Dva dni pred Mikulášom komárňanská železničná stanica nakrátko ožila minulosťou v sprievode pary.
KOMÁRNO. Húfy nedočkavcov, najmä detí, s napätím očakávali nostalgický vlak z Bratislavy a Nových Zámkov ťahaný parným rušnom Albatros 498.104. Podľa avíza mal prísť desať minút pred dvanástou. Na štvrtú koľaj sa majestátne vovalil na minútu presne.
Pán Rušeň
Parných rušňov tohto radu vyrobili v plzenskej Škodovke pätnásť. Všetky sa dostali do bratislavského depa a patrili k špičkovým výrobkom svojho druhu nielen u nás, ale v celej Európe. Do Komárna prišiel Pán Rušeň v pravom zmysle slova. Hoci výrobnú linku opustil ešte v roku 1954, čas mu neubral na kráse ani veľkoleposti.
Viac nám o ňom povedal Ondrej Trepák, člen bratislavského Albatros-klubu: „Kolos je dlhý 26 metrov, prázdny má hmotnosťou 113 ton, pri plnom zaťažení zásobami 203,5 tony. Keď jeho útroby naplnia celkom, vezie 35 kubických metrov vody, ktorá mu vystačí asi na sto kilometrov, a dvadsať ton uhlia – to vydrží asi na tristo kilometrov jazdy. S výkonom 1 900 kW utiahne aj naše najdlhšie vlaky, pričom dosiahne rýchlosť 145 kilometrov za hodinu.
Už iba pamiatka
Na svoju dobu to boli moderné mašiny. Rušňovodič aj kurič pracovali v kompletne uzavretej kabíne s podlahovým kúrením, mali k dispozícii vysielačku. Náročná však bola príprava pred jazdou – napríklad zakúrenie do oceľovej pece trvalo osem i viac hodín.
Kedysi tieto mocné a rýchle rušne nasadzovali na hlavné rýchlikové trate Bratislava – Praha či Bratislava – Žilina. Dnes by sa už uplatniť nemohli. Podľa slov Ondreja Trepáka ani na väčších staniciach nie sú technické zariadenia na doplnenie vody, prípadne uhlia. Navyše, parné rušne na to potrebujú dlhší čas, čo dnešný grafikon nedovoľuje.
Zo spomínaných pätnástich rušňov zostali tri, no jedine bratislavský je schopný dlhšej jazdy po koľajniciach. Preto ho treba považovať za cennú technickú pamiatku.
Komárno bez rýchlikov
Malá ukážka minulosti ostro kontrastuje so súčasnou nelichotivou situáciou v komárňanskom uzle. Z tohto mesta nielenže už dávno nepremávajú vlaky do Kolárova a a maďarského Komáromu, ale od 11. decembra železnice zrušili aj posledný rýchlik Zámčan. Doteraz premával z Komárna cez Nové Zámky až do Bratislavy bez prestupovania, z nového cestovného poriadku vypadol. Na rýchliky zvučných mien, ktoré kedysi Komárnom prechádzali, môžu domáci len nostalgicky spomínať.