Nemal byť na koľaji. Vlak roztrhol autobus na dve časti, zomrelo sedem ľudí. Vyšetrovanie nie je ukončené ani po roku

Paralelné vyšetrovania ukázali na výpravcu.

Po nehode autobusu s vlakom pri Nových Zámkoch.Po nehode autobusu s vlakom pri Nových Zámkoch. (Zdroj: Anton Hrachovský)

NOVÉ ZÁMKY. Rok od tragickej zrážky vlaku a autobusu na železničnom priecestí pri Nových Zámkoch stále pokračuje vyšetrovanie príčin nehody zo strany orgánov činných v trestnom konaní.

Ako potvrdila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Nitre Viktória Borloková, vyšetrovanie zatiaľ nebolo ukončené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri nehode na priecestí za Novými Zámkami v smere nad Dvory nad Žitavou zahynulo sedem ľudí cestujúcich v autobuse, ďalších päť ľudí sa ťažko zranilo.

Autobus ostal po zrážke roztrhnutý na dve časti. Nachádzalo sa v ňom osem cestujúcich a šofér. Vlak viezol okolo dvesto ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Paralelné vyšetrovania poukázali na zlyhanie ľudského faktora

Ďalšie dve paralelné vyšetrovania nehody viedli Železnice SR (ŽSR) ako prevádzkovateľ dopravy a manažér infraštruktúry v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) ako dopravcom, a ministerstvo dopravy ako vyšetrovací orgán podľa ustanovení zákona o dráhach.

Prečítajte si aj Štát mesto nepotešil. Radnica chce cez štátny priemyselný park vyboxovať riešenie dopravnej krízy Čítajte 

Obe vyšetrovania určili ako vinníka dispozičného výpravcu zo stanice v Nových Zámkoch.

Ten mal povoliť jazdu vlaku cez železničné priecestie po ukončení opravných prác bez toho, aby zabezpečil opätovné uvedenie priecestného zabezpečovacieho zariadenia do činnosti.

Zároveň neinformoval rušňovodiča o vypnutí niektorých jeho častí a nenariadil mu opatrnú jazdu pri prejazde cez priecestie, informovala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšetrovanie ukázalo, že pochybili aj ďalší zamestnanci, no nešlo o až tak závažné zaváhania.

Išlo o pochybenia pri zabezpečovaní uvedeného vypnutia závislosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia a pri organizovaní následných činností pri vykonávaní opravných prác na trakčnom vedení. Vyšetrovanie však nepreukázalo, že by tieto nedostatky priamo prispeli k nehody.

Tragickej nehode predchádzalo nepriaznivé počasie, ktoré deň pred nehodou zasiahlo väčšinu územia Slovenska.

Zapríčinilo rozsiahle výpadky elektrického napájania a poškodenie viacerých technických zariadení železničnej infraštruktúry vrátane zabezpečovacích a oznamovacích systémov.

V Nových Zámkoch navyše nebola po prietrži mračien funkčná nemocnica, vyhlásila mimoriadnu situáciu, keďže ju vytopilo. Ranených tak prevážali do kolitých nemocníc.

SkryťVypnúť reklamu

Prišli opatrenia

Bezprostredne po ukončení zisťovania príčin nehody prijali ŽSR opatrenia s cieľom predísť opakovaniu podobnej udalosti.

"Voči zodpovednej osobe za vznik nehody sa uplatnili postupy v súlade s platnou legislatívou. Po vydaní záverečnej správy vyšetrovacieho orgánu uložil Dopravný úrad Železniciam SR bezpečnostné odporúčania obsahujúce konkrétne úlohy a termíny na ich splnenie. Všetky stanovené opatrenia boli včas a v plnom rozsahu realizované," potvrdila Lániková.

Opatrenia zahŕňali povinné školenie všetkých zamestnancov, ktorí sa podieľajú na riadení železničnej dopravy alebo sa starajú o opravy a údržbu zariadení železničnej infraštruktúry.

Prečítajte si aj Kúpalisko, kde objavili améby, dezinfikujú. Dva bazény sú v prevádzke, ubytovaní rekreanti do nich môžu vstúpiť Čítajte 

Na celom Slovensku sa zaviedlo povinné používanie tzv. varovných štítkov v papierovej alebo elektronickej podobe. Štítky slúžia na to, aby výpravcu včas upozornili, že zabezpečovacie zariadenie na plánovanej trase je vypnuté alebo v poruche.

Vypracovaný bol návrh na úpravu technických noriem týkajúcich sa zabezpečovacích zariadení na železničných priecestiach.

Po schválení navrhovaných zmien v technických normách sa aj naďalej budú pri výstavbe a modernizácii železníc používať výhradne také zabezpečovacie zariadenia, ktoré budú spĺňať všetky nové, prísnejšie požiadavky.

Podľa vyjadrenia hovorkyne ŽSR viac ako 99,5 percenta nehôd na železničných priecestiach za posledných päť rokov zapríčinili nezodpovední vodiči cestných motorových vozidiel. Ročne takto vznikne približne 50 zrážok.

Prečítajte si aj Kúpalisko čelí najťažšej skúške za posledné roky. Riaditeľovi prekáža prístup hygienikov Čítajte 

Arriva upravila trasy

Regionálny dopravca Arriva, ktorého autobus sa minulý jún s vlakom zrazil, prestal dva mesiace po nehode jazdiť cez inkriminované železničné priecestie.

V spolupráci s nitrianskou župou upravil trasy svojich autobusov na ôsmich regionálnych linkách v okolí Nových Zámkov.

Odklonil ich priamo cez Nové Zámky. "Doba cestovania sa zmenila len minimálne. Boli pripravené tak, aby sa zachovala nadväznosť spojov, prípoje a prestupy na dopravnú obslužnosť smerom k priemyselnej časti mesta," povedal Peter Stach, hovorca Arrivy.

Trasu naviedlo v Nových Zámkoch cez lokalitu popod "tri mosty" neďaleko železničnej stanice, jazdiť tadiaľ môžu vozidlá s maximálnou výškou 3,1 metra. Dopravca preto musel na dotknutých linkách niektoré autobusy vymeniť.

Prečítajte si aj Revolučná operácia už aj na Slovensku: Trpiacim pacientom umožní skorší návrat do bežného života Čítajte  Prečítajte si aj V okrese opravia tento rok cestu, ďalší úsek zrenovujú v okrese Komárno Čítajte 

Vlaky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nové Zámky

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 856
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 7 216
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 689
  4. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 623
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 5 342
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 709
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 395
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 150
  1. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  2. Soňa Bulbeck: O čašníkoch, Ester a zrušených letoch...
  3. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 110. /
  4. Vladimír Krátky: Moderná Bratislava ( moderné Slovensko ) .
  5. Martin Mikuš: Na čo si dať pozor pri kúpe šperku v zahraničí?
  6. Rado Surovka: Reparát pre politikov ?
  7. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  8. Viktor Pamula: 75 rokov od vraždy Milady Horákovej
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 110
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 102
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 093
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 675
  5. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 5 220
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 901
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 694
  8. Ján Valchár: O zemiakoch, Šáhidoch a pasákoch 3 367
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  2. Soňa Bulbeck: O čašníkoch, Ester a zrušených letoch...
  3. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 110. /
  4. Vladimír Krátky: Moderná Bratislava ( moderné Slovensko ) .
  5. Martin Mikuš: Na čo si dať pozor pri kúpe šperku v zahraničí?
  6. Rado Surovka: Reparát pre politikov ?
  7. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  8. Viktor Pamula: 75 rokov od vraždy Milady Horákovej
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 110
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 102
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 093
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 675
  5. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 5 220
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 901
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 694
  8. Ján Valchár: O zemiakoch, Šáhidoch a pasákoch 3 367
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu