Do krajského kola celoštátnej postupovej súťaže a výstavy amatérskej fotografie s názvom AMFO 2012 postúpilo 146 autorov s 340 fotografiami a dvoma multimediálnymi prezentáciami.
NESVADY. Najlepšie snímky, ktoré postupujú do celoštátneho kola, vyhodnotili a ocenili 15. júna v miestnom kultúrnom stredisku. Slávnostnému odovzdávaniu cien a diplomov predchádzal rozborový seminár, ktorý viedol predseda odbornej poroty Laco Struhár.
Skupinka amatérskych i profesionálnych fotografov a ostatných návštevníkov prechádzala od panela k panelu, na ktorých viseli čiernobiele i farebné fotografie. Na jednej stáli topole ako vojaci v pozore, na druhej stál čašník pred kaviarňou, na tretej chlapec bicykloval ponorený vo vode a na štvrtej sa sokol „navážal“ do sokola. Niektoré zase zobrazovali emócie, nálady, niektoré zachytávali objekty a osoby v rôznych farbách či odtieňoch. Všetky boli na pohľad umelecké a krásne. Laické oko bolo neschopné určiť víťaza. To bolo úlohou odbornej poroty.
Prekvapila mladá generácia
Porotcovia zhodne konštatovali dobrú umeleckú a technickú úroveň väčšiny súťažných prác. „Najviac sme boli prekvapení z mladej generácie, hlavne z kategórie od 16 do 21 rokov. Mali prekvapivo veľmi pekné práce, technicky dobre spracované a výtvarne zaujímavé. Preferujem fotografiu, ktorá má emočnú myšlienku a výtvarnú formu,“ hovorí pre MY predseda poroty a profesionálny fotograf Laco Struhár. Je autorom 50 veľkých nástenných kalendárov, 15 kníh a spoluautorom ďalších kníh, z ktorých tri dostali ocenenie Najkrajšia kniha Slovenska.
Za knihu o Prahe dostal uznanie od samotných pražských fotografov. „Povedali mi, že je to po Karolovi Plickovi najlepšia kniha, čo si nesmierne vážim. Dánsky veľvyslancom by mi tam chcel spraviť výstavu mojich prác, ktorú by mal otvárať náš prezident a dánska kráľovná. O mesiac začnem pripravovať projekt,“ prezrádza Laco Struhár.
Výtvarné a reportážne zvlášť
Kategórie AMFO súťaže sa rozdeľujú podľa typu fotografie a veku autorov. „Ja by som vytvoril ďalšie dve kategórie – výtvarnú a reportážnu fotografiu, pretože hodnotiť ich spolu, to je guláš. Dobrú reportážnu fotografiu s emočným, resp. výtvarným nábojom spravia len tí najšpičkovejší fotografi,“ tvrdí L. Struhár.
Grafickú úpravu nezavrhuje, no prihliada na jej mieru použitia. „Som za úpravu fotografie, lebo pri tom „cvaknutí“ je obrovský problém spraviť ju dokonalú. Môžete sa pripravovať, chystať svetlo a podobne, nakoniec sa nemusí podariť. Zázraky neurobíte. Fotografiu to neznehodnocuje. Veľké úpravy sa väčšinou dajú vidieť, takže to vieme posúdiť,“ dodáva fotograf L. Struhár.
Podujatie zorganizoval Nitriansky samosprávny kraj v spolupráci s Regionálnym osvetovým strediskom v Komárne.
Foto: Virgínia Ďuriková