NOVÉ ZÁMKY. Primátori a starostovia z okresu sa v pondelok 24. októbra predpoludním stretli v dome kultúry. Spoločne sledovali priamy prenos z mimoriadneho snemu Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) v Bratislave.
“Mnohí chceli ísť demonštrovať priamo do Bratislavy. Potom sme sa rozhodli - myslím, že lepšie - že naši delegáti budú rokovať v Bratislave a ostatní, aby sa necítili mimo diania, sa zídu a dokážu tak našu jednotu,“ povedal nám primátor Štúrova Ján Oravec, ktorý v minulom volebnom období okresné združenie ZMOS viedol.
Čím ste poverili vašich zástupcov na celoslovenskom sneme?
- Podporiť naše návrhy a požiadavky, odmietnuť zamýšľané financovanie samosprávy cez mix daní a potom rokovať o rozpočte budúceho roka.
Ani doterajšie financovanie však nebolo spoľahlivé. Podielové dane ako hlavný príjem rozpočtu miest a obcí vám aj tak neplánovane krátili.
- Krátenie podielových daní zo štátneho rozpočtu hlavne v máji a júni býva kritické. Ak sa výpadky dodatočne dofinancujú, je to ako-tak prijateľné a vieme si to zmanažovať. Ale ak sa nenahradia, máme problém. Prognózy výberu daní sa počas roka menia, ale k nám sa dostávajú neskoro. Štát tieto problémy zakrýva a potom po pol roku ich odrazu máme na stole.
Samosprávy rozbiehajú väčšinu ivestícií na jar a v lete - a zrazu nám povedia, že máme šetriť. To sa dá jedine na režijných výdavkoch, čo je vyložene nezdravý spôsob. Lebo ak na začiatku roka vieme, čo nás čaká, úspornéopatrenia si rozložíme na dvanásť mesiacov. Ale ak nám to povedia júni a júli (ako sa neraz stalo) a máme rozbehnuté investície, mnoho samospráv sa dostáva do ťažko riešiteľnej situácie.
Najčastejšie financovanie investícií býva prostredníctvom eurofondov. Ale vraj aj najdrahšie...
- Bez eurofondov si nevieme predstaviť financovanie väčších projektov. Na druhej strane treba povedať, že samosprávy musia najprv zaplatiť investíciu z prekleňovacieho úveru od banky. Potom urobia vyúčtovanie, v priebehu niekoľkých mesiacov by mali peniaze dostať od ministerstva späť. Ale v drvivej väčšine prípadov to tak nie je. Dostaneme avízo, že vyúčtovanie nie je kompletné alebo obsahuje nejaké formálne chyby. Ak to trvá rok, investícia sa predražuje o úroky z úveru pre banku.
V programe rozvoja dediny nie je DPH ako oprávnená nákladová položka. Čiže samospráva nefinancuje päť percent hodnoty projektu, ale päť plus dvadsať plus úrokov z prekleňovacieho úveru – a to už je úplne v inej polohe.
Akú máte predstavu o systéme finančného hospodárenia?
- Aj my vieme, že je kríza. Ale šetriť len na úkor samosprávy nie je férové. Ak porovnáme, o koľko rastú výdavky samosprávy a štátu, je evidentné, kto šetrí a kto nie.