NOVÉ ZÁMKY. Rok od tragickej zrážky vlaku a autobusu na železničnom priecestí pri Nových Zámkoch stále pokračuje vyšetrovanie príčin nehody zo strany orgánov činných v trestnom konaní.
Ako potvrdila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Nitre Viktória Borloková, vyšetrovanie zatiaľ nebolo ukončené.
Pri nehode na priecestí za Novými Zámkami v smere nad Dvory nad Žitavou zahynulo sedem ľudí cestujúcich v autobuse, ďalších päť ľudí sa ťažko zranilo.
Autobus ostal po zrážke roztrhnutý na dve časti. Nachádzalo sa v ňom osem cestujúcich a šofér. Vlak viezol okolo dvesto ľudí.
Paralelné vyšetrovania poukázali na zlyhanie ľudského faktora
Ďalšie dve paralelné vyšetrovania nehody viedli Železnice SR (ŽSR) ako prevádzkovateľ dopravy a manažér infraštruktúry v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) ako dopravcom, a ministerstvo dopravy ako vyšetrovací orgán podľa ustanovení zákona o dráhach.

Obe vyšetrovania určili ako vinníka dispozičného výpravcu zo stanice v Nových Zámkoch.
Ten mal povoliť jazdu vlaku cez železničné priecestie po ukončení opravných prác bez toho, aby zabezpečil opätovné uvedenie priecestného zabezpečovacieho zariadenia do činnosti.
Čo sa stalo
K nehode došlo 27. júna 2024 na železničnom priecestí na Dvorskej ceste v Nových Zámkoch krátko po piatej popoludní. Medzinárodný vlak EC 279 sa tam zrazil s prímestským autobusom spoločnosti Arriva.
Ide o hlavný medzinárodný ťah, po ktorom jazdia rýchliky na trase Budapešť-Bratislava-Praha.
Na železničnom priecestí prešiel vlak pri spustených závorách smerom na Nové Zámky. Následne sa závory dvihli. Do koľajiska vošlo osobné auto a za ním autobus. Doň narazil vlak idúci po koľaji, ktorá bola v tom čase uzavretá.
Autobus ostal po zrážke roztrhnutý na dve časti. Jedna ostala pri priecestí a druhú tlačil vlak pred sebou desiatky metrov. Nachádzalo sa v ňom osem cestujúcich a šofér. Vlak viezol okolo dvesto ľudí, z nich sa nikto nezranil.
Medzi obeťami boli šiesti ľudia z obce Semerovo a jeden z obce Čechy v okrese Nové Zámky.
Jedna zranená osoba a vodič autobusu boli z Kolty, ďalšia zo zranených bola mladá žena z Dvorov nad Žitavou. Medzi zranenými boli aj vodič autobusu a rušňovodič.
Na mieste zasahovalo päť sanitiek, tri záchranárske vrtuľníky, niekoľko hasičských posádok. Červený kríž na mieste rozložil stan.
Na miesto asi dve hodiny po nehode dorazil minister vnútra Matúš Šutaj Eštok aj viacerí policajní predstavitelia.
Zároveň neinformoval rušňovodiča o vypnutí niektorých jeho častí a nenariadil mu opatrnú jazdu pri prejazde cez priecestie, informovala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Vyšetrovanie ukázalo, že pochybili aj ďalší zamestnanci, no nešlo o až tak závažné zaváhania.
Išlo o pochybenia pri zabezpečovaní uvedeného vypnutia závislosti priecestného zabezpečovacieho zariadenia a pri organizovaní následných činností pri vykonávaní opravných prác na trakčnom vedení. Vyšetrovanie však nepreukázalo, že by tieto nedostatky priamo prispeli k nehody.
Tragickej nehode predchádzalo nepriaznivé počasie, ktoré deň pred nehodou zasiahlo väčšinu územia Slovenska.
Zapríčinilo rozsiahle výpadky elektrického napájania a poškodenie viacerých technických zariadení železničnej infraštruktúry vrátane zabezpečovacích a oznamovacích systémov.
V Nových Zámkoch navyše nebola po prietrži mračien funkčná nemocnica, vyhlásila mimoriadnu situáciu, keďže ju vytopilo. Ranených tak prevážali do kolitých nemocníc.
Prišli opatrenia
Bezprostredne po ukončení zisťovania príčin nehody prijali ŽSR opatrenia s cieľom predísť opakovaniu podobnej udalosti.
"Voči zodpovednej osobe za vznik nehody sa uplatnili postupy v súlade s platnou legislatívou. Po vydaní záverečnej správy vyšetrovacieho orgánu uložil Dopravný úrad Železniciam SR bezpečnostné odporúčania obsahujúce konkrétne úlohy a termíny na ich splnenie. Všetky stanovené opatrenia boli včas a v plnom rozsahu realizované," potvrdila Lániková.
Opatrenia zahŕňali povinné školenie všetkých zamestnancov, ktorí sa podieľajú na riadení železničnej dopravy alebo sa starajú o opravy a údržbu zariadení železničnej infraštruktúry.

Na celom Slovensku sa zaviedlo povinné používanie tzv. varovných štítkov v papierovej alebo elektronickej podobe. Štítky slúžia na to, aby výpravcu včas upozornili, že zabezpečovacie zariadenie na plánovanej trase je vypnuté alebo v poruche.
Vypracovaný bol návrh na úpravu technických noriem týkajúcich sa zabezpečovacích zariadení na železničných priecestiach.
Po schválení navrhovaných zmien v technických normách sa aj naďalej budú pri výstavbe a modernizácii železníc používať výhradne také zabezpečovacie zariadenia, ktoré budú spĺňať všetky nové, prísnejšie požiadavky.
Podľa vyjadrenia hovorkyne ŽSR viac ako 99,5 percenta nehôd na železničných priecestiach za posledných päť rokov zapríčinili nezodpovední vodiči cestných motorových vozidiel. Ročne takto vznikne približne 50 zrážok.

Arriva upravila trasy
Regionálny dopravca Arriva, ktorého autobus sa minulý jún s vlakom zrazil, prestal dva mesiace po nehode jazdiť cez inkriminované železničné priecestie.
V spolupráci s nitrianskou župou upravil trasy svojich autobusov na ôsmich regionálnych linkách v okolí Nových Zámkov.
Odklonil ich priamo cez Nové Zámky. "Doba cestovania sa zmenila len minimálne. Boli pripravené tak, aby sa zachovala nadväznosť spojov, prípoje a prestupy na dopravnú obslužnosť smerom k priemyselnej časti mesta," povedal Peter Stach, hovorca Arrivy.
Trasu naviedlo v Nových Zámkoch cez lokalitu popod "tri mosty" neďaleko železničnej stanice, jazdiť tadiaľ môžu vozidlá s maximálnou výškou 3,1 metra. Dopravca preto musel na dotknutých linkách niektoré autobusy vymeniť.

