Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Do Komárna sa na deň vrátila para. Stanica ožila

Dva dni pred Mikulášom komárňanská železničná stanica nakrátko ožila minulosťou v sprievode pary.

Pán Rušeň.Pán Rušeň.

Dva dni pred Mikulášom komárňanská železničná stanica nakrátko ožila minulosťou v sprievode pary.

KOMÁRNO. Húfy nedočkavcov, najmä detí, s napätím očakávali nostalgický vlak z Bratislavy a Nových Zámkov ťahaný parným rušnom Albatros 498.104. Podľa avíza mal prísť desať minút pred dvanástou. Na štvrtú koľaj sa majestátne vovalil na minútu presne.

Pán Rušeň

Parných rušňov tohto radu vyrobili v plzenskej Škodovke pätnásť. Všetky sa dostali do bratislavského depa a patrili k špičkovým výrobkom svojho druhu nielen u nás, ale v celej Európe. Do Komárna prišiel Pán Rušeň v pravom zmysle slova. Hoci výrobnú linku opustil ešte v roku 1954, čas mu neubral na kráse ani veľkoleposti.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac nám o ňom povedal Ondrej Trepák, člen bratislavského Albatros-klubu: „Kolos je dlhý 26 metrov, prázdny má hmotnosťou 113 ton, pri plnom zaťažení zásobami 203,5 tony. Keď jeho útroby naplnia celkom, vezie 35 kubických metrov vody, ktorá mu vystačí asi na sto kilometrov, a dvadsať ton uhlia – to vydrží asi na tristo kilometrov jazdy. S výkonom 1 900 kW utiahne aj naše najdlhšie vlaky, pričom dosiahne rýchlosť 145 kilometrov za hodinu.

Už iba pamiatka

Na svoju dobu to boli moderné mašiny. Rušňovodič aj kurič pracovali v kompletne uzavretej kabíne s podlahovým kúrením, mali k dispozícii vysielačku. Náročná však bola príprava pred jazdou – napríklad zakúrenie do oceľovej pece trvalo osem i viac hodín.

Kedysi tieto mocné a rýchle rušne nasadzovali na hlavné rýchlikové trate Bratislava – Praha či Bratislava – Žilina. Dnes by sa už uplatniť nemohli. Podľa slov Ondreja Trepáka ani na väčších staniciach nie sú technické zariadenia na doplnenie vody, prípadne uhlia. Navyše, parné rušne na to potrebujú dlhší čas, čo dnešný grafikon nedovoľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo spomínaných pätnástich rušňov zostali tri, no jedine bratislavský je schopný dlhšej jazdy po koľajniciach. Preto ho treba považovať za cennú technickú pamiatku.

Komárno bez rýchlikov

Malá ukážka minulosti ostro kontrastuje so súčasnou nelichotivou situáciou v komárňanskom uzle. Z tohto mesta nielenže už dávno nepremávajú vlaky do Kolárova a a maďarského Komáromu, ale od 11. decembra železnice zrušili aj posledný rýchlik Zámčan. Doteraz premával z Komárna cez Nové Zámky až do Bratislavy bez prestupovania, z nového cestovného poriadku vypadol. Na rýchliky zvučných mien, ktoré kedysi Komárnom prechádzali, môžu domáci len nostalgicky spomínať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 647
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 778
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 862
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 259
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 893
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 488
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 014
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 847
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 199
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 012
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Novozámocký epidemiológ: Účasť na testovaní by ideálne mala byť aspoň 90 percent

Platí pravidlo ´Ruky – Odstup – Rúško´. Dovolím si ešte doplniť Rozum, tvrdí epidemiológ Peter Hoppan.

Epidemiológ novozámockej nemocnice Peter Hoppan apeluje na ľudí, aby používali rozum.

Pri vstupe do nemocnice v Zámkoch opäť rozložili červený stan

Stan slúži na triedenie pacientov, ktorí do nemocnice prichádzajú.

Červený stan je opäť rozložený pri vstupe do Fakultnej nemocnice s poliklinikou Nové Zámky.

Na prvýkrát sa prevrátil aj vykúpal

Snom mladého novozámockého kajakára je účasť na Olympiáde.

Maximilián Szabó počas tréningu.

Už aj okres Nové Zámky je v červenej fáze

Z hľadiska emipemiologického semafora nie je už ani jeden okres na Slovensku zelený.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?