Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Komárno a maďarský Komárom budú spolu hospodáriť

Hospodárske problémy Komárna chcú projektom Budujeme partnerstvá spojiť s prosperujúcim maďarským Komáromom. Mestá sa rozhodli spolupracovať.

Strategický plán rozvoja mesta.Strategický plán rozvoja mesta. (Zdroj: Virgínia Ďuriková)


KOMÁRNO. Štátne hranice v minulom storočí rozdeľovali štáty, regióny i mestá. Komárno a Komárom si cestu k sebe opäť našli a rozhodli sa spoločne hospodáriť.

Rozbehli projekt s názvom Zosúladenie územnoplánovacích dokumentácií a rozvojových miest Komárno a Komárom pre ich spoločný koordinovaný rozvoj.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Európska únia ho v rámci Programu cezhraničnej spolupráce podporila sumou 136 900 eur.

Týka sa aj podnikateľov

Spoločný Strategický rozvojový dokument oboch miest prezentovali odbornej i laickej verejnosti na záverečnej konferencii.

SkryťVypnúť reklamu

„Robíme to na úrovni mikroregiónu, preto sme pozvali starostov, primátorov susedných miest a obcí aj z Maďarskej republiky a tiež všetkých odborníkov, ktorí sa zaoberajú s rozvojovými plánmi.

Chceme tu nový prístav, nový spôsob dopravy, priemyslu, preto sme oslovili aj podnikateľov, ktorých sa to bude v budúcnosti týkať,“ hovorí prednosta MsÚ Komárno Štefan Pásztor.

Výkres je hotový

Nápad vznikol v roku 2007 na spoločnom pracovnom zasadnutí zastupiteľstiev družobných miest.

„Mestá musia každých približne 15 rokov obnoviť svoje rozvojové a územné plány. Úspešne sme sa uchádzali o projekt z Bruselu. Financie sú venované hlavne na terénnu prácu,“ doplnil Štefan Pásztor, ktorý sa s päťčlennou slovenskou, päťčlennou maďarskou komisiou a architektom Vojtechom Zelinom dvojtýždenne stretával:

SkryťVypnúť reklamu

„V teréne sme spoznávali body, ktoré treba naozaj zmeniť. Zbierali sme materiál, V. Zelina vytvoril výkresy. Podstatnú časť projektu prednášame dnes na našej konferencii. Má pozitívny ohlas.“

konferka_budujeme_partnerstva_res.jpg

Hlavné slovo v debate mal hlavný architekt Vojtech Zelina foto: Virgínia Ďuriková

V prvom rade logistické centrum

Strategický plán rozvoja oboch miest využíva v prvom rade výhody ich geografickej polohy a zároveň vytvára nové možnosti, napríklad v oblasti zamestnanosti.

„Hospodárska časť tretieho piliera stagnuje. Vidíme opustené areály, namiesto firiem a závodov, sa robia shopingy, ktoré nezdynamizujú rozvoj. Preto som vsadil v podstate na to, že tu treba vyrobiť logistické centrum a sprievodné ďalšie aktivity, ktoré vytvoria podmienky skoro pre tisíc zamestnancov a prinesú množstvo produktov. Mal som šťastie robiť nákladné letisko v Bratislave. Zahraniční investori si vtedy povedali, že je tu lacná pracovná sila, priletia veľkotonážnymi lietadlami, my im zmontujete výrobok a oni ho hotový odnesú. Tento prvok som aplikoval. Z Považia môžeme doviezť súčiastky, zmontovať a produkty poslať ďalej. Najprv treba vytvoriť logistické centrum, územné predpoklady a rezervy,“ objasňuje architekt projektu Vojtech Zelina.

SkryťVypnúť reklamu

Otvorené hranice? Taxikárov nepustia

Družobné mestá sa budú musieť vyrovnať ešte s nezrovnalosťami napríklad pri ochrane katastrov pred požiarmi.

„Požiarnu zbrojnicu máme aj my, aj oni. Naša je v niektorých prípadoch k požiaru bližšie, takže operačný dôstojník rozmýšľa, komu zavolať. Budeme musieť doriešiť aj dopravu. Podľa európskeho zákona súkromný podnikateľ – prepravca osôb, nemôže podnikať na území iného štátu. Ak by sa chcel niekto z Komárna odviesť na železničnú stanicu v Komárome, taxikár by ho podľa zákona musel vyložiť na hraniciach. Myslím si, že každý takýto rozvojový plán je impulzom aj pre zákonodarcov,“ vysvetľuje prednosta Štefan Pásztor.

O konkrétnych postupoch a riešeniach budú na základe predloženého materiálu rozhodovať obe mestské zastupiteľstvá.

Mesto je vraj ticho

Ako sa uvádza v publikácii s názvom Budujeme partnerstvá, mikroprostredie oboch miest v súčasnosti vykazuje rozdiely. Nitriansky samosprávny kraj patrí medzi oblasti Slovenska pasujúce sa s hospodárskymi problémami. Župa Komárom-Esztergom, naopak, patrí medzi najviac rozvinuté oblasti vidieckeho hospodárstva v Maďarsku.

Doterajší stav Komárna komentovala na konferencii Dáša Szabóová zo Sekcie cestovného ruchu Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR: „Vyvíjali sme iniciatívy, aby sa Komárno pridalo k organizácii pod názvom Žitný ostrov – Csallokoz. Pokrýva oblasť od Šamorína cez Dunajskú Stredu po Veľký Meder. Takéto organizácie majú nárok na štátnu dotáciu podľa dane z ubytovania a členského príspevku. Samotné Komárno má nízky počet nocľahov aj daň z ubytovania. V spolupráci s Komáromom a s podporou nášho štátu by mohol byť podchytený celý Podunajský región. Sú to neuveriteľné plány a vízie, ale mesto zatiaľ nie je dosť dynamické. Má obrovské predpoklady, nestačím sa čudovať, prečo je tak ticho. Verím, že bude zaujímavé nielen z hľadiska lodeníc, ale aj z hľadiska cestovného ruchu.“

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 214
  2. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 833
  3. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 625
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 344
  5. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 624
  6. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 553
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 533
  8. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 485

Blogy SME

  1. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  2. Jaroslav Kmeť: Ako na krízu?
  3. Anton Kaiser: Fašiangové tvorivé dielne
  4. Jozef Stasík: M-Pesa - Ako jednoduchá mobilná platba ovplyvnila krajiny Afriky
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Brestov
  6. Paula Kentošová: Ty hnusná teta. Áno, ty.
  7. Helena Michlíková: Domov
  8. Anna Miľanová: Z okna - pohľady do sveta... 2006
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 075
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 992
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 918
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 032
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 716
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 686
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 340
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  2. Jaroslav Kmeť: Ako na krízu?
  3. Anton Kaiser: Fašiangové tvorivé dielne
  4. Jozef Stasík: M-Pesa - Ako jednoduchá mobilná platba ovplyvnila krajiny Afriky
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Brestov
  6. Paula Kentošová: Ty hnusná teta. Áno, ty.
  7. Helena Michlíková: Domov
  8. Anna Miľanová: Z okna - pohľady do sveta... 2006
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 075
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 992
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 918
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 032
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 716
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 686
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 340
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu