Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Modelár utopil bombardér v lagúne zo šampóna

Za lokomotívu trčiacu z okna staničnej budovy dostal okrem ceny poroty v Banskej Bystrici aj historický rytiersky kríž - cenu divákov. Za japonskú stíhačku havarovanú v džungli mu udelili vyznamenanie na medzinárodnej súťaži v Maďarsku. A Modrá lagúna – d

Havarovaný bombardér v šampónovom akváriu.Havarovaný bombardér v šampónovom akváriu. (Zdroj: Miroslav Antoni)

ioráma s lietadlom utopeným v šampóne - je takmer svetovým unikátom.

NOVÉ ZÁMKY. Fotografiu havárie francúzskej parnej lokomotívy z devätnásteho storočia videl Stanislav Paulicsek v ktoromsi obrázkovom časopise. Svojho času obletela celý svet. Zapojili za ňu vyše tridsať vozňov a hoci sa v stanici snažila zabrzdiť, zotrvačnosťou ju vytlačili z vestibulu na ulicu. Inšpirovala ho pri zostavovaní diorámy z bombardovaných Drážďan počas druhej svetovej vojny. Základný odliatok nemeckej lokomotívy dopracoval doplnkami mechaniky, kabeláže, interiéru a vsadil do diorámy.

Majstrovi s rytierskym krížom sa to hovorí. Ale pamätáte sa na svoj prvý model?

• V osemdesiatom piatom som bol s mamou v Komárne a v Priore som zbadal český dvojplošník Bristol Bulldog. Tešil som sa ako malý chlapec – mal som pätnásť. Polepil som ho, ako sa dalo, nalepil nálepky a vymaľoval fixkami. Otec sa tomu trochu venoval a krútil hlavou, že takto to asi nepôjde.

Vzal ma do modelárskeho obchodu v Nitre, kúpil som si tri piksle poriadnych farieb a najväčší model, aký vtedy mali - licenčne vyrábaný Bloch MB 200 v mierke 1:72. Strašne som sa s ním natrápil a nemal som ani šajnu, ako by mal vlastne vyzerať.

A ako to dopadne, keď autor aj vie, ako má model vyzerať?

• Prvýkrát som to zbadal v osemdesiatom šiestom na modelárskej výstave vo vtedajšom novozámockom dome odborov. Japonskú stíhačku zero som dovtedy videl len na obrázku. Začal som sledovať časopisy, spoznávať stroje, detaily, kamufláže.

Hovoríme však o dobe bez internetu a dostupnej zahraničnej literatúry. Kde sa dalo niečo zistiť a naučiť?

• Čo som zarobil počas strednej školy a vypolieval na Veľkú Noc, vrážal som do modelov a knižiek. So sestriným kamarátom sme viedli modelársky krúžok v Bánove. Dosť ma usmernil napríklad právnik Robo Sivák.

Postupne bolo dostupných viac modelov od svetových firiem, lepšie farby a viac informácií. Po roku 1989, samozrejme, nastal zlom v kvantite, kvalite modelov, technológii ich úpravy a výslednej cene. Dnešné plastové modelárstvo má s tým vtedajším spoločné hádam len to, že súčiastky sa najprv odtrhnú z fólie a potom zlepia.

Kam teda pokročilo modelárstvo?

• Po roku 1989 som mal asi desaťročnú modelársku pauzu. Okrem práce som sa venoval muzike a maľoval som obrazy. Potom som si dal doniesť model Dakoty SkyTrain, ktorá zásobovala Berlín počas blokády po druhej svetovej vojne. Stála asi deväťsto korún, čo bol slušný peniaz. V roku 2001 som s ňou absolvoval súťažný comeback a dívali sa, že čo tam hľadám.

Zložiť továrenský model je dnes iba základom. Treba vypracovať neporovnateľne viac technických a mechanických prvkov (podvozkové šachty, kabeláž na motore, chladenie olejovej vane, brzdy, hadičky klapky), detaily interiéru, farby. „Hliníkový“ povrch sa leští ručne a chytá sa len v rukavičkách. Naopak, motor musí byť začmudený a obitý lak musí vyzerať, že to lietadlo sa práve vrátilo z bojového letu.

p00.JPG

Autor s diorámou, za ktorú dostal vyznamenanie od maďarských kolegov. Foto: Miroslav Antoni

Sú na tieto technológie známe univerzálne postupy alebo si každý vymýšľa vlastné finty? A akými nástrojmi sa vlastne dá tuningovať motor na lietadle, ktoré celé meria desať krát pätnásť centimetrov?

• Používajú sa napríklad kovové drôtiky, silóny, cín. Spráchnivené klapky na havarovanom lietadle som robil z cínového drôtu a kostru som upravil hustým lepidlom, aby povrch vyzeral ako vyhnitá plachta dva - tri roky po havárii v tichomorskej džungli.

Nitovanie imitujem hodinovým kolieskom podľa pravítka. Vlastné postupy používam napríklad pri imitácii poprehýbaného hliníkového plechu, mriežkovania skiel kabíny alebo zaolejovaného motora. Na väčšinu prác musí modelár používať skalpel, pinzetu, zubárske zrkadielko a ďalšie medicínske nástroje.

V modelárskych súťažiach teda rozhodujú hlavne skúsenosti a dostatok praxe?

• Výstav a prehliadok sa zúčastňujem ako súťažiaci, člen poroty alebo ako divák (v Maďarsku našim českým priateľom aj tlmočím).

Kvalitne obsadené súťaže sú v Banskej Bystrici, Poprade, do maďarského Mosonmagyaróváru prichádza pol Európy. Myslím, že aj naša novozámocká prehliadka dosiahla slušnú medzinárodnú úroveň.

„Kráľovskou triedou“ je mierka 1:48, ktorej sa venuje pol sveta. Ale aj najväčší majstri si ročne urobia aspoň jednu sedemdesiatdvojku, aby nevyšli z cviku. Také skúsenosti sú ohromnou výhodou. Ale stáva sa, že neznámy dvadsaťročný chalan si naštuduje veci, vykonzultuje na nejakom internetovom fóre a príde s modelom, že každému padne sánka.

Čím zaujali odborníkov vaše najúspešnejšie (alebo možno najobľúbenejšie) modely?

• Som hlavne letec, len občas „odskočím“ k vlakom alebo lodiam. Príkladom je spomínaná lokomotíva trčiaca zo stanice. Cením si vyznamenanie od maďarských kolegov za diorámu havarovaného japonského Zera, ktoré som „zasadil“ do džungle filipínskeho ostrova Pagos.

Asi najväčším úletom spred niekoľkých rokov bola dioráma Modrá lagúna. Havarovaný japonský strmhlavý bombardér Aiči (spojenci v druhej svetovej vojne ho nazývali Val) som posadil na dno dvanásťlitrového akvária.

Z dvoch odtieňov šampóna som namiešal farbu teplej morskej lagúny v Novej Kaledónii a hermeticky som to uzavrel.

Na povrchu pláva čln, na vzduchovej hadici sa k vraku lietadla spúšťal potápač. Vyhral som s tým v Prahe aj Bratislave, v odbornej tlači mi uverejnili nejaké zábery. Po siedmich rokoch sa však potápač odtrhol a utopil.

Do prázdnych akvárií s imitáciou efektu mora už modely posadilo viacero autorov. Podobný nápad ako ja skúšal ešte jeden Talian s modelom bombardéru Dauntless – ale pokiaľ viem, v modelárskej branži sme na svete asi jediní, čo také niečo urobili.

Máte predstavu o modeloch, ktoré by ste ešte chceli postaviť?

• Chcel by som sa venovať talianskej stíhacej letke počas druhej svetovej vojny. Taliani mali najkrajšie a tým pádom aj najťažšie zhotoviteľné kamufláže, niektoré lietadlá sa vyrábali aj v susednom Maďarsku.

Ďalšou tematikou by mohol byť dvojplošník B 534 Avia, ktorý odviedol veľký kus práce v slovenskej armáde počas bojov Slovenského národného povstania. Prvý kus som kúpil ešte ako pätnásťročný, za dvanásť korún v novozámockom papiernictve. Dnes ho už nemám.

Fotogalériu k článku si môžete pozrieť v rubrike Pressfoto

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  5. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  2. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  3. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  6. Výlety na mieru pre celú rodinu
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. WOOD & Company predstavuje po 30 rokoch novú vizuálnu identitu
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 620
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 314
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 621
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 399
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 787
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 617
  7. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 3 394
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 173

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  2. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  3. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  4. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  5. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  6. Rastislav Puchala: Marx v nás
  7. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  8. Peter Slamenik: Aj majster tesár sa utne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 810
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 808
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 584
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 4 282
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 147
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 767
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 266
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 145
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Štrandbus.

Štrandbus bude cestujúcim bude k dispozícii počas celých letných prázdnin.


TASR 7 h
Juh Slovenska sužujú extrémne horúčavy.

Prílev horúceho vzduchu by mal vyvrcholiť v piatok.


23 h
Počas odovzdávania ceny. Z Peťkovho úspechu a návštevy ochrancov zákona sa tešili aj jeho spolužiaci.

Cena z „koronovej“ súťaže je už v rukách výhercu.


29. jún
Počas policajnej naháňačky.

Na začiatku nezablikala smerovka. Prenasledovanie motorkára vyvrcholilo nájdením vrecúška aj striekačky s podozrivou látkou.


28. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Chovná stanica V znamení Slnka je známa aj vo svete.


Lucia Debnárová 29. jún

V regióne platí výstraha tretieho stupňa.


TASR 29. jún

Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.


29. jún

Vodou aktuálne treba šetriť.


29. jún

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  2. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  3. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  4. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  5. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  6. Rastislav Puchala: Marx v nás
  7. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  8. Peter Slamenik: Aj majster tesár sa utne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 810
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 808
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 584
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 4 282
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 147
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 767
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 266
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 145
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu