KOMÁRNO. "Táto lokalita patrí medzi najreálnejšie miesta, kde by podobná mimoriadna udalosť mohla skutočne nastať. Musíme byť preto pripravení, toto cvičenie nebolo len symbolické," vyhlásil Matej Polák, riaditeľ Záchrannej zdravotnej služby ZaMED.
Reagoval tak na možné havárie lodí na Dunaji ako najväčšej a dopravne najvyťaženejšej slovenskej rieke.
Práve v Komárne došlo pred tromi rokmi k nehode na Dunaji, keď maďarská výletná loď smerujúca z Budapešti do Amsterdamu narazila do jedného z pilierov železničného mosta.
Simulovali zrážku dvoch lodí
Dunaj sa v pondelok 9. júna stal dejiskom simulovanej rozsiahlej záchrannej operácie. Záchranári a ďalšie zložky pri nej nacvičovali pomoc pri zrážke dvoch lodí, ktorá si vyžiadala zhruba dve desiatky zranených.
Zásah, pri ktorom skončili niektorí zranení vo vode a unášal ich prúd a ďalší ostali na palubách, prebiehal v reálnom čase.

"Hasiči pomocou člnov evakuovali zranených na breh, kde záchranári medzičasom pripravili triážnu zóna a tzv. ´hniezdo ranených´. Tu zdravotníci ZZS ZaMED triedili zranených podľa naliehavosti stavu a robili úkony potrebné na záchranu života. Po stabilizácii zdravotného stavu pripravili pacientov na simulovaný transport do okolitých nemocníc. Fyzicky ich previezli do Komárňanskej nemocnice," opísal simuláciu Matej Polák, ktorého kolegovia zasahovali aj pri minulotýždňovej tragickej autonehode pri Kolárove.
Na cvičenie nasadili reálny tlačný remorkér. Aj to malo prispieť k tomu, aby bola simulácia čo najvernejšia situácii s rozsiahlym nešťastím.

"Preverila tak naše schopnosti, od logistiky cez komunikáciu a spoluprácu s ostatnými záchrannými zložkami až po klinické rozhodovanie priamo v teréne," uviedol ako koordinátor Patrik Brna, vedúci tréningového centra ZaMED.
Dodal, že každý zo zúčastnených mal pritom jasne danú úlohu.
"Ukázalo sa, že spolupráca medzi záchrannými zložkami, ktoré spolu pravidelne už dlhé roky takéto zásahy trénujú, funguje spoľahlivo aj pod tlakom," zhodnotil Brna cvičenie, ktoré záchranári zorganizovali spolu s Dopravným úradom a ministerstvom dopravy.

Zúčastnilo sa ho päť záchranárskych sanitiek. Zapojili sa aj profesionálni a dobrovoľní hasiči z okolia, ktorí mali pod palcom evakuáciu z vody. Na mieste dohliadali a pomáhali aj štátni a mestskí policajti.
Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby zase zriadilo vysunuté stanovište pre tiesňové volania.
Nielen teoretické riziko havárie
Komárno je súčasťou hlavného vodného koridoru v Európe. Denne miestnym prístavom prejdú desiatky plavidiel. Na oboch stranách Dunaja tu funguje prekládka tovaru medzi železničnou, cestnou a vodnou dopravou.
"Na Dunaji v Komárne denne operujú desiatky plavidiel vrátane medzinárodných nákladných lodí. Riziko kolízie tu nie je teoretické, ale reálne. Cvičenie ukázalo, že ak sú na mieste záchranné zložky so skúsenosťami z danej lokality, ktoré pravidelne nacvičujú spoločné zásahy, dokážu konať rýchlo, koordinovane a efektívne," uviedol Matej Polák.
Nehody boli aj v nedávnej minulosti
Pri nehode spred troch rokov, keď maďarská výletná loď narazila do mosta v Komárne sa zranilo 11 ľudí, na palube ich bolo dovedna 65. Ľoď následne doplávala až k pontónu v Komárne. Mala značne poškodenú prednú časť a tiež radar. Hovorilo sa, že na nehodu mohli zdravotné problémy kapitána.
Podľa informácií na webe maharttours.hu prevádzkuje výletnú loď Viking Aegir spoločnosť Viking River Cruises.
S jej menom sa spája aj najväčšia tragédia za posledné roky, aká sa na Dunaji stala. V máji roku 2019 sa v Budapešti zrazila jej loď Viking Sigyn s výletným člnom Mermaid.
Ten sa po zrážke prevrátil a v priebnehu siedmich sekúnd sa potopil. Zahynulo 26 ľudí, vrátane dvoch členov posádky. Sedem ľudí sa podarilo zachrániť. Väčšina obetí boli juhokórejskí turisti.
