KOMÁRNO. V súčasnosti pracuje v komárňanských lodeniciach 289 stálych a približne 300 externých pracovníkov. Do konca februára prepustia 25 zamestnancov. Vedenie lodeníc sa pokúša zohnať peniaze cez viaceré banky, zatiaľ neúspešne.
Jedinou možnosťou zostáva Eximbanka
„Odberatelia kupujú lodné objekty z úverových zdrojov, čiže z úverov dlhodobého charakteru na 10 až 15 rokov. Situácia v Európskej únii a finančná situácia jednotlivých bánk zapríčinila, že banky nechcú poskytovať úverové zmluvy odberateľom. Jedinou možnosťou zostáva štátna Eximbanka, ktorá by vedela garantovať úver alebo by vedela poskytnúť konkrétne úverové zdroje,“ povedal v piatok na tlačovej konferencii mesta viceprimátor Komárna Béla Szabó.
K tomu ale lodenice potrebujú súhlas vlády. Primátor Komárna preto požiadal, premiérku Ivetu Radičovú, aby situáciu v Komárne prerokovala vláda. Lodenice majú čím skôr predložiť na Úrad vlády všetky podkladové materiály o kontraktoch a hotových výrobkoch.
„Ak vláda vysloví projektu podporu, Eximbanka môže rokovať s lodenicami aj odberateľmi. To by bola pozitívna situácia,“ dodal Béla Szabó. V opačnom prípade do konca septembra zostane v lodeniciach zamestnaných len 70 ľudí.
Obnoviť výrobu by bolo veľmi zložité
Primátor Komárna Anton Marek na tlačovke uviedol, že o záležitosti diskutovali s ekonomickým riaditeľom lodeníc, Romanom Skalom. Generálny riaditeľ bol na dovolenke.
Stavba jednej lode stojí sedem až osem miliónov eur. Potenciálny nemecký odberateľ je ochotný zaplatiť 30% financií na výrobu lode, ale na kúpu lode nevie zabezpečiť úverové zdroje.
„Výroba lodí je zložitá. Obnoviť by sa dala iba s veľkými nákladmi. Ak nenastane pozitívny obrat, 114-ročný výrobca riečno-námorných lodí, ktoré sú prevádzkované všade po svete, s definitívnou platnosťou zanikne,“ uzavrel viceprimátor.
Odídu zamestnanci? Foto: Milan Drozd