KOLÁROVO. Most na ceste II/573 medzi Kolárovom a Komárnom, ktorý pri Kolárove preklenuje kanál Štagnovica – Čergov, je v kritickom technickom stave.
Ak sa situácia rýchlo nevyrieši, môže dôjsť ku kompletnému kolapsu konštrukcie, varuje župa.
Jeho stavebnotechnický stav si vyžaduje neodkladnú rekonštrukciu, no doposiaľ nefiguroval v zozname plánovaných rekonštrukcií cestnej infraštruktúry v réžii župy do roku 2027.
Takmer havarijný stav
Aktuálne je most v stave na šiestom stupni, čo je veľmi zlý. Hraničí však už so siedmym - havarijným stupňom.
"Horná stavba mosta je za hranicou životnosti. Vykazuje viacero závažných porúch, ktoré majú priamy dopad na únosnosť," píše sa v dôvodovej správe.

Nitrianski župní poslanci už schválili na svojom ostatnom zastupiteľstve zaradenie jeho opravy medzi investičné akcie kraja.
Dva metre vysoký a niečo cez osem metrov dlhý most by sa tak mal dočkať opravy v najbližších rokoch.
"Zatiaľ sa ho pokúsime udržať aspoň v obmedzenej prevádzke," predostrel plán riaditeľ župného úradu Peter Privalinec s tým, že na projektovú dokumentáciu vyčlenia 50-tisíc eur. Peniaze na samotnú rekonštrukciu chce župa vyčleniť v rozpočte na roky 2026. resp. 2027.
Jeho diagnostiku zabezpečila, ako správca mosta, Regionálna správa a údržba ciest Nitra.
Dve riešenia
Dve diagnostiky z minulého októbra okrem iného ukázali, že most a jeho výstuže korodujú, opory postihla erózia a rozpadá sa v nich betón. Zásadne to vplýva aj na nosnosť mosta.
Jedna z jeho opôr je zvislo prasknutá, keďže most nerovnome sadá. Opora rozšírenia mosta sa v hornej časti mosta naklonila o 16 centimetrov.

"Vozovka na moste vykazuje známky viacerých porúch, niektoré spôsobilo nakláňanie dobetónovanej časti mosta. Rímsy sa na niektorých častiach rozpadávajú," uvádza správa.
V hre sú dve riešenia, ako k oprave mosta pristúpiť. Prvým je, že župa dá vymeniť hornú stavbu mosta. Spodnú stavbu rozšíri a podchytí, aby most už viac nerovnomerne nesadal.
Druhým variantom je komplexná prestavba mosta, vrátane spodnej stavby.
Opravia aj ďalšie dva mosty
V okrese Komárno dá župa opraviť aj dva ďalšie mosty. Na ten pri osade Veľký Ostrov pri Kolárove vyhlási verejné obstarávanie, obnova má následne trvať pol roka.
Druhý z mostov vedie po ceste tretej triedy cez umelý vodný kanál Stará Gúta - Lándor v katastri Vrbovej nad Váhom, kde už obstarávanie ukončila.

Jeho stavebno-technický stav je zaradený v najvyššom stupni - havarijný. Postavili ho v roku 1982, dlhý je takmer 23 metrov.
Za takmer 713-tisíc eur s daňou ho opravia eseročky NOVOTNY.IS a VIAKORP. Pôvodnú nosnú konštrukciu odstránia a nahradia novou. Zrekonštruovaný má byť do ôsmich mesiacov od prevzatia staveniska.
Počas jeho rekonštrukcie odklonia dopravu na obchádzkovú trasu. Po obnove sa má most zaradiť do stupňa "bezchybný", t. j. má byť bez akýchkoľvek skrytých alebo zjavných porúch.

