KOLÁROVO. Svojho času bolo Kolárovo najväčšou dedinou Československa. Až v roku 1967 získalo štatút mesta.
A práve (aj) závod v Kolárove dal svetu známy a obľúbený moped Babetta.
I keď základný kameň miestnej fabriky ZVL - sesterského podniku Považských strojární položili v meste už v septembri 1969, prvé kúsky zišli z výrobných liniek o rok neskôr ešte na Považí. Krátko na to získala Babetta medzinárodnú cenu za dizajn.
Doviezli aj seriálovú legendu
Minulý týždeň sa v Kolárove stretlo zhruba 50 až 60 fanúšikov tohto legendárneho stroja, aby okrem zdieľania zážitkov prešli centrom mesta.
"Okrem miestnych a nadšencov z iných kútov Slovenska dorazili fankluby aj z Maďarska. Najdlhšiu cestu merali zo Segedínu," povedal pre MY Noviny Károly Peczár, kurátor miestnej výstavy prezentujúcej túto značku.
V aule mestského úradu je vystavených 19 strojov - každý z modelov vyrábaných v Kolárove a tiež prototypy, ktoré do pásovej výroby nešli. Ľudia si ich môžu na vlastné oči obzrieť do 22. augusta.
"Sú tu aj zaujímavé modely, z ktorých sa vyrobilo len pár kusov. Ponúkli a zapožičali nám ich zberatelia. Zohnali sme aj jednu babettu zo Spojených štátov amerických. Tiež je to zberateľský, nepoužívaný model," zhodnotil Károly Peczár.

Medzi nimi je aj žltá Jawa Babetta 207 - konkrétny stroj, ktorý preslávil maďarský kultový seriál Linda s herečkou Nórou Görbe v hlavnej úlohe. Prvé tri série nakrútili ešte v osemdesiatych rokoch.

Jej postava - budapeštianska kriminalistka Linda Veszprémi ovládala karate a jazdila práve na tejto babette. Aj vďaka nej si moped neskôr udržiaval svoju popularitu.
"Je to presne ten konkrétny kus, ktorý využívala v seriáli. Je ňou podpísaný a je na ňom všetko príslušenstvo, ktoré mala v televízii. Bezplatne nám ju z Maďarska požičala jedna nadácia, zabezpečiť sme museli len jej odvoz," upresnil Peczár.
Dodal, že mesto plánuje zriadiť aj stále múzeum, kde by boli populárne babetty vystavené.
Primátor Béla Halász si na stretnutí zaspomínal, ako sám ako pätnásťročný na ňom pyšne jazdil, keď si spravil vodičák na malú motorku.
V Kolárove začali začali s produkciou až v roku 1974, trvala do roku 1999. Medzi rokmi 1975 až 1999 sa v krajine vyrobilo vyše 850-tisíc kusov mopedov tejto značky, veľká časť však išla na export. Nadšenci na nej jazdili v Nemecku, Holandsku ale aj v USA. Dodávky neskôr rozšírili na všetky kontinenty, s výnimkou Antarktídy.
Na trh sa dostala s 23- a 16-palcovými, no úspech zožala aj verzia s menšími kolesami. Pre rôzne zahraničné trhy závod produkoval rôzne verzie, líšili sa aj v maximálnej možnej rýchlosti.



