Len niekoľko dní pred príchodom mrazov stačili cestári o niekoľko centimetrov zdvihnúť vozovku. Dnes ju už pokrýva voda a snehová kaša.
DVORY NAD ŽITAVOU. „Bývame tu už 45 rokov, no takúto vodu sme ešte nezažili. Nie každý na tom úseku spomalí, nedopadne to dobre... Ozajstné mrazy ešte len prídu, čo bude potom," hovorí Dvorčanka Eva Kovácsová, ktorá býva na konci dediny. „Nič sa s tou spodnou vodou nerobilo, hoci cesta bola zaliata už v lete po dažďoch. Autá tam strácali značky. Jedna pani z Maďarska si v nedeľu poobede prišla požičať hrable. Ešte k večeru sme ju videli ako si - pekne vyobliekaná - hľadá značku od auta. Našla možno desať iných, svoju však ani za svet," pokračuje E. Kovácsová. Spodná voda nestojí len na poli v okolí cesty, ale aj v pivniciach neďalekých domov, podotkla.
Cestári zdvihli vozovku
Tento úsek cesty druhej triedy patrí do pôsobnosti Regionálnej správy a údržby ciest (RSaÚC) Nové Zámky. Len pred niekoľkými týždňami dali asi stometrový úsek vozovky zdvihnúť približne o pätnásť centimetrov. Vyčistili odtokový jarok vedľa cesty, ktorý však vodu nemá kam odvádzať - po oboch stranách sú už doslova jazerá zo zdvihnutej spodnej vody. „Susedné pozemky sú v súkromnom vlastníctve, zasahovať do nich nemôžeme. Na zaplavené parcely sa žiadne mechanizmy ani nedostanú," povedal nám vtedy riaditeľ RSaÚC Valentín Gál.
Cestári z oboch strán úseku osadili značky so znížením povolenej rýchlosti a upozornením na nebezpečenstvo šmyku. Počas mrazov posýpajú kritický úsek aj cestu, po ktorej autá roznášajú vodu na pneumatikách.
Kam so spodnou vodou?
„Zdvihnutá spodná voda zaplavila niekoľko parciel. Zavolali sme vodohospodárov aj ľudí z Povodia Dunaja, ktorých považujeme za odborníkov. Nik nám neporadil žiadne okamžité riešenie," povedal pre MY zástupca starostu Dvorov nad Žitavou Karol Kusy. „Zrážkovú a spodnú vodu obvykle stačili zozbierať okolité jarky, z ktorých sa cez leto vyparila. Takto vysokú hladinu sme tu ešte nemali."
Dodal, že na iných miestach obce zvykli vyhĺbiť niekoľkometrové jamy - vsakovačky. Keď narazili na pieskovú vrstvu, nakládli na ňu veľké balvany a voda okolo nich vsiakla do podložia.
Čo sa stane do jari?
K. Kusy doplnil, že pozemky okolo zaplaveného úseku majú niekoľko desiatok majiteľov. Obec bude musieť s nimi rokovať, aby povolili práce na svojich parcelách - aj tak ich majú zaplavené a neprinášajú žiadny osoh. „Teraz v zime však do zamŕzajúcej vody nikto robiť nepôjde. Práce na odvodňovaní predpokladáme až na jar," povedal.
Cesta leží v strede jazera spodnej vody, ktoré určite prechádza aj pod vozovkou. Či sa po výkyvoch teploty nezačne prepadať aj s podložím, ťažko odhadnúť. Autá roznášajú vodu z kaluže na niekoľko stometrový úsek, ktorý pri mrazoch bude treba neustále posýpať soľou. Čo to urobí s asfaltom, ľahko odhadnúť.
Dopravné značky prikazujú v úseku znížiť rýchlosť až na tridsať kilometrov. Čo sa stane, ak sa od Kolty do kaluže prirúti príliš odvážny vodič, radšej nechceme odhadovať.