Kanály boli zničené a zanesené odpadkami. Stavebné práce na protipovodňových opatreniach začali približne pred mesiacom. Projekt stojí 2,9 milióna eur. Mesto zaplatí päť percent nákladov, zoberie si na to úver.
KOLÁROVO. Kolárovo zrevitalizuje protipovodňový ochranný systém, ktorý tvorí Horný (1052 m), Dolný (1012 m) a Cigánsky (626 m) kanál. Odvodňujú mesto od zrážkových i podzemných vôd a ústia do kanála Asód-Čergov.
Funkčnosť vyše 50-ročných kanálov sa podľa primátora Kolárova Árpáda Horvátha narušila pred niekoľkými rokmi: „Ľudia ich začali zasypávať a zahadzovať odpadkami. Na niektorých miestach sa zase prepadlo potrubie. Potom v roku 2010 prišli veľké lejaky a mali sme problém.“
Za poškodzovanie protipovodňového zariadenia hrozí podľa všeobecne záväzného nariadenia fyzickej osobe pokuta až do výšky 1700 eur. Protipovodňový projekt bude hradiť Ministerstvo životného prostredia SR. Päť percent nákladov, presne 145-tisíc eur, zaplatí mesto z úverových zdrojov.
Stanica zachránila Kolárovčanov
„Voda z kanálov by mala vyústiť do rieky Váh. Jej cestu však blokuje čerpacia stanica Čergov, ktorá nebola v prevádzke už dlhší čas. Veľké lodné elektromotory slúžia na odsávanie vody,“ vysvetľuje Imrich Mészáros, vedúci oddelenia výstavby a regionálneho rozvoja MsÚ v Kolárove.
Čerpacia stanica Čergov zachránila Kolárovčanov pred desiatimi rokmi, kedy boli ulice mesta zaplavené v dôsledku veľkých dažďov. „Kým bola čerpačka vypnutá, voda sa len hromadila. Hoci sme vodu z mesta odčerpávali pumpami, nemala kam odtekať. Hladina vody v uliciach sa zvyšovala. Našťastie, napokon sa nám motory podarilo naštartovať a v priebehu ôsmich hodín sme vodu z mesta odčerpali. To nás zachránilo,“ rozpráva Imrich Mészáros. Hoci sa projekt týka len obnovy kanálov, opraviť musia aj čerpaciu stanicu, ktorá je vo vlastníctve Slovenského vodohospodárskeho podniku.
Lepšie a bezpečnejšie
Podobná situácia by sa už nemala opakovať. Mesto, ktoré bolo známe svojimi močiarmi a jazierkami, bude mať úplne zrekonštruovaný protipovodňový systém. „Rúry vymeníme za väčšie, vybudujeme revízne a kontrolné šachty. Práce by sme mali dokončiť do februára 2013,“ dodáva Árpád Horváth.
V oblastiach mostov svahy stabilizujú lomovým kameňom. „Ľudia budú počas prác obmedzení iba v niektorých lokalitách, hlavne pri Hornom kanáli, kde uzatvoríme križovatku. Bude tam trochu rušno a prach, ale dá sa to vydržať,“ tvrdí Imrich Mészáros. Rekonštrukciou sa zjednoduší údržba kanálov a ochráni sa majetok obyvateľov a mesta.