KOLÁROVO. Samosprávam v regióne Komárna a Kolárova dochádza trpezlivosť. Dôvodom je alarmujúca situácia na cestách spôsobená tranzitnou nákladnou dopravou. Štátu vytýkajú dlhodobú nečinnosť.
Protestná akcia sa uskutoční v mestách a obciach ležiacich na hlavnej ceste na trase Komárno – Hadovce – Kameničná – Kolárovo – Dedina Mládeže – Neded – Vlčany – Žihárec. Pripojí sa k nim aj Komoča v okrese Nové Zámky.

Ide o reakciu na množiace sa dopravné nehody, vrátane smrteľných, na cestách druhej a tretej triedy v regióne. Samosprávy sa tak rozhodli vytvoriť spoločenský i politický tlak na riešenie problému.
Na nutnosti protestu sa samosprávy zhodli po júnovej smrteľnej nehode medzi Kolárovom a Kameničnou, ktorá si vyžiadala päť mŕtvych a osem zranených.
Ministra dopravy pozvali, aby si problematické trasy prišiel osobne pozrieť. "Zatiaľ nereagoval," povedal primátor Kolárova Béla Halász.
Obsadia priechody pre chodcov
"Cieľom protestu je, aby sme spoločne upozornili na problémy v cestnej premávke v našom regióne a podnikli kroky smerom k tomu, aby bola bezpečnejšia," načrtol primátor Kolárova Béla Halász na margo protestu, ktorý sa bude konať vo štvrtok 17. júla, medzi 9:00 a 11:00.

Neúnosná situácia
Po otvorení nového Monoštorského mosta v Komárne v roku 2020 je región zaplavený kamiónmi zo zahraničia smerujúcimi hlavne na sever krajiny, resp. do Poľska.
Veľa z nich smeruje po výjazde z mosta na Kolárovo, ďalšie volia cestu cez Hurbanovo na Nové Zámky. Prechádzajú tam centrami miest.
Nitriansky kraj je jedným z dvoch s najnižším podielom diaľnic a rýchlostných ciest. Úplne mu chýba severo–južné prepojenie diaľnicou alebo rýchlostnou cestou.
Cesty 2. a 3. triedy spravované župou prechádzajú prevažne cez menšie mestá a obce. Neboli dimenzované na to, aby slúžili ako bezplatné koridory pre vnútroštátnu, resp. medzinárodnú tranzitnú kamiónovú dopravu.
Demonštranti obsadia v mestách a dedinách priechody pre chodcov a na dve hodiny tak spomalia prejazd nákladiakov.
Priamo v Kolárove sa simultánne zídu na troch priechodoch v centre mesta - pri Základnej škole Františka Rákócziho, pred supermarketom Jednota a pri kruhovom objazde.
"V ostatných obciach sa podobná akcia uskutoční, na základe rozhodnutia miestnych organizátorov, aspoň na jednom priechode," dodal Halász.
Pripomenul, že pôjde o pokojný protest. Ak však nepomôže, sú pripravení v protestoch pokračovať, aj vo väčšej miere.
"Očakávame, že sa zapojí čo najviac chodcov. Zároveň prosíme o pochopenie a podporu zo strany zvyšku verejnosti. Naším spoločným cieľom je bezpečná doprava pre nás všetkých."
Ľudia v regióne sa už roky dožadujú riešenia problému s nadmernou tranzitnou nákladnou dopravou. Okrem nehôd prispieva k ničeniu miestnych ciest, ktoré na také vyťaženie nie sú dimenzované.
V článku sa dočítate aj:
- S akými požiadavkami sa starostovia a primátori z regiónu obrátili na Prezídium policajného zboru a na župu a akú odpoveď dostali,
- ktoré samosprávy sa podpísali pod spoločnú výzvu,
- aké riešenie navrhuje primátor Komárna a ako sa k tomu vyjadrilo ministerstvo,
- ako je na tom výstavba obchvatu Komárna a rýchlostnej cesty R7 na úsekoch Dolný Bar - Nové Zámky a Nové Zámky - Čaka,
- ako hodnotí ministerstvo možnosť rýchlostnej cesty medzi Komárnom s Nitrou.
"Všetko bolo márne, no už stačilo! Presmerujte tranzitnú kamiónovú dopravu na cesty, ktoré to zvládnu," vyhlásil primátor po ostatnej tragickej nehode medzi Kolárovom a obcou Kameničná.
Začiatkom júna pri nej zomreli štyria ľudia na mieste, ďalších deväť sa zranilo. Po troch týždňoch podľahol zraneniam aj piaty účastník nehody.

Chýba dlhodobá stratégia
Samosprávy vyčítajú štátu dlhodobú nečinnosť.
"Už tridsať rokov sa hovorí, čo kto všetko spraví a nespravilo sa nič. A netýka sa to len juhu Slovenska. Podobné problémy sú všade. Treba vybudovať diaľnicu, spojiť Nitru s Komárnom, dostavať R7, rozšíriť cesty medzi Bratislavou a Štúrovom, a medzi Komárnom a Nitrou. To sú veci, ktoré už mali byť," tvrdí primátor Kolárova Béla Halász.

Rozvoj dopravy na Slovensku podľa neho postráda stratégiu. "Vždy, keď príde nová vláda, vymyslí niečo nové a neraz to nedotiahne do konca. Stačí, keď sa pozrieme na spojenie medzi Bratislavou a Košicami."
Oslovili ministerstvo i župu
Halász verí, že štát sa už musí v otázke dopravy v Nitrianskom kraji rozhýbať. V priebehu ostatných týždňov sa stretol aj so zástupcami župy a jej akciovky Regionálna správa a údržba ciest Nitra.
Spolu s 29 starostami a primátormi z regiónu tiež vyzvali Prezídium policajného zboru, aby zaviedlo preventívne opatrenia.