Nevidiacim vyhovuje v meste asi desať priechodov, ďalšie pribudnú po revitalizácií centra.
NOVÉ ZÁMKY. Nepoužiteľný zrak, na mnohých križovatkách aj sluch a hmat. Znamenie na voľný priechod im dajú až trúbiace autá. Naskočila zelená, no tá zmizne, keď sú ešte na zebre. Autá začínajú túrovať a oni spanikária.
Takto vyzerá podľa viacerých zrakovo handicapovaných realita na novozámockých križovatkách. Zvukovú signalizáciu počujú kvôli hlučnej doprave veľmi málo a na mnohých priechodoch chýbajú vodiacie pásy.
V meste ich žije viac ako stoštyridsať a mnohí sa pohybujú bez slepeckej palice.
Väčšina zrakovo handicapovaných má ešte zvyšky zraku a na blízke vzdialenosti vidia. Vzdialenejší okolitý svet však vnímajú v slabých obrysoch.
Pozornosť a výstrahu v nich vzbudzujú krikľavé farby a vrúbky pre nevidiacich, ktoré v meste na viacerých križovatkách žalostne chýbajú.
Kde sa pre nevidiaceho začína a končí ostrovček? Chýbajú reliéfy a pásy Foto: (dra)
Pozor, štátna cesta Najväčšie problémy majú zrakovo postihnutí na svetelnej križovatke na štátnej ceste pri obchode LIDL smerom
Bariéry v meste
Pre nevidiacich:
zaparkované autá na chodníkoch pútače s menu na chodníkoch letné terasy v meste neozvučená MHD, dvere bez svetelných pruhov a zreteľného nepohyblivého označenia spoja dvere na úradoch bez číselných reliéfnych označení farebne neoznačený prvý a posledný schod do budov a miestností nevhodne umiestnené stojany na bicykle neostrihané kríky a vyčnievajúce konáre pri chodníkoch drevené schody pri zmrzlinových stánkoch nezľavnená taxi-služba pre zdravotne postihnutých občanov
na železničnú stanicu a na priechode z Letomostia smerom na autobusovú stanicu.
„Zvuková signalizácia na semaforoch pri LIDL je cez deň málo zreteľná, povrch priechodu je farebne nerozlíšený od zvyšku cesty a chýbajú tam vrúbky pre kontakt so slepeckou palicou," vysvetľuje Mária Červenková z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.
Priechod pri autobusovej stanici je pre nich ešte komplikovanejší. Vidiacim to tam cez štyri jazdné pruhy síce uľahčuje ostrovček na polceste, pre nevidiacich je to iba jedna z ďaľších prekážok.
„Ostrovček nie je na svojom začiatku a konci označený reliéfnym pásom. Ako má nevidiaci vedieť, či ešte stojí v bezpečí alebo je už na ceste? Nehovoriac o tom, že po celej dĺžke priechodu opäť chýbajú vodiace pásy pre nevidiacich a farebné rozlíšenie," vraví Červenková.
Radi, ale nie tento rok Úprav spomínaných priechodov na štátnej ceste sa ale nevidiaci tento rok nedočkajú. „Vodiace pásy by sme určite radi osadili, vzhľadom na obmedzené množstvo pridelených financií o tom v tomto roku neuvažujeme," povedala za Slovenskú správu ciest Iveta Fedorová.
Treba dať podnet na mesto O reguláciu zvukovej signalizácie na spomínanej štátnej ceste sa však občan nemusí obracať na štát. Dopravný inšpektor Miroslav Tinák vraví, že podnety treba podávať na mesto, ktoré dostalo od štátu semafory do starostlivosti. Platí to aj pri všetkých semaforoch v meste.
Za komplikovanú považujú nevidiaci aj križovatku pri futbalovom ihrisku, Chilli pube alebo pri autobusovej zastávke na Vajanského 27. Ani jedna z nich nie je prispôsobená pre pohyb nevidiaceho.
Priechod pre nevidiacich financoval súkromný investor Foto: (dra)
Prerába mesto aj investor S pokojným svedomím prejdú zrakovo handicapovaní približne po desiatich priechodoch. Mesto rekonštruovalo z rozpočtu štyri z nich, teda zebry pri plavárni, pod Kalváriou, pri Základnej škole na Gábora Bethlena a na Devínskej ulici.
„Pokiaľ ide o ďaľšie priechody, tie budú realizované podľa potreby v ďaľších častiach mesta," povedal prednosta mestského úradu Peter Ágh.
Zvyšné priechody financovali investori pri svojich súkromných projektoch, príkladom je nový LIDL na ulici Gábora Bethlena.
V dohľadne prispôsobia nevidiacim a vozíčkarom aj priechody v okolí parku Antona Bernoláka a jeho priľahlých uliciach v rámci projektu, v ktorom mesto revizalizuje centrálnu zónu. Projekt financuje mesto z eurofondov.
Do vody a na kávu vďaka mestu. Foto: (dra)
Je to povinné Priechody prispôsobené nevidiacim aj vozíčkarom budú na uliciach pribúdať. Mestám a investorom to nariaďuje vyhláška ministerstva životného prostredia z roku 2002.
Každá rekonštrukcia alebo stavba novej budovy po tomto roku, ktorá si vyžiada vytvorenie alebo prerobenie priechodu musí spĺňať normy na užívanie osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie. Pri priechodových signalizáciách je povinná zvuková signalizácia.
Učia ich žiť samostatne V meste žije mnoho nevidiacich, hovorí rehabilitačná inštruktorka Mária Červenková z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.
Aké služby ponúkate zrakovo handicapovaným ?
„Radíme im, ako si majú vybaviť ZŤP, invalidný dôchodok, aké pomôcky žiadať od úradu práce a zdravotnej poisťovne. Chceme, aby boli samostatní. Učíme ich trasy po meste, ako si nakúpiť, ako spravovať domácnosť, vyučujeme braillovo písmo, prácu s počítačom, rozoznávanie peňazí a mnoho iných činností. Je to bezplatné."
Koľkí navštevujú novozámockú pobočku?
„Z Nových Zámkov evidujeme doteraz 144 zrakovo postihnutých občanov, z okolia mesta nás navštevuje 70 ľudí. Zo Šurian a jeho okolia využíva naše služby 55 občanov a zo štúrovského obvodu ich je 70."
Všetci sú nevidiaci?
„Nie. Rozlišujeme silne slabozrakých, potom nasledujú prakticky nevidiaci a nakoniec nevidiaci. Prakticky nevidiaci vidia na šesť metrov to, čo zdravý človek na šesťdesiat. Vidia napríklad aj obrysy postáv. Nevidiaci nevidia už ani to, majú iba svetlocit. Rozoznajú iba zmenu dňa na noc."
Kedy máte poradenské dni?
„V Nových Zámkoch sme na Radničnej 3 každý piatok od 8:00 do 15:00. V Štúrove zase každý prvý štvrtok v mesiaci v Klube dôchodcov od 8:00 do 12:00. Telefonicky sa dá dohodnúť aj na inom termíne."
Daša Račková