Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Niektoré naše cesty sú ako tankodrómy

Ak bude kraj opravovať cesty súčasným tempom, úplná obnova bude trvať 145 rokov.

Bežný stav našich ciest.Bežný stav našich ciest. (Zdroj: (MA))

REGIÓN. Viac ako 81 kilometrov ciest II. a III. triedy chce opraviť Nitriansky samosprávny kraj z peňazí z Európskej únie.

V rámci výzvy Regionálneho operačného programu môže kraj čerpať viac ako 12 miliónov eur. V Novozámockom a Komárňanskom okrese by sa malo z týchto peňazí opraviť takmer 19 kilometrov ciest.

V okrese Komárno by sa mal opraviť úsek cesty Tôň – Trávnik. Podľa vedúceho Strediska správy a údržby ciest Komárno Richarda Strákoša, tento operačný program funguje niekoľko rokov.

„Vlani sme robili úseky Čičov – Trávnik a Modrany – Virt – Marcelová – Modrany – Šrobárová – Modrany,“ povedal Strákoš. Rekonštrukcia ďalšieho úseku cesty však nezačne tento rok. Samotná realizácia začne až v roku 2014, keďže musí prebehnúť proces vypísania verejných súťaží.

V Novozámockom okrese sa pravdepodobne budúci rok plánujú opravy úsekov Semerovo – Čechy a Dvory – Branovo.

Od januára minuli tridsať ton

Na bežnú údržbu ciest má komárňanské stredisko k dispozícii približne 1,2 milióna eur, pričom opravy prebiehajú aj v tomto období.

„Vysprávky sa vždy robia tam, kde sa to po zime prejaví. Momentálne napríklad pracujeme v Komárne na ceste I. triedy. Čím skôr zareagujeme na výtlk, tým lepšie,“ prezradil vedúci strediska s tým, že problémy na cestách hľadajú samotní zamestnanci strediska, ktorí si v teréne musia všímať výtlky.

Ktoré úseky odporúčate opraviť:
  • Podhájska - Levice
  • Nové Zámky - Štúrovo, hlavná cesta cez Pribetu
  • Nové Zámky: Šoltésovej ulica č. 16 - 31 a vedľa služobného vchodu pri COOP
  • Nové Zámky: T križovatka na Jazdeckú
  • Jasová - smer Pribeta
  • Nové Zámky - Tvrdošovce
  • Jasová - Červený majer - smer Dvory nad Žitavou

Pracovníci Regionálnej správy a údržby ciest (RSaÚC) Nové Zámky od januára 2013 minuli na opravy jednotlivých výtlkov už tridsať ton vrecovanej obaľovanej zmesi. „Spracováva sa za studena, nepotrebuje stotridsať stupňov ako klasická. Výtlk vyrežeme, vyčistíme, zaplníme, zavalcujeme a zatrieme okraje. Len do toho nesmie pršať alebo snežiť,“ povedal riaditeľ RSaÚC Valentín Gál.

Dodal, že tohtoročné počasie so striedaním dažďa, poľadovice, snehu a odhŕňania ciest je ideálne na ničenie asfaltových povrchov vozovky. „Na jednej strane cesty sme diery zaplátali a na druhej o pár dní vznikli nové,“ skonštatoval.

Cesty by opravovali 145 rokov

V roku 2012 vyšší územný celok zrekonštruoval z Regionálneho operačného programu 58 kilometrov ciest, čo stálo viac ako šesť miliónov eur.

Z vlastného rozpočtu ukončil súvislé opravy 3,4 kilometra ciest s celkovým nákladom 257 252 eur. Mnohé cesty II. a III. triedy, ktoré vlastní Nitriansky samosprávny kraj, sú v zlom stave a vyžadujú si urýchlenú opravu. V rokoch 2006 až 2011 zrekonštruoval kraj 84,4 kilometra ciest. Na rok teda pripadá približne 14 kilometrov opravených ciest, čo znamená, že na úplnú obnovu 2 040 kilometrov ciest by takýmto tempom potreboval 145 rokov.

Poškodenie auta výtlkom zaplatí majiteľovi auta poisťovňa alebo správca komunikácie

Ak si zničíte auto na rozbitej ceste, treba postupovať ako pri dopravnej nehode.

Vodič, ktorý si poškodí auto na výtlkoch, ktoré na cestách vznikajú v zime, by mal podľa Ivety Fedorovej zo Slovenskej správy ciest postupovať rovnako ako pri dopravnej nehode. Veronika Hauswaldová z poisťovne Union spomenula niekoľko jednoduchých krokov, čo robiť:

• Zavolajte políciu a trvajte na zdokumentovaní a riešení formou škodovej udalosti.

•  Urobte si vlastnú fotodokumentáciu z miesta nehody, napríklad mobilom. Polícia fotodokumentáciu neurobí, ak vec uzavrie ako škodovú udalosť.

• Zistite si, kto je správcom komunikácie, na ktorej sa automobil poškodil.

•  Písomne uplatnite škodu u správcu komunikácie a choďte na obhliadku vozidla v poisťovni, kde má správca zmluvu o zodpovednosti za škodu.

•  Ak je to možné, odložte všetky náhradné diely pre poisťovňu správcu. Ak to nie je možné, je nutné okamžite vykonať obhliadku vozidla. Ak sa nedá zistiť, kto je správcom cesty, a vozidlo potrebujete spojazdniť, treba vyžiadať zo servisu protokoly o meraní geometrie náprav pred a po oprave.

Ľudia by sa mohli viac dožadovať svojich práv

„Diera v ceste je podľa nás nebezpečnejšia ako vyššia rýchlosť preto, že spozorovaný výtlk núti vodiča náhle zmeniť smer jazdy,“ tvrdí Marek Michlík z poisťovne Genertel. Podotkol, že poisťovňa chápe, že opravovať výtlky najmä v období silných mrazov a snehu, je pre cestárov naozaj náročné.

„Domnievame sa však, že ľudia by sa mohli viac dožadovať svojich práv a žiadať kompenzáciu za to, na čo majú minimálne morálny nárok.“

Cestári tak budú podľa Michlíka prirodzene nútení hľadať riešenia, ako zabezpečiť vyššiu bezpečnosť na cestách a zo svojho ekonomického hľadiska minimalizovať náklady na kompenzáciu škôd dotknutým vodičom. „Hoci to je v súčasnej situácii skôr v polohe zbožného priania.“

06_vytlky2_res.JPG

Bežný stav našich ciest po zime. Foto: (MA)

Havarijné poistenie sa dá tiež použiť

Keď neuspejete u správcu ciest, pomôže už len havarijné poistenie. Vaša poistka povinného zmluvného poistenie sa na škody spôsobené výtlkmi nevzťahuje.

„Pokiaľ nemá motorista uzatvorené havarijné poistenie, môže si náhradu škody uplatniť z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie, u správcu komunikácie mimosúdnou dohodou alebo od správcu komunikácie na súde v občiansko-právnom konaní,“ vymenoval možnosti Gabriel Tóth z poisťovne Allianz.

Poškodenie vozidla zapríčinené výtlkom na ceste je možné uplatniť z havarijného poistenia vozidla, bez ohľadu na to, či udalosť prešetrovala polícia alebo nie.

Výtlky opravujú podľa možností, predtým na ne upozorňujú

Zisťovali sme, ako často rieši Slovenská správa ciest podnety od vodičov, ktorí žiadajú náhradu škody. Iveta Fedorová nám povedala iba toľko, že „určité množstvo týchto podnetov riešime“. Zaujímalo nás aj to, či správa ciest berie ohľad na podnety od vodičov, ktorí sa sťažujú na výtlky.

„Výtlky sa odstraňujú priebežne, ich odstraňovanie je podmienené rozvoznou vzdialenosťou, materiálovými a personálnymi možnosťami našich dodávateľských organizácií, intenzity dopravy, rozsahom výtlku, vhodnými klimatickými podmienkami, t. j. oprava sa nemôže realizovať v čase zrážok alebo keď sa na vozovke nachádzala vrstva snehu,“ povedala Fedorová.

Pri oprave výtlkov podľa nej musia byť splnené aj technologické podmienky pre použitie zmesi za studena. „Ak nie je možná pokládka obaľovanej drby za studena z dôvodu záporných teplôt, sú dočasne vyspravené zasypávaním štrkodrvou.“

Do času súvislých opráv vozovky upozorňuje správca ciest na zlý stavebno-technický stav vozovky dočasným dopravným značením, ktoré by mali vodiči plne rešpektovať a prispôsobiť jazdu aktuálnemu stavu vozovky, hovorí Fedorová.

SIMONA MIŠUNOVÁ

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 171
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 858
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 249
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 439
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 759
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 484
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 909
  8. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 2 914

Blogy SME

  1. Soňa Fröhlichová: Montreux Jazz Festival - letné hudobné festivaly pri Ženevskom jazere sú v plnom prúde
  2. Jozef Černek: Dovolenka z nočnej covidovej mory
  3. Vladimír Krátky: Ruské územné zisky / straty na Ukrajine od začiatku vojny .
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb)
  5. Anna Miľanová: Krvácame... 2021
  6. Anna Miľanová: Smútok... 2021
  7. Martin Greguš: Koľko uhynutých zvierat sa na území Bratislavy ročne vyzbiera, koľko túlavých zvierat sa odchytí a koľko sterilizácii ročne Bratislava platí?
  8. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 570
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 512
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 754
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 114
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 847
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 954
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 2 920
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard 2 590
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Ilustračné foto.

Oklamala ju skupina kooperujúcich podvodníkov.


TASR 1 h

Dvadsaťstranový časopis pre všetkých milovníkov krížoviek, logických hier a lúštenia nájdete vložený v regionálnych novinách MY v týždni od 4. júla.


4. júl
Štrandbus.

Štrandbus bude cestujúcim bude k dispozícii počas celých letných prázdnin.


TASR 30. jún
Juh Slovenska sužujú extrémne horúčavy.

Prílev horúceho vzduchu by mal vyvrcholiť v piatok.


30. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Soňa Fröhlichová: Montreux Jazz Festival - letné hudobné festivaly pri Ženevskom jazere sú v plnom prúde
  2. Jozef Černek: Dovolenka z nočnej covidovej mory
  3. Vladimír Krátky: Ruské územné zisky / straty na Ukrajine od začiatku vojny .
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb)
  5. Anna Miľanová: Krvácame... 2021
  6. Anna Miľanová: Smútok... 2021
  7. Martin Greguš: Koľko uhynutých zvierat sa na území Bratislavy ročne vyzbiera, koľko túlavých zvierat sa odchytí a koľko sterilizácii ročne Bratislava platí?
  8. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 570
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 512
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 754
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 114
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 847
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 954
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 2 920
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard 2 590
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu