Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Do Komárna sa na deň vrátila para. Stanica ožila

Dva dni pred Mikulášom komárňanská železničná stanica nakrátko ožila minulosťou v sprievode pary.

Pán Rušeň.Pán Rušeň.

Dva dni pred Mikulášom komárňanská železničná stanica nakrátko ožila minulosťou v sprievode pary.

KOMÁRNO. Húfy nedočkavcov, najmä detí, s napätím očakávali nostalgický vlak z Bratislavy a Nových Zámkov ťahaný parným rušnom Albatros 498.104. Podľa avíza mal prísť desať minút pred dvanástou. Na štvrtú koľaj sa majestátne vovalil na minútu presne.

Pán Rušeň

Parných rušňov tohto radu vyrobili v plzenskej Škodovke pätnásť. Všetky sa dostali do bratislavského depa a patrili k špičkovým výrobkom svojho druhu nielen u nás, ale v celej Európe. Do Komárna prišiel Pán Rušeň v pravom zmysle slova. Hoci výrobnú linku opustil ešte v roku 1954, čas mu neubral na kráse ani veľkoleposti.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac nám o ňom povedal Ondrej Trepák, člen bratislavského Albatros-klubu: „Kolos je dlhý 26 metrov, prázdny má hmotnosťou 113 ton, pri plnom zaťažení zásobami 203,5 tony. Keď jeho útroby naplnia celkom, vezie 35 kubických metrov vody, ktorá mu vystačí asi na sto kilometrov, a dvadsať ton uhlia – to vydrží asi na tristo kilometrov jazdy. S výkonom 1 900 kW utiahne aj naše najdlhšie vlaky, pričom dosiahne rýchlosť 145 kilometrov za hodinu.

Už iba pamiatka

Na svoju dobu to boli moderné mašiny. Rušňovodič aj kurič pracovali v kompletne uzavretej kabíne s podlahovým kúrením, mali k dispozícii vysielačku. Náročná však bola príprava pred jazdou – napríklad zakúrenie do oceľovej pece trvalo osem i viac hodín.

Kedysi tieto mocné a rýchle rušne nasadzovali na hlavné rýchlikové trate Bratislava – Praha či Bratislava – Žilina. Dnes by sa už uplatniť nemohli. Podľa slov Ondreja Trepáka ani na väčších staniciach nie sú technické zariadenia na doplnenie vody, prípadne uhlia. Navyše, parné rušne na to potrebujú dlhší čas, čo dnešný grafikon nedovoľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo spomínaných pätnástich rušňov zostali tri, no jedine bratislavský je schopný dlhšej jazdy po koľajniciach. Preto ho treba považovať za cennú technickú pamiatku.

Komárno bez rýchlikov

Malá ukážka minulosti ostro kontrastuje so súčasnou nelichotivou situáciou v komárňanskom uzle. Z tohto mesta nielenže už dávno nepremávajú vlaky do Kolárova a a maďarského Komáromu, ale od 11. decembra železnice zrušili aj posledný rýchlik Zámčan. Doteraz premával z Komárna cez Nové Zámky až do Bratislavy bez prestupovania, z nového cestovného poriadku vypadol. Na rýchliky zvučných mien, ktoré kedysi Komárnom prechádzali, môžu domáci len nostalgicky spomínať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 451
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 321
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 759
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 827
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 131
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 120
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 276
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 098
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Testovanie na Prešovskej univerzite.

Deň pred začiatkom skríningového testovania bolo prihlásených takmer desaťtisíc ľudí. Počas prvého dňa otestovali skoro tretinu z nich.

22. jan
MŠO Štúrovo – účastník IV. ligy – východ v sezóne 2020/2021.

Štúrovčania vstupovali do sezóny s vyváženým kádrom.

22. jan
Ilustračná fotografia.

Ak sa chystáte mimo domova, zvážte to. Varujú aj meteorológovia.

22. jan
Nové Zámky boli v minulosti veľmi dôležitým dopravným uzlom. Cestovný ruch potrebuje v súčasnosti nakopnúť.

Prednedávnom z nej vystúpilo Štúrovo a Mužla.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

21 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

21 h

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

24 h

Už ste čítali?