Niektoré naše cesty sú ako tankodrómy

Ak bude kraj opravovať cesty súčasným tempom, úplná obnova bude trvať 145 rokov.

Bežný stav našich ciest.Bežný stav našich ciest. (Zdroj: (MA))

REGIÓN. Viac ako 81 kilometrov ciest II. a III. triedy chce opraviť Nitriansky samosprávny kraj z peňazí z Európskej únie.

V rámci výzvy Regionálneho operačného programu môže kraj čerpať viac ako 12 miliónov eur. V Novozámockom a Komárňanskom okrese by sa malo z týchto peňazí opraviť takmer 19 kilometrov ciest.

V okrese Komárno by sa mal opraviť úsek cesty Tôň – Trávnik. Podľa vedúceho Strediska správy a údržby ciest Komárno Richarda Strákoša, tento operačný program funguje niekoľko rokov.

„Vlani sme robili úseky Čičov – Trávnik a Modrany – Virt – Marcelová – Modrany – Šrobárová – Modrany,“ povedal Strákoš. Rekonštrukcia ďalšieho úseku cesty však nezačne tento rok. Samotná realizácia začne až v roku 2014, keďže musí prebehnúť proces vypísania verejných súťaží.

V Novozámockom okrese sa pravdepodobne budúci rok plánujú opravy úsekov Semerovo – Čechy a Dvory – Branovo.

Od januára minuli tridsať ton

Na bežnú údržbu ciest má komárňanské stredisko k dispozícii približne 1,2 milióna eur, pričom opravy prebiehajú aj v tomto období.

„Vysprávky sa vždy robia tam, kde sa to po zime prejaví. Momentálne napríklad pracujeme v Komárne na ceste I. triedy. Čím skôr zareagujeme na výtlk, tým lepšie,“ prezradil vedúci strediska s tým, že problémy na cestách hľadajú samotní zamestnanci strediska, ktorí si v teréne musia všímať výtlky.

Ktoré úseky odporúčate opraviť:
  • Podhájska - Levice
  • Nové Zámky - Štúrovo, hlavná cesta cez Pribetu
  • Nové Zámky: Šoltésovej ulica č. 16 - 31 a vedľa služobného vchodu pri COOP
  • Nové Zámky: T križovatka na Jazdeckú
  • Jasová - smer Pribeta
  • Nové Zámky - Tvrdošovce
  • Jasová - Červený majer - smer Dvory nad Žitavou

Pracovníci Regionálnej správy a údržby ciest (RSaÚC) Nové Zámky od januára 2013 minuli na opravy jednotlivých výtlkov už tridsať ton vrecovanej obaľovanej zmesi. „Spracováva sa za studena, nepotrebuje stotridsať stupňov ako klasická. Výtlk vyrežeme, vyčistíme, zaplníme, zavalcujeme a zatrieme okraje. Len do toho nesmie pršať alebo snežiť,“ povedal riaditeľ RSaÚC Valentín Gál.

Dodal, že tohtoročné počasie so striedaním dažďa, poľadovice, snehu a odhŕňania ciest je ideálne na ničenie asfaltových povrchov vozovky. „Na jednej strane cesty sme diery zaplátali a na druhej o pár dní vznikli nové,“ skonštatoval.

Cesty by opravovali 145 rokov

V roku 2012 vyšší územný celok zrekonštruoval z Regionálneho operačného programu 58 kilometrov ciest, čo stálo viac ako šesť miliónov eur.

Z vlastného rozpočtu ukončil súvislé opravy 3,4 kilometra ciest s celkovým nákladom 257 252 eur. Mnohé cesty II. a III. triedy, ktoré vlastní Nitriansky samosprávny kraj, sú v zlom stave a vyžadujú si urýchlenú opravu. V rokoch 2006 až 2011 zrekonštruoval kraj 84,4 kilometra ciest. Na rok teda pripadá približne 14 kilometrov opravených ciest, čo znamená, že na úplnú obnovu 2 040 kilometrov ciest by takýmto tempom potreboval 145 rokov.

Poškodenie auta výtlkom zaplatí majiteľovi auta poisťovňa alebo správca komunikácie

Ak si zničíte auto na rozbitej ceste, treba postupovať ako pri dopravnej nehode.

Vodič, ktorý si poškodí auto na výtlkoch, ktoré na cestách vznikajú v zime, by mal podľa Ivety Fedorovej zo Slovenskej správy ciest postupovať rovnako ako pri dopravnej nehode. Veronika Hauswaldová z poisťovne Union spomenula niekoľko jednoduchých krokov, čo robiť:

• Zavolajte políciu a trvajte na zdokumentovaní a riešení formou škodovej udalosti.

•  Urobte si vlastnú fotodokumentáciu z miesta nehody, napríklad mobilom. Polícia fotodokumentáciu neurobí, ak vec uzavrie ako škodovú udalosť.

• Zistite si, kto je správcom komunikácie, na ktorej sa automobil poškodil.

•  Písomne uplatnite škodu u správcu komunikácie a choďte na obhliadku vozidla v poisťovni, kde má správca zmluvu o zodpovednosti za škodu.

•  Ak je to možné, odložte všetky náhradné diely pre poisťovňu správcu. Ak to nie je možné, je nutné okamžite vykonať obhliadku vozidla. Ak sa nedá zistiť, kto je správcom cesty, a vozidlo potrebujete spojazdniť, treba vyžiadať zo servisu protokoly o meraní geometrie náprav pred a po oprave.

Ľudia by sa mohli viac dožadovať svojich práv

„Diera v ceste je podľa nás nebezpečnejšia ako vyššia rýchlosť preto, že spozorovaný výtlk núti vodiča náhle zmeniť smer jazdy,“ tvrdí Marek Michlík z poisťovne Genertel. Podotkol, že poisťovňa chápe, že opravovať výtlky najmä v období silných mrazov a snehu, je pre cestárov naozaj náročné.

„Domnievame sa však, že ľudia by sa mohli viac dožadovať svojich práv a žiadať kompenzáciu za to, na čo majú minimálne morálny nárok.“

Cestári tak budú podľa Michlíka prirodzene nútení hľadať riešenia, ako zabezpečiť vyššiu bezpečnosť na cestách a zo svojho ekonomického hľadiska minimalizovať náklady na kompenzáciu škôd dotknutým vodičom. „Hoci to je v súčasnej situácii skôr v polohe zbožného priania.“

06_vytlky2_res.JPG

Bežný stav našich ciest po zime. Foto: (MA)

Havarijné poistenie sa dá tiež použiť

Keď neuspejete u správcu ciest, pomôže už len havarijné poistenie. Vaša poistka povinného zmluvného poistenie sa na škody spôsobené výtlkmi nevzťahuje.

„Pokiaľ nemá motorista uzatvorené havarijné poistenie, môže si náhradu škody uplatniť z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie, u správcu komunikácie mimosúdnou dohodou alebo od správcu komunikácie na súde v občiansko-právnom konaní,“ vymenoval možnosti Gabriel Tóth z poisťovne Allianz.

Poškodenie vozidla zapríčinené výtlkom na ceste je možné uplatniť z havarijného poistenia vozidla, bez ohľadu na to, či udalosť prešetrovala polícia alebo nie.

Výtlky opravujú podľa možností, predtým na ne upozorňujú

Zisťovali sme, ako často rieši Slovenská správa ciest podnety od vodičov, ktorí žiadajú náhradu škody. Iveta Fedorová nám povedala iba toľko, že „určité množstvo týchto podnetov riešime“. Zaujímalo nás aj to, či správa ciest berie ohľad na podnety od vodičov, ktorí sa sťažujú na výtlky.

„Výtlky sa odstraňujú priebežne, ich odstraňovanie je podmienené rozvoznou vzdialenosťou, materiálovými a personálnymi možnosťami našich dodávateľských organizácií, intenzity dopravy, rozsahom výtlku, vhodnými klimatickými podmienkami, t. j. oprava sa nemôže realizovať v čase zrážok alebo keď sa na vozovke nachádzala vrstva snehu,“ povedala Fedorová.

Pri oprave výtlkov podľa nej musia byť splnené aj technologické podmienky pre použitie zmesi za studena. „Ak nie je možná pokládka obaľovanej drby za studena z dôvodu záporných teplôt, sú dočasne vyspravené zasypávaním štrkodrvou.“

Do času súvislých opráv vozovky upozorňuje správca ciest na zlý stavebno-technický stav vozovky dočasným dopravným značením, ktoré by mali vodiči plne rešpektovať a prispôsobiť jazdu aktuálnemu stavu vozovky, hovorí Fedorová.

SIMONA MIŠUNOVÁ

Autor: OŠ, MA

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 256
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 589
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 123
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 051
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 856
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 361
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 236
  1. Peter Bolebruch: Ako sa Miško, Richard, Milan rozhodli podporiť Robka. Lebo peniaze z EÚ treba a vraj sme právny štát.
  2. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  3. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  4. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  5. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  6. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  7. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  8. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 700
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 910
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 207
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 397
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 530
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 538
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 674
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Bolebruch: Ako sa Miško, Richard, Milan rozhodli podporiť Robka. Lebo peniaze z EÚ treba a vraj sme právny štát.
  2. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  3. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  4. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  5. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  6. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  7. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  8. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 700
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 910
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 207
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 397
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 530
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 538
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 674
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu