"V tom čase to bolo vystúpenie z komfortnej zóny, musela som sa naučiť množstvo nových vecí, čeliť novým výzvam. Zároveň ma to ale posunulo o veľký krok vpred, za to som dodnes vďačná," vraví Lenka Szántóová z Nových Zámkov. Pracuje ako komandujúca v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na vysunutom pracovisku stanice Nové Zámky v Štúrove.
Na moment, keď prvýkrát nastúpila na aktuálnu pozíciu, zrejme nikdy nezabudne: "Veľmi dobre som si uvedomovala, akú veľkú zodpovednosť táto práca nesie."
Ako vraví, človek na jej pozícii má veľa povinností. Medzi najdôležitejšie radí koordináciu vlakového personálu.
"Treba zabezpečiť, aby bol každý vlak obsadený sprevádzajúcim personálom a mohol byť včas vypravený. Prideľujem konkrétnych zamestnancov na konkrétne vlaky a v prípade výpadku personálu zabezpečujem jeho náhradu," opisuje náplň práce komandujúca.
Ak na trati nastanú mimoriadne udalosti, ktoré neraz spôsobia meškania vlaku, komunikuje s dispečermi.
V podstate je akýmsi spojovacím článkom medzi vedením prevádzky a vlakvedúcimi.
"Našou úlohou je zabezpečiť, aby sa v takej situácii zabezpečil čo najhladší chod prevádzky. V neposlednom rade vediem evidenciu dochádzky. Vlakvedúcich informujem o zmenách alebo oznámeniach, zabezpečujem aby mali na prácu všetky potrebné pomôcky a zároveň kontrolujem, či sú pri nástupe do služby riadne ustrojení," hodnotí
I keď ročne vlaky prepravia na Slovensku milióny ľudí, pozícia komandujúceho nie je verejnosti známa ako napríklad sprievodca, rušňovodič či vlakvedúci.
Viac o nej Lenka Szántóová prezradila v rozhovore.
Ako vyzerá váš bežný pracovný deň?
Pracujem osem hodín denne, od pondelka do piatka. Počas mojej neprítomnosti preberá moje povinnosti Komando Nové Zámky, kde je nepretržitá prevádzka.
Takže jednou z mojich povinností je zabezpečiť, aby mali všetky potrebné informácie o nástupoch a ukončeniach sprevádzajúceho personálu a aj o zamestnancoch, ktorí majú voľno. To pre prípad, ak by bolo potrebné niekoho v prevádzke nahradiť.
Majú ľudia predstavu, čo vaša práca obnáša?
Väčšinou nie. Mnohí sa s profesiou komandujúcich nikdy nestretli.
Ako je to so zastúpením žien v tejto profesii?
Konkrétne v tejto profesii žena výnimkou nie je. Povedala by som, že pomer žien a mužov je vyrovnaný.
Aký kurz treba absolvovať pred nástupom?
Absolvovala som približne mesiac zácviku u odchádzajúceho komandujúceho a potom som musela absolvovať skúšku odbornej spôsobilosti. Ja som konkrétne prešla na pozíciu komandujúcej z pozície vlakvedúcej.
Ako ste sa k tomuto povolaniu dostali?
Keď som bola dieťa, často sme cestovali vlakom na stredné Slovensko. Už vtedy sa mi práca vlakvedúceho veľmi páčila. Samozrejme, nemala som ani tušenia, čo všetko obnáša.
Po štúdiu ma život zavial úplne iným smerom. V práci som sa dostala do bodu, keď som si bola istá, že je čas na zmenu a že sa potrebujem posunúť niekam ďalej.
Úplnou náhodou som natrafila na inzerát ZSSK, že hľadá vlakvedúcich pre oblasť Nových Zámkov a ani chvíľu som neváhala. Po nejakej dobe som využila možnosť prestúpiť na vysunuté pracovisko v Štúrove ako vlakvedúca medzinárodných EC vlakov. Neskôr som prešla na pozíciu komandujúcej.
Čo vás na tejto práci najviac baví a naopak, čo vás vyčerpáva?
Najviac ma baví, že každý deň prináša niečo nové. Práca nie je stereotypná a človek ráno nikdy nevie, čo deň prinesie. Pokojné dni, keď ide všetko ako má, striedajú dni plné stresu z rôznych mimoriadností, keď musím v krátkom čase rozhodnúť o vážnych veciach.
Ale práve v takéto dni odchádzam domov spokojná, že sme to zvládli a každý vlak sa dostal do cieľovej stanice.
Samozrejme, takéto situácie sú aj najviac vyčerpávajúce.
Aké najdôležitejšie rozhodnutia musíte počas služby urobiť?
Sú to predovšetkým rozhodnutia počas mimoriadnych situácií, napríklad pri nepriazni počasia alebo iných neočakávaných okolnostiach, ktoré môžu narušiť plynulosť dopravy.
V takýchto situáciách je potrebné konať rýchlo a pod tlakom, tak, aby bola doprava obmedzená čo najmenej a každý vlak sa čo najskôr a bezpečne dostal do svojho cieľa.
Ako spolupracujete s ostatnými?
Chcela by som spomenúť hlavne spoluprácu s mojím tímom vlakvedúcich. Zadeľujem im zmeny podľa potreby a v prípade, ak je nutné ich mimoriadne zapojiť do práce, sú ochotní a spoľahliví. Náš pracovný vzťah je založený na vzájomnom rešpekte a funguje to.
Aké schopnosti sú k tejto práci nevyhnutné?
Určite odolnosť voči stresu, pozornosť, schopnosť rýchlo sa rozhodovať a tímová spolupráca.
Aký podiel má dnes pri vašej práci automatizácia a aký stále človek?
Automatizácia je určite veľkým pomocníkom, množstvo administratívnej práce moderné technológie uľahčujú. No ľudský faktor je stále nenahraditeľný . Koordinujem prácu sprevádzajúceho personálu, ktorý musí často vyhodnocovať situáciu na mieste, komunikovať s cestujúcimi a zabezpečiť bezpečný priebeh jazdy.
Viete odhadnúť, koľko vlakov denne cez vás prejde v rámci koordinácie?
Viem to úplne presne. Na trati Szob - Břeclav, ktorú mám na starosti, jazdia medzinárodné EC vlaky, denne je to presne 22 vlakov.
Ak by ste sa dnes rozhodovali, išli by ste opäť touto cestou?
Určite by som sa rozhodla presne takto. Je to náročná práca, často prináša stresové a vypäté situácie, ale dáva mi možnosť pracovať na sebe. Vnímam to tak, že každá zaťažkávacia skúška ma posunie o krok vpred.
Čo vás ešte profesijne čaká? Máte nejaký sen alebo cieľ v rámci železnice?
Momentálne nemám žiadny konkrétny sen, ani cieľ, ale som otvorená novým možnostiam. Ak sa niekedy naskytne príležitosť naučiť sa niečo nové alebo sa posunúť ďalej, určite sa tomu nebudem brániť. Hlavne by som však chcela zostať súčasťou železnice, ktorá mi prirástla k srdcu.
Ako relaxujete po práci na železnici?
Veľmi rada si zašportujem a pravidelne chodím behávať. Je to výborný spôsob ako po náročnom dni vypnúť a načerpať energiu.