ŠURANY. Odporcovia plánovanej baterkárne v Šuranoch plánujú ďalší protest. V lokalite, kde má fabrika vyrásť, majú v úmysle vytvoriť živú reťaz.
Protestovať sa chystajú na poli v sobotu 23. augusta od druhej popoludní. Reagujú tak aj na stavebné povolenie, ktoré úrady investorovi vydali na výstavbu prvej fázy baterkárne.
"Správne orgány absolútne nepreverujú správnosť údajov, ktoré uvádzajú spoločnosti MH Invest a GiB EnergyX Slovakia. Slepo a bez skúmania ich akceptujú," vyhlásil Stanislav Guláš z iniciatívy Chránime si naše, ktorá proti baterkárni vystupuje.
Štátna eseročka MH Invest stavajúca priemyselný park, v ktorom má stáť aj baterkáreň, tvrdí, že toto konkrétne vydanie povolenie umožňuje stavať niektoré inžinierske objekty, nepovoľuje však spustenie závodu v plánovanom plnom rozsahu.

Guláš argumentuje, že štátne orgány zmietli zo stola všetky námietky podané proti výstavbe fabriky s tým, že niektorými sa úrady ani nezaoberali.
"Doteraz sme podali desiatky rôznych podaní, žalôb a pripomienok plných konkrétnych faktov a dôkazov o porušovaní zákonov. Väčšina bola ako čarovným prútikom zmetená zo stola, mnohé dodnes neboli riešené napriek urgentnosti, na ktorú sme upozorňovali. Dokonca nie je raritou, že sa naše podanie ´stratilo´ alebo sa ním inštitúcia odmietla zaoberať alebo nás jednoducho svojvoľne vylúčili z účastníkov konania," doplnil.
"Preto považujeme za oprávnené začať občiansky odpor," naznačil Guláš. Odvoláva sa pritom na článok 32 slovenskej ústavy.
Slovenská firma InoBat, ktorá je spoluinvestorom baterkárne má svoj závod aj vo Voderadoch:
Odvolávajú sa na ústavu
"V tomto prípade bol tento článok do bodky naplnený. Štvorslovným vetným spojením ste zarezali právny štát a demokraciu na Slovensku. ´Vylučujeme odkladný účinok odvolania´. Aj keby sme mali akúkoľvek pravdu, a odvolali by sme sa, investor môže veselo pokračovať na základe rozhodnutia, ktoré dostal. A kým vy rozhodnete o našom odvolaní, fabrika môže dávno stáť. Toto nie je demokracia, to je diktát," pridal sa Šuranec Boris Taraj, ďalší člen iniciatívy.
Článok 32 Ústavného zákona
Občania majú právo postaviť sa na odpor proti každému, kto by odstraňoval demokratický poriadok základných ľudských práv a slobôd uvedených v tejto ústave, ak činnosť ústavných orgánov a účinné použitie zákonných prostriedkov sú znemožnené.
Úrady a investora odporcovia žiadajú o okamžité zastavenie všetkých stavebných prác, až kým sa neukončí proces posudzovania dopadov baterkárne na životné prostredie (EIA).
Tvrdia, že ministerka hospodárstva Denisa Saková nedodržala sľub, že kým nebude EIA ukončená, nezačne ani skrývka ornice.
Šéf rezortu životného prostredia Tomáš Taraba podľa Taraja "drichme".
"Prečo ste doteraz nevydali predbežné opatrenie na pozastavenie všetkých prác okolo baterkárne, tak ako sme vás žiadali? Odkážte Cíňanom, že táto zem patrí Šuranom. Odteraz budeme využívať článok 32 pri každom proteste."
Vo svojom odkaze odporca továrne uvažuje, že prvú fázu baterkárne s kapacitou 20 GWh už zrejme povolila tzv. malá EIA.
Iniciatíva: Je to hazard so životmi
Iniciatíva Chránime si naše tvrdí, že zo strany štátu ide o hazard s ľudskými životmi.
"Nie je vám zo seba na vracanie? Všetky naše pripomienky boli šmahom ruky zmetené zo stola. Ide o závažné pripomienky týkajúce sa emisií, bezpečnosti, spotreby vody. Ani jednej z nich stavebný úrad nevyhovel, dokonca mnohé z nich ani neskúmal!" odkázala iniciatíva.
"Šurany sa tak na veľmi dlhú dobu stanú symbolom všetkej predanej a znehodnotenej pôdy na Slovensku, ktorá už nikdy nebude živiť národ, ale slúžiť cudzincom. Ale aj zapredaným slovenským ´dotáciechtivým podnikateľom´, ktorých kryjú slovenské štátne inštitúcie, politici, súdy i prokuratúra."
Investor začína stavať infraštruktúru
Slovensko-čínsky investor GIB EnergyX Slovakia začne v najbližších týždňoch stavať na ceste I/64 dočasnú križovatku a prístupovú cestu k stavenisku budúceho priemyselného parku. Cesta spája Nové Zámky s Nitrou a vedie popri Šuranoch.
Dopravu na časti cesty preto čakajú obmedzenia. Od aktuálneho týždňa sa na ceste dočasne zníži maximálna povolená rýchlosť z 90 na 50 kilometrov za hodinu.
"Z výsledkov posúdenia intenzity dopravy v danej lokalite vyplýva, že dopravný chod navrhovanej dočasnej križovatky, a to aj pri navýšení dopravy, bude kapacitne vyhovovať výhľadovému dočasnému dopravnému zaťaženiu, bez ohrozenia funkčnosti úrovňovej križovatky," zhodnotila štátna eseročka MH Invest, ktorá zabezpečuje výstavbu priemyselného parku. Jeho súčasťou má byť aj baterkáreň.
type="qb-toolbar__wrapper"