KOLÁROVO. V sobotu 11. augusta sa na Kostolnom námestí v Kolárove zišli majitelia starých historických vozidiel z celého Slovenska. Veterány na piatom ročníku výstavy s názvom Kolárovské stuhy zaujali.
Zvedavé pohľady nazerali do ich interiérov, snilo pred nimi postávali a viedli nekonečné diškurzy. Obďaleč dedkovia ukazovali vnúčikom svojho „žiguláka“ z dávnych čias. Deti odpovedali len smiechom a radostným džavotom.
Výstava trvala celý deň, niektoré „zlatíčka“ si na záver odniesli trofej.
Old timer sa zrodil v Komoči
Výstavu veteránov v Kolárove zorganizoval Old timer club z Nitry na čele s jeho predsedom Mariánom Klenkom.
„Vystavujeme pravidelne v rôznych slovenských mestách, kde sa niečo deje. Keď sme prvýkrát vystavovali v Komoči, priateľ so synom prišli za mnou s návrhom, aby sme založili klub. Vymysleli, že sa budeme volať Old Timer club - prikývol som. A vraj budem predseda klubu - opäť som prikývol, a som ním už devätnásť rokov,“ hovorí Marián Klenko.
Výstava veteránov v Kolárove
Pozrite si fotogalériu >>
Historické vozidlá sa najbližšie stretnú 23. augusta na Traktorparáde v nitrianskom Agrokomplexe. Výstavu pripravuje klub v spolupráci so Slovenským poľnohospodárskym múzeom v Nitre.
Old timer club patrí do Združenia zberateľov historických vozidiel Slovenskej republiky, ktoré je Národným orgánom FIVA. Klub má priemerne desať členov.
Diagnostikoval si veteranistu
Marián Klenko je veselý veteranista. Nekráča s modernou dobou, zaobíde sa bez výdobytkov modernej techniky.
„Nemám internet. Keď chcem telefonovať, postavím sa medzi dvere a volám kam len chcem,“ smeje sa predseda.
Sám vystavuje, investuje do výstav, zháňa sponzorov a na dvore opravuje ďalšie viac ako 30-ročné automobily, ktoré nazývame veteránmi. „Veteranista je človek, ktorý nevie, kedy má dosť. To je taká diagnóza. Mám osem áut, 75 motocyklov, 30 bicyklov a jednu ženu,“ hovorí Marián Klenko, ktorý má v Slovenskom poľnohospodárskom múzeu v Nitre 25 motocyklov.
Aj osemdesiatnik brázdi cesty
Kolárovské stuhy hostili okrem iných mnoho dochovaných ruských „žigulákov“ a nemeckých „chrobákov“. Z radu vyčnieval pestrofarebný Moskvič, Mercedes, Volvo, v zástupe stáli Škodovky 105, 110, 120, stará Octavia či jej kabrio-verzia Felicia. Medzi najstaršie vozidlá patrili traktor Svoboda a motocykel Jawa 250 z roku 1936. Starší bol už iba automobil z roku 1929 od bývalého československého výrobcu Praga.
Všetky veterány jazdia v cestnej premávke. „Tie nanovo otestované majú žlto-červené evidenčné tabuľky, tie s bielymi tabuľkami každé dva roky chodia pravidelne na technickú kontrolu. Policajti nemajú voči nim výhrady,“ hovorí Marián Klenko.
Cena veteránov sa rovná cene dnešného osobného auta - okolo desaťtisíc eur. Motorku kúpite za polovicu.
Výstavu historických vozidiel ukončili slávnostným vyhodnotením kategórií najstarší, najkrajší veterán, najvzdialenejší účastník a žena za volantom. Jazdu zručnosti odložili na budúci ročník.