Pondelok, 23. júl, 2018 | Meniny má Oľga

S Tatrou po trase legendárneho Dakaru

Róbert Kasák so špeciálne upravenou verziou Tatry 815 po tretíkrát v rade šoféroval zabezpečovacie vozidlo rely Africa Eco Race. Jazdí sa po trase z Francúzska cez Maroko, Mauretániu a končí v senegalskom Dakare. Francúzski usporiadatelia týmto podujatím

Tatra v afrických pieskoch.(Zdroj: Archív R.K.)

pokračujú v stopách zakladateľa legendárnej Rely Paríž – Dakar Thierryho Sabina, ktorý zahynul pri havárii vrtuľníka počas súťaže v roku 1986.

SEMEROVO. Africa Eco Race 2013 odštartovala 28. decembra 2012 vo francúzskom Saint Cyprien. R. Kasák absolvoval jedenásť etáp a vrátane prejazdov zo Slovenska najazdil do dvanásť tisíc kilometrov. Na Slovensko sa vrátil jedenásteho januára, Tatra asi dva týždne po ňom. Aj keď tentoraz vykradnutá, bez dokladov a dokumentov. Na naše otázky teda odpovedal len podľa vlastných spomienok. Po troch ročníkoch sú však dostatočne bohaté.

Líšila sa vaša tretia účasť od predchádzajúcich?

Naša trasa bola asi o tisícdvesto kilometrov dlhšia, štartovalo takmer 600 účastníkov – skoro dvojnásobok vlaňajšieho počtu. V kategórii motoriek najviac pretekárov pribudlo a najviac ich na trati postupne aj zostávalo. Zdravotnícky vrtuľník denne odnášal dvoch – troch, ani jedna z majsteriek Európy sa po havárii do súťaže nevrátila. Úlohou dvoch „balečiek“ (balai znamená po francúzsky metla – teda zametačov) bolo havarované vozidlá nakladať a dopravovať do bivaku. Ak bolo nepojazdných priveľa, snažili sme sa doviezť ich aspoň po najbližšiu asfaltku, kde ich vyzdvihli jednotlivé tímy. A potom späť po ďalšie.

Ovplyvnili predchádzajúce skúsenosti vašu prípravu na rely?

Auto sme pripravovali ako obvykle. K navigátorovi Janovi Svoreňovi tento rok pribudla nová členka osádky, francúzska lekárka Gell. Tatra dostala výkonnejšie svetlomety, navijak a lepšiu navigáciu. K havarovanému autu dostanete koordináty a váš navigátor ho musí nájsť. Žiadne „na druhej križovatke odbočte doprava“. Hoci napríklad Maroko urobilo veľký pokrok a majú tam aj diaľnice s mýtnymi poplatkami.

Inak má rely každý rok inú trasu. Český pretekár Tomáš Tomeček, ktorý jazdil ešte ten pôvodný Dakar a tento rok skončil v absolútnom hodnotení tretí, si nejaké miesta pamätal hádam ešte z deväťdesiatych rokov.

Súvisí názov Eco Race aj s ekológiou? Ide v Afrike o nejaké šetrné jazdenie?

Skôr s ekonomikou. Nie je taká drahá ako Rely Dakar, ktorého značku presťahovali do južnej Ameriky. Ale súťaží sa naplno. Adepti na prvenstvo dosahujú priemerné rýchlosti 130 - 140 kilometrov, tí „výletníci“ podstatne menej. Ale aj tak – ak natrafí motorka na polmetrový šuter, je bez šance. Autá tu bežne jazdia rýchlostné skúšky stošesťdesiat až dvesto.

Na druhej strane: súperi – nesúperi, ak vidia prevrátené auto, zastavia. Keď Elisabete Jacinto (jedna z favoritiek a najlepších vodičiek súťažného nákladiaku) oprela kamión na bok o val hliny, pomáhala jej osádka ruského Kamazu.

Ešte počas nášho prvého ročníka sa v jednej etape stalo extrémne veľa havárií a k tomu sa ešte prevrátil kamión. Vtedy nakrátko úplne prerušili preteky a zastavili časomiery, až kým sme trasu od vrakov nevyčistili.

Fotogalériu k článku si môžete pozrieť v rubrike Press Foto v článku

Šutre by laik v Afrike asi nečakal. Vás už neprekvapili?

Hlavne Maroko je hornaté a studené. Počas prvej noci na africkej pôde bolo v bivaku mínus päť. Ostatných drgľovala zima a mňa ešte aj chrípka, ktorú som si priniesol z Európy.

Jedna z etáp viedla samými vyschnutými riečišťami. Trojnápravová Tatra má síce úžasne odpružený podvozok, ale vtedy nás asi štyristo kilometrov drgľovalo ako v rebrináku. Niektoré skaly zvonili ako železo a mohli by ste nimi aj rezať. Popruhy, ktorými sme mali na korbe upnuté nepojazdné autá, sa im tými nárazmi vrezali až do pneumatík. Všade okolo hory, ani na asfaltku sa nedalo dostať. O polnoci sme toho mali plné zuby. Na náhornej plošine sme vypli celý cirkus a šli spať. Bol Silvester a v bivaku stovky kilometrov od nás strieľalo šampanské. Ale to mám iba z počutia, lebo Nový rok sa mi ešte nikdy nepodarilo zastihnúť v tábore.

V piesku sa jazdí lepšie?

Ako v ktorom. Striedajú sa rôzne druhy, farby aj zrnitosti. V centrálnej Afrike je čisto biely, inde oranžový, hnedý, sivý až do zelena. Tatra ho z Afriky priviezla plný rám, po minulých skúsenostiach sa ho už ani nesnažím vymetať.

Najhorší je ten oranžový v Mauretánii. Sype sa ako naša múka. Treba naň špeciálnu techniku jazdy a tlak v pneumatikách asi ako na bicykli – inak sa vám zarežú do piesku a už sa nevyhrabete. To sa nedá naučiť vopred ani nikde inde, len na Sahare. Za jednu etapu dofukujem a vypúšťam vzduch možno päťdesiatkrát. Ešteže nemusím okolo Tatry behať s hadičkou. Boli aj jazdci, ktorí boli v kuse zakopaní a polovicu dňa držali namiesto volantu lopatu.

Ako zvládlo takéto nároky vaše auto?

Na asfaltke sme jazdili maximálnou rýchlosťou okolo 130, v dobrom teréne 100 – 110. Keď s Tatrou niekde skočíte 5 – 10 metrov, žiadna sranda. Museli sme meniť jeden homokinetický kĺb, do ktorého sa nám dostal piesok. Inak nič podstatné. Tatrovky sú relatívne jednoduché a vysoko spoľahlivé. Kým sa vyrábali v dostatočnom množstve, Francúzi ich v Afrike používali na kompletné logistické zabezpečenie. Obe „balečká“ boli tatrovky, v štartovom poli Africa Eco Race boli ďalšie dve, na Dakare v južnej Amerike ich pretekalo ešte viac.

Bude teda nasledovať aj štvrtý štart na trati bývalého legendárneho Dakaru?

Našu úlohu sme splnili, organizátori boli spokojní a predpokladám, že s nami budú spolupracovať aj ďalej. Je možné, že do budúceho ročníka nasadia až tri zametacie kamióny. Dva by si podelili trasu a tretí by bol zálohou. Nakladanie strojov vyradených z etapy niekedy zdrží „balečko“ až tisíc kilometrov za hlavným štartovým poľom. Ak by sa pokazilo alebo nebodaj prevrátilo, aby mu mali koho poslať na pomoc.

Predbežne nám navrhli podobnú spoluprácu na Rely faraónov v Egypte. Uvidím, či sa dohodneme s organizátormi.

Čaká vás nejaký motoristický program aj na Slovensku?

V máji plánujeme s tímom Tomáša Tomečka spoločnú besedu a prezentáciu techniky na Off Road zraze v Komoči..

Hlavným mojím programom bude výmena prevodovky. Namiesto súčasných desiatich dáme Tatre vyrobiť špeciálne prevody s desiatimi normálnymi a desiatimi redukovanými stupňami. V teréne by zaberala pomalšie a, naopak, na asfaltke by sme mali dosahovať rýchlosť okolo 150 kilometrov za hodinu.

Top desať Africa Eco Race 2013

Miesto Pilot (št. č. - auto) čas (+strata):

1. Schlesser J.L. (200 - Schlesser) 37h 09' 45"
2. Shibalov A. (401 - Kamaz) + 3h 07' 08"
3. Tomeček T. (400 - Tatra) + 5h 47' 36"
4. Fromont Y. (208 - Buggy) + 5h 49' 43"
5. Van Cauwenbrge Joost (204 - Toyota) + 5h 58' 53"
6. Grigorov A. (223 - Osc) + 6h 57' 28"
7. Jacinto E. (403 - Man) + 7h 34' 29"
8. Kovacs M. (402 - Proto) + 8h 27' 37"
9. Jorda G. (222 - Man) + 9h 37' 09"
10. Martin P. (210 - Volkswagen) + 11h 01' 17"

ZDROJ: www.lrt.cz

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 205
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 477
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 339
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 764
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 168
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 578
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 993
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 270
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 004
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 948

Hlavné správy z MY Nové Zámky

Na kempe Tipsport ligy aj štyria mladí Novozámčania

Deti sa vracali z kempu nadšené a plné zážitkov.

Liptáci knokautovaní za prvých dvadsať minút hry

Hrdina zápasu sa blysol hetrikom.

INZERCIA

Už tento týždeň sa otvoria brány najväčšieho letného beachfestivalu Lake up v Komárne

Už vo štvrtok 26. júla odštartuje festival Lake Up, pričom posledné okamihy zažije v skorých ranných hodinách v nedeľu 29. júla. Návštevníkov čaká okrem širokej hudobnej produkcie aj viacero príležitostí na športovanie a bohatý program pre celé rodiny.

Začalo sa Novozámocké Farské hudobné leto

Tento rok bude hudba znieť nielen v kostole, ale aj v uliciach.

Prvý blší trh sa ľuďom páčil

Tržnica začína s novými akciami. „Chceme do Nových Zámkov priniesť čerstvý vánok,” hovorí Vladimír Mičuda z firmy Brantner.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Aktualizované: Pre zrážku vlaku s kamiónom je zavedená náhradná autobusová doprava

V Zemianskych Kostoľanoch sa dnes dopoludnia zrazil osobný vlak s kamiónom. Vo vlaku bolo takmer šesťdesiat cestujúcich. Vodiča nákladiaku museli z vozidla vystrihávať.

Mladý vodič narazil autom do stromu

Leteckí záchranári zasahovali pri nehode 21-ročného vodiča.

Na Oravskej priehrade pribudne ostrov, postavia ho pre vtáky

Ostrov vybuduje Chránená krajinná oblasť Horná Orava a bude slúžiť ako útočište pre vtáky. Nemajú kde hniezdiť.

Vybrali SME

Už ste čítali?