ŠURANY, BRATISLAVA. Investor baterkárne už zahájil prípravné terénne práce. V pondelok 18. augusta mu úradníci vydali ďalšie stavebné povolenie - na výstavbu ďalších častí fabriky.
Pre bežného človeka však celý postup môže pôsobiť mätúco.
Ministerstvo životného prostredia sa odvoláva na rozhodnutia úradov spadajúcich pod ministerstvo hospodárstva.


Tieto úrady - okresný úrad a regionálny úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa odvolávajú na štúdiu - tzv. malú EIA. Tú predložila štátna eseročka MH Invest, týka sa výstavby priemyselného parku.
Hodnotenie tzv. veľkej EIA, ktorá dokumentuje samotnú baterkáreň, ukončené stále nie je. A na to sa odvoláva ministerstvo životného prostredia.
Taraba: Povolenie sme nevydali
Šéf rezortu životného prostredia Tomáš Taraba deň po vydaní stavebného povolenia vyhlásil, že jeho úrad nevydal žiadne povolenie ani rozhodnutie k výstavbe závodu.
Povolili viacero stavieb
- Ide o povolenie na výstavbu výrobných hál pre elektrobatérie, hliníkovú fóliu s uhlíkovým povlakom, sklady elektrolytov, nebezpečného a pevného odpadu, ktoré majú byť vysoké najviac trinásť metrov.
- Súčasťou sú povolenia aj na stavbu trafostanice, rozvodov, osvetlenia, miestnosti požiarneho čerpadla, vrátnice, oplotenia i vonkajšej plochy na čistenie organického rozpúšťadla NMP. To bude spätne odsávať do regeneračného zariadenia.
- V rámci aktuálneho povolenia môže osadiť výrobnú technológiu s ročnou kapacitou vyrobených elektročlánkov 1 GWh.
Potvrdil, že posudzovanie vplyvov fabriky na životné prostredie (tzv. EIA) stále beží.
Odvoláva sa na to, že ministerstvo životného prostredia nie je stavebný úrad.
"Práce, ktoré sa tam (v Šuranoch - pozn. red.) údajne realizujú neprešli posudzovaním na ministerstve životného prostredia," povedal Taraba.
"Proces posudzovania EIA je stále vo fáze, že bol určený rozsah hodnotenia. Bolo daných 42 podmienok, s ktorými sa musí investícia vysporiadať a čaká sa na dokumenty zo strany investora, ktoré doposiaľ doručil," dodal.
Štátna eseročka MH Invest stavajúca priemyselný park, v ktorom má stáť aj baterkáreň, tvrdí, že toto konkrétne vydanie povolenie umožňuje stavať niektoré inžinierske objekty, nepovoľuje však spustenie závodu v plánovanom plnom rozsahu.
Odmietli obvinenia
Regionálny úrad pre územné plánovanie a výstavbu Nitra odmietol obvinenia zo strany odporcov baterkárne, že povolenie vydal protizákonne.
Označuje ich ako klamlivé a zavádzajúce.
"Iniciatíva Chránime si naše dlhodobo zavádza zverejňovaním nepresných a neúplných údajov vo svojich vyjadreniach a stanoviskách v súvislosti s povoľovacím procesom výstavby baterkárne v Šuranoch," zareagoval úrad na tvrdenia odporcov fabriky.


"Povolenia sme vydali na základe príslušných rozhodnutí a záväzných stanovísk dotknutých orgánov, ktoré boli všetky kladné. A to vrátane rozhodnutia EIA vydaného príslušným okresným úradom, odborom starostlivosti o životné prostredie."
Pripomína, že, tzv. veľká EIA nesúvisí s povoľovacími procesmi, ktorými sa úrad aktuálne zaoberá.

"Sme si vedomí, že verejnosť túto tému vníma citlivo, avšak úrad a jeho regionálne úrady sú viazané platnou legislatívou a zákonnými lehotami a vždy rozhodujú podľa zákona," povedal predseda úradu Milan Valašík.
Prototypová prevádzka
Aktuálne stavebné povolenie umožní firme vybudovať výrobné objekty na prototypovú výrobu s maximálnou kapacitou vyrobených elektročlánkov 1 GWh. Prevádzka by mala podľa investora slúžiť na overenie technológií a výrobného procesu.
Slovenská firma InoBat, ktorá je spoluinvestorom baterkárne má svoj závod aj vo Voderadoch:
Investorská firma GIB EnergyX Slovakia ubezpečila, že všetky práce prebehnú v súlade s podmienkami učenými dotknutými orgánmi.
"V tomto stavebnom rozhodnutí sa konštatuje, že navrhovaná činnosť, pri dodržaní všetkých technických, bezpečnostných a organizačných opatrení, nepredstavuje významné riziko pre životné prostredie ani zdravie obyvateľov," vyhlásila firma.

"Sériová výroba v plnom plánovanom rozsahu 20 GWh, ako aj výstavba ďalších výrobných kapacít, bude možná až po schválení dokumentácie v rámci tzv. veľkej EIA, ktorá sa aktuálne posudzuje v samostatnom povoľovacom procese," zdôraznila firma.
Podľa výkonného riaditeľa Gotion InoBat Batteries Pavla Krokoša je príčinou rozdielnych údajov v posudzovaných štúdiách fakt, že ide o dva rozdielne projekty. Až odobrenie veľkej EIA na baterkáreň má umožniť spustenie komerčnej výroby v plných obrátkach.
"Malá EIA z dielne MH Invest slúžila hlavne pre generického investora. Boli v nej orientačné hodnoty. Veľkú EIA spracoval už investor GiB a detailne popisuje technológiu, všetky výstupy, emisie. Preto, keď niekto porovnáva tieto dva dokumenty, nie sú rovnaké a ich účely sú rôzne," zhodnotil.
Štátna eseročka MH Invest tvrdí, že generické údaje "vychádzali z logického a technologického potenciálu územia, kde sa má priemyselný park nachádzať".
Padlo trestné oznámenie
V súvislosti so stavebným povolením na výstavbu baterkárne podalo opozičné hnutie Slovensko na Generálnu prokuratúru trestné oznámenie.
Na stredajšej tlačovej konferencii to uviedli opoziční poslanci Rastislav Krátky a Július Jakab (obaja hnutie Slovensko), pričom stavebné povolenie nemala baterkáreň dostať bez procesu EIA, teda posúdenia vplyvov na životné prostredie.
"Investor, ktorý ide stavať baterkáreň, potrebuje posúdenie vplyvov na životné prostredie, toto nemá baterkáreň, má to len priemyselný park. Baterkáreň a investor, ktorý ju chce stavať, sa odvolali na posúdenie vplyvu na životné prostredie, ktoré nie je ich, a na základe toho dostali stavebné povolenie," uviedol Krátky s tým, že od prokuratúry očakáva prešetrenie celej situácie a následne zrušenie stavebného rozhodnutia.
Výstavba baterkárne bude mať podľa neho negatívny vplyv na zdravie obyvateľov Šurian.

Jakab poukázal aj na vyjadrenie ministra životného prostredia Tomáša Tarabu (nominant SNS), ktorý v utorok zverejnil, že rezort nevydal žiadne rozhodnutie v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie pre investíciu baterkárne, pričom bez toho nemôže byť vydané stavebné povolenie.
"Žiadame, aby bolo ukončené stavebné povolenie na výstavbu baterkárne v Šuranoch, aby sa prestalo s týmito prácami, ktoré sa tam už vykonávajú. Nie kvôli tomu, že chceme, aby Slovensko prišlo o investíciu, my chceme chrániť zdravie obyvateľov Slovenska, ktoré je ohrozené," dodal.
Krátky sa vyjadril aj k utorkovému stanovisku čínskej spoločnosti Gotion, že dostala stavebné povolenie len na skúšobnú prevádzku. Podľa neho neexistuje žiadna zmienka, ktorá by hovorila o skúšobnej prevádzke, pretože stavať by sa mala plnohodnotná fabrika.
Ku kritike výstavby baterkárne v Šuranoch sa pridalo aj opozičné Kresťanskodemokratické hnutie (KDH), ktoré považuje rozhodnutie úradov o vydaní stavebného povolenia na tento projekt za nesprávny a predčasný krok.
Rozhodnutie bolo projektu totiž udelené ešte pred ukončením procesu EIA. Preto je podľa neho nevyhnutné pozastaviť všetky kroky spojené s realizáciou projektu, kým nebude dokončený proces EIA a zverejnené jeho výsledky.
"Výstavba tak rozsiahleho priemyselného komplexu predstavuje krok, ktorý sa po jeho realizácii už nedá vrátiť späť. V prípade, že sa potvrdia riziká pre životné prostredie alebo zdravie obyvateľov, škody budú trvalé a neodstrániteľné," dodal opozičný poslanec Marián Čaučík (KDH).
Fico so Sakovou otvorene tlieskajú
Kým Taraba opakuje, že jeho rezort nevydal pre investíciu žiadne povolenie, Robert Fico s ministerkou hospodárstva Denisou Sakovou hovoria o baterkárni ako o "hotovej veci".
V utorok 19. augusta Fico so Sakovou prijali zástupcov Gotion Inobat Batteries na Úrade vlády.
Obaja investíciu označili ako strategickú nielen pre región okolo Nitry ale aj pre celé Slovensko, ktoré sa má podľa premiéra stať po začatí výroby batérií v Šuranoch najväčším výrobcom batérií pre elektromobilitu v prepočte na jedného obyvateľa.

"Investície tohto druhu, pokiaľ ide o ich objem a vysokú pridanú hodnotu produkcie, sú životne dôležité pre slovenský hospodársky rast a zamestnanosť," zhodnotil Fico s tým, že Číňania prejavili záujem o ďalšie rozvojové aktivity na Slovensku.
Saková dodala, že šurianska fabrika má už dnes potenciál posilniť domáce hospodárstvo.
"Prinesie tisíce pracovných miest, zvýši konkurencieschopnosť nášho automobilového priemyslu a prinesie široké možnosti zapojenia pre slovenské firmy ako dodávateľov," dodala.