Plávajúce ostrovy by sa mohli stavať u nás. Lodenice v Komárne už rokovali s rakúskym podnikateľom o výrobe.
Agentúrnu správu sme o 18:15 nahradili článkom SME.
VIEDEŇ, KOMÁRNO. Umelé ostrovy pre boháčov by sa mohli vyrábať na Slovensku. Agentúre AFP to povedal rakúsky podnikateľ maďarského pôvodu Gábor Orsós. Luxusné hausbóty už začal ponúkať.
Zatiaľ síce nevyrobil ani jeden, no tvrdí, že môžu byť realitou o 18 až 24 mesiacov. „Záujem z celého sveta je veľký, máme prvé predbežné objednávky,“ dodal.
Plavidlo má stáť podľa katalógu 5,2 milióna eur. Niekoľko z nich plánuje Orsós prenajímať.
S lodenicami už rokuje
- má mať 20 x 37 metrov, t. j. 7,4 ára,
- 1000 štvorcových metrov má byť obytnej plochy,
- miesto na ňom má byť pre 14 ľudí a 4 členov posádky,
- má zásobník na 12-tisíc litrov pitnej vody,
- dva motory majú nádrž na 6-tisíc litrov paliva,
- stáť má 5,2 milióna eur.
Rakúsky podnikateľ už niekoľkokrát rokoval s vedením podniku Slovenské lodenice Komárno. „Mohli by sme to robiť v spolupráci s niekým, pretože vrchnú časť by sme mali problém urobiť,“ tvrdí šéf lodeníc Peter Bulla.
V Komárne by sa mohol vyrobiť trup, kde by už bola elektroinštalácia a rozvody. Orsós podľa Bullu myslí projekt vážne, no ešte hľadá ďalších investorov.
Ročne by sa u nás mohlo vyrobiť päť až pätnásť luxusných hausbótov. „Je to fajn, no nie je to niečo, na čom postavíte celú fabriku,“ dodal Bulla.
Lodenice v Komárne sú vo finančných problémoch, od minulého leta prepustili vyše dvesto ľudí. Majú síce objednávky, no odberatelia lodí majú nedostatok peňazí. Banky totiž nie sú ochotné im pre krízu poskytnúť úvery.
Investíciu v Komárne by mohol zrejme podporiť štát. V okrese je 18 percent ľudí bez práce, čo je päť percent nad celoslovenským priemerom.
Na ministerstvo hospodárstva sa však zatiaľ Orsós neobrátil, povedal hovorca rezortu Stanislav Jurikovič.
Dizajn hausbótu navrhol dizajnér Terv Csikós, no inžinierske práce má na starosti komárňanská eseročka SMC Danube.
Po Dunaji kamkoľvek
Plávajúce ostrovy môžu podľa Orsósa kotviť kdekoľvek, na presun potrebujú vlečnú loď. Zo Slovenska ich chce dostať po Dunaji do Čierneho mora a odtiaľ kamkoľvek.
Hausbóty majú byť šetrné k životnému prostrediu, budú pokryté solárnymi panelmi a veternými generátormi. Trup lodí bude z ocele, obytná časť z hliníka a kompozitných materiálov.
Okrem podpalubia má hausbót hlavnú a slnečnú palubu. V podpalubí sú napríklad kuchyňa, jedáleň, kúpeľňa, sklady a šatníky, zásobníky na pitnú vodu či strojovňa. Okrem toho tu majiteľ parkuje motorový čln.
Na hlavnej palube sú spálne, obývacie izby, jedáleň, kúpeľne, hlavná obývacia miestnosť. Na slnečnej palube, najvyššom poschodí hausbótu, je priestor na slnenie. Okrem toho je tu jacuzzi a bar.