Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Do Komárna sa na deň vrátila para. Stanica ožila

Dva dni pred Mikulášom komárňanská železničná stanica nakrátko ožila minulosťou v sprievode pary.

Pán Rušeň.Pán Rušeň.

Dva dni pred Mikulášom komárňanská železničná stanica nakrátko ožila minulosťou v sprievode pary.

KOMÁRNO. Húfy nedočkavcov, najmä detí, s napätím očakávali nostalgický vlak z Bratislavy a Nových Zámkov ťahaný parným rušnom Albatros 498.104. Podľa avíza mal prísť desať minút pred dvanástou. Na štvrtú koľaj sa majestátne vovalil na minútu presne.

Pán Rušeň

Parných rušňov tohto radu vyrobili v plzenskej Škodovke pätnásť. Všetky sa dostali do bratislavského depa a patrili k špičkovým výrobkom svojho druhu nielen u nás, ale v celej Európe. Do Komárna prišiel Pán Rušeň v pravom zmysle slova. Hoci výrobnú linku opustil ešte v roku 1954, čas mu neubral na kráse ani veľkoleposti.

SkryťVypnúť reklamu

Viac nám o ňom povedal Ondrej Trepák, člen bratislavského Albatros-klubu: „Kolos je dlhý 26 metrov, prázdny má hmotnosťou 113 ton, pri plnom zaťažení zásobami 203,5 tony. Keď jeho útroby naplnia celkom, vezie 35 kubických metrov vody, ktorá mu vystačí asi na sto kilometrov, a dvadsať ton uhlia – to vydrží asi na tristo kilometrov jazdy. S výkonom 1 900 kW utiahne aj naše najdlhšie vlaky, pričom dosiahne rýchlosť 145 kilometrov za hodinu.

Už iba pamiatka

Na svoju dobu to boli moderné mašiny. Rušňovodič aj kurič pracovali v kompletne uzavretej kabíne s podlahovým kúrením, mali k dispozícii vysielačku. Náročná však bola príprava pred jazdou – napríklad zakúrenie do oceľovej pece trvalo osem i viac hodín.

Kedysi tieto mocné a rýchle rušne nasadzovali na hlavné rýchlikové trate Bratislava – Praha či Bratislava – Žilina. Dnes by sa už uplatniť nemohli. Podľa slov Ondreja Trepáka ani na väčších staniciach nie sú technické zariadenia na doplnenie vody, prípadne uhlia. Navyše, parné rušne na to potrebujú dlhší čas, čo dnešný grafikon nedovoľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Zo spomínaných pätnástich rušňov zostali tri, no jedine bratislavský je schopný dlhšej jazdy po koľajniciach. Preto ho treba považovať za cennú technickú pamiatku.

Komárno bez rýchlikov

Malá ukážka minulosti ostro kontrastuje so súčasnou nelichotivou situáciou v komárňanskom uzle. Z tohto mesta nielenže už dávno nepremávajú vlaky do Kolárova a a maďarského Komáromu, ale od 11. decembra železnice zrušili aj posledný rýchlik Zámčan. Doteraz premával z Komárna cez Nové Zámky až do Bratislavy bez prestupovania, z nového cestovného poriadku vypadol. Na rýchliky zvučných mien, ktoré kedysi Komárnom prechádzali, môžu domáci len nostalgicky spomínať.

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 14 506
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 328
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 247
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 950
  5. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 947
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 381
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 868

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  2. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  3. Miroslav Sopko: Rodičia, nehádžme učiteľom polená pod nohy
  4. Andrea Raceková: Populizmus verzus slovenské médiá optikou Emily Maitlis
  5. Martina Paulenová: Sama na samote
  6. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  7. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  8. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 331
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 850
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 063
  4. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 057
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 825
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 776
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 759
  8. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 558
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nové Zámky, Štúrovo a Komárno - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nové Zámky

Ilustračné foto.

Je zrejme len otázkou času, kedy nejaký prípad skončí aj na Slovensku tragicky.


16 h
Miesto, kde došlo k tragickej nehode.

Ženu zrazilo auto, na mieste zraneniam podľahla.


20 h
Ilustračné foto.

Nové pracovisko prepoja aj s onkologickým centrom.


22 h
Mesto začalo vypínať verejné osvetlenie, aby ušetrilo.

Duchovnej i národnej službe sa v Nových Zámkoch venoval až do svojej smrti.


TASR 3. okt

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  2. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  3. Miroslav Sopko: Rodičia, nehádžme učiteľom polená pod nohy
  4. Andrea Raceková: Populizmus verzus slovenské médiá optikou Emily Maitlis
  5. Martina Paulenová: Sama na samote
  6. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  7. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  8. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 331
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 850
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 063
  4. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 057
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 825
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 776
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 759
  8. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 558
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu