Denne riadi 22 vlakov, no ľudia jej profesiu nepoznajú. Ako vyzerá tajomná funkcia komandujúcej

Kľúčové sú jej rýchle rozhodnutia, zachraňujú prevádzku železnice.

Lenka Szántóová je komandujúca.Lenka Szántóová je komandujúca. (Zdroj: archív L.Sz.)

"V tom čase to bolo vystúpenie z komfortnej zóny, musela som sa naučiť množstvo nových vecí, čeliť novým výzvam. Zároveň ma to ale posunulo o veľký krok vpred, za to som dodnes vďačná," vraví Lenka Szántóová z Nových Zámkov. Pracuje ako komandujúca v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na vysunutom pracovisku stanice Nové Zámky v Štúrove.

Na moment, keď prvýkrát nastúpila na aktuálnu pozíciu, zrejme nikdy nezabudne: "Veľmi dobre som si uvedomovala, akú veľkú zodpovednosť táto práca nesie."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vraví, človek na jej pozícii má veľa povinností. Medzi najdôležitejšie radí koordináciu vlakového personálu.

"Treba zabezpečiť, aby bol každý vlak obsadený sprevádzajúcim personálom a mohol byť včas vypravený. Prideľujem konkrétnych zamestnancov na konkrétne vlaky a v prípade výpadku personálu zabezpečujem jeho náhradu," opisuje náplň práce komandujúca.

Ak na trati nastanú mimoriadne udalosti, ktoré neraz spôsobia meškania vlaku, komunikuje s dispečermi.

V podstate je akýmsi spojovacím článkom medzi vedením prevádzky a vlakvedúcimi.

"Našou úlohou je zabezpečiť, aby sa v takej situácii zabezpečil čo najhladší chod prevádzky. V neposlednom rade vediem evidenciu dochádzky. Vlakvedúcich informujem o zmenách alebo oznámeniach, zabezpečujem aby mali na prácu všetky potrebné pomôcky a zároveň kontrolujem, či sú pri nástupe do služby riadne ustrojení," hodnotí

SkryťVypnúť reklamu

I keď ročne vlaky prepravia na Slovensku milióny ľudí, pozícia komandujúceho nie je verejnosti známa ako napríklad sprievodca, rušňovodič či vlakvedúci.

Viac o nej Lenka Szántóová prezradila v rozhovore.

Ako vyzerá váš bežný pracovný deň?

Pracujem osem hodín denne, od pondelka do piatka. Počas mojej neprítomnosti preberá moje povinnosti Komando Nové Zámky, kde je nepretržitá prevádzka.

Takže jednou z mojich povinností je zabezpečiť, aby mali všetky potrebné informácie o nástupoch a ukončeniach sprevádzajúceho personálu a aj o zamestnancoch, ktorí majú voľno. To pre prípad, ak by bolo potrebné niekoho v prevádzke nahradiť.

Majú ľudia predstavu, čo vaša práca obnáša?

Väčšinou nie. Mnohí sa s profesiou komandujúcich nikdy nestretli.

Ako je to so zastúpením žien v tejto profesii?

SkryťVypnúť reklamu

Konkrétne v tejto profesii žena výnimkou nie je. Povedala by som, že pomer žien a mužov je vyrovnaný.

Aký kurz treba absolvovať pred nástupom?

Absolvovala som približne mesiac zácviku u odchádzajúceho komandujúceho a potom som musela absolvovať skúšku odbornej spôsobilosti. Ja som konkrétne prešla na pozíciu komandujúcej z pozície vlakvedúcej.

Ako ste sa k tomuto povolaniu dostali?

Keď som bola dieťa, často sme cestovali vlakom na stredné Slovensko. Už vtedy sa mi práca vlakvedúceho veľmi páčila. Samozrejme, nemala som ani tušenia, čo všetko obnáša.

Po štúdiu ma život zavial úplne iným smerom. V práci som sa dostala do bodu, keď som si bola istá, že je čas na zmenu a že sa potrebujem posunúť niekam ďalej.

Úplnou náhodou som natrafila na inzerát ZSSK, že hľadá vlakvedúcich pre oblasť Nových Zámkov a ani chvíľu som neváhala. Po nejakej dobe som využila možnosť prestúpiť na vysunuté pracovisko v Štúrove ako vlakvedúca medzinárodných EC vlakov. Neskôr som prešla na pozíciu komandujúcej.

Čo vás na tejto práci najviac baví a naopak, čo vás vyčerpáva?

Najviac ma baví, že každý deň prináša niečo nové. Práca nie je stereotypná a človek ráno nikdy nevie, čo deň prinesie. Pokojné dni, keď ide všetko ako má, striedajú dni plné stresu z rôznych mimoriadností, keď musím v krátkom čase rozhodnúť o vážnych veciach.

Ale práve v takéto dni odchádzam domov spokojná, že sme to zvládli a každý vlak sa dostal do cieľovej stanice.

Samozrejme, takéto situácie sú aj najviac vyčerpávajúce.

Aké najdôležitejšie rozhodnutia musíte počas služby urobiť?

Sú to predovšetkým rozhodnutia počas mimoriadnych situácií, napríklad pri nepriazni počasia alebo iných neočakávaných okolnostiach, ktoré môžu narušiť plynulosť dopravy.

V takýchto situáciách je potrebné konať rýchlo a pod tlakom, tak, aby bola doprava obmedzená čo najmenej a každý vlak sa čo najskôr a bezpečne dostal do svojho cieľa.

Ako spolupracujete s ostatnými?

Chcela by som spomenúť hlavne spoluprácu s mojím tímom vlakvedúcich. Zadeľujem im zmeny podľa potreby a v prípade, ak je nutné ich mimoriadne zapojiť do práce, sú ochotní a spoľahliví. Náš pracovný vzťah je založený na vzájomnom rešpekte a funguje to.

Aké schopnosti sú k tejto práci nevyhnutné?

Určite odolnosť voči stresu, pozornosť, schopnosť rýchlo sa rozhodovať a tímová spolupráca.

Aký podiel má dnes pri vašej práci automatizácia a aký stále človek?

Automatizácia je určite veľkým pomocníkom, množstvo administratívnej práce moderné technológie uľahčujú. No ľudský faktor je stále nenahraditeľný . Koordinujem prácu sprevádzajúceho personálu, ktorý musí často vyhodnocovať situáciu na mieste, komunikovať s cestujúcimi a zabezpečiť bezpečný priebeh jazdy.

Viete odhadnúť, koľko vlakov denne cez vás prejde v rámci koordinácie?

Viem to úplne presne. Na trati Szob - Břeclav, ktorú mám na starosti, jazdia medzinárodné EC vlaky, denne je to presne 22 vlakov.

Ak by ste sa dnes rozhodovali, išli by ste opäť touto cestou?

Určite by som sa rozhodla presne takto. Je to náročná práca, často prináša stresové a vypäté situácie, ale dáva mi možnosť pracovať na sebe. Vnímam to tak, že každá zaťažkávacia skúška ma posunie o krok vpred.

Čo vás ešte profesijne čaká? Máte nejaký sen alebo cieľ v rámci železnice?

Momentálne nemám žiadny konkrétny sen, ani cieľ, ale som otvorená novým možnostiam. Ak sa niekedy naskytne príležitosť naučiť sa niečo nové alebo sa posunúť ďalej, určite sa tomu nebudem brániť. Hlavne by som však chcela zostať súčasťou železnice, ktorá mi prirástla k srdcu.

Ako relaxujete po práci na železnici?

Veľmi rada si zašportujem a pravidelne chodím behávať. Je to výborný spôsob ako po náročnom dni vypnúť a načerpať energiu.

Práca

Ilustračná snímka.

Nezamestnanosť v Trenčianskom okrese bola v júli najnižšia na Slovensku.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 639
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 763
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 037
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 157
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 518
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 362
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 832
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 527
  1. Ernest Klotton: Niekto sa tu bojí o demokraciu
  2. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch!
  3. Ivan Mlynár: Robert Fico vie, že bez bubáka nie je dobráka, takže – the show must go on.
  4. David Talian: Anna Záborská a hranice spomínania v dobrom
  5. Branislav Hláčik: Nový princíp eliminácie časových paradoxov
  6. Martin Zielosko: Mission: Impossible - Posledné zúčtovanie
  7. Ján Šeďo: Okupačného zradcu Šalgoviča trafil na tribúne vajcom a šiel do basy.
  8. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi znemožnili ísť čínskou cestou.
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 400
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 16 252
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 738
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 685
  5. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 9 450
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 310
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 491
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 5 210
  1. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi znemožnili ísť čínskou cestou.
  2. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  3. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  4. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  5. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  6. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  7. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  8. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu