REGIÓN. Viac ako 81 kilometrov ciest II. a III. triedy chce opraviť Nitriansky samosprávny kraj z peňazí z Európskej únie. Vodič, ktorý si poškodí auto na výtlkoch, ktoré na cestách vznikajú v zime, by mal podľa Ivety Fedorovej zo Slovenskej správy ciest postupovať rovnako ako pri dopravnej nehode. Veronika Hauswaldová z poisťovne Union spomenula niekoľko jednoduchých krokov, čo robiť:
V rámci výzvy Regionálneho operačného programu môže kraj čerpať viac ako 12 miliónov eur. V Novozámockom a Komárňanskom okrese by sa malo z týchto peňazí opraviť takmer 19 kilometrov ciest.
V okrese Komárno by sa mal opraviť úsek cesty Tôň – Trávnik. Podľa vedúceho Strediska správy a údržby ciest Komárno Richarda Strákoša, tento operačný program funguje niekoľko rokov.
„Vlani sme robili úseky Čičov – Trávnik a Modrany – Virt – Marcelová – Modrany – Šrobárová – Modrany,“ povedal Strákoš. Rekonštrukcia ďalšieho úseku cesty však nezačne tento rok. Samotná realizácia začne až v roku 2014, keďže musí prebehnúť proces vypísania verejných súťaží.
V Novozámockom okrese sa pravdepodobne budúci rok plánujú opravy úsekov Semerovo – Čechy a Dvory – Branovo.
Od januára minuli tridsať ton
Na bežnú údržbu ciest má komárňanské stredisko k dispozícii približne 1,2 milióna eur, pričom opravy prebiehajú aj v tomto období.
„Vysprávky sa vždy robia tam, kde sa to po zime prejaví. Momentálne napríklad pracujeme v Komárne na ceste I. triedy. Čím skôr zareagujeme na výtlk, tým lepšie,“ prezradil vedúci strediska s tým, že problémy na cestách hľadajú samotní zamestnanci strediska, ktorí si v teréne musia všímať výtlky.
Ktoré úseky odporúčate opraviť:
Podhájska - Levice
Nové Zámky - Štúrovo, hlavná cesta cez Pribetu
Nové Zámky: Šoltésovej ulica č. 16 - 31 a vedľa služobného vchodu pri COOP
Nové Zámky: T križovatka na Jazdeckú
Jasová - smer Pribeta
Nové Zámky - Tvrdošovce
Jasová - Červený majer - smer Dvory nad Žitavou
Pracovníci Regionálnej správy a údržby ciest (RSaÚC) Nové Zámky od januára 2013 minuli na opravy jednotlivých výtlkov už tridsať ton vrecovanej obaľovanej zmesi. „Spracováva sa za studena, nepotrebuje stotridsať stupňov ako klasická. Výtlk vyrežeme, vyčistíme, zaplníme, zavalcujeme a zatrieme okraje. Len do toho nesmie pršať alebo snežiť,“ povedal riaditeľ RSaÚC Valentín Gál.
Dodal, že tohtoročné počasie so striedaním dažďa, poľadovice, snehu a odhŕňania ciest je ideálne na ničenie asfaltových povrchov vozovky. „Na jednej strane cesty sme diery zaplátali a na druhej o pár dní vznikli nové,“ skonštatoval.
Cesty by opravovali 145 rokov
V roku 2012 vyšší územný celok zrekonštruoval z Regionálneho operačného programu 58 kilometrov ciest, čo stálo viac ako šesť miliónov eur.
Z vlastného rozpočtu ukončil súvislé opravy 3,4 kilometra ciest s celkovým nákladom 257 252 eur. Mnohé cesty II. a III. triedy, ktoré vlastní Nitriansky samosprávny kraj, sú v zlom stave a vyžadujú si urýchlenú opravu. V rokoch 2006 až 2011 zrekonštruoval kraj 84,4 kilometra ciest. Na rok teda pripadá približne 14 kilometrov opravených ciest, čo znamená, že na úplnú obnovu 2 040 kilometrov ciest by takýmto tempom potreboval 145 rokov.
Poškodenie auta výtlkom zaplatí majiteľovi auta poisťovňa alebo správca komunikácie
Ak si zničíte auto na rozbitej ceste, treba postupovať ako pri dopravnej nehode.
• Zavolajte políciu a trvajte na zdokumentovaní a riešení formou škodovej udalosti.
• Urobte si vlastnú fotodokumentáciu z miesta nehody, napríklad mobilom. Polícia fotodokumentáciu neurobí, ak vec uzavrie ako škodovú udalosť.
• Zistite si, kto je správcom komunikácie, na ktorej sa automobil poškodil.
• Písomne uplatnite škodu u správcu komunikácie a choďte na obhliadku vozidla v poisťovni, kde má správca zmluvu o zodpovednosti za škodu.
• Ak je to možné, odložte všetky náhradné diely pre poisťovňu správcu. Ak to nie je možné, je nutné okamžite vykonať obhliadku vozidla. Ak sa nedá zistiť, kto je správcom cesty, a vozidlo potrebujete spojazdniť, treba vyžiadať zo servisu protokoly o meraní geometrie náprav pred a po oprave.
Ľudia by sa mohli viac dožadovať svojich práv
„Diera v ceste je podľa nás nebezpečnejšia ako vyššia rýchlosť preto, že spozorovaný výtlk núti vodiča náhle zmeniť smer jazdy,“ tvrdí Marek Michlík z poisťovne Genertel. Podotkol, že poisťovňa chápe, že opravovať výtlky najmä v období silných mrazov a snehu, je pre cestárov naozaj náročné.
„Domnievame sa však, že ľudia by sa mohli viac dožadovať svojich práv a žiadať kompenzáciu za to, na čo majú minimálne morálny nárok.“
Cestári tak budú podľa Michlíka prirodzene nútení hľadať riešenia, ako zabezpečiť vyššiu bezpečnosť na cestách a zo svojho ekonomického hľadiska minimalizovať náklady na kompenzáciu škôd dotknutým vodičom. „Hoci to je v súčasnej situácii skôr v polohe zbožného priania.“
Bežný stav našich ciest po zime. Foto: (MA)
Havarijné poistenie sa dá tiež použiť
Keď neuspejete u správcu ciest, pomôže už len havarijné poistenie. Vaša poistka povinného zmluvného poistenie sa na škody spôsobené výtlkmi nevzťahuje.
„Pokiaľ nemá motorista uzatvorené havarijné poistenie, môže si náhradu škody uplatniť z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie, u správcu komunikácie mimosúdnou dohodou alebo od správcu komunikácie na súde v občiansko-právnom konaní,“ vymenoval možnosti Gabriel Tóth z poisťovne Allianz.
Poškodenie vozidla zapríčinené výtlkom na ceste je možné uplatniť z havarijného poistenia vozidla, bez ohľadu na to, či udalosť prešetrovala polícia alebo nie.
Výtlky opravujú podľa možností, predtým na ne upozorňujú
Zisťovali sme, ako často rieši Slovenská správa ciest podnety od vodičov, ktorí žiadajú náhradu škody. Iveta Fedorová nám povedala iba toľko, že „určité množstvo týchto podnetov riešime“. Zaujímalo nás aj to, či správa ciest berie ohľad na podnety od vodičov, ktorí sa sťažujú na výtlky.
„Výtlky sa odstraňujú priebežne, ich odstraňovanie je podmienené rozvoznou vzdialenosťou, materiálovými a personálnymi možnosťami našich dodávateľských organizácií, intenzity dopravy, rozsahom výtlku, vhodnými klimatickými podmienkami, t. j. oprava sa nemôže realizovať v čase zrážok alebo keď sa na vozovke nachádzala vrstva snehu,“ povedala Fedorová.
Pri oprave výtlkov podľa nej musia byť splnené aj technologické podmienky pre použitie zmesi za studena. „Ak nie je možná pokládka obaľovanej drby za studena z dôvodu záporných teplôt, sú dočasne vyspravené zasypávaním štrkodrvou.“
Do času súvislých opráv vozovky upozorňuje správca ciest na zlý stavebno-technický stav vozovky dočasným dopravným značením, ktoré by mali vodiči plne rešpektovať a prispôsobiť jazdu aktuálnemu stavu vozovky, hovorí Fedorová.
SIMONA MIŠUNOVÁ
Autor: OŠ, MA