre vyrobiť špeciálne prevody s desiatimi normálnymi a desiatimi redukovanými stupňami. V teréne by zaberala pomalšie a, naopak, na asfaltke by sme mali dosahovať rýchlosť okolo 150 kilometrov za hodinu.

Top desať Africa Eco Race 2013

Miesto Pilot (št. č. - auto) čas (+strata):

1. Schlesser J.L. (200 - Schlesser) 37h 09' 45"
2. Shibalov A. (401 - Kamaz) + 3h 07' 08"
3. Tomeček T. (400 - Tatra) + 5h 47' 36"
4. Fromont Y. (208 - Buggy) + 5h 49' 43"
5. Van Cauwenbrge Joost (204 - Toyota) + 5h 58' 53"
6. Grigorov A. (223 - Osc) + 6h 57' 28"
7. Jacinto E. (403 - Man) + 7h 34' 29"
8. Kovacs M. (402 - Proto) + 8h 27' 37"
9. Jorda G. (222 - Man) + 9h 37' 09"
10. Martin P. (210 - Volkswagen) + 11h 01' 17"

ZDROJ: www.lrt.cz

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Statute of limitations in consumer relations
  2. As prices rise, purchasing the right office is essential
  3. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  4. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  5. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  7. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  8. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 542
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 706
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 833
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 848
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 680
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 117
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 032
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 722

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Medzi nebom a zemou
  2. Richard Medal: Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí
  3. Mária Križanová: Matematka a matikári
  4. Zuzana Diová: Hodnotenie, to nie sú iba známky!
  5. Milan Buno: 7 knižných tipov: Keď som smutný, volám si z jedného mobilu na druhý...
  6. Michael Achberger: Trend 21. storočia: Otužovaním budete menej chorí a možno aj rýchlejšie schudnete
  7. Rastislav Puchala: Smrť, zmar, umieranie
  8. Eva Gallova: Trochu humoru, dobre? Potrebujeme ho!
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 956
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 561
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 122
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 503
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 860
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 771
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 3 760
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 570
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Závar pred novozámockou bránou. Býci pod Urpínom napokon slávili víťazstvo za dva body.

Rozhodujúci nájazd premenil Robby Jackson.


26. nov
Viaceré nemocnice na Slovensku by bez ukrajinských lekárov skolabovali.

Počet výpovedí predstavuje takmer pätinu lekárov, ktorí v nemocnici pôsobia.


26. nov
Gólová radosť kapitána Imeľa Tomáša Oršolíka.

Lehota padla, druhopolčasová exhibícia Imeľčanov.


26. nov
Radosť v šatni po víťaznom zápase nad lídrom súťaže OFK Baník Lehota pod Vtáčnikom.

Základom úspechu je kabína.


25. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Podmienky sú podľa nich otrocké.


24. nov

Chce motivovať aj ďalších.


25. nov

Polícia vyhlásila pátranie po 32-ročnom mužovi.


25. nov

Podujatie na Mierovom a Štúrovom námestí pripravilo mesto po dvojročnej prestávke.


TASR 26. nov

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Medzi nebom a zemou
  2. Richard Medal: Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí
  3. Mária Križanová: Matematka a matikári
  4. Zuzana Diová: Hodnotenie, to nie sú iba známky!
  5. Milan Buno: 7 knižných tipov: Keď som smutný, volám si z jedného mobilu na druhý...
  6. Michael Achberger: Trend 21. storočia: Otužovaním budete menej chorí a možno aj rýchlejšie schudnete
  7. Rastislav Puchala: Smrť, zmar, umieranie
  8. Eva Gallova: Trochu humoru, dobre? Potrebujeme ho!
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 956
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 561
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 122
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 503
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 860
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 771
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 3 760
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 570
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu