Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Čo pare kedysi trvalo štyri hodiny, motoráku polovicu

Ak chcel prísť komárňanský školák pred šesťdesiatimi rokmi na vyučovanie v Bratislave včas, do vlaku musel nastúpiť o pol štvrtej ráno.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka.


KOMÁRNO. Zásluhou českej spoločnosti RegioJet boli na túto 116-ročnú žitnoostrovskú magistrálu nasadené motorové súpravy, v ktorých cestujúci nájdu väčšie pohodlie a čistejšie prostredie ako dosiaľ. Okrem toho nové vlaky jazdia častejšie a nepomerne rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pamätníci slimačieho tempa

Príslušníci najstaršej generácie sa ešte pamätajú na éru dychavičných parných vlakov, ktoré na tejto trati premávali slimačím tempom. Rukolapné svedectvo o tom vydáva Cestovný poriadok Československých štátnych dráh na rok 1952, teda knižôčka spred šesťdesiatich rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad prvý ranný vlak bol z Bratislavy vypravený o 5:22 h a do Komárna dorazil o 9:17 h - čiže zhruba stokilometrovú vzdialenosť prešiel za tri hodiny a 55 minút.Prvý ranný vlak v opačnom smere prešiel trať „len“ za tri hodiny a 53 minút.

Kto teda chcel v Bratislave prísť načas na vyučovanie, musel v Komárne nastúpiť do vlaku už o pol štvrtej. Ešteže v tom čase sa ľudia natoľko neponáhľali ako dnes. Počas cestovania radi nadväzovali rozhovory s druhými a tak ani nezbadali, ako im hodinka-dve ubehla.

Kvôli úplnosti dodávam, že motoráky nasadené po 4. marci tohto roku cestu naprieč Žitným ostrovom prekonávajú za dve hodiny a šesť minút, zrýchlené spoje aj skôr.

Pomaly aj inde

Cestovný poriadok spred šesťdesiatich rokov potvrdzuje, že podobne pomaly sa chodievalo aj na ďalších tratiach. Napríklad cesta osobákom z Nových Zámkov do slovenského hlavného mesta trvala najmenej dve a pol hodiny. Výnimku mali len medzištátne rýchliky.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad slávny Balt - Orient expres z Prahy do Bukurešti a Sofie prešiel úsek z Bratislavy do Nových Zámkov za hodinu a štrnásť minút. Cestujúci však veľa úžitku z takejto rýchlosti nemali. V Štúrove stála súprava kvôli dôkladnej pasovej a colnej prehliadke 57 minút a len potom mohla pokračovať za hranice.

Vlakmi do odľahlých končín

Keďže autobusová doprava bola pred šiestimi desaťročiami ešte v plienkach, vlaky jazdili aj do tých končín, kde by sme ich dnes márne hľadali. Zo Štúrova chodil motoráčik až do Chľaby, kde si dve minúty odpočinul a pustil sa nazad. Podobne sa vlakom chodilo z Komárna do Kolárova, z Kvetoslavova do Šamorína, zo Šale do Nededu, alebo zo Zlatých Moraviec do Topoľčianok.

V uplynulých desaťročiach boli v Komárne zrušené až dve vlakové zastávky – jedna pri tzv. tehelni smerom na Nové Zámky, druhá pri lodeniciach. O svoje zastávky prišli aj ľudia z Rúbane a Šarkana na trati do Štúrova. Keďže tieto staničky boli od obcí značne vzdialené, už nikomu nechýbajú a cestujúci sa presunuli do autobusov.

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 801
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 4 293
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 036
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 786
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 681
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 578
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 105

Blogy SME

  1. Alec Borový: Autonómne systémy ako budúcnosť slovenskej armády
  2. Tupou Ceruzou: Iveta
  3. Miroslav Hanko: Sú predčasné voľby tá správna medicína..??
  4. Veronika Mešková: ŽENA, KTOREJ POČAROVAL ORIENT
  5. Anna Miľanová: Kresba z bloku: Mäsožravá rastlina?... 2022
  6. Věra Tepličková: Heger a iní alfa samci
  7. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Ostrý Kameň
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 073
  2. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 4 711
  3. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 132
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 041
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 430
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 123
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 617
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 2 443
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Útočník KFC Komárno Boris Druga nastupuje na zápas.

Útočník Boris Druga v prípravných zápasoch KFC strieľa góly.


16m
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


10 h
Záber z jesenného stretnutia Bánov - Komjatice 3:3

Kto je najväčší sólista, model či kto má najlepšie historky?


3. feb

Polícia začala trestné stíhanie.


3. feb

Blogy SME

  1. Alec Borový: Autonómne systémy ako budúcnosť slovenskej armády
  2. Tupou Ceruzou: Iveta
  3. Miroslav Hanko: Sú predčasné voľby tá správna medicína..??
  4. Veronika Mešková: ŽENA, KTOREJ POČAROVAL ORIENT
  5. Anna Miľanová: Kresba z bloku: Mäsožravá rastlina?... 2022
  6. Věra Tepličková: Heger a iní alfa samci
  7. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Ostrý Kameň
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 073
  2. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 4 711
  3. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 132
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 041
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 430
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 123
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 617
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 2 443
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu