Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky

S Tatrou po trase legendárneho Dakaru

Róbert Kasák so špeciálne upravenou verziou Tatry 815 po tretíkrát v rade šoféroval zabezpečovacie vozidlo rely Africa Eco Race. Jazdí sa po trase z Francúzska cez Maroko, Mauretániu a končí v senegalskom Dakare. Francúzski usporiadatelia týmto podujatím

Tatra v afrických pieskoch.Tatra v afrických pieskoch. (Zdroj: Archív R.K.)

pokračujú v stopách zakladateľa legendárnej Rely Paríž – Dakar Thierryho Sabina, ktorý zahynul pri havárii vrtuľníka počas súťaže v roku 1986.

SEMEROVO. Africa Eco Race 2013 odštartovala 28. decembra 2012 vo francúzskom Saint Cyprien. R. Kasák absolvoval jedenásť etáp a vrátane prejazdov zo Slovenska najazdil do dvanásť tisíc kilometrov. Na Slovensko sa vrátil jedenásteho januára, Tatra asi dva týždne po ňom. Aj keď tentoraz vykradnutá, bez dokladov a dokumentov. Na naše otázky teda odpovedal len podľa vlastných spomienok. Po troch ročníkoch sú však dostatočne bohaté.

Líšila sa vaša tretia účasť od predchádzajúcich?

Naša trasa bola asi o tisícdvesto kilometrov dlhšia, štartovalo takmer 600 účastníkov – skoro dvojnásobok vlaňajšieho počtu. V kategórii motoriek najviac pretekárov pribudlo a najviac ich na trati postupne aj zostávalo. Zdravotnícky vrtuľník denne odnášal dvoch – troch, ani jedna z majsteriek Európy sa po havárii do súťaže nevrátila. Úlohou dvoch „balečiek“ (balai znamená po francúzsky metla – teda zametačov) bolo havarované vozidlá nakladať a dopravovať do bivaku. Ak bolo nepojazdných priveľa, snažili sme sa doviezť ich aspoň po najbližšiu asfaltku, kde ich vyzdvihli jednotlivé tímy. A potom späť po ďalšie.

Ovplyvnili predchádzajúce skúsenosti vašu prípravu na rely?

Auto sme pripravovali ako obvykle. K navigátorovi Janovi Svoreňovi tento rok pribudla nová členka osádky, francúzska lekárka Gell. Tatra dostala výkonnejšie svetlomety, navijak a lepšiu navigáciu. K havarovanému autu dostanete koordináty a váš navigátor ho musí nájsť. Žiadne „na druhej križovatke odbočte doprava“. Hoci napríklad Maroko urobilo veľký pokrok a majú tam aj diaľnice s mýtnymi poplatkami.

Inak má rely každý rok inú trasu. Český pretekár Tomáš Tomeček, ktorý jazdil ešte ten pôvodný Dakar a tento rok skončil v absolútnom hodnotení tretí, si nejaké miesta pamätal hádam ešte z deväťdesiatych rokov.

Súvisí názov Eco Race aj s ekológiou? Ide v Afrike o nejaké šetrné jazdenie?

Skôr s ekonomikou. Nie je taká drahá ako Rely Dakar, ktorého značku presťahovali do južnej Ameriky. Ale súťaží sa naplno. Adepti na prvenstvo dosahujú priemerné rýchlosti 130 - 140 kilometrov, tí „výletníci“ podstatne menej. Ale aj tak – ak natrafí motorka na polmetrový šuter, je bez šance. Autá tu bežne jazdia rýchlostné skúšky stošesťdesiat až dvesto.

Na druhej strane: súperi – nesúperi, ak vidia prevrátené auto, zastavia. Keď Elisabete Jacinto (jedna z favoritiek a najlepších vodičiek súťažného nákladiaku) oprela kamión na bok o val hliny, pomáhala jej osádka ruského Kamazu.

Ešte počas nášho prvého ročníka sa v jednej etape stalo extrémne veľa havárií a k tomu sa ešte prevrátil kamión. Vtedy nakrátko úplne prerušili preteky a zastavili časomiery, až kým sme trasu od vrakov nevyčistili.

Fotogalériu k článku si môžete pozrieť v rubrike Press Foto v článku

Šutre by laik v Afrike asi nečakal. Vás už neprekvapili?

Hlavne Maroko je hornaté a studené. Počas prvej noci na africkej pôde bolo v bivaku mínus päť. Ostatných drgľovala zima a mňa ešte aj chrípka, ktorú som si priniesol z Európy.

Jedna z etáp viedla samými vyschnutými riečišťami. Trojnápravová Tatra má síce úžasne odpružený podvozok, ale vtedy nás asi štyristo kilometrov drgľovalo ako v rebrináku. Niektoré skaly zvonili ako železo a mohli by ste nimi aj rezať. Popruhy, ktorými sme mali na korbe upnuté nepojazdné autá, sa im tými nárazmi vrezali až do pneumatík. Všade okolo hory, ani na asfaltku sa nedalo dostať. O polnoci sme toho mali plné zuby. Na náhornej plošine sme vypli celý cirkus a šli spať. Bol Silvester a v bivaku stovky kilometrov od nás strieľalo šampanské. Ale to mám iba z počutia, lebo Nový rok sa mi ešte nikdy nepodarilo zastihnúť v tábore.

V piesku sa jazdí lepšie?

Ako v ktorom. Striedajú sa rôzne druhy, farby aj zrnitosti. V centrálnej Afrike je čisto biely, inde oranžový, hnedý, sivý až do zelena. Tatra ho z Afriky priviezla plný rám, po minulých skúsenostiach sa ho už ani nesnažím vymetať.

Najhorší je ten oranžový v Mauretánii. Sype sa ako naša múka. Treba naň špeciálnu techniku jazdy a tlak v pneumatikách asi ako na bicykli – inak sa vám zarežú do piesku a už sa nevyhrabete. To sa nedá naučiť vopred ani nikde inde, len na Sahare. Za jednu etapu dofukujem a vypúšťam vzduch možno päťdesiatkrát. Ešteže nemusím okolo Tatry behať s hadičkou. Boli aj jazdci, ktorí boli v kuse zakopaní a polovicu dňa držali namiesto volantu lopatu.

Ako zvládlo takéto nároky vaše auto?

Na asfaltke sme jazdili maximálnou rýchlosťou okolo 130, v dobrom teréne 100 – 110. Keď s Tatrou niekde skočíte 5 – 10 metrov, žiadna sranda. Museli sme meniť jeden homokinetický kĺb, do ktorého sa nám dostal piesok. Inak nič podstatné. Tatrovky sú relatívne jednoduché a vysoko spoľahlivé. Kým sa vyrábali v dostatočnom množstve, Francúzi ich v Afrike používali na kompletné logistické zabezpečenie. Obe „balečká“ boli tatrovky, v štartovom poli Africa Eco Race boli ďalšie dve, na Dakare v južnej Amerike ich pretekalo ešte viac.

Bude teda nasledovať aj štvrtý štart na trati bývalého legendárneho Dakaru?

Našu úlohu sme splnili, organizátori boli spokojní a predpokladám, že s nami budú spolupracovať aj ďalej. Je možné, že do budúceho ročníka nasadia až tri zametacie kamióny. Dva by si podelili trasu a tretí by bol zálohou. Nakladanie strojov vyradených z etapy niekedy zdrží „balečko“ až tisíc kilometrov za hlavným štartovým poľom. Ak by sa pokazilo alebo nebodaj prevrátilo, aby mu mali koho poslať na pomoc.

Predbežne nám navrhli podobnú spoluprácu na Rely faraónov v Egypte. Uvidím, či sa dohodneme s organizátormi.

Čaká vás nejaký motoristický program aj na Slovensku?

V máji plánujeme s tímom Tomáša Tomečka spoločnú besedu a prezentáciu techniky na Off Road zraze v Komoči..

Hlavným mojím programom bude výmena prevodovky. Namiesto súčasných desiatich dáme Tatre vyrobiť špeciálne prevody s desiatimi normálnymi a desiatimi redukovanými stupňami. V teréne by zaberala pomalšie a, naopak, na asfaltke by sme mali dosahovať rýchlosť okolo 150 kilometrov za hodinu.

Top desať Africa Eco Race 2013

Miesto Pilot (št. č. - auto) čas (+strata):

1. Schlesser J.L. (200 - Schlesser) 37h 09' 45"
2. Shibalov A. (401 - Kamaz) + 3h 07' 08"
3. Tomeček T. (400 - Tatra) + 5h 47' 36"
4. Fromont Y. (208 - Buggy) + 5h 49' 43"
5. Van Cauwenbrge Joost (204 - Toyota) + 5h 58' 53"
6. Grigorov A. (223 - Osc) + 6h 57' 28"
7. Jacinto E. (403 - Man) + 7h 34' 29"
8. Kovacs M. (402 - Proto) + 8h 27' 37"
9. Jorda G. (222 - Man) + 9h 37' 09"
10. Martin P. (210 - Volkswagen) + 11h 01' 17"

ZDROJ: www.lrt.cz

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  6. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 17 867
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 656
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 6 482
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 244
  5. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 886
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 552
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 158
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 735
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 216
  10. Odišli, ale nezabúdame. Spomínajte s Korzárom 2 870

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Po hradoch - 50 Vinné
  2. Ľubomír Maretta: Ošetrovňa duše
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 20. - Heroické dobývanie Antarktídy - Carsten Borchgrevink - prvý muž na antarktickom kontinente?
  4. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid
  5. Irena Šimuneková: Po hradoch - 49. Brekov
  6. Anton Kaiser: Záhrada, moja záľuba XI.
  7. Martina Meriačová: Cesta k sebe ...
  8. Irena Šimuneková: Po hradoch - 48 Jasenov
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 18 404
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 317
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 014
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 189
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 4 959
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 207
  7. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 4 089
  8. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 836
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Túto tému sme v našom podcaste podrobne rozobrali s odborníkom z Intersportu, Petrom Káczorom.


15. okt
ilustračné foto: Nemocnice v Nových Zámkoch a Komárne prijali nových lekárov.

Postupne pribúdajú aj covidoví pacienti.


14. okt
Štefan Kürti pri pozorovaní.

Astronóm z Nových Zámkov má na konte vyše 300 objavov hviezdnych telies.


15. okt

Obchodná akadémia v Šuranoch sa ako jediná stredná škola v Nitrianskom kraji zapojila do projektu „Budovanie Cyrilo - metodskej kultúrnej cesty“.


Helena Rusnáková 14. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nemocnica začala očkovať medzi prvými.


MOJ a 1 ďalší 14. okt

Žiadajú prejazd len z Oravy a Kysúc.


15. okt

V okresoch Trnava, Hlohovec a Piešťany zaevidovali až 80 percentný nárast počtu prípadov.


15. okt

Jeden zo spolujazdcov zraneniam na mieste podľahol.


15 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Po hradoch - 50 Vinné
  2. Ľubomír Maretta: Ošetrovňa duše
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 20. - Heroické dobývanie Antarktídy - Carsten Borchgrevink - prvý muž na antarktickom kontinente?
  4. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid
  5. Irena Šimuneková: Po hradoch - 49. Brekov
  6. Anton Kaiser: Záhrada, moja záľuba XI.
  7. Martina Meriačová: Cesta k sebe ...
  8. Irena Šimuneková: Po hradoch - 48 Jasenov
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 18 404
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 317
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 014
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 189
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 4 959
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 207
  7. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 4 089
  8. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 836
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu