ÚĽANY NAD ŽITAVOU. Z Milana Rišku sa stal dlžník. Pre výhru v tombole. Jeho takmer tisíceurová pohľadávka sa dostala do celoštátneho vymáhacieho centra.
Na prezentačnej akcii s firmou Beck reisen sa Milan zúčastnil ešte vlani v máji. Konala sa v Bielom Kostole, v kultúrnom dome. Doprava aj občerstvenie boli zadarmo. Tombola nie.
Radosť trvala len krátko
„Po raňajkách nasledovala asi trojhodinová prednáška a prezentácia tovaru. Nič sme si nemuseli kúpiť. Potom bola tombola. Vyhrávali viacerí, ja som dostal tú najvyššiu cenu. Povedali mi, že si môžem vybrať tovar v hodnote 50-tisíc korún," tvrdí Milan.
Tovar mu vraj nakoniec vybrali organizátori akcie: kuchynský robot, sadu nožov, parný stroj a cyklónový vysávač. „Bol som rád, že som vyhral. Papier, ktorý mi dali podpísať, som ani nečítal. Myslel som si, že podpisujem prevzatie tomboly. Tombola je všade zadarmo," argumentuje Milan.
Jeho radosť však trvala len krátko. „Po podpise zmluvy som sa dozvedel, že musím za tovar zaplatiť takmer 800 eur v troch splátkach. Povedal som, že to nemôžem splácať, že na to nemám. Chcel som zmluvu zrušiť, no ten pán povedal, že to on nemôže."
Tovar vrátil
Milana teda autobus priviezol domov aj s tovarom. „Boli tam nože, vysávač, kuchynský robot... Musím sa zasmiať, nemám elektriku," dodáva s trpkým úsmevom muž, ktorý pomáha obci pri verejno-prospešných prácach. Žije zo 120 eur mesačne.
Bál sa, aby mu veci z domu neukradli, preto ich zaniesol na obecný úrad. Tam sa mu rozhodli pomôcť - škatule uskladnili a skontaktovali sa s firmou Beck reisen.
„Povedala som im, že hneď mohli vidieť, o koho ide, že tovar zaplatiť nemôže. Milanko je sociálny prípad. Berie len hmotnú núdzu," povedala nám pracovníčka obecného úradu Mária Raučinová.
„Najskôr chceli, aby sme tovar poslali poštou. Ale Milanko peniaze nemá, na aké náklady by to išlo? Bolo to viac krabíc." Nakoniec si zástupca firmy prišiel po tovar osobne - 2. decembra. Na obecnom úrade majú doklad o jeho prevzatí.
Beck reisen medzitým už postúpil pohľadávku celoštátnemu vymáhaciemu centru Transcom. Suma so zmluvnou pokutou narástla na 953 eur.
Ľudia sa cítia byť podvedení
Z firmy Beck reisen nám napísali, že Milan Riška riadne uzatvoril kúpnu zmluvu na tovar v hodnote 799 eur a doteraz ju písomne nestornoval. „Mal možnosť riadne od nej odstúpiť do siedmich pracovných dní doporučeným listom na našu adresu," reagovala Erika Mareková zo spoločnosti Beck reisen s.r.o.
Prisľúbila, že pre dobré meno ich spoločnosti sú ochotní po doručení písomného odstúpenia od zmluvy „zmluvu stornovať bez akýchkoľvek sankcií".
Prezentačné akcie, na akej sa zúčastnil Milan, sú ešte stále u mnohých ľudí obľúbené. Často na nich kúpia tovar, ktorý ani nepotrebujú a zmluvu si riadne neprečítajú. Nehovoriac už o prípadoch, keď si myslia, že tovar dostanú zadarmo.
Na internete je množstvo sťažností od ľudí, ktorí sa cítia byť podvedení. Niektorí zvažujú podať na prezentačné firmy trestné oznámenie.
Problém už mali
Spoločnosť BECK reisen má na spotrebiteľskej službe Sťažnosti.sme.sk evidovanú jedinú sťažnosť a to hneď s výkričníkom. Ten označuje závažnú sťažnosť, ku ktorej dotknutá firma neposkytla vyjadrenie.
Sťažovateľ Jozef Kubiš zažil losovanie tomboly na prezentačnej akcii spomínanej firmy. „Táto prezentácia sa líšila od iných tým, že prednášajúci v niekoľkých prípadoch použil neslušné slová," píše v sťažnosti autor.
Keď si išiel po výhru, zistil, že vysávač ho vyjde na 499 eur. „Keď som sa domáhal svojej výhry, mladý pán začal byť drzý, neslušný a zjedovaný na mňa, že čo si to dovoľujem. Vytrhol manželke prezentačné lístky z ruky, môj roztrhal a povedal mi, že keď sa mi nepáči nedostanem darček a že ma nevpusti do autobusu s ktorým sme prišli a môžeme ísť domov ako chceme," píše pán Kubiš. Podľa neho tieto slová používali zamestnanci spoločnosti viackrát. Na každého, kto si od nich tovar nechcel kúpiť.
Spoločnosť na sťažnosť nereagovala, aj keď o nej bola upovedomená 14 dní pred vydaním. Čitatelia hodnotia správanie firmy negatívne.